AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #1 Del Skrevet 31. mai 2020 Jeg har en del komplekser med mange føflekker, noe jeg har hatt så lenge jeg kan huske. Jeg får høre at jeg må akseptere det, men jeg har bestemt meg for at jeg skal ta steget med å prøve å få fjernet de da det går utover mitt sosiale liv, spesielt på sommeren. Bare for å klargjøre før spørsmålene er det snakk om rundt 15 stk som jeg absolutt føler er mest nødvendig. Jeg har også lest mye om arr, men dette bryr jeg med helt ærlig ikke noe om... Vil mye heller har et arr enn en svart, veldig synlig flekk. Jeg har altså hørt at det er mulig å fjerne de hos fastlegen selvom det er av kosmetiske grunner. Er det noen mulighet for at legen kan nekte meg å fjerne de etter jeg forklarer hvor mye det plager meg, eller at de evt. kun fjerner noen få? Jeg vil også helst ikke bruke mye penger på dette og lurer på om det koster noe særlig hvis man gjør det hos fastlegen? Har hørt alt mellom at det er gratis, rundt 300 kr og flere tusen! Vil gjerne ha deres erfaringer med fjerning av føflekker hos fastlege:) Anonymkode: 6d3c4...bf2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #2 Del Skrevet 31. mai 2020 Man må alltid betale egenandel hos fastlegen. Så rundt 200 kr for en legetime. Jeg tror ikke fastlegen rekker å fjerne alle på en gang. Tror det må være 1-3 stykker om gangen kanskje? 🙄 Du burde snakke med fastlegen om det. Jeg tror kanskje ikke legen vil gjøre det kun for kosmetiske grunner, men det er mulig. 😊 Anonymkode: 6d694...638 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #3 Del Skrevet 31. mai 2020 Vel.. Jeg hadde aldri fjernet føflekker av kosmetiske grunner, for de arrene man får er stygge. Fastleger er ikke spesialister på kirurgi, og lager som regel stygge arr. Arret blir større enn føflekken. Jeg vet ikke om hun/han kan nekte, men man kan på generell basis ikke bare bestille den behandlingen man ønsker seg. Det skal være en helsemessig nødvendighet. Psyken kan være grunn nok, men du bør starte med én og se hva du synes om arret. Kanskje du kan bestille hva du vil ved private klinikker, men de kan også si at de ikke vil gjøre det. Prismessig avhenger det av hvor mange timer du trenger. Jeg måtte ha en dobbeltime, og betale for materiell. Tror det ble 400 kr for én føflekk. De kan bruke lang tid siden de ikke er erfarne i dette. Jeg tviler sterkt på at du får ta alle på en gang, tenker maks 3. Anonymkode: c8191...b8e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #4 Del Skrevet 31. mai 2020 Jeg fjerne en føflekk gjennom hudlege som jeg ble henvist til fra fastlegen.. ble ikke fornøyd mer arret, og en føflekk som jeg fjerna på Volvat da jeg var hos hudlegen uansett, og da ble jeg mer fornøyd med det arret. Har èn til som jeg vil fjerne. Den er på ryggen, så da ser jeg ikke arret uansett men vurderer å dra til Volvat selv om jeg ikke akkurat har råd til det.. kanskje jeg egentlig bare burde bruke fastlegen 🤷♀️ Om jeg var deg så ville jeg vurdert litt hvor føflekkene er og hvor viktig det er at det blir et pent arr. Anonymkode: ab4d9...03f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #5 Del Skrevet 31. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fjerne en føflekk gjennom hudlege som jeg ble henvist til fra fastlegen.. ble ikke fornøyd mer arret, og en føflekk som jeg fjerna på Volvat da jeg var hos hudlegen uansett, og da ble jeg mer fornøyd med det arret. Har èn til som jeg vil fjerne. Den er på ryggen, så da ser jeg ikke arret uansett men vurderer å dra til Volvat selv om jeg ikke akkurat har råd til det.. kanskje jeg egentlig bare burde bruke fastlegen 🤷♀️ Om jeg var deg så ville jeg vurdert litt hvor føflekkene er og hvor viktig det er at det blir et pent arr. Anonymkode: ab4d9...03f Ja, men som sagt bryr jeg meg ikke om arr.. Har for det første ikke veldig lett for å få arr, men dette har kanskje noe med plasseringen å gjøre... når jeg først får det, synes de heller ikke veldig godt:) Anonymkode: 6d3c4...bf2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #6 Del Skrevet 1. juni 2020 Glemte å skrive det i spørsmålet, men lurer på om noen av dere med erfaring vet sånn ca hvor lang tid det tar før såret har grodd. Tar det lang tid før det blir hudfarget igjen? Ganske sikker på at ingen av føflekkene er større enn 5mm i diameter hvis det har noe å si for hvor stort såret er og om man må sy osv. Anonymkode: 6d3c4...bf2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #7 Del Skrevet 1. juni 2020 Jeg har komplekser for føflekker jeg også, synes det er så utrolig ekkelt og stygt 😭 Det er nesten en fobi for meg. Vurderer laser fjerning, men det er så svindyrt... Jeg får stygge arr, men jeg synes ikke arr er like ekkelt som føflekker. Noen av dem har jeg i desperasjon skåret vekk selv med skalpell. Anbefaler vel ikke det men. Anonymkode: d92c0...82f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #8 Del Skrevet 1. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har komplekser for føflekker jeg også, synes det er så utrolig ekkelt og stygt 😭 Det er nesten en fobi for meg. Vurderer laser fjerning, men det er så svindyrt... Jeg får stygge arr, men jeg synes ikke arr er like ekkelt som føflekker. Noen av dem har jeg i desperasjon skåret vekk selv med skalpell. Anbefaler vel ikke det men. Anonymkode: d92c0...82f Har selv prøv å etse bort flere av føflekkene mine med eddik, men fordi jeg er både utålmodig og veldig desperat, blir det bare røde merker og føflekkene blir bare ujevne og stygge... dette gjør også ganske vondt, men jeg er villig til å gjøre ganske mye for å få de bort:) tror ikke folk skjønner hvor mye det kan plage et menneske og dette er veldig frustrerende!! Anonymkode: 6d3c4...bf2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 1. juni 2020 #9 Del Skrevet 1. juni 2020 Ta en prat med fastlegen din og forklar problemet. Spør om du evt kan bli henvist til poliklinikk på nærmeste sykehus. Kirurgene der har sannsynligvis mer erfaring i å fjerne føflekker. I følge min nabo som er kirurg er det en del fastleger som ikke fjerner føflekker, så det er helt "kurrant" å bli henvist til kirugisk poliklinikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #10 Del Skrevet 1. juni 2020 Jeg fikk fjernet føflekk av kosmetiske grunner hos fastlegen, betalte ingenting (frikort, så blir jo standardsats, ca 200-250 for en time om man ikke har frikort). Arret synes hvis man vet at det er der, men er mye mindre sjenerende enn føflekken som var der. Anonymkode: 58e04...ca5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå