AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #1 Skrevet 1. juni 2020 Søstera mi har to barn som hun er alenemor til og stått utenfor arbeidslivet lenge. Da mener jeg fryktelig lenge, hun har makset både overgangsstønad og arbeidsledighetstrygd, og nå går hun på sosialstønad. Men hun sier hun er fornøyd med livet og vil ikke endre på noe. Vi (både jeg og øvrig familie) har gjort det vi kan for å motivere henne til å ta utdanning, eller skaffe seg jobb. Hun har vært på karriererådgivingskurs gjennom nav og privat, hun har vært på «Finn deg selv kurs». Hun har fått flere jobbtilbud gjennom nettverk, her snakker vi butikkjobb, barnehage og sykehjem, men hun sier at ingen av de passer hennes personlighet. Hun sier hun stortrives som «heltidsmamma». Hun sier hun stortrives som hjemmeværende da kan hun dyrke hobbyene sine (strikking og gaming) mens barna er i barnehagen. Hun lever også godt på sosialtrygd, da foreldrene mine og øvrig familie dekker tøy og aktiviteter til barna. Foreldrene mine er ofte innom med middag og dagligvarer. Barnehagen er gratis. Hun bor i gangavstand fra det meste, barnehage, butikker, legesenter og helsestasjon så bil trenger hun ikke. Hvis hun skal langt blir hun selvsagt kjørt av foreldrene være eller andre familiemedlemmer. Hun sier rett ut at hun gidder å slite ræva av seg i en drittjobb, og likevel ikke få det bedre enn nå. Så hun sier at da får hun heller bli i den jobben hun har nå, altså «heltidsmamma». Jeg kjenner jeg har søstera mi litt oppi halsen, føler hun får seile gjennom livet i medvind og hun får alt servert. Er det en utgift hun ikke greier å dekke, får hun den dekket gjennom nav eller mine foreldre. Mens vi som har stått i det og tatt oss utdanning og skaffet jobb, må dekke alt selv. Foreldrene mine sier også at de må prioritere å hjelpe henne, fordi de synes synd på barnebarna sine. Nå har mannen min vært permittert og blir arbeidsledig om få uker, da jeg spurte om hjelp fill jeg beskjed av foreldrene mine om å ordne oppi dette selv, «dette greier du fordi du er så ressurssterk». Mens søstera mi som får alt hjelpa, sa at jeg er dum som sliter meg ut med jobb og tidsklemma. Hun skryter ofte av at hun bor i samme type leilighet som meg og barna hennes går i like fine klær som mine uten at hun behøver å jobbe. Barna hennes får også mer kvalitetstid sammen med henne, mens mine må ha lange dager i barnehagen. Jeg synes ærlig talt at jeg blir straffet for å være flink. Hva synes dere? Er dette rettferdig? Har jeg vært dum som har «klart meg selv»? Anonymkode: bb812...0e5 30
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 1. juni 2020 Skammelig! Og for en provokasjon mot deg og alle oss som jobber og står på. Hvor skal ungene få arbeidsmoral fra som voksne? Bestille den på nettet? Har hun ingen stolthet? Ren idioti av foreldrene dine og andre familiemedlemmer å sponse henne. Har hun råd til å gå hjemme og dille kommer hun aldri til å søke jobb. De må slutte å tilrettelegge for henne. Hadde jeg vært deg hadde jeg vært fristet til å kutte all kontakt med både søster og foreldre. Anonymkode: 94a85...26f 63
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 1. juni 2020 Er jo forledrene dine som er problemet her? Få de til å slutte å sponse og hjelpe til. Anonymkode: 5a54a...984 74
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #4 Skrevet 1. juni 2020 Egentlig er det vel staten sin feil som sponser henne med sosialtrygd, når hun er frisk og fint kunne kommet seg ut i arbeidslivet. Anonymkode: 30d96...53d 32
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #5 Skrevet 1. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Egentlig er det vel staten sin feil som sponser henne med sosialtrygd, når hun er frisk og fint kunne kommet seg ut i arbeidslivet. Anonymkode: 30d96...53d Staten er alt for raus og derfor er det mange som utnytter systemet. Anonymkode: e15cb...d85 19
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #6 Skrevet 1. juni 2020 Foreldrene deres er jo på helt feil spor! Hun vil jo aldri lære om hun får klær og mat servert på døren, uten å betale en krone. Skjønner de ikke det? Hun må lære på den harde måten, å snu hver krone for å ha nok til mat og klær. Når hun har gjort det lenge nok, så ser hun nok annerledes på det å jobbe. Men da må foreldrene deres slutte å kjøpe ting til henne. Anonymkode: d2e75...d3b 19
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #7 Skrevet 1. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Egentlig er det vel staten sin feil som sponser henne med sosialtrygd, når hun er frisk og fint kunne kommet seg ut i arbeidslivet. Anonymkode: 30d96...53d Nei, det er kommunen. Sosialstønad skal ikke være en passiv ytelse og den skal være midlertidig. Her gjør ikke veileder på NAV jobben sin. Anonymkode: 560ab...68a 29
Gjest AnnaW Skrevet 1. juni 2020 #8 Skrevet 1. juni 2020 Selv savner jeg ikke å jobbe 100%, nå er jeg ufør 60% og har fått en jobb som er lettere og tillrettelagt. Jeg sliter både fysisk og psykisk, men klarer fint å få en fin hverdag nå som jeg slipper gale sjefer, underbemanning, bli satt til oppgaver som ikke er overens med mitt yrke osv.:P Drømte forresten å gå ned i stilling før jeg ble syk, men hadde ikke råd uten trygd. Jeg har bra inntekt, trygd er jo bedre en sosialen...Jeg bruker tiden som jeg ikke jobber på behandlinger, følge opp sønnen min og dyrke mine hobbyer (gaming, kunst, taekwondo osv) Vil si at de 3 yrkene hun har fått tilbud om ikke egner seg for noen som er redd for å ta i et tak, jobba 10år på sykehjem, følte meg som en piska slave de siste 6åra...aldri igjen! Etter all dritten jeg har opplevd i ordinært arbeid kan jeg ikke si at jeg savner det enn dag:) skjønner at søsteren din vil chille men ikke helt riktig hvis hun er frisk og evner til å jobbe. Kan hende det er noe udiagnostisert psykisk?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #9 Skrevet 1. juni 2020 Selvfølgelig har hun det helt toppers når hun blir sponset med alt, det vil jo aldri forandre seg før folk slutter å betale for henne, men da blir de vel sett på som den store stygge ulven tenker jeg. Anonymkode: 158d8...8e6 6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #10 Skrevet 1. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreldrene deres er jo på helt feil spor! Hun vil jo aldri lære om hun får klær og mat servert på døren, uten å betale en krone. Skjønner de ikke det? Hun må lære på den harde måten, å snu hver krone for å ha nok til mat og klær. Når hun har gjort det lenge nok, så ser hun nok annerledes på det å jobbe. Men da må foreldrene deres slutte å kjøpe ting til henne. Anonymkode: d2e75...d3b Hun bruker ungene sine veldig til sin fordel. Med en gang hun blir stilt krav til så er det «jeg kan ikke ta den jobben fordi jeg har ansvar for barn». Også når det gjelder foreldrene mine, «Kari og Moms trenger nye sko» så vil de selvsagt kjøpe henne det, man vil jo ikke at barna skal ha det vondt. Anonymkode: bb812...0e5 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #11 Skrevet 1. juni 2020 Ville spurt foreldra dine om en ting. Hvordan tror de det blir å gå med søstra de den dagen forelda dine dør og ikke lengre kan betale for henne? De gjør henne dessverre en bjørnetjeneste.. Men nå kan det jo også være faktorer som helse / psykisk helse etc. som gjør at hun ikke klarer å jobbe - og som hun heller ikke klarer å fortelle til deg. Og derfor prøve å bevare stolheten sin med at hun trives med livet slik det er. Anonymkode: 54fe8...6ad 8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #12 Skrevet 1. juni 2020 Hun har det bra nå ja, men ting kommer til å bli kjipt når barna flytter ut, foreldrene dine er borte og hun må leve på et minimum fra nav resten av livet, og få muligheter i arbeidslivet. Hvem vil ha en 40-50 åring som aldri har jobbet før uten noen utdanning? Hun blir minstepensjonist, kommer ikke til å ha noen sparepenger, bo i en billig liten leilighet og må forholde seg til NAV resten av livet. Mens du TS kommer til å ha opptjent pensjon, sparepenger, eier egen bolig og har en mye bedre mulighet til å hjelpe dine barn å komme inn på boligmarkedet. Hvem er vinneren. Du så klart. Hvis det var en konkurranse.. og det er så klart konkurranse mellom søsken. Anonymkode: 5e970...ec1 41
Pilleville Skrevet 1. juni 2020 #13 Skrevet 1. juni 2020 Foreldrene dine må stoppe med å sponse ho.Prøv få dei til å forstå det. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #14 Skrevet 1. juni 2020 Hvor er faren til barna? Det finnes alltid noen sånne folk som vil utnytte det gode systemet, men lite man kan gjøre med det. Pass dine egne saker du, sikkert ikke håp for søsteren din uansett. Anonymkode: e2475...fc4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #15 Skrevet 1. juni 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skammelig! Og for en provokasjon mot deg og alle oss som jobber og står på. Hvor skal ungene få arbeidsmoral fra som voksne? Bestille den på nettet? Har hun ingen stolthet? Ren idioti av foreldrene dine og andre familiemedlemmer å sponse henne. Har hun råd til å gå hjemme og dille kommer hun aldri til å søke jobb. De må slutte å tilrettelegge for henne. Hadde jeg vært deg hadde jeg vært fristet til å kutte all kontakt med både søster og foreldre. Anonymkode: 94a85...26f Hun eier ingen skam, hun sier at alle er ikke skapt for å jobbe. Hun sier også at hun er snillere enn en god del andre som «lyver på seg» en psykisk diagnose for å melke en uføretrygd som er mye dyrere for staten enn hennes sosialstønad. Og det er helt synt hvor mye familien tilrettelegger her. I fjor var hun på 3 ferier! Først en tur til syden med mine foreldre, så en tur på høyfjellshotell med min bror og deretter enda en tur til legoland med oss. Vi tenker alle på ungene hennes, de fortjener å kose seg selvom mor deres er lat. Anonymkode: bb812...0e5 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #16 Skrevet 1. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor er faren til barna? Det finnes alltid noen sånne folk som vil utnytte det gode systemet, men lite man kan gjøre med det. Pass dine egne saker du, sikkert ikke håp for søsteren din uansett. Anonymkode: e2475...fc4 Fedrene til barna er hun ikke sammen med. De betaler bidrag og har samvær med barna. Den ene annenhver helg og den andre annenhver uke. Anonymkode: bb812...0e5 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #17 Skrevet 1. juni 2020 Rimelig provoserende for oss som jobber hardt for å få ting til å gå rundt! Jeg driver egen foretak og må betale masse skatt selv om jeg ikke tjener bra. Jeg har ikke LITT lyst en gang til å være med å sponse søstera di! De som trenger det mer, ja, de vil jeg hjelpe, men ikke folk som bare ikke GIDDER å jobbe! Anonymkode: def49...1d2 17
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #18 Skrevet 1. juni 2020 Hva skjer den dagen foreldrene dine ikke kan hjelpe mer? Anonymkode: e3fbf...cc9 3
Nymerïa Skrevet 1. juni 2020 #19 Skrevet 1. juni 2020 Jeg er enig med alle de som sier at foreldrene dine gjør søster en bjørnetjeneste. Problemet er bare at du ikke er i en posisjon der du har noe særlig du skulle ha sagt om hvordan foreldrene dine velger å bruke pengene. Og hvis du nevner at du synes det er uklokt så tror jeg det fort blir oppfattet som søskensjalusi. Jeg tror helt praktisk, TS, at du kommer deg lenger med å si at nå trenger du også hjelp. Jeg ser du sier at du har prøvd og får som svar at du klarer deg selv fordi du er så ressurssterk. Men du bør bare stå hardere på ditt og si enda tydeligere at nå sliter dere fordi mannen er permittert, du er utslitt og savner barna dine når du jobber så mye og søster gnir det inn med å snakke om hvor fint hun har det som hjemmeværende. Hva tror du skjer hvis du står hardt på ditt, ikke anklagende eller sutrende, men bare sier helt klart og tydelig at nå vil du ha likebehandling? Og hvorfor i all verden gjør dere dette: deretter enda en tur til legoland med oss. Vi tenker alle på ungene hennes, de fortjener å kose seg selvom mor deres er lat. hvis du synes det er gått for langt? Du skriver jo at de allerede har fått to ferier (muligens også med fedrene). 12
Energidronning Skrevet 1. juni 2020 #20 Skrevet 1. juni 2020 (endret) hun virker fornøyd, det er bra. hun klarer seg økonomisk, inkl. litt støtte fra NAV og foreldrene osv. alternativet: jobb. butikkjobb, barnehage og sykehjem - passer ikke hennes personlighet. ingen av disse er kjempebra betalt, mye stress, spesielt nå pga. pandemiet. jeg skjønner at du er ikke helt fornøyd med hennes "livstil", men hva vil du? at hun skulle jobbe hvor hun trives ikke? Viktigst: glem heltidsjobb!!! Løsningen: å finne ekstra inntektskilde fra nettet? hun liker gaming, så bruker mye tid på PC uansett, kanskje noe sant passer henne? deltidsjobb...noe som lønner seg å skaffe ekstra få tusen kroner hver måned? Endret 1. juni 2020 av Energidronning 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå