Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

.. så har man hørt det også. Det påstå t solkrem er farlig for små babyer, At sunblock gjør at huden koker osv. Helst skal ikke babyer bruker dette.

All helsepersonell anbefaler å bruke solkrem på barn.

Enkelte skal bare spre så mye feilinformasjon. 

Anonymkode: 3076f...f37

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.. så har man hørt det også. Det påstå t solkrem er farlig for små babyer, At sunblock gjør at huden koker osv. Helst skal ikke babyer bruker dette.

Man skal vel bruke riktig solkrem. Er solkremen for tykk kan huden koke ja. Det skjedde med søsteren min da hun var baby, kremen var så tykk at den begynte å koke under kremlaget. 

En baby skal uansett ikke være veldig mye og lenge i direkte sollys, lette korterma klær, solhatt uti sola, skygge og solkrem på utsatte områder holder.. 

Anonymkode: 5849e...403

• Liker 15
Skrevet

Brukte ikke solkrem før 1 år, da de den første sommeren var nyfødte og ble holdt i skyggen. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal vel bruke riktig solkrem. Er solkremen for tykk kan huden koke ja. Det skjedde med søsteren min da hun var baby, kremen var så tykk at den begynte å koke under kremlaget. 

En baby skal uansett ikke være veldig mye og lenge i direkte sollys, lette korterma klær, solhatt uti sola, skygge og solkrem på utsatte områder holder.. 

Foskjell på bruk av riktig solkrem kontra ikke bruk av solkrem. Og at sunblock brenner barnets hud er tull. 

Såklart skal babyer ikke være i solen, men solbrent kan man bli likevel. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du behov for å ta solkrem på en baby? 

Anonymkode: 7c827...04c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Mumsmums skrev:

Brukte ikke solkrem før 1 år, da de den første sommeren var nyfødte og ble holdt i skyggen. 

Man må bruke solkrem selv om barnet er i skyggen :)

Anonymkode: a9a40...087

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mener du babyen skal holdes innendørs fra april til oktober du da? Eller mener du at man kun blir solbrent dersom det er sterk sol?

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folk har vel babyene sine utendørs går jeg ut i fra? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mener du babyen skal holdes innendørs fra april til oktober du da? Eller mener du at man kun blir solbrent dersom det er sterk sol?

De har ingenting i solen å gjøre. Har vært ute flere timer med min sønn på 3 måneder i dag, han ble selvfølgelig skjermet for solen. Ville aldri smørt fullt i kjemikalier på en så liten baby. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Spør helsestasjonen selv, så får du det bekreftet. Babyer skal ikke ha på seg solkrem og skal oppholde seg i skyggen.

Anonymkode: 4152a...44c

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Greia er vel mer at små babyer har så sart hud at de skal skjermes for sola mer enn å klæsje på solkrem

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Solkrem på spedbarn bør i det hele tatt være uaktuelt, sier seniorrådgiver Kent Hart i det norske Astma-og allergiforbundet.

https://www.nrk.no/livsstil/ikke-gjor-dette-1.8226568

Anonymkode: ecc1c...38e

Artikkelen er fra 2012. I dag finnes det solkrem uten kjemikalier!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk t.o.m være i solen da jeg var seks måneder gammel. Resultatet av det er at jeg i dag har veldig lett for å få en fin, jevn brunfarge. Nei, jeg var aldri lenge ute i solen. Man skal ha respekt for den, men mange nordmenn er jo livredd for solen.

Anonymkode: 05256...261

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør helsestasjonen selv, så får du det bekreftet. Babyer skal ikke ha på seg solkrem og skal oppholde seg i skyggen.

Anonymkode: 4152a...44c

Har spurt lege, helsestasjon og apotek. Men glemmer at her er jo alle bedrevitere ;)   I skyggen kan folk bli solbrent også. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Artikkelen er fra 2012. I dag finnes det solkrem uten kjemikalier!

Nei, jeg skal love deg at det overhode ikke finnes solkrem uten kjemikalier 😂 Bare for å pirke.. 

Anonymkode: 9498e...83a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foskjell på bruk av riktig solkrem kontra ikke bruk av solkrem. Og at sunblock brenner barnets hud er tull. 

Såklart skal babyer ikke være i solen, men solbrent kan man bli likevel. 

Man kan fint finne en sunblock som ikke irriterer huden. Riktig bruk av solkrem kontra ikke bruk solkrem var jo akkurat det jeg nevnte 🙄

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Maleficenta skrev:

Greia er vel mer at små babyer har så sart hud at de skal skjermes for sola mer enn å klæsje på solkrem

Statens strålevern har utarbeidet anbefalinger og råd vedrørende solbeskyttelse. Et eget avsnitt omtaler barn og sol. Det skilles ikke på om barnet er over eller under 3 år, men spesielle regler gjelder for barn under ett år (spedbarn). Statens strålevern anbefaler å beskytte barn med tynne fargede klær, solhatt og solkrem med høy faktor (15 eller mer) på de kroppsdelene som ikke er dekket av klær. Videre anbefales solkrem med fysisk solfilter beregnet på barn som beskytter mot både UVA- og UVB-stråler (altså ikke kjemisk solfilter). Det skal smøres på rikelig med solkrem med jevne mellomrom og etter bading. I tillegg er det viktig at barnet tar pauser fra solen. Spedbarn skal ikke utsettes for direkte sollys, og barnevogner skal settes i skyggen. Barn bør i tillegg bruke solbriller i solen. Øynene til barn er mer sårbare for UV-stråling enn øynene til voksne (1). 

Norges astma- og allergiforbund (NAAF) skriver om bruk av solkrem, og anbefaler å ha sunn skepsis mot parfymerte produkter med kjemisk filter. Deres generelle anbefaling er å velge en uparfymert solkrem med høy andel fysiske filtre med minst faktor 15, i kombinasjon med klær og skygge. Små barn skal uansett ikke oppholde seg i solen lenge av gangen, og barn under 6 måneder bør ikke være i solen i følge NAAF (2).

RELIS har flere ganger utredet bruk av solkrem hos barn. Vår anbefaling har stort sett vært å bruke uparfymert solkrem med fysisk solfilter hos barn. Dette vil da også gjelde for barn under 3 år (3, vedlagt). I tillegg anbefaler vi at barn under 6 måneders alder ikke utsettes for direkte sterk sol (4).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg skal love deg at det overhode ikke finnes solkrem uten kjemikalier 😂 Bare for å pirke.. 

Anonymkode: 9498e...83a

*farlige kjemikalier

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å holde små barn/ babyer (som kan sitte), i skyggen og smøre på med solkrem. Nå er altså dette feil. Men vi har også helt annet personell både hos lege, helsestasjon nå med andre meninger, oppdagelser, osv. Men hold det vekk fra solen i alle fall. Gikk bra med mine. Med solkrem.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...