Gå til innhold

Mannen har jukset med dagpenger og meldekort!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er overbevist om at nå når de har flere hundre tusen av søknader at behandle så oppdages det ikke. 

Anonymkode: a34c0...1b1

Datamaskinen klarer å kontrollere flere millioner av søknader samtidig og det eneste som vil være utfordringer kapasiteten til serverne. I praksis betyr det at det kan ta noe lengre tid før eventuelle straffereaksjoner vil medføre. Jeg arbeider som utvikler kan og fortelle deg dette. Denne mekanismen er allerede på plass i NAV idag.

I tillegg vil jeg heller anta dette er et spørsmål du har stilt for å undersøke hvordan du kan snylte NAV, og dermed laget denne historien for å få svar på spørsmålet ditt.

Det er altså ingen fysiske personer som sjekker meldekortet ditt om du har jusket med dette. Det er programvarene hos NAV som autotmatisk sjekker dette via tredjepartsprogrammer / API.

Anonymkode: e9975...40d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Alle tenker at de ikke blir oppdaget, det er jo så lite det er snakk om. Men jeg kjenner flere som ble tatt, én var for veldig lite avvik hver mnd og resten for stort. De er ikke nådig ved innkreving, du kan ikke akkurat betale tilbake over flere år. 

Ts, hvordan er det å vite at du er sammen med en kriminell?

Anonymkode: 1f4f9...d35

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han kan korrigere meldekortene sine. Anbefaler at han gjør det før han blir tatt. 

Hilsen NAV-veileder. 

Anonymkode: 0150f...302

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror jeg også gjør en del feil med innsending av meldekort. Av og til sender jeg de riktige antall timer jeg har jobbet, men for feil uke. Gjerne en uke etter, f.eks. Ofte fordi at jeg har tenkt at nå trenger jeg penger, så jeg bare tar de timene på neste meldekort. Men det er kanskje litt galt det også?

Jeg sørger alltid for at det riktig antall timer er oppgitt for hele kalendermåneden, og det er vel det de sjekker etter? For de kan jo ikke vite hva jeg har jobbet før etter jeg har fått lønn?

Så alt i alt oppgir jeg riktig antall timer. Kan jeg få noen reprimande av dette?

Anonymkode: 4e33a...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg også gjør en del feil med innsending av meldekort. Av og til sender jeg de riktige antall timer jeg har jobbet, men for feil uke. Gjerne en uke etter, f.eks. Ofte fordi at jeg har tenkt at nå trenger jeg penger, så jeg bare tar de timene på neste meldekort. Men det er kanskje litt galt det også?

Jeg sørger alltid for at det riktig antall timer er oppgitt for hele kalendermåneden, og det er vel det de sjekker etter? For de kan jo ikke vite hva jeg har jobbet før etter jeg har fått lønn?

Så alt i alt oppgir jeg riktig antall timer. Kan jeg få noen reprimande av dette?

Anonymkode: 4e33a...465

Så lenge det går opp så pleier det å gå fint. Det er intensjonen som veier tyngst, og du kan jo forklare det greit. Verre med mannen til TS. 

Anonymkode: 0150f...302

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, Brunello skrev:

Kjøpekraft er sammenlignbart, da kjøpekraft sier hva du får for pengene dine. Man regner selvfølgelig kjøpekraft i eget land og ikke i andre land.

Det er ganske latterlig at man i Norge roper etter svensk nivå på eksempelvis alkoholavgift, samtidig som man ikke har spesielt lyst på svensk nivå på ytelser fra staten. For en Norsk uføretrygdet får kjøpt mer vodka på polet for trygdeutbetalingene enn en svensk får kjøpt på Systempolaget for sin. Selv om vodkaen er billigere på Systembolaget.

https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/artikler-og-publikasjoner/vanskelig-aa-sammenlikne-kjopekraft

Anonymkode: 5adf3...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.6.2020 den 17.05, AnonymBruker skrev:

Skjønner ham godt jeg, selv om det var vel mye med 30 % ekstra. 

Man får 62 % i dagpenger, men idet man jobber 50 % mistet man all støtte. Det er jo ikke noe igjen å leve for. I tillegg må man betale ekstra skatt på det man jobber ved siden av 

Anonymkode: d11a3...c72

På 1.6.2020 den 17.42, HarryDotter skrev:

Slutt nå å følg opp det mannen din gjorde.

Regelen nav har på full stopp i dagpenger med jobbing over 50% er helt på trynet! Jeg har hørt flere i slik situasjon som sier ifra seg skift fordi de da mister hele støtten om de jobber 52%. Det setter de arbeidsledige i en jævlig situasjon. Gjør regnestykket! Med ekstra skatt på ekstrainntekten (deltidsjobben) taper man penger ved å jobbe. Og når dagpengesatsen er på lurvete 62% av tidligere inntekt, er det rett og slett ikke til å leve av.

Ta heller å spør han hvorfor han føler han trenger å gjøre det før du anmelder ham.

Hva er det dere snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, applestories skrev:

Hva er det dere snakker om?

Man skatter av biinntekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som NAV-veilederen over her skriver kan man selv endre på meldekort man har sendt inn. Det gjør man på samme sted som man sender dem inn, og virker på de fem siste meldekortene (ti uker).

Trenger man endre flere må man gjøre det fysisk hos NAV.

Har kontorene begynt å åpne igjen eller er alt stengt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man skatter av biinntekt

Ja det er da ikke noe nytt at man må skatte av alt man tjener 

Anonymkode: 2f440...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skatter av biinntekt

Ja, man skatter av all inntekt. Det er jo ikke "ekstra" skatt fordi den kommer av biintekt, og skattekortet styrer man i stor grad selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man skatter av biinntekt

Ja, men man betaler ikke ekstra skatt. Du betaler skatt ut fra hvor mye du har tjent hele året under ett. Det spiller ingen rolle om inntekten kommer fra hovedarbeidsgiver eller er en biinttekt.

Anonymkode: 8e9a1...d0c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 timer siden, HarryDotter skrev:

Dette har ingenting med korona å gjøre. Og svindel...? Dette er penger man har rett på om man har vært i fullt arbeid i åresvis, som skal komme oss til gode om vi mister jobben. Og jobber man ikke deltid, så får man full sum utbetalt hver 14 dag. Og har man vært lavtlønnet og havner på nav, er det ikke fysisk nok til å leve av. Nav tror det. Folk som har opplevd det vet at det ikke er nok.

Det har med et teit, utdatert og rigid system som staten ikke har tatt en omgjøring på på åresvis.

50% inntekt kunne man leve på i 1980. Ikke idag. Men fortsatt står grensen på 50%. Det skal lønne seg å jobbe. Slik det fungerer idag, taper man på å si ja til en deltidsjobb ved siden av dagpengene. Da skatter man mye mer på ekstrainntekt, samtidig som Nav trekker deg for antall jobbtimer. Jobber man 1 time over 50%, mister man all stønad. Og det er ikke snakk om mange timer i måneden før man da mister alt! Og for å kunne få råd til mat i de 14 dagene før neste meldekort, så skjønner jeg godt at folk flytter litt timer. Noen må det for å overleve.

Hvorfor skal noen i dette landet gidde å jobbe om man får det samme i dagpenger som man gjør i den vanlige jobben sin? Jobber du 50% og mottar dagpenger kan du i teorien tjene mer enn før du mottok dagpenger om du finner deg en bedre betalt deltidsjobb. Jobber du med samme lønn vil du ved 50% lønn og 50% dagpenger ha 80% av den gamle lønna. Man burde klare å overleve på det. Og hvor skulle grensa gått for å få ut betalt dagpenger? 99% jobb?

Det går allerede mot kutt i velferdsytelsene, så om du klager nå er det jo bare å stålsette seg. Vi har ikke råd. Kanskje hadde vi hatt det om ikke hver fjerde nordmann absolutt må prøve seg på litt lureri, akkurat som samboeren til ts.

Anbefaler deg forresten å sette deg inn i skattesystemet vårt. Du skatter av totalinntekten din, skattekortet styrer du selv. 

Anonymkode: 34ad8...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min svindlet NAV for 3 mnd. med dagpenger - han fikk en dom, bot og kan ikke motta dagpenger i denne koronaperioden 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk at om han av en eller annen grunn ikke blir tatt pga svikt i første omgang. Så har de en ny sjanse når skatteoppgjøret kommer neste år, for da sjekker de jo alt enda en gang. Så de som er "heldig" og slipper unna først, de har fortsatt en sjanse til å bli tatt og da blir det enda verre. Pga renter. Så meld i fra, for det blir bare dyrere og dyrere og er dere gift og har felles økonomi så går det utover deg også. 

Dette med dagpenger-svindel blir slått enda mer hardt ned på nå vil jeg tro. Siden det har vært så mye fokus rundt dette og politikerne har strukket seg langt for å hjelpe. Og når folk da velger å utnytte det, ja da blir det ingen kjære mor for å si det mildt. 

Anonymkode: c4c36...08d

Sjekker NAV igjennom dagpeng søknader eller utbetalte dagpenger når skatteoppgjøret kommer? 

Anonymkode: a34c0...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest HarryDotter
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er da ikke noe nytt at man må skatte av alt man tjener 

Anonymkode: 2f440...2ff

Selvfølgelig er ikke det noe nytt. Det som kveler situasjonen for de fleste er at bi inntekt skattlegges HØYERE enn om du bare har én 100% stilling. Så har man en 30-40% stilling ved siden av dagpenger for å prøve å få endene til å møtes, ja så straffes man for det av staten. Det burde for faen være motsatt. Man skal belønnes for å jobbe mest mulig!

Istede for å kutte all dagpenge støtte når man jobber 1 time over 50%, burde det heller blitt basert på sum man tjener per måned. Det ville gjort det kritisk viktig for folk å jobbe mest mulig slik at de som var i lavtlønnede yrker skal klare seg fra måned til måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal noen i dette landet gidde å jobbe om man får det samme i dagpenger som man gjør i den vanlige jobben sin? Jobber du 50% og mottar dagpenger kan du i teorien tjene mer enn før du mottok dagpenger om du finner deg en bedre betalt deltidsjobb. Jobber du med samme lønn vil du ved 50% lønn og 50% dagpenger ha 80% av den gamle lønna. Man burde klare å overleve på det. Og hvor skulle grensa gått for å få ut betalt dagpenger? 99% jobb?

Det går allerede mot kutt i velferdsytelsene, så om du klager nå er det jo bare å stålsette seg. Vi har ikke råd. Kanskje hadde vi hatt det om ikke hver fjerde nordmann absolutt må prøve seg på litt lureri, akkurat som samboeren til ts.

Anbefaler deg forresten å sette deg inn i skattesystemet vårt. Du skatter av totalinntekten din, skattekortet styrer du selv. 

Anonymkode: 34ad8...ef7

Klart grensen må gå en plass. Den grensen som er idag er for lav for alle som hadde årslønn på rundt 3-350.000 i året før arbeidsledighet. 62% av det kan man ikke leve på. Så enkelt er det. Og da blir det en fryktelig balansegang å ta hensyn til for folk.

Grensen burde ikke være rigid på 50%. Støtten fra Nav burde avtatt og avtatt desto mer man jobber. Så når folk da jobber 50% betaler staten lite i trygd. Jobber man 65%, betaler staten neste ingenting i støtte osv osv. Og kanskje 65 eller 70% kunne vært grensen for fullt kutt? Jeg bruker bare eksempler. For folk flest er det ikke førsteprioritet å snylte. Men likefullt er det slik staten fremstiller det. De forstår ikke at folk flest bare ønsker å jobbe i størst mulig prosentstilling og tjene godt med penger.

Uansett system man har, vil enkelte snylte på det. Man kommer ikke bort ifra det. Men man kan ikke låse systemet og basere det på de få som ønsker å være late og leve på staten. De må basere det på å hjelpe de som virkelig trenger det.

Skattesystemet vårt er klar på det at man må skatte høyere på bi inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, HarryDotter skrev:

Selvfølgelig er ikke det noe nytt. Det som kveler situasjonen for de fleste er at bi inntekt skattlegges HØYERE enn om du bare har én 100% stilling. Så har man en 30-40% stilling ved siden av dagpenger for å prøve å få endene til å møtes, ja så straffes man for det av staten. Det burde for faen være motsatt. Man skal belønnes for å jobbe mest mulig!

Istede for å kutte all dagpenge støtte når man jobber 1 time over 50%, burde det heller blitt basert på sum man tjener per måned. Det ville gjort det kritisk viktig for folk å jobbe mest mulig slik at de som var i lavtlønnede yrker skal klare seg fra måned til måned.

Biinntekt skattes ikke høyere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...