AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #1 Skrevet 1. juni 2020 Gruer meg noe forferdelig til det kommer tenner.. Han er 7 mnd nå og jeg tror det er noen på vei. Noen med solskinnshistorier? Jeg gruer meg fordi amming har vært ekstremt utfordrende for oss. De to første månedene var preget av EKSTREME smerter (altså jeg hylte, gråt og gruet meg til hver eneste amming), store kjøttsår og brystvorter som så ut som de skulle falle av. Definitivt feil sugetak, jeg vet, men ingen klarte å hjelpe oss (klippet tungebånd hos spesialist - diamantklipp - og oppsøkte ammepoliklinikk, ulike helsesøstre, ammehjelpere osv uten at noen kunne se hva som var galt eller hjelpe). Plutselig ut av det blå forsvant smertene, men jeg vet at han enda den dag i dag har feil sugetak. Har fortsatt ubehag, periodevis sår og brystvortene er deformerte etter amming. Har gitt opp å korrigere sugetaket, ingenting har funket til nå og det går helt fint å amme uten store smerter. Mini har hele tiden fått i seg nok og lagt fint på seg (antageligvis pga overproduksjon og sterk utdrivning fra min side) og jeg har bank i bordet aldri hatt brystbetennelse. Så har bare latt det skure og gå 😅 Men, så var det disse tennene da. Er så redd for biting, men også at tennene skal gnisse mot brystet pga det gale sugetaket 😩 noen som har vært borti lignende? Anonymkode: 31dbc...b6f
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #2 Skrevet 1. juni 2020 Med eldste var.tenner null problem. Har småbet forsiktig 3-4 ganger, men det var fordi han ville tulle. Tennene gnissa ikkr mot brystvorta. Vi hadde også gansje syort oppatartsproblemer må ekstem sårhet (og mange tårer) og feil sugetak (han dro antakelig litt i brystvorta, men jeg og andre ammeeksperter klarte ikke se det. Det ble bedre da jeg brukte cosyfix ammepute og frstet den rett under brystet og babyen lå kjempehøyt og diet. Ammeveiledereb på helsestasjonen mente han lå altfor høyt, men jeg hadde fått hjelp til det på barselpoliklinikken og de gjorde smerter mindre, så fortsatte med det. Jeg ammet i to år. Andremann er nå 10 måneder og fikk den første tenner da hun var 4,5 måned gammel. Innimellom kjenner jeg at det gnisser litt. Det er dog høyst overkommelig. Jeg ville ikke bekymret meg før det eventuelt skulle bli problemer. Kos deg med amming og babyen din! ❤ Anonymkode: 707c4...042
Gjest Albbas Skrevet 1. juni 2020 #3 Skrevet 1. juni 2020 Min eldste hadde også feil dietak gjennom hele ammeperioden, jeg slet med smerter de første 4 månedene (og noe smerter resten av tiden også, men ikke like ille). Merket ikke noe forskjell da tennene kom! Kun akkurat når ny tann kom, men det gjelder babyer med godt dietak også, at de kan bite mye i det ny tann kommer. Så jeg greide å amme han i nesten to år.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #4 Skrevet 1. juni 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med eldste var.tenner null problem. Har småbet forsiktig 3-4 ganger, men det var fordi han ville tulle. Tennene gnissa ikkr mot brystvorta. Vi hadde også gansje syort oppatartsproblemer må ekstem sårhet (og mange tårer) og feil sugetak (han dro antakelig litt i brystvorta, men jeg og andre ammeeksperter klarte ikke se det. Det ble bedre da jeg brukte cosyfix ammepute og frstet den rett under brystet og babyen lå kjempehøyt og diet. Ammeveiledereb på helsestasjonen mente han lå altfor høyt, men jeg hadde fått hjelp til det på barselpoliklinikken og de gjorde smerter mindre, så fortsatte med det. Jeg ammet i to år. Andremann er nå 10 måneder og fikk den første tenner da hun var 4,5 måned gammel. Innimellom kjenner jeg at det gnisser litt. Det er dog høyst overkommelig. Jeg ville ikke bekymret meg før det eventuelt skulle bli problemer. Kos deg med amming og babyen din! ❤ Anonymkode: 707c4...042 Takk for svar! Godt å høre det ikke var noe problem Jeg har også prøvd alt av puter og råd.. Cozyfix virket veldig god, men den ble alt for høy for meg.. Da kom munnen til baby ca 5 cm høyere enn brystvorta! Har lange pupper 🤣 Fantastisk å amme i to år ❤️ 14 minutter siden, Albbas skrev: Min eldste hadde også feil dietak gjennom hele ammeperioden, jeg slet med smerter de første 4 månedene (og noe smerter resten av tiden også, men ikke like ille). Merket ikke noe forskjell da tennene kom! Kun akkurat når ny tann kom, men det gjelder babyer med godt dietak også, at de kan bite mye i det ny tann kommer. Så jeg greide å amme han i nesten to år. Så godt å høre at du klarte å amme så lenge tross feil sugetak! Det gir meg håp 🥰Høres ganske likt ut som her, ekstreme smerter i to mnd før de gradvis ble bedre og nå bare er litt ubehagelig 🙊Vet du hvorfor smertene forsvant? Det synes jeg er så rart. Sugetaket er fortsatt feil. Kjenner også at han ''biter'' med gommene innimellom - jeg kjenner det jo men det er ikke særlig vondt selv om han biter hardt. Kanskje jeg er immun mot brystvortesmerter? 😂 Anonymkode: 31dbc...b6f
Gjest Albbas Skrevet 1. juni 2020 #5 Skrevet 1. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for svar! Godt å høre det ikke var noe problem Jeg har også prøvd alt av puter og råd.. Cozyfix virket veldig god, men den ble alt for høy for meg.. Da kom munnen til baby ca 5 cm høyere enn brystvorta! Har lange pupper 🤣 Fantastisk å amme i to år ❤️ Så godt å høre at du klarte å amme så lenge tross feil sugetak! Det gir meg håp 🥰Høres ganske likt ut som her, ekstreme smerter i to mnd før de gradvis ble bedre og nå bare er litt ubehagelig 🙊Vet du hvorfor smertene forsvant? Det synes jeg er så rart. Sugetaket er fortsatt feil. Kjenner også at han ''biter'' med gommene innimellom - jeg kjenner det jo men det er ikke særlig vondt selv om han biter hardt. Kanskje jeg er immun mot brystvortesmerter? 😂 Anonymkode: 31dbc...b6f Tror kanskje det var en kombinasjon av at jeg ble vant til smertene, og at munnen hans ble større så det slet ikke like mye på brystvorta selv om dietaket var feil. Men dietaket var hele tiden åpenbart feil (sett fra ammehjelpers synspunkt, helsestasjonen oppfattet aldri det 🙄), brystvorta var alltid skrå etter amming, og hvis jeg var sliten (for eksempel på natta) ble det vondere. Tror nok man venner seg litt til det ja. Lillesøster hadde også dårlig dietak men det ble aldri like intenst vondt som ned første. Heldigvis fikk hun bedre dietak etter noen måneder. Men hun biter HARDT når hun får tenner, mye verre enn han første, så bra dietak er ikke garanti mot smertefri overgang til tenner. 😂
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #6 Skrevet 1. juni 2020 33 minutter siden, Albbas skrev: Tror kanskje det var en kombinasjon av at jeg ble vant til smertene, og at munnen hans ble større så det slet ikke like mye på brystvorta selv om dietaket var feil. Men dietaket var hele tiden åpenbart feil (sett fra ammehjelpers synspunkt, helsestasjonen oppfattet aldri det 🙄), brystvorta var alltid skrå etter amming, og hvis jeg var sliten (for eksempel på natta) ble det vondere. Tror nok man venner seg litt til det ja. Lillesøster hadde også dårlig dietak men det ble aldri like intenst vondt som ned første. Heldigvis fikk hun bedre dietak etter noen måneder. Men hun biter HARDT når hun får tenner, mye verre enn han første, så bra dietak er ikke garanti mot smertefri overgang til tenner. 😂 Ja det høres logisk ut. Her har vi hatt kontakt med flere ammehjelpere - og alle er jo enig i at dietaket åpenbart er feil, men ingen finner feilen 😑 Og etter smertene forsvant har jeg liksom ikke giddet å kjempe med det mer i og med at jeg (på merkverdig vis) har unngått brystbetennelse OG lille legger godt på seg 🤷🏽♀️ Her blir brystvorta klemt sammen liksom, på ene siden blir den spiss og leppestiftformet og på andre siden blir den bare sammenklemt med en hvit strek på tuppen. Begge deler er jo tegn på for lite bryst i munnen, men alle som har sett på sier at det burde jo vært nok og ingen får han til å ta inn mer (tror ikke det er plass heller haha). Gudene vet hva han gjør med den stakkars puppen inni der. Snurrer den rundt tunga? Aner ikke 😂 Så nå har det som sagt bare skuret og gått en stund. huff 🙈🙈 Håper jeg slipper unna voldsom biting når tennene kommer - jeg føler meg veldig ferdig med puppevondt Anonymkode: 31dbc...b6f
Regnbuefisk Skrevet 1. juni 2020 #7 Skrevet 1. juni 2020 Baby her er 9,5 mnd med fire sylskarpe små tenner. Han har så langt aldri bitt meg skikkelig i puppen 😊 bommer litt av og til hvis han er ufokusert når han tar tak, men er aldri voldsomt vondt. Han fant dog ut at han var ferdig med amming for to uker siden når jeg forsvant på jobb. nå gidder han bare amme hvis han er trøtt og avslappet, helst rett før han sovner. Ikke sjans at vi kan fortsette til to år som noen over 😔 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #8 Skrevet 1. juni 2020 9 minutter siden, Regnbuefisk skrev: Baby her er 9,5 mnd med fire sylskarpe små tenner. Han har så langt aldri bitt meg skikkelig i puppen 😊 bommer litt av og til hvis han er ufokusert når han tar tak, men er aldri voldsomt vondt. Han fant dog ut at han var ferdig med amming for to uker siden når jeg forsvant på jobb. nå gidder han bare amme hvis han er trøtt og avslappet, helst rett før han sovner. Ikke sjans at vi kan fortsette til to år som noen over 😔 Du har jo ammet lenge og bør være fornøyd med deg selv for det Jeg antar du pumper og bruker mm i mat som grøt osv? Da får jo fortsatt barnet mange gode næringsstoffer fra morsmelken selv om barnet ikke er så hypp på amming lengre Anonymkode: c7228...538
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #9 Skrevet 1. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Godt å høre det ikke var noe problem Jeg har også prøvd alt av puter og råd.. Cozyfix virket veldig god, men den ble alt for høy for meg.. Da kom munnen til baby ca 5 cm høyere enn brystvorta! Har lange pupper 🤣 Fantastisk å amme i to år ❤️ Så godt å høre at du klarte å amme så lenge tross feil sugetak! Det gir meg håp 🥰Høres ganske likt ut som her, ekstreme smerter i to mnd før de gradvis ble bedre og nå bare er litt ubehagelig 🙊Vet du hvorfor smertene forsvant? Det synes jeg er så rart. Sugetaket er fortsatt feil. Kjenner også at han ''biter'' med gommene innimellom - jeg kjenner det jo men det er ikke særlig vondt selv om han biter hardt. Kanskje jeg er immun mot brystvortesmerter? 😂 Anonymkode: 31dbc...b6f Haha. 😁 Puppene mine lå og hvilte på ammepute, og måtte flytte på brystvorta slik at den ikke pekte ned i puta. 🙈 Det så nok ikke veldig smart eller riktig ut, men så lenge det fungerte, var jeg fornøyd. 9 timer siden, Albbas skrev: Tror kanskje det var en kombinasjon av at jeg ble vant til smertene, og at munnen hans ble større så det slet ikke like mye på brystvorta selv om dietaket var feil. Men dietaket var hele tiden åpenbart feil (sett fra ammehjelpers synspunkt, helsestasjonen oppfattet aldri det 🙄), brystvorta var alltid skrå etter amming, og hvis jeg var sliten (for eksempel på natta) ble det vondere. Tror nok man venner seg litt til det ja. Lillesøster hadde også dårlig dietak men det ble aldri like intenst vondt som ned første. Heldigvis fikk hun bedre dietak etter noen måneder. Men hun biter HARDT når hun får tenner, mye verre enn han første, så bra dietak er ikke garanti mot smertefri overgang til tenner. 😂 Veldig kjent. Jeg hadde leppestift-brystvorte etter hver amming, men også her hjalp det når munnen vokste. Husker jeg så på anmeldelser og tenkte at jeg får jo aldri nok pupp inn i munnen. Jeg er veldig glad jeg ikke har hatt veldig små babyer (mine var 3,7 og 3,9 kg). Hvordan klarer man å amme en liten baby på f.eks. 3 kg? Anonymkode: 707c4...042
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #10 Skrevet 1. juni 2020 23 minutter siden, Regnbuefisk skrev: Baby her er 9,5 mnd med fire sylskarpe små tenner. Han har så langt aldri bitt meg skikkelig i puppen 😊 bommer litt av og til hvis han er ufokusert når han tar tak, men er aldri voldsomt vondt. Han fant dog ut at han var ferdig med amming for to uker siden når jeg forsvant på jobb. nå gidder han bare amme hvis han er trøtt og avslappet, helst rett før han sovner. Ikke sjans at vi kan fortsette til to år som noen over 😔 9,5 mnd er jo kjempe bra! Og det kan jo godt hende det går over 🥰 Jeg tenkte den første tiden at greit, jeg skal lide meg igjennom det de første 6 «viktigste» ukene - så blir det flaske. Så nektet babyen flaske da den milepælen var kommet. Så når smertene ble bedre tenkte jeg greit, 4 mnd. Fra da blir det fast føde + mme. Og før jeg egentlig visste ordet av det hadde jeg fullammet til 6 mnd 🙈 Både 4 mnd, 6 mnd og enda lenger er bare en bonus for meg! 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha. 😁 Puppene mine lå og hvilte på ammepute, og måtte flytte på brystvorta slik at den ikke pekte ned i puta. 🙈 Det så nok ikke veldig smart eller riktig ut, men så lenge det fungerte, var jeg fornøyd. Veldig kjent. Jeg hadde leppestift-brystvorte etter hver amming, men også her hjalp det når munnen vokste. Husker jeg så på anmeldelser og tenkte at jeg får jo aldri nok pupp inn i munnen. Jeg er veldig glad jeg ikke har hatt veldig små babyer (mine var 3,7 og 3,9 kg). Hvordan klarer man å amme en liten baby på f.eks. 3 kg? Anonymkode: 707c4...042 Hahaha ja, men mine er så lange at de ble liggende i en krøll på puta liksom 😂😂😂 Huff det høres sikkert hysterisk morsomt ut. Baby måtte ligge nesten på magen å spise med den puta for å få tak i det hele tatt 😂 Nå var min bare 3,1 kg, men jeg tror egentlig ikke det hadde vært lettere med en større baby? Altså sugetaket hadde ikke vært bedre, han hadde ikke vært mer sugevillig i starten av å være tyngre tror jeg 🤷🏽♀️ Men jeg aner ikke, han er min første og foreløpig siste - så jeg har ingen andre erfaringer 🙈 Kanskje jeg får en sumo på 4,5 kg neste gang og får en helt annen opplevelse 🤷🏽♀️ Anonymkode: 31dbc...b6f
Regnbuefisk Skrevet 1. juni 2020 #11 Skrevet 1. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har jo ammet lenge og bør være fornøyd med deg selv for det Jeg antar du pumper og bruker mm i mat som grøt osv? Da får jo fortsatt barnet mange gode næringsstoffer fra morsmelken selv om barnet ikke er så hypp på amming lengre Anonymkode: c7228...538 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 9,5 mnd er jo kjempe bra! Og det kan jo godt hende det går over 🥰 Jeg tenkte den første tiden at greit, jeg skal lide meg igjennom det de første 6 «viktigste» ukene - så blir det flaske. Så nektet babyen flaske da den milepælen var kommet. Så når smertene ble bedre tenkte jeg greit, 4 mnd. Fra da blir det fast føde + mme. Og før jeg egentlig visste ordet av det hadde jeg fullammet til 6 mnd 🙈 Både 4 mnd, 6 mnd og enda lenger er bare en bonus for meg! Hahaha ja, men mine er så lange at de ble liggende i en krøll på puta liksom 😂😂😂 Huff det høres sikkert hysterisk morsomt ut. Baby måtte ligge nesten på magen å spise med den puta for å få tak i det hele tatt 😂 Nå var min bare 3,1 kg, men jeg tror egentlig ikke det hadde vært lettere med en større baby? Altså sugetaket hadde ikke vært bedre, han hadde ikke vært mer sugevillig i starten av å være tyngre tror jeg 🤷🏽♀️ Men jeg aner ikke, han er min første og foreløpig siste - så jeg har ingen andre erfaringer 🙈 Kanskje jeg får en sumo på 4,5 kg neste gang og får en helt annen opplevelse 🤷🏽♀️ Anonymkode: 31dbc...b6f Jeg er fornøyd med 9 mnd amming altså! Bare litt sjokkert over hvor fort han avvennet seg selv. Syntes ammingen var både koselig og praktisk. Pumping synes jeg blir for mye styr, så det dropper jeg. Haha jeg kan se for meg en litt stor baby krøllet sammen på en litt liten pute 😅 Godt jobbet med 6 mnd fullamming 🙌 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå