Thea82 Skrevet 1. juni 2020 #1 Skrevet 1. juni 2020 Jeg har termin i august, er førstegangs, og merker jeg begynner å tenke litt på dette med å være alene med baby. Min samboer jobber skift, og vil derfor være borte i to uker av gangen (kommer hjem for å sove, men skal sove på eget rom og kan ikke bidra med noe). Han skal heller ikke ha to uker fri ifm fødsel, så hvis jeg har max uflaks blir jeg alene fra dag en. Men, det finnes jo mange som har fått til dette før meg, så dette er noe jeg er veldig innstilt på å klare! Så dere erfarne på området, har dere noen gode råd? Isåfall ville jeg blitt veldig glad for hjelp og input:)
Gjest BethD Skrevet 1. juni 2020 #3 Skrevet 1. juni 2020 Ikke planlegg noe som helst, regn med å bruke 4-6 mnd på å bli kjent med barnet ditt og ta deg tid. Ikke stress med noe som helst, konsentrer deg på baby og la alt det andre være prøv å slapp av når baby sover,og bare vær tilstede med baby når hen er våken. Forbered deg på våkenetter men ta ting som de kommer. Spør folk om de vil komme på besøk så kjenn på hva du føler og ikke cær redd for å si nei. det er lov med ferdigmat,har du energi og tid så lag mat for flere dager i slengen! Be mannen lage litt mat til deg før han reiser på jobb så du har i fryseren. ammer du,lag deg en stasjon i sofaen med drikke,fjernkontroll,snacks,telefonlader etc så du ikke behøver å flytte deg❤️
Gjest BethD Skrevet 1. juni 2020 #4 Skrevet 1. juni 2020 Skift bleie på baby kun ved bæsj om natten,gjør det i sengen med lav belysning så ikke baby våkner om du ikke ammer så ha varmt vann på termos,kaldt vann på en annen termos og bland flaske ved sengen
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #5 Skrevet 1. juni 2020 Sørg for å ha fryseren full av retter du lett kan varme opp. glem rot, og ikke stress. det er en slitsom, men fin tid ☺️ jeg var alene med min fra dag 1, og det gikk veldig fint. bruk familie, venner, helsesøster osv til hjelp. allier deg med noen som kan handle for deg de første ukene. Mitt beste råd; lytt til din egen intuisjon. Du vil drukne i gode råd fra alle rundt deg, men i siste ende er d du som kjenner barnet best og vet intuitivt hva som er riktig for dere. Lykke til 💞 Anonymkode: e4a74...9cd 7
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #6 Skrevet 1. juni 2020 Anbefaler deg som over her og ha mat klar. Ha en kurv med alt smått (Mobil,sjokolade, vannflaske osv) slik at det er lett å ta med seg og at du har alt du trenger når du plutselig sitter fast med amming. Anbefaler å ha et trygt sted å legge baby ned som ligger sentralt i huset til når du trenger å få gjort noe og ikke kan holde baby. Bæresele/bæresjal er en redning for mange. Anonymkode: 03b59...8f3 4
Gjest BethD Skrevet 1. juni 2020 #7 Skrevet 1. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Anbefaler deg som over her og ha mat klar. Ha en kurv med alt smått (Mobil,sjokolade, vannflaske osv) slik at det er lett å ta med seg og at du har alt du trenger når du plutselig sitter fast med amming. Anbefaler å ha et trygt sted å legge baby ned som ligger sentralt i huset til når du trenger å få gjort noe og ikke kan holde baby. Bæresele/bæresjal er en redning for mange. Anonymkode: 03b59...8f3 Enig i denne, vi hadde babynest i stua (oppi en gammel vugge) hvor hun lå den første tiden Må også legge tid (Enda en gang😅), i starten er man redd for alt og kjempebekymret. Dette er helt normalt! Min baby sprutgulpet hele tiden som liten og jeg ble kjemperedd. Gråt og lurte på om hun var syk 😅 ringte føden og snakket med de, og de beroliget meg. Istedet for å ringe legevakten,ring føden. Om det er noe du er redd for så hjelper de deg mye bedre enn legevakten og det er lov å ringe å spørre om «dumme» spørsmål. Man er nybakt mamma og frynsete som få❤️
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #8 Skrevet 1. juni 2020 Gode råd du får her Jeg var alene fra dag 1. Fant ut at ett ærend/en avtale per dag var nok! F eks dro jeg en dag til sentrum for å handle noe barnet trengte. En annen dag gikk jeg trilletur med venninne. En tredje dag barseltreff. En fjerde dag trening. Osv... Å forsøke å få til mer per dag ble bare stress Det med å sove når babyen sov, fungerte ikke så godt her på dagtid, var mye annet å rekke også, som husarbeid, matlaging, dusjing og ikke minst bare "være meg" og lese e.l. Men det kommer jo an på ditt barn sin søvn. Ta det som det kommer, ikke forsøk å styre eller kontrollere for mye. Små barn "går seg til". Når alt er slitsomt, husk at det bare er en fase. Det føles som det skal vare evig, men så går det noen uker, og så har et nytt problem tatt over, mens det du bekymret deg for før nå er borte! Hold babyen masse, masse kos og kontakt. Blås i instagramperfeksjon, logg av nett og logg på babyen din Anonymkode: f7290...0be 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #9 Skrevet 1. juni 2020 La rot, oppvask, støv ligge. Ingen tar det fra deg. Her har min mor av og til kommet innom for å rydde litt (uten at jeg har spurt). Ta dag for dag, og ikke legg planer før du føler deg trygg i rollen. For min del tok det ca 4 mnd før jeg la planer med andre folk. Sov når baby sover, eventuelt gjør ting du føler du får energi av. Min baby sov MYE i starten, og jeg trengte ikke sove hver gang baby sov, men beina på bordet og se serie var en fin pust i bakken. Ha enkel mat liggende: pizzaboller, retter du bare kan varme opp osv. Det gikk noen uker før jeg mestret det å lage meg mat samtidig jeg hadde baby. Jeg kunne fint gå hele dagen uten mat fordi jeg ikke fant rom for å lage det. Baby kan fint ligge våken på gulvet når du spiser/dusjer/er på do osv. prøv å slappe av, og ikke ha for høye forventninger så går det nok fint😊 Anonymkode: 86731...1f4 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #10 Skrevet 1. juni 2020 Jeg var 100% alene med klistremerkebaby. Det jeg angret på var at jeg ikke hadde fylt opp fryseren med mat man kan spise med en hånd. Ble mange bestillinger fra Morgenlevring for å si det sånn. En annen ting venninner har slitt med er at mannen som ikke er hjemme engang har sterke meninger om baby. Det fungerer ikke hvis mannen som ikke har babyen hver dag, skal bestemme at ungen for eksempel ikke skal sove i foreldrenes seng. Anonymkode: 92877...b5c 4
Gjest BethD Skrevet 1. juni 2020 #11 Skrevet 1. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg var 100% alene med klistremerkebaby. Det jeg angret på var at jeg ikke hadde fylt opp fryseren med mat man kan spise med en hånd. Ble mange bestillinger fra Morgenlevring for å si det sånn. En annen ting venninner har slitt med er at mannen som ikke er hjemme engang har sterke meninger om baby. Det fungerer ikke hvis mannen som ikke har babyen hver dag, skal bestemme at ungen for eksempel ikke skal sove i foreldrenes seng. Anonymkode: 92877...b5c Håhåhå!! JA! Det får man håpe på at TS’s mann ikke gjør... for det finnes ikke noe mer provoserende
Thea82 Skrevet 1. juni 2020 Forfatter #12 Skrevet 1. juni 2020 54 minutter siden, BethD skrev: Ikke planlegg noe som helst, regn med å bruke 4-6 mnd på å bli kjent med barnet ditt og ta deg tid. Ikke stress med noe som helst, konsentrer deg på baby og la alt det andre være prøv å slapp av når baby sover,og bare vær tilstede med baby når hen er våken. Forbered deg på våkenetter men ta ting som de kommer. Spør folk om de vil komme på besøk så kjenn på hva du føler og ikke cær redd for å si nei. det er lov med ferdigmat,har du energi og tid så lag mat for flere dager i slengen! Be mannen lage litt mat til deg før han reiser på jobb så du har i fryseren. ammer du,lag deg en stasjon i sofaen med drikke,fjernkontroll,snacks,telefonlader etc så du ikke behøver å flytte deg❤️ Jeg har bestemt meg for å være veldig streng på det med besøk. Jeg er litt privat av meg, og vet jeg vil være ukomfortabel med besøk i starten når situasjonen er ny. Så det skal jeg virkelig holde hardt på. Smart det med en stasjon med det man trenger😊 Det skal jeg få ordnet! Vi har stor fryser, så planen er å få den fylt opp etter beste evne i forkant. Takk for gode råd ❤️ 3
Thea82 Skrevet 1. juni 2020 Forfatter #13 Skrevet 1. juni 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sørg for å ha fryseren full av retter du lett kan varme opp. glem rot, og ikke stress. det er en slitsom, men fin tid ☺️ jeg var alene med min fra dag 1, og det gikk veldig fint. bruk familie, venner, helsesøster osv til hjelp. allier deg med noen som kan handle for deg de første ukene. Mitt beste råd; lytt til din egen intuisjon. Du vil drukne i gode råd fra alle rundt deg, men i siste ende er d du som kjenner barnet best og vet intuitivt hva som er riktig for dere. Lykke til 💞 Anonymkode: e4a74...9cd Jeg ukeshandler i dag, så før mannen reiser på jobb får det bli 2-ukes handling;) jeg har heller ikke bil når han er borte, og det er langt til butikken (vi bor på landet). Men har snille naboer jeg vet hjelper:) Så godt å høre om andre som har vært alene fra dag en og fått det til:) jeg håper virkelig det kommer en eller annen i intuisjon, for jeg føler meg rimelig uvitende. Og det virker som «alle» bare kan mye mer. Takk for gode tips😊
Thea82 Skrevet 1. juni 2020 Forfatter #14 Skrevet 1. juni 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler deg som over her og ha mat klar. Ha en kurv med alt smått (Mobil,sjokolade, vannflaske osv) slik at det er lett å ta med seg og at du har alt du trenger når du plutselig sitter fast med amming. Anbefaler å ha et trygt sted å legge baby ned som ligger sentralt i huset til når du trenger å få gjort noe og ikke kan holde baby. Bæresele/bæresjal er en redning for mange. Anonymkode: 03b59...8f3 «Redningskurv» skal absolutt lages, det var smart:) skal få kjøpt inn babynest og bæresele, har hørt veldig mye bra om begge deler. 2
Thea82 Skrevet 1. juni 2020 Forfatter #15 Skrevet 1. juni 2020 52 minutter siden, BethD skrev: Enig i denne, vi hadde babynest i stua (oppi en gammel vugge) hvor hun lå den første tiden Må også legge tid (Enda en gang😅), i starten er man redd for alt og kjempebekymret. Dette er helt normalt! Min baby sprutgulpet hele tiden som liten og jeg ble kjemperedd. Gråt og lurte på om hun var syk 😅 ringte føden og snakket med de, og de beroliget meg. Istedet for å ringe legevakten,ring føden. Om det er noe du er redd for så hjelper de deg mye bedre enn legevakten og det er lov å ringe å spørre om «dumme» spørsmål. Man er nybakt mamma og frynsete som få❤️ Ser for meg jeg kommer til å være kjempebekymret, akkurat sånn som du beskriver. Man er heller ikke på barsel her, så det er hjem bare timer etter fødsel (om alt går bra), og så står jeg der alene liksom. Har en venninne jeg føler meg veldig trygg på som har to barn, så hun har lovet at jeg bare må ringe. Men tror jeg nevner på neste jordmortime at dette med å være alene er noe jeg tenker mye på. Takk for gode innspill ❤️
Thea82 Skrevet 1. juni 2020 Forfatter #16 Skrevet 1. juni 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gode råd du får her Jeg var alene fra dag 1. Fant ut at ett ærend/en avtale per dag var nok! F eks dro jeg en dag til sentrum for å handle noe barnet trengte. En annen dag gikk jeg trilletur med venninne. En tredje dag barseltreff. En fjerde dag trening. Osv... Å forsøke å få til mer per dag ble bare stress Det med å sove når babyen sov, fungerte ikke så godt her på dagtid, var mye annet å rekke også, som husarbeid, matlaging, dusjing og ikke minst bare "være meg" og lese e.l. Men det kommer jo an på ditt barn sin søvn. Ta det som det kommer, ikke forsøk å styre eller kontrollere for mye. Små barn "går seg til". Når alt er slitsomt, husk at det bare er en fase. Det føles som det skal vare evig, men så går det noen uker, og så har et nytt problem tatt over, mens det du bekymret deg for før nå er borte! Hold babyen masse, masse kos og kontakt. Blås i instagramperfeksjon, logg av nett og logg på babyen din Anonymkode: f7290...0be Minimalt med ærend/avtaler gir seg litt selv når samboer er borte. Han har da bilen, og vi bor på landet uten kollektiv trafikk. Så det kommer til å gå i trilleturer;) er veldig spent på det med søvn. Normalt trenger jeg lite, og både jeg og samboer var sove babyer, så det er jo lov å håpe... Logg på baby, den var god😊 og du har helt rett! 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #17 Skrevet 1. juni 2020 Som alle over sier. La rot være rot, og tenk på deg selv og hva du føler er riktig. Ikke les på Kvinneguiden eller andre babybilder. Det er mange sprø mammaer som mener mye rart, som kan gi hvem som helst depresjoner fordi en føler seg som elendig mamma (men er det ikke❣️) Handle mat i nettbutikken til Meny. Da får du alt levert hjem på døra, og de har billige bleier hvis du kjøper to pakker (79 kroner for begge) Også har de overraskende gode ferdige middager i eget merke. Så kan du variere ny middag hver dag.. og det meste kan spises med en hånd om du får klistremerkebaby lykke til 🙋♀️ Anonymkode: df596...f5f 3
Thea82 Skrevet 1. juni 2020 Forfatter #18 Skrevet 1. juni 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: La rot, oppvask, støv ligge. Ingen tar det fra deg. Her har min mor av og til kommet innom for å rydde litt (uten at jeg har spurt). Ta dag for dag, og ikke legg planer før du føler deg trygg i rollen. For min del tok det ca 4 mnd før jeg la planer med andre folk. Sov når baby sover, eventuelt gjør ting du føler du får energi av. Min baby sov MYE i starten, og jeg trengte ikke sove hver gang baby sov, men beina på bordet og se serie var en fin pust i bakken. Ha enkel mat liggende: pizzaboller, retter du bare kan varme opp osv. Det gikk noen uker før jeg mestret det å lage meg mat samtidig jeg hadde baby. Jeg kunne fint gå hele dagen uten mat fordi jeg ikke fant rom for å lage det. Baby kan fint ligge våken på gulvet når du spiser/dusjer/er på do osv. prøv å slappe av, og ikke ha for høye forventninger så går det nok fint😊 Anonymkode: 86731...1f4 Jeg er litt bekymret for det med rot, det får jeg stress av. Om det blir litt støv, så skal jeg klare å leve med det. Har lurt på å få vaskehjelp faktisk, bare for å vite at det blir ordnet. Og du har så rett i det med forventninger. Forventninger til meg selv er det jeg har strevd mest med i graviditeten også, så tror det er noe jeg skal være veldig bevisst på😊
Thea82 Skrevet 1. juni 2020 Forfatter #19 Skrevet 1. juni 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var 100% alene med klistremerkebaby. Det jeg angret på var at jeg ikke hadde fylt opp fryseren med mat man kan spise med en hånd. Ble mange bestillinger fra Morgenlevring for å si det sånn. En annen ting venninner har slitt med er at mannen som ikke er hjemme engang har sterke meninger om baby. Det fungerer ikke hvis mannen som ikke har babyen hver dag, skal bestemme at ungen for eksempel ikke skal sove i foreldrenes seng. Anonymkode: 92877...b5c Full fryser er notert! Jeg er litt bekymret for forventningene til mannen. Han virker til å tro det er så lett å gå hjemme med baby, og hans største bekymring er at jeg skal kjede meg.... Så tenker han skal få en time alene i første friperiode for å få litt egen erfaring;) Jeg kommer til å sove på eget rom med baby de ukene han jobber, så han ikke blir forstyrret. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #20 Skrevet 1. juni 2020 Hvorfor kan ikke din mann bidra med noe når han er hjemme? Det er da ikke slikbat han ikke sover når han er på jobb, selv om han jobber skift? Uansett: bæresele, babynest og nødkurv. Rot og oppvask kan vente. La dag og natt flyte, sov når du kan. Lag deg en ammekrok hvor alt av nødvendigheter finnes(ammepute+ekstra pute, flaske med vann du kan hente klar med iskaldt vann fra kjøleskapet før amming, lettvindt mat som kan hentes fra frysen kvelden før, gulpekluter, ammeinnlegg osv). Anonymkode: d7bde...00f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå