AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #1 Skrevet 1. juni 2020 Er det sånn at hvis viruset har gått gjennom 2000 personer før meg, så kan det opptre svakere, enn om jeg bodde i Kina og fikk det som nr 15? Anonymkode: b3a2a...0c0
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #3 Skrevet 1. juni 2020 irus har det med å mutere. Det muterer gjerne litt fra ett menneske til ett annet. Helt vanlig og ofte ( nesten alltid) blir viruset over tid svakere og har mutert seg selv til en ufarlig versjon. Anonymkode: ebfdc...39b 7
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #4 Skrevet 1. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: irus har det med å mutere. Det muterer gjerne litt fra ett menneske til ett annet. Helt vanlig og ofte ( nesten alltid) blir viruset over tid svakere og har mutert seg selv til en ufarlig versjon. Anonymkode: ebfdc...39b Dette er mest ønsketenkning, det viktigste for et virus er smitteevne. Et virus som gir mindre symptomer (mindre hosting og produksjon av virus) og derfor er mindre farlig vil vanligvis også smitte dårligere. Vi gjør mindre for å stoppe ufarlige virus, men vi kan ikke vite hvem som er infisert av mindre farlige varianter av dette coronaviruset og vi prøver derfor å stoppe alle like mye. Anonymkode: 09350...214 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #5 Skrevet 2. juni 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er mest ønsketenkning, det viktigste for et virus er smitteevne. Et virus som gir mindre symptomer (mindre hosting og produksjon av virus) og derfor er mindre farlig vil vanligvis også smitte dårligere. Vi gjør mindre for å stoppe ufarlige virus, men vi kan ikke vite hvem som er infisert av mindre farlige varianter av dette coronaviruset og vi prøver derfor å stoppe alle like mye. Anonymkode: 09350...214 Ønsketenktingen er i dette tilfellet fakta. Anonymkode: 5e254...3fb 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #6 Skrevet 2. juni 2020 38 minutter siden, AnonymBruker said: Ønsketenktingen er i dette tilfellet fakta. Anonymkode: 5e254...3fb Du må gjerne prøve å finne dokumentasjon for den påstanden. Da mener jeg vitenskaplig, ikke synsing i en Dagbladet-artikkel. Anonymkode: 09350...214
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #7 Skrevet 2. juni 2020 Det er ikke helt sånn det fungerer. Når et virus muterer så betyr ikke det at alle virusene over hele verden endrer seg samtidig. Derimot kan ett virus ett sted endre seg på en måte som er positivt for viruset (bli mer smittsomt for eksempel), og da kan denne nye virusvarianten over tid overta etter den gamle. Heldigvis for oss er det ikke positivt for viruset å være veldig dødelig, det er bedre om folk bare blir småsyke slik at de blir gående rundt og smitte andre lenge. Hvis et slikt mutert virus fortsatt gir immunitet for den gamle varianten, kan det ta over etter hvert. Anonymkode: 11057...b2e 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #8 Skrevet 2. juni 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Heldigvis for oss er det ikke positivt for viruset å være veldig dødelig, det er bedre om folk bare blir småsyke slik at de blir gående rundt og smitte andre lenge. Hvis et slikt mutert virus fortsatt gir immunitet for den gamle varianten, kan det ta over etter hvert. Anonymkode: 11057...b2e Viruset er allerede så lite dødelig at det ikke har noe å si for spredningsevnen. Tatt i betrakning hvor mange helsearbeidere det har klart å smitte er det sannsynligvis positivt for viruset at noen av de smittede blir liggende lenge og sveve mellom liv og død. Grunnen til at vi overlever influensa og forkjølelse skyldes minst like mye at mennesker som ikke tålte dem har dødd ut som at virusene har blitt mindre dødelige. Sykdommer som europeerene hadde vent seg til tok livet av millioner av mennesker i Sør-Amerika da spanjolene kom dit. Anonymkode: 09350...214
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #9 Skrevet 2. juni 2020 43 minutter siden, AnonymBruker said: Viruset er allerede så lite dødelig at det ikke har noe å si for spredningsevnen. Tatt i betrakning hvor mange helsearbeidere det har klart å smitte er det sannsynligvis positivt for viruset at noen av de smittede blir liggende lenge og sveve mellom liv og død. Grunnen til at vi overlever influensa og forkjølelse skyldes minst like mye at mennesker som ikke tålte dem har dødd ut som at virusene har blitt mindre dødelige. Sykdommer som europeerene hadde vent seg til tok livet av millioner av mennesker i Sør-Amerika da spanjolene kom dit. Anonymkode: 09350...214 Dette er rett og slett feil. Grunnet færre smittede enn først antatt er jo dødelighets % høyere! Anonymkode: 308eb...5e2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #10 Skrevet 2. juni 2020 25 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er rett og slett feil. Grunnet færre smittede enn først antatt er jo dødelighets % høyere! Anonymkode: 308eb...5e2 Dødeligheten er litt over 1% i Spania og i Skandinavia er den enda lavere. Det har ingenting å si for spredningsevnen til viruset at 1% av de smittede dør. Evnen til å spre seg fra de som er infisert i perioden de er syke er mye viktigere. Det tok hundrevis av år før selv svartedauden forsvant, og den tok livet av 30-60% av de som ble infisert. Anonymkode: 09350...214 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #11 Skrevet 2. juni 2020 Tror det er nærmest motsatt. Nå er det så mange "sannheter" og "spekulasjoner" om dette viruset, så her kommer min; For meg virker det som om viruset nærmest nærer seg på tette folkemengder/storbyer/tett befolkning. Og da vokser seg sterkere og dødeligere. Det kan også ha noe å gjøre med dersom man er i et område der det er stor smitte, kan man gjerne blir smittet av flere personer. Og da kan sykdommen bli farligere. Jeg forklarer meg kanskje dårlig, men prøver igjen: Hvis du blir smittet av at du har vært nær Ole i Bergen, er du smittet av kun 1 person. For normalt friske mennesker, vil da viruset ikke være mer enn litt plagsomt. Men er du i et tett befolket område i en favela i Brasil, og viruset fra 7-9-10-15 personer treffer deg på en og samme dag, tror jeg at sykdommen og dødeligheten er mye større. Altså at den Coronasykdommen du får ved å ha vært smittet av mange, er mye hardere enn den sykdommen du får ved å ha bli smittet av kun 1 person. Jeg har vært i italia under hele pandemien, og har prøvd å forstå hvorfor noen steder blir "smittehelvete" og andre steder slipper unna. Og prøvd å forstå hvorfor det noen steder dør nesten bare veldig gamle og syke, mens det andre steder også dør folk som er forholdsvis unge og friske. Anonymkode: 8464d...5d0
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #12 Skrevet 2. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror det er nærmest motsatt. Nå er det så mange "sannheter" og "spekulasjoner" om dette viruset, så her kommer min; For meg virker det som om viruset nærmest nærer seg på tette folkemengder/storbyer/tett befolkning. Og da vokser seg sterkere og dødeligere. Det kan også ha noe å gjøre med dersom man er i et område der det er stor smitte, kan man gjerne blir smittet av flere personer. Og da kan sykdommen bli farligere. Jeg forklarer meg kanskje dårlig, men prøver igjen: Hvis du blir smittet av at du har vært nær Ole i Bergen, er du smittet av kun 1 person. For normalt friske mennesker, vil da viruset ikke være mer enn litt plagsomt. Men er du i et tett befolket område i en favela i Brasil, og viruset fra 7-9-10-15 personer treffer deg på en og samme dag, tror jeg at sykdommen og dødeligheten er mye større. Altså at den Coronasykdommen du får ved å ha vært smittet av mange, er mye hardere enn den sykdommen du får ved å ha bli smittet av kun 1 person. Jeg har vært i italia under hele pandemien, og har prøvd å forstå hvorfor noen steder blir "smittehelvete" og andre steder slipper unna. Og prøvd å forstå hvorfor det noen steder dør nesten bare veldig gamle og syke, mens det andre steder også dør folk som er forholdsvis unge og friske. Anonymkode: 8464d...5d0 Nå er det vel ikke noe som tilsier at viruset endrer seg mer enn vanlig i tett befolkede områder, men alle smittsomme sykdommer spres jo raskere der folk bor tett. Men ja, de mener mengden virus man utsettes for påvirker sykdomsforløpet så hvis veldig mange rundt en er smittet og en dermed utsettes for store mengder virus kan en kanskje få et hardere forløp. Vet ikke om dette er spesielt for korona egentlig, men det kan kanskje ha noe å si at det er et nytt virus som er ukjent for kroppen? Hadde vært artig å vite om det at viruset har sirkulert en stund og mange sikkert har fått i seg små mengder, men ikke nok til å bli syke av det, har gjort kroppen mer "forberedt" hvis det skulle komme en større dose... Anonymkode: 7b2ee...2b7 1
Anbefalte innlegg