Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var alene med baby fra dag 1. Vi var mye ute og på tur, på besøk, var på festival og farta rundt. Sov masse, lagde god mat, pussa litt opp, leste bøker og kosa meg👍 Babyer er utrolig mobile så det var som å ha ferie😊 

Anonymkode: 6f4b9...66f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som alle over sier. La rot være rot, og tenk på deg selv og hva du føler er riktig. Ikke les på Kvinneguiden eller andre babybilder. Det er mange sprø mammaer som mener mye rart, som kan gi hvem som helst depresjoner fordi en føler seg som elendig mamma (men er det ikke❣️

Handle mat i nettbutikken til Meny. Da får du alt levert hjem på døra, og de har billige bleier hvis du kjøper to pakker (79 kroner for begge) Også har de overraskende gode ferdige middager i eget merke. Så kan du variere ny middag hver dag.. og det meste kan spises med en hånd om du får klistremerkebaby :)

lykke til 🙋‍♀️

Anonymkode: df596...f5f

Jeg var med i noen termingrupper på Facebook, men måtte bare melde meg ut. Fikk helt stress, og følte det var noe galt med meg som ikke var 100% graviditets fokusert. Så kan bare tenke meg hvordan det er etter baby kommer.... 

Takk for tips😊

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var alene med baby fra dag 1. Vi var mye ute og på tur, på besøk, var på festival og farta rundt. Sov masse, lagde god mat, pussa litt opp, leste bøker og kosa meg👍 Babyer er utrolig mobile så det var som å ha ferie😊 

Oi, så fint å høre om en skikkelig suksesshistorie😊 Håper det går like bra for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, BethD skrev:

Enig i denne, vi hadde babynest i stua (oppi en gammel vugge) hvor hun lå den første tiden :) 

Må også legge tid (Enda en gang😅), i starten er man redd for alt og kjempebekymret. Dette er helt normalt! Min baby sprutgulpet hele tiden som liten og jeg ble kjemperedd. Gråt og lurte på om hun var syk 😅 ringte føden og snakket med de, og de beroliget meg. Istedet for å ringe legevakten,ring føden. Om det er noe du er redd for så hjelper de deg mye bedre enn legevakten :) og det er lov å ringe å spørre om «dumme» spørsmål. Man er nybakt mamma og frynsete som få❤️

Synes ikke noe om at man ringer føden og opptar deres tid fordi man er usikker på hva man skal gjøre med en baby. Føden blir rent ned med telefoner av gravide, de som virkelig må igjennom på telefon må gjerne vente i lang tid før de kommer til. 

Bruk de rette instanser! 

Anonymkode: 5018c...13d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Thea82 skrev:

Oi, så fint å høre om en skikkelig suksesshistorie😊 Håper det går like bra for meg. 

Det går nok helt fint😊 Å stresse ned, ta hver dag som den kommer og ikke lage langsiktige planer fungerte godt for meg. Fleksibel og ta det meste med godt humør. Da får man det bedre ;)

Nå er datteren min 8 år. Teltvant fra hun var baby, spikket med kniv fra hun var 2/3 år, svinger fiskestang som bare det, griner ikke på nesa av reinslakting, kjører hundeslede og vet akkurat hvor langt uti elva hun kan gå før strømmen kommer. 

Det er ikke bare min fortjeneste, hun har en personlighet, men tror jeg la et godt grunnlag da hun var baby og liten😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke noe om at man ringer føden og opptar deres tid fordi man er usikker på hva man skal gjøre med en baby. Føden blir rent ned med telefoner av gravide, de som virkelig må igjennom på telefon må gjerne vente i lang tid før de kommer til. 

Bruk de rette instanser! 

Vet ikke om det er likt over alt, men jeg fikk et nummer før jeg dro fra sykehuset som jeg kunne ringe til om det var noe jeg lurte på. Dette var ikke føden, men en annen avdeling. 

Anonymkode: 03b59...8f3

• Liker 1
Gjest BethD
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk de rette instanser! 

Jeg fikk beskjed fra føden at det var helt greit 🙂

Gjest BethD
Skrevet
26 minutter siden, Thea82 skrev:

Ser for meg jeg kommer til å være kjempebekymret, akkurat sånn som du beskriver. Man er heller ikke på barsel her, så det er hjem bare timer etter fødsel (om alt går bra), og så står jeg der alene liksom. Har en venninne jeg føler meg veldig trygg på som har to barn, så hun har lovet at jeg bare må ringe. Men tror jeg nevner på neste jordmortime at dette med å være alene er noe jeg tenker mye på. Takk for gode innspill ❤️

Fikk også beskjed om at jeg kunne ringe jordmoren jeg gikk til hele svangerskapet om jeg lurte på noe,også i barselperioden❤️

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, BethD skrev:

Men som oftest er det ikke det, så det synes jeg ikke du skal råde andre om. 

Greit å ta kontakt med jordmoren man har hatt, men ikke føden! 

Anonymkode: 6fef7...c30

Gjest BethD
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men som oftest er det ikke det, så det synes jeg ikke du skal råde andre om. 

Greit å ta kontakt med jordmoren man har hatt, men ikke føden! 

Man kan jo Spørre ivertfall! 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, BethD skrev:

Da får man heller ringe barsel. Aner du hvilket trykk det er på linjen til føden? Og som oftest sitter det én og svarer. Hun skal ta imot fødende, bekymrede gravide og telefoner fra jordmor/lege som må henvise alvorlig syke gravide. Da er det lite kult å oppta tiden deres. 

• Liker 2
Gjest BethD
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da får man heller ringe barsel. Aner du hvilket trykk det er på linjen til føden? Og som oftest sitter det én og svarer. Hun skal ta imot fødende, bekymrede gravide og telefoner fra jordmor/lege som må henvise alvorlig syke gravide. Da er det lite kult å oppta tiden deres. 

Ja jeg mente jo barsel... barsel/føden er det samme her :)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, BethD skrev:

Man kan jo Spørre ivertfall! 

Ringe og spørre, tenker du? Å oppta linjen deres? 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går nok helt fint😊 Å stresse ned, ta hver dag som den kommer og ikke lage langsiktige planer fungerte godt for meg. Fleksibel og ta det meste med godt humør. Da får man det bedre ;)

Nå er datteren min 8 år. Teltvant fra hun var baby, spikket med kniv fra hun var 2/3 år, svinger fiskestang som bare det, griner ikke på nesa av reinslakting, kjører hundeslede og vet akkurat hvor langt uti elva hun kan gå før strømmen kommer. 

Det er ikke bare min fortjeneste, hun har en personlighet, men tror jeg la et godt grunnlag da hun var baby og liten😊

Planen er å starte og ri igjen så snart kroppen er klar etter fødsel, så hun kan være med i stallen og bli en liten heste jente;) men kommer helt an på personlighet og hva hun liker såklart. Men håper og tror hun vil ha glede av å lære seg å omgås dyr helt fra hun er liten (så lenge hun ikke er allergisk).

Jeg skal prøve å ha minst mulig planer og ta ting litt som det kommer😊

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, BethD skrev:

Ja jeg mente jo barsel... barsel/føden er det samme her :)

Barsel blir selvfølgelig noe helt annet! 

• Liker 1
Gjest BethD
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ringe og spørre, tenker du? Å oppta linjen deres? 

Nei tenkte spørre når man er på barsel. Jeg tenkte barsel og føden er det samme slik det er her men det er det jo sikkert ikke andre steder 

AnonymBruker
Skrevet

Samsov med baby i sengen din på dagen. Da får dere begge enn dupp sammen. Prioriter soving foran rydding

Anonymkode: 8f431...cd4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et tips jeg fikk som jeg hadde god nytte av var å ikke prøve og ha normal døgnrytme de første tre måneden. Bare følge babyen og ikke bry seg om det er dag og natt. Så slipper man å bruke masse energi på et dødfødt prosjekt. 😊 

Anonymkode: 92877...b5c

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke din mann bidra med noe når han er hjemme? Det er da ikke slikbat han ikke sover når han er på jobb, selv om han jobber skift? 

Uansett: bæresele, babynest og nødkurv. Rot og oppvask kan vente. La dag og natt flyte, sov når du kan. Lag deg en ammekrok hvor alt av nødvendigheter finnes(ammepute+ekstra pute, flaske med vann du kan hente klar med iskaldt vann fra kjøleskapet før amming, lettvindt mat som kan hentes fra frysen kvelden før, gulpekluter, ammeinnlegg osv). 

Anonymkode: d7bde...00f

Vi deler på det i hans friperioder, det er de to ukene jeg er alene jeg er mest spent på. Så mente ikke å få det til å høres ut som han ikke skal gjøre noe overhodet altså.

Takk for tips😊 Skal prøve å forberede så godt jeg kan.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Thea82 skrev:

Minimalt med ærend/avtaler gir seg litt selv når samboer er borte. Han har da bilen, og vi bor på landet uten kollektiv trafikk. Så det kommer til å gå i trilleturer;) er veldig spent på det med søvn. Normalt trenger jeg lite, og både jeg og samboer var sove babyer, så det er jo lov å håpe... 

Logg på baby, den var god😊 og du har helt rett! 

Jeg tror jeg hadde prioritert å få kjøpt en bil nr. 2.

Jeg bor også på landet og er uten bil når mannen er på jobb, men har i det minste et begrenset kollektivtilbud jeg kan benytte.

Jeg hadde følt meg utrolig isolert om jeg ikke kunne kommet meg noe sted i to hele uker i strekk på regelmessig basis.

Hos oss hadde det rett og slett ikke fungert om jeg ikke kom meg noe sted når mannen var borte. Om du er uheldig kan jo alle de planlagte kontrollene på helsestasjonen havne i mannens jobbuker.

Fylle fryseren ville jeg begynt med med en gang. Samt handlet inn tørrvarer og ellers ha alt på plass tidlig så du klarer deg om noe uforutsett skjer og du feks plutselig går i prematur fødsel.

Jeg gikk fra å være i tipp topp form til på tre dager å få svangerskapsforgiftning og prematur fødsel i uke 35. 

Fylling av fryser rakk jeg aldri og mannen måtte ut å kjøpe både små nok klær, flasker, pumpe, bilstol m.m. mens jeg og baby lå på sykehuset. 

Anonymkode: c8a2c...f1a

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...