AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #1 Del Skrevet 1. juni 2020 Er det ikke slik at soverom skal ha vindu som man kan åpne og bruke som rømningsvei? Jeg sliter litt med å finne noen pålitelig kilde, vet ikke helt hvor jeg skal lete. Og finner bare gamle treff fra ymse forum. Det er vel gjort om på normer/TEK siden da osv. Noen som vet og har link til regelverket det står? Jeg har kjøpt ny leilighet og i ene soverommet er det et vindu/dør fra gulv til tak, men det lar seg bare åpne en liten sprekk, siden det er plassert en radiator på gulvet foran denne. Noe jeg ikke har tenkt på før nå, siden det knapt kommer inn luft i rommet når man bare kan åpne det en liten sprekk. Jeg vil jo gå ut fra at dette er i orden, siden det er en stor utbygger, men vil gjerne dobbeltsjekke. Anonymkode: da734...5e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #2 Del Skrevet 1. juni 2020 Jeg bor i 11. etasje i en blokk og har vinduer som kan åpnes helt. Jeg ser likevel ikke helt for meg hvordan jeg skal greie å rømme gjennom dem... 😉 (Jeg vet at f.eks soverom i underetasje skal ha en rømningsvei i tillegg til trappa opp til 1. etg, men tror det like gjerne kan være en kjellerdør i underetasjen) Anonymkode: 8d3c7...8af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vhgj Skrevet 1. juni 2020 #3 Del Skrevet 1. juni 2020 Sitat Alle rom som skal brukes som oppholdsrom må ha rømningsveier. Rommet må ha et vindu som går ut i friluft, og vinduet må også oppfylle krav til rømningsvindu. For å bli godkjent må vinduet ha en samlet bredde og lengde på 150 cm i åpen stilling. Bredden må ikke være under 50 cm, og høyden må ikke være under 60 cm. Om vinduet har 80 cm bredde og 70 cm lengde er altså ok. Vinduet må kunne åpnes, og det må også være mulig å komme seg ut av. Det kan heller ikke være lenger opp fra gulvet enn én meter til underkanten av vinduet, med mindre du har en fastmontert benk eller lignende under vinduet for at det skal være lettere å komme seg ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #4 Del Skrevet 1. juni 2020 I nødstilfeller kan vinduet knuses. Før skolen jeg jobbet på ble pusset opp gikk det ikke åpne de store vinduene i klasserommet og da hadde vi sånn nødhammer https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/sikkerhetsdetaljer/nodhammer-2000016404?gclid=CjwKCAjwztL2BRATEiwAvnALcqa0DmX-jahpX19PQ3llGUkdUMOCIST1DiIDBoWkNhrAYNzU8oDonRoCTWgQAvD_BwE Anonymkode: 3307b...f5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #5 Del Skrevet 1. juni 2020 Dette er bare tull. Nå vet jeg ikke hvor gammelt huset er, og hvilke regler bygget er bygget etter, men i forhold til brann er det ikke krav om rømningsvindu i alle rom. Følgende blir siter fra TEK17 kapittel 11-13, som er gjeldende regelverk. Risikoklasse 4 er bolig. https://dibk.no/byggereglene/byggteknisk-forskrift-tek17/11/iv/11-13/ I boligblokk er det krav om to rømningsveier, dvs. To trapperom. Dersom det ikke er to trapper, kan man benytte vindu/balkong som rømningsvei. "Brannceller i byggverk i risikoklasse 4 med inntil 8 etasjer kan ha utgang til ett trapperom utført som rømningsvei. Dette forutsetter at hver boenhet har minst ett vindu eller balkong som er tilgjengelig for rednings- og slokkeinnsats,". Dette gjelder dersom bygget er sprinklet, og det er tilgang med stigebil. Dersom det er et lavt bygg: "I lave byggverk beregnet for virksomhet i risikoklasse 1, 2, 3 og 4 kan utgangen fra branncelle enten føre til sikkert sted, eller til rømningsvei som bare har én rømningsretning, forutsatt at hver branncelle har vinduer som er utformet og tilrettelagt for sikker rømning." Da gjelder krav til rømningsvindu: I byggverk i risikoklasse 1, 2 og 4 kan utgangen være rømningsvindu som har underkant til og med 5,0 meter over planert terreng, eller til og med 7,5 meter over planert terreng dersom det er atkomst til fastmontert stige med ryggbøyler. Ved større høyder må det være atkomst fra rømningsvindu til utvendig trapp. I risikoklasse 4 må minst annethvert rom for varig opphold ha rømningsvindu. Dette betyr, at dersom du bor i et høyt bygg med nok trapper, skal du ikke rømme gjennom vindu. Dersom bygget er under 23 meter, skal du ha minst ett vindu eller balkong der brannvesenet kan redde deg. Og dersom det er en lavblokk og du har fire rom i leiligheten, skal du kunne rømme i to av rommene. Anonymkode: 188f3...ff9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #6 Del Skrevet 1. juni 2020 Så lenge du kan komme deg gjennom vinduet om det knuses så er det godkjent. Anonymkode: 6cee2...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #7 Del Skrevet 1. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette betyr, at dersom du bor i et høyt bygg med nok trapper, skal du ikke rømme gjennom vindu. Dersom bygget er under 23 meter og kun en trapp, skal du ha minst ett vindu eller balkong der brannvesenet kan redde deg (sprinklet bygg). Og dersom det er en lavblokk med kun en trapp og du har fire rom i leiligheten, skal du kunne rømme i to av rommene. Redigert tekst for å få det klarere. Det er hovedsakelig regelverket fra når bygget ble bygget som er gjeldende for din leilighet, men dersom bygget er relativt nytt(2010-2020) er det nok bygget etter disse reglene. Det er bare nyanseforskjeller mellom TEK 10 og TEK 17 når det kommer til brann. Anonymkode: 188f3...ff9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #8 Del Skrevet 1. juni 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i 11. etasje i en blokk og har vinduer som kan åpnes helt. Jeg ser likevel ikke helt for meg hvordan jeg skal greie å rømme gjennom dem... 😉 (Jeg vet at f.eks soverom i underetasje skal ha en rømningsvei i tillegg til trappa opp til 1. etg, men tror det like gjerne kan være en kjellerdør i underetasjen) Anonymkode: 8d3c7...8af Joda du hopper på en slags fallskjerm de holder nede på bakken. Null stress. Anonymkode: 6cee2...439 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #9 Del Skrevet 1. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge du kan komme deg gjennom vinduet om det knuses så er det godkjent. Anonymkode: 6cee2...439 Dette er litt interessant, for jeg bor i blokk som har en gjesteromsløsning i nederste etasje. Dette rommet ligger delvis under bakkeplan, men har et veldig smalt vindu helt oppe under taket (akkurat over bakken utenfor), men om det skulle brenne der nede er det ingen som kan klatre opp og ut av dette. Det er for høyt oppe på veggen og for smalt til at en middels eller stor kropp kan komme seg ut der. Er rommet kanskje ulovlig? Anonymkode: 3c2cf...82b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #10 Del Skrevet 1. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er litt interessant, for jeg bor i blokk som har en gjesteromsløsning i nederste etasje. Dette rommet ligger delvis under bakkeplan, men har et veldig smalt vindu helt oppe under taket (akkurat over bakken utenfor), men om det skulle brenne der nede er det ingen som kan klatre opp og ut av dette. Det er for høyt oppe på veggen og for smalt til at en middels eller stor kropp kan komme seg ut der. Er rommet kanskje ulovlig? Anonymkode: 3c2cf...82b Dersom det er utgang til korridor, og denne korridoren leder til to ulike trapper, eller det er utgang med dør direkte til det fri(ute) fra rommet, er det ikke krav om rømningsvindu. Det er imidlertid krav om dagslys i et rom for varig opphold. Anonymkode: 188f3...ff9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #11 Del Skrevet 1. juni 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at f.eks soverom i underetasje skal ha en rømningsvei i tillegg til trappa opp til 1. etg, men tror det like gjerne kan være en kjellerdør i underetasjen For enebolig skal det være en utgang i hver etasje. Så en kjeller har ofte kjellerinngang, hovedetasjen har inngangsdør, mens loftet må tilrettelegges for rømningsvindu. I annethvert rom for varig opphold. Dvs. at man kan ha fire soverom, men bare to rom som har rømningsvindu iht. krav om høyder, bredde og avstand fra terrenget. Dersom bygget sprinkles, kan man rømme via interntrapp (vanlige trappen), og slipper å tilrettelegge for rømningsvindu. Dersom det ikke er kjellerdør, må det være rømningsvindu (slik som på loftet). "Brannceller som består av flere etasjer, eller har mellometasje, skal ha minst én utgang fra hver etasje. I byggverk i risikoklasse 1, 2, 3 og 4 kan utgangen fra disse planene, utenom inngangsplanet, være vindu som er tilrettelagt for sikker rømning. I branncelle i byggverk i risikoklasse 4 uten krav om heis, kan øverste plan ha utgang via nærmeste underliggende plan dersom det installeres automatisk brannslokkeanlegg i branncellen." Anonymkode: 188f3...ff9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #12 Del Skrevet 1. juni 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: I nødstilfeller kan vinduet knuses. Før skolen jeg jobbet på ble pusset opp gikk det ikke åpne de store vinduene i klasserommet og da hadde vi sånn nødhammer https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/sikkerhetsdetaljer/nodhammer-2000016404?gclid=CjwKCAjwztL2BRATEiwAvnALcqa0DmX-jahpX19PQ3llGUkdUMOCIST1DiIDBoWkNhrAYNzU8oDonRoCTWgQAvD_BwE Anonymkode: 3307b...f5a Høres ikke lovlig ut. Nå var vel bygget av eldre opprinnelse, og antar det var utgang til en korridor, der det var to rømningsveier i hver ende av korridoren? Da var det ikke meningen å rømme gjennom vindu i utgangspunktet. Det er forresten krav i TEK 17 til åpning av vinduet: Rømningsvindu må være lett å åpne uten bruk av spesialverktøy og må være hengslet slik at det er lett å komme ut av vinduet. Anonymkode: 188f3...ff9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #13 Del Skrevet 1. juni 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er bare tull. Nå vet jeg ikke hvor gammelt huset er, og hvilke regler bygget er bygget etter, men i forhold til brann er det ikke krav om rømningsvindu i alle rom. Følgende blir siter fra TEK17 kapittel 11-13, som er gjeldende regelverk. Risikoklasse 4 er bolig. https://dibk.no/byggereglene/byggteknisk-forskrift-tek17/11/iv/11-13/ I boligblokk er det krav om to rømningsveier, dvs. To trapperom. Dersom det ikke er to trapper, kan man benytte vindu/balkong som rømningsvei. "Brannceller i byggverk i risikoklasse 4 med inntil 8 etasjer kan ha utgang til ett trapperom utført som rømningsvei. Dette forutsetter at hver boenhet har minst ett vindu eller balkong som er tilgjengelig for rednings- og slokkeinnsats,". Dette gjelder dersom bygget er sprinklet, og det er tilgang med stigebil. Dersom det er et lavt bygg: "I lave byggverk beregnet for virksomhet i risikoklasse 1, 2, 3 og 4 kan utgangen fra branncelle enten føre til sikkert sted, eller til rømningsvei som bare har én rømningsretning, forutsatt at hver branncelle har vinduer som er utformet og tilrettelagt for sikker rømning." Da gjelder krav til rømningsvindu: I byggverk i risikoklasse 1, 2 og 4 kan utgangen være rømningsvindu som har underkant til og med 5,0 meter over planert terreng, eller til og med 7,5 meter over planert terreng dersom det er atkomst til fastmontert stige med ryggbøyler. Ved større høyder må det være atkomst fra rømningsvindu til utvendig trapp. I risikoklasse 4 må minst annethvert rom for varig opphold ha rømningsvindu. Dette betyr, at dersom du bor i et høyt bygg med nok trapper, skal du ikke rømme gjennom vindu. Dersom bygget er under 23 meter, skal du ha minst ett vindu eller balkong der brannvesenet kan redde deg. Og dersom det er en lavblokk og du har fire rom i leiligheten, skal du kunne rømme i to av rommene. Anonymkode: 188f3...ff9 Bygget ble ferdig for 1 år siden og er i 7.etasje. Stigebil har ikke adkomst til balkong, men har balkongdør fra hovedsoverom og stue. Ingen stige ned fra balkong til bakgård. Ytterdøra er i oppgang med vanlig trapp og branntrapp (rett ved siden av hverandre). Jeg stusser litt fordi der jeg bodde før (3.etg) fikk vi ikke godkjent Ferdigattest pga det ikke var nok med vindu i 2 soverom + stua og en oppgang. Vi måtte ha stige ned fra vindu. Anonymkode: da734...5e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #14 Del Skrevet 1. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bygget ble ferdig for 1 år siden og er i 7.etasje. Stigebil har ikke adkomst til balkong, men har balkongdør fra hovedsoverom og stue. Ingen stige ned fra balkong til bakgård. Ytterdøra er i oppgang med vanlig trapp og branntrapp (rett ved siden av hverandre). Jeg stusser litt fordi der jeg bodde før (3.etg) fikk vi ikke godkjent Ferdigattest pga det ikke var nok med vindu i 2 soverom + stua og en oppgang. Vi måtte ha stige ned fra vindu. Anonymkode: da734...5e5 Du kan be utbygger om å få rapporten fra brannteknisk prosjektering. Men dersom du har to trapperom, er der du skal rømme, ikke gjennom vindu. Anonymkode: 188f3...ff9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #15 Del Skrevet 1. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan be utbygger om å få rapporten fra brannteknisk prosjektering. Men dersom du har to trapperom, er der du skal rømme, ikke gjennom vindu. Anonymkode: 188f3...ff9 Hva hvis det brenner i gangen som er mellom hoveddøra og de to trapperommene? Anonymkode: da734...5e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #16 Del Skrevet 1. juni 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom det er utgang til korridor, og denne korridoren leder til to ulike trapper, eller det er utgang med dør direkte til det fri(ute) fra rommet, er det ikke krav om rømningsvindu. Det er imidlertid krav om dagslys i et rom for varig opphold. Anonymkode: 188f3...ff9 Det hjelper fint lite med utgang til korridor med to eller ti trapper om man våkner midt på natten av at det brenner rett utenfor den eneste soveromsdøren. Anonymkode: 6cee2...439 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #17 Del Skrevet 1. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva hvis det brenner i gangen som er mellom hoveddøra og de to trapperommene? Anonymkode: da734...5e5 Sikker på at det ikke er mulig for brannvesenet å kjøre inntil bygget på en av fasadene og at du har et vindu du kan åpne der? Brannteknisk rapport skal også vise oppstillingsplass for stigebil. Anonymkode: 188f3...ff9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #18 Del Skrevet 1. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det hjelper fint lite med utgang til korridor med to eller ti trapper om man våkner midt på natten av at det brenner rett utenfor den eneste soveromsdøren. Anonymkode: 6cee2...439 Det får du ta opp med de som lager lovverket. Som i alle andre lovverk, har de satt kostnader opp mot nytte, og sett på sannsynligheten for at noe skal skje. Det skal uansett ikke oppbevares noe i rømningsveier, så dersom noe brenner der, er det en brukerfeil. Anonymkode: 188f3...ff9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #19 Del Skrevet 1. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikker på at det ikke er mulig for brannvesenet å kjøre inntil bygget på en av fasadene og at du har et vindu du kan åpne der? Brannteknisk rapport skal også vise oppstillingsplass for stigebil. Anonymkode: 188f3...ff9 Det er en etasje opp fra veien til bakgården, og da må stigen være 30-40 meter lang i så fall... Anonymkode: da734...5e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #20 Del Skrevet 1. juni 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: der jeg bodde før (3.etg) fikk vi ikke godkjent Ferdigattest pga det ikke var nok med vindu i 2 soverom + stua og en oppgang. Vi måtte ha stige ned fra vindu. Men dersom det kun var en trapp, og det var prosjektert med rømningsvindu høres dette logisk ut. Dersom det er over 5m fra underkant vindu til terreng, må du ha stige. Et vindu i tredje etasje vil være ca. 7m fra terreng med vanlige etasjehøyder. Anonymkode: 188f3...ff9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå