Thea82 Skrevet 1. juni 2020 Forfatter #41 Skrevet 1. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror jeg hadde prioritert å få kjøpt en bil nr. 2. Jeg bor også på landet og er uten bil når mannen er på jobb, men har i det minste et begrenset kollektivtilbud jeg kan benytte. Jeg hadde følt meg utrolig isolert om jeg ikke kunne kommet meg noe sted i to hele uker i strekk på regelmessig basis. Hos oss hadde det rett og slett ikke fungert om jeg ikke kom meg noe sted når mannen var borte. Om du er uheldig kan jo alle de planlagte kontrollene på helsestasjonen havne i mannens jobbuker. Fylle fryseren ville jeg begynt med med en gang. Samt handlet inn tørrvarer og ellers ha alt på plass tidlig så du klarer deg om noe uforutsett skjer og du feks plutselig går i prematur fødsel. Jeg gikk fra å være i tipp topp form til på tre dager å få svangerskapsforgiftning og prematur fødsel i uke 35. Fylling av fryser rakk jeg aldri og mannen måtte ut å kjøpe både små nok klær, flasker, pumpe, bilstol m.m. mens jeg og baby lå på sykehuset. Anonymkode: c8a2c...f1a Vi starter uten bil nummer 2, fungerer det ikke så kjøper vi bare en til. Så ser absolutt ditt poeng med å føle seg isolert. Kjenner litt på det nå allerede (jeg har hjemmekontor pga corona). Svigerforeldrene mine kjører meg om det er kontroller når samboer er på jobb, så vi er veldig heldig som har hjelp fra de:) Uten det ville det ikke gått. Jeg har kjøpt inn nesten alt jeg tror jeg trenger. Men må se og komme i gang med å fylle den fryseren tror jeg! Tørrvarelager er heller ikke på plass (men har fått satt opp hyller). Så det er vel bare å komme i gang 😊
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #42 Skrevet 1. juni 2020 4 timer siden, Thea82 skrev: Vi starter uten bil nummer 2, fungerer det ikke så kjøper vi bare en til. Så ser absolutt ditt poeng med å føle seg isolert. Kjenner litt på det nå allerede (jeg har hjemmekontor pga corona). Svigerforeldrene mine kjører meg om det er kontroller når samboer er på jobb, så vi er veldig heldig som har hjelp fra de:) Uten det ville det ikke gått. Jeg har kjøpt inn nesten alt jeg tror jeg trenger. Men må se og komme i gang med å fylle den fryseren tror jeg! Tørrvarelager er heller ikke på plass (men har fått satt opp hyller). Så det er vel bare å komme i gang 😊 Vi kjøpte en bil til, jeg ble gal av å ikke komme meg noe sted med baby som hata vogna. Anonymkode: a2e6f...455 1
Diamant20 Skrevet 1. juni 2020 #43 Skrevet 1. juni 2020 Ville kjøpt bil 2 nå mens dere ikke må passe baby samtidig, kjedelig hvis baby blir dårlig og du må ringe rundt for å få noen til å kjøre deg fordi «alle» er borte. 1
Thea82 Skrevet 1. juni 2020 Forfatter #44 Skrevet 1. juni 2020 1 time siden, Diamant20 skrev: Ville kjøpt bil 2 nå mens dere ikke må passe baby samtidig, kjedelig hvis baby blir dårlig og du må ringe rundt for å få noen til å kjøre deg fordi «alle» er borte. Vi har taxi ute på landet og altså, så det er jeg ikke bekymret for. Bil nummer to blir vurdert fortløpende, men jeg vil prøve og se om det går uten. Vet det virker litt mystisk for mange, men dette området er litt viktig for meg. Men takk for innspill:) 1
boblevann Skrevet 1. juni 2020 #45 Skrevet 1. juni 2020 Min samboer jobber også skift, og selv om det er tøft i perioder går det veldig fint. Det som har vært vanskeligst har vært at baby ikke er trygg på far når han kommer hjem etter 2-3 uker. Små babyer husker ikke lenge, og jeg har fått noen skuffelser i form av at jeg - særlig i ekstra stormfulle, søvnløse perioder - har tenkt «nå må jeg bare holde ut til far kommer hjem. Når han kommer hjem blir alt bedre» og så kommer han hjem, og det er egentlig ikke noe hjelp i for babyen godtar han ikke.. Særlig på kveld/natt har baby hylt som en stukken gris til faren, men sovnet så snart jeg overtar 😯 Nå er lille 7 mnd og det er vel de siste par mnd at dette har bedret seg, og det er først nå han godtar far om kveld/natt og er såpass trygg når han kommer hjem fra jobb. Baby og far har altså frem til nå måttet bli kjent på nytt, for hver gang far har vært på jobb. Slitsomt, og absolutt noe du bør være forberedt på Og samboeren din må også være forberedt på det!! Det har vært ekstremt sårt for min samboer, og han har hatt mange vonde tanker om at sønnen ikke liker han osv. Så det må dere snakke om, at det kan skje Ellers kommer man veldig fort inn i å gjøre ting alene! Must’haves: bæresjal/sele!!. Og lekegrind til når baby blir litt eldre og mer mobil, slik at du kan gå på do og samtidig vite at babyen er trygg 😅 Min protesterer gjerne når han legges der, men da vet jeg alle fall at han er trygg dersom jeg MÅ gjøre noe uten han på armen. Og så må du lære deg å prioritere slik: 1. Babys behov, 2. Dine behov, 3. Hus/hage/hjem/ærend. Det tok tid for meg. Når baby sov skulle jeg bare nett henge opp noen klær før dusjen, da mistet jeg den dusjen for baby våknet. Så skulle jeg bare nett støvsuge stua før jeg tok en hvil, der gikk jeg glipp av den hvilen. Etter jeg lærte meg å prioritere hvil FØRST, deretter støvsuging hvis tid (feks) fikk jeg det så uendelig masse bedre 🙈 Hvis du har oppvask stående men også føler for en halvtime tv i fred og ro - så velg tv’en med god samvittighet. Selvfølgelig, det kan jo hende du får en baby som sover godt og lenge og du rekker alt du både må, bør og vil gjøre med god margin - men det kan også hende du får et klistremerke (som meg) hvor du må gjøre knallharde prioriteringer rundt den pittelille alenetiden du får 🤷🏽♀️ Men uansett så går det nok kjempe fint 🥰 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #46 Skrevet 1. juni 2020 Jeg var alene med baby fra første stund, frem til han var 1år faktisk. Min var sånn som sov kun 1t av gangen i mange måneder. Rundt 3-4 mnd alder som det økte litt. Rundt 6 mnd som vi kunne sove hele 3t i strekk. Den sommeren han kom til var det grusomt varmt så vi var mest inne. Det var faktisk ikke trygt å sette han i bilen, vogn ville han ikke ligge i og bæresele ble for varmt. Lagde et lite basseng under tak hjemme, ellers var vi omtrent bare inne til han var 6 mnd. Han sov best oppå meg, da ble det bare 20 min soving på dagtid på han. Da spiste jeg mens han sov oppå meg. Handleturen tok jeg på kveldstid eller veldig tidlig om morgenen. Alt av husvask og dill ble siste prioritering, det samme med utseende mitt. Jeg hadde et mål om å få til en dusj i uka på meg selv. Da var jeg kjapp, 5 min dusj mens han hyla på utsiden. Det var ikke noe koselig tid, jeg syns det var veldig tøft. Jeg hadde heller ikke noe familie som stilte opp for meg, ikke før baby var 9 mnd. Da sleit jeg veldig økonomisk og flyttet hjem til faren min. Det gjorde at jeg kunne ta en kjøretur en kveld i ny og ne, ha en kveld ute på byen og våkne opp med baby, etc. Jeg måtte alltid legge og alltid stå opp med han, men da fikk jeg noen timer alenetid på kvelder. Anonymkode: f82a4...74d 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #47 Skrevet 1. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg var alene med baby fra første stund, frem til han var 1år faktisk. Min var sånn som sov kun 1t av gangen i mange måneder. Rundt 3-4 mnd alder som det økte litt. Rundt 6 mnd som vi kunne sove hele 3t i strekk. Den sommeren han kom til var det grusomt varmt så vi var mest inne. Det var faktisk ikke trygt å sette han i bilen, vogn ville han ikke ligge i og bæresele ble for varmt. Lagde et lite basseng under tak hjemme, ellers var vi omtrent bare inne til han var 6 mnd. Han sov best oppå meg, da ble det bare 20 min soving på dagtid på han. Da spiste jeg mens han sov oppå meg. Handleturen tok jeg på kveldstid eller veldig tidlig om morgenen. Alt av husvask og dill ble siste prioritering, det samme med utseende mitt. Jeg hadde et mål om å få til en dusj i uka på meg selv. Da var jeg kjapp, 5 min dusj mens han hyla på utsiden. Det var ikke noe koselig tid, jeg syns det var veldig tøft. Jeg hadde heller ikke noe familie som stilte opp for meg, ikke før baby var 9 mnd. Da sleit jeg veldig økonomisk og flyttet hjem til faren min. Det gjorde at jeg kunne ta en kjøretur en kveld i ny og ne, ha en kveld ute på byen og våkne opp med baby, etc. Jeg måtte alltid legge og alltid stå opp med han, men da fikk jeg noen timer alenetid på kvelder. Anonymkode: f82a4...74d Skal sies at jeg og barnefar var sammen i 3 år, han var med på å planlegge barn. Bare at da vi satt der med positiv test og gråt begge to, så var det kun jeg som hadde gledestårer. Han valgte å fortsette livet alene, uten oss. Det var viktigere for han å stille opp for alt av venner, sin familie, sin jobb og fremstå som god mot de. Jeg var alltid sist på lista, jeg prøvde lenge å få han til å være med på dette. Det bare gikk ikke. Frem til jeg fikk ny kjæreste da, da ville han ha barnet sitt på samvær. Så det reddet vel deres forhold. Det har gått en stund nå og far og sønn har et godt forhold. Takket være at jeg fikk meg ny kjæreste 😜 Anonymkode: f82a4...74d 1
Thea82 Skrevet 1. juni 2020 Forfatter #48 Skrevet 1. juni 2020 1 time siden, boblevann skrev: Min samboer jobber også skift, og selv om det er tøft i perioder går det veldig fint. Det som har vært vanskeligst har vært at baby ikke er trygg på far når han kommer hjem etter 2-3 uker. Små babyer husker ikke lenge, og jeg har fått noen skuffelser i form av at jeg - særlig i ekstra stormfulle, søvnløse perioder - har tenkt «nå må jeg bare holde ut til far kommer hjem. Når han kommer hjem blir alt bedre» og så kommer han hjem, og det er egentlig ikke noe hjelp i for babyen godtar han ikke.. Særlig på kveld/natt har baby hylt som en stukken gris til faren, men sovnet så snart jeg overtar 😯 Nå er lille 7 mnd og det er vel de siste par mnd at dette har bedret seg, og det er først nå han godtar far om kveld/natt og er såpass trygg når han kommer hjem fra jobb. Baby og far har altså frem til nå måttet bli kjent på nytt, for hver gang far har vært på jobb. Slitsomt, og absolutt noe du bør være forberedt på Og samboeren din må også være forberedt på det!! Det har vært ekstremt sårt for min samboer, og han har hatt mange vonde tanker om at sønnen ikke liker han osv. Så det må dere snakke om, at det kan skje Ellers kommer man veldig fort inn i å gjøre ting alene! Must’haves: bæresjal/sele!!. Og lekegrind til når baby blir litt eldre og mer mobil, slik at du kan gå på do og samtidig vite at babyen er trygg 😅 Min protesterer gjerne når han legges der, men da vet jeg alle fall at han er trygg dersom jeg MÅ gjøre noe uten han på armen. Og så må du lære deg å prioritere slik: 1. Babys behov, 2. Dine behov, 3. Hus/hage/hjem/ærend. Det tok tid for meg. Når baby sov skulle jeg bare nett henge opp noen klær før dusjen, da mistet jeg den dusjen for baby våknet. Så skulle jeg bare nett støvsuge stua før jeg tok en hvil, der gikk jeg glipp av den hvilen. Etter jeg lærte meg å prioritere hvil FØRST, deretter støvsuging hvis tid (feks) fikk jeg det så uendelig masse bedre 🙈 Hvis du har oppvask stående men også føler for en halvtime tv i fred og ro - så velg tv’en med god samvittighet. Selvfølgelig, det kan jo hende du får en baby som sover godt og lenge og du rekker alt du både må, bør og vil gjøre med god margin - men det kan også hende du får et klistremerke (som meg) hvor du må gjøre knallharde prioriteringer rundt den pittelille alenetiden du får 🤷🏽♀️ Men uansett så går det nok kjempe fint 🥰 Det med at baby ikke kjenner igjen far etter to uker hadde jeg overhodet ikke tenkt på. Det kan lett bli litt sårt tenker jeg. Takk for at du deler, så vi kan være litt forberedt på det. Vet jeg kommer til å stresse med husarbeid... så noterer meg din gode prioriteringsliste:) vet jo det er rett. Enn så lenge lever jeg i håpet om at det blir en sovebaby;) 1
boblevann Skrevet 1. juni 2020 #49 Skrevet 1. juni 2020 2 minutter siden, Thea82 skrev: Det med at baby ikke kjenner igjen far etter to uker hadde jeg overhodet ikke tenkt på. Det kan lett bli litt sårt tenker jeg. Takk for at du deler, så vi kan være litt forberedt på det. Vet jeg kommer til å stresse med husarbeid... så noterer meg din gode prioriteringsliste:) vet jo det er rett. Enn så lenge lever jeg i håpet om at det blir en sovebaby;) Ja ingen hadde fortalt oss om det, så det kom litt brått på! Veldig sårt for samboer og veldig slitsomt for meg. Så det er verdt å ha i bakhodet Jepp, det tror jeg de fleste nybakte førstegangsmødre gjør altså - frem til de innser hvor krevende en baby kan være og at de er nødt til å prioritere for å dekke egne behov. Har alle fall inntrykk av at jeg overhodet ikke var alene i den båten 🙈 Hehe ja. Jeg bestilte også en sovebaby, men den jeg fikk virket bare i 2 mnd før den ble ødelagt 🤷🏽♀️ Etter det har den ikke sovet i det hele tatt. Dårlig med angrerett på dem også 😂 *ironiflagg SELVFØLGELIG, forguder babyen min* 2
Aisu Skrevet 2. juni 2020 #50 Skrevet 2. juni 2020 En ting jeg aldri hadde sett for meg, var at når jeg våkner om morgenen har jeg noen ganger lavt blodsukker. Jeg tror det må være pga ammingen, men det er ren gjetting fra min side. Så TS, hvis du ammer, prøv å spis noe rett før du legger deg om kvelden, evenuelt i løpet av natten hvis det er praktisk 😊 så slipper du forhåpentligvis å slite med det! Dette klarer du nok helt fint!
Thea82 Skrevet 2. juni 2020 Forfatter #51 Skrevet 2. juni 2020 7 timer siden, boblevann skrev: Ja ingen hadde fortalt oss om det, så det kom litt brått på! Veldig sårt for samboer og veldig slitsomt for meg. Så det er verdt å ha i bakhodet Jepp, det tror jeg de fleste nybakte førstegangsmødre gjør altså - frem til de innser hvor krevende en baby kan være og at de er nødt til å prioritere for å dekke egne behov. Har alle fall inntrykk av at jeg overhodet ikke var alene i den båten 🙈 Hehe ja. Jeg bestilte også en sovebaby, men den jeg fikk virket bare i 2 mnd før den ble ødelagt 🤷🏽♀️ Etter det har den ikke sovet i det hele tatt. Dårlig med angrerett på dem også 😂 *ironiflagg SELVFØLGELIG, forguder babyen min* Det med at baby og far skal bli kjent på ny etter 2 uker jobb er definitivt notert! Gir jo mening når du sier det, men som nevnt hadde jeg overhodet ikke tenkt tanken. Jeg har tenkt at om det blir for galt må vi bare få vaskehjelp, tenker det vil ta stresset litt vekk fra meg. Og så hadde jeg tenkt å høre om svigermor vil komme fast en dag eller to i uka. Så vet jeg det blir mulighet til en dusj og litt praktisk de dagene (svigerforeldrene mine bor i nærheten og er spreke pensjonister, som har sagt de gjerne vil hjelpe). Hva, følger det ikke med angrerett;) 😊 1
Thea82 Skrevet 2. juni 2020 Forfatter #52 Skrevet 2. juni 2020 2 timer siden, Aisu skrev: En ting jeg aldri hadde sett for meg, var at når jeg våkner om morgenen har jeg noen ganger lavt blodsukker. Jeg tror det må være pga ammingen, men det er ren gjetting fra min side. Så TS, hvis du ammer, prøv å spis noe rett før du legger deg om kvelden, evenuelt i løpet av natten hvis det er praktisk 😊 så slipper du forhåpentligvis å slite med det! Dette klarer du nok helt fint! Takk😊 vi spiser normalt sen middag, så dette var nok en grunn til å fortsette med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå