Gå til innhold

Jeg vil lære noe nytt, kjør debatt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Sitter på nattevakt nå og har en lang rolig natt foran meg. Jeg vil veldig gjerne lære noe nytt, eller få muligheten til å se ting fra en annen vinkel. Noen som har lyst til å dele interessante fakta, litt historie kanskje, eller debattere? For eksempel, hvorfor «All lives matter» er en uting å si, osv. Jeg vet ikke jeg, jeg vil egentlig bare at noen skal åpne øynene mine å få meg til å tenke: «jøss, DET har jeg ikke tenkt på før» osv. Håper det gir mening 😊

Anonymkode: c5686...125

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan også være tema som hvorfor/hvorfor ikke - eggdonasjon, innvandring, prate/lære om diverse kulturer, homofilt ekteskap osv. Jeg er åpen for det meste. Vil egentlig bare lære noe nytt, se ting fra en annen vinkel, pro vs con om aktuelle tema 😊

Gjest loveli
Skrevet

Hvorfor argumenterer homofober mot at homofile burde få barn med at barnet vil bli mobbet fordi det har to likekjønnede foreldre, når det tross alt er homofober som gjør det vanskelig for barnet å ha f.eks. to fedre.

Slutt å vær homofob = homofile kan få barn som ikke blir mobbet.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, loveli skrev:

Hvorfor argumenterer homofober mot at homofile burde få barn med at barnet vil bli mobbet fordi det har to likekjønnede foreldre, når det tross alt er homofober som gjør det vanskelig for barnet å ha f.eks. to fedre.

Slutt å vær homofob = homofile kan få barn som ikke blir mobbet.

Veldig godt poeng. Jeg forstår ikke helt hvordan det kan være en hjertesak for enkelte hva andre mennesker gjør, så lenge det ikke skaper harme mot dem selv. Om så dette er å være homofil, ha en annen hudfarge eller praktisere religion. Hvorfor bryr «Ola» seg om to menn har samleie bak lukkende dører, eller at «Kari» velger å være muslim? Innerst inne tror jeg at de største homofobene er homofil selv, men de hater homofile fordi de føler de selv ikke har mot til å komme ut/ har ikke nettverk til å bli akseptert i. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig godt poeng. Jeg forstår ikke helt hvordan det kan være en hjertesak for enkelte hva andre mennesker gjør, så lenge det ikke skaper harme mot dem selv. Om så dette er å være homofil, ha en annen hudfarge eller praktisere religion. Hvorfor bryr «Ola» seg om to menn har samleie bak lukkende dører, eller at «Kari» velger å være muslim? Innerst inne tror jeg at de største homofobene er homofil selv, men de hater homofile fordi de føler de selv ikke har mot til å komme ut/ har ikke nettverk til å bli akseptert i. 

Det der har jeg hørt så mange ganger i forskjellige former. "homofobe er bare usikker på egen legning" osv. 

Tror det bare er en bullshit myte som har blitt gjentatt så mange ganger at det til slutt har blitt en "sannhet". For det er jo helt ulogisk. 

Anonymkode: e9156...31e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så forresten den siste dokumentaren til Lois Theroux om den anti-gay menigheten i USA hvor ypperste prest og sjefshomofob Fred Phelps skal ha blitt avsatt og erklært som dement etter han hadde stått på sin egen plen og sagt til de skeive folka i nabohuset at de var "good people". Skjedde før han døde riktig nok.

Anonymkode: e0936...dbf

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så forresten den siste dokumentaren til Lois Theroux om den anti-gay menigheten i USA hvor ypperste prest og sjefshomofob Fred Phelps skal ha blitt avsatt og erklært som dement etter han hadde stått på sin egen plen og sagt til de skeive folka i nabohuset at de var "good people". Skjedde før han døde riktig nok.

Ville være enda mere oppsiktsvekkende om han sa det til dem etter sin død. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville være enda mere oppsiktsvekkende om han sa det til dem etter sin død. 

Han var så mørk og mystisk at det skulle ikke forundre meg om han hadde fått det til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der har jeg hørt så mange ganger i forskjellige former. "homofobe er bare usikker på egen legning" osv. 

Tror det bare er en bullshit myte som har blitt gjentatt så mange ganger at det til slutt har blitt en "sannhet". For det er jo helt ulogisk. 

Ja det er en veldig generaliserende uttalelse. Jeg kjenner kun to stk som er skikkelig homofob, og jeg er sikker på at de begge er homofil. Den ene er min svigerfar, uff

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det litt rart med de der menighetene, og religion generelt, der det ofte blir sagt at mennesker skal leve i harmoni, være gode og snille med hverandre osv, men så snart det nevnes homofili? Nei da må de steines til døde. Hvor ble det av medmenneskeligheten? Hvorfor skulle Gud bry seg om homofile, når han elsker alle mennesker? Har ikke Gud i såfall viktigere ting å ta seg til? Og hvorfor skapte Gud i det heletatt homofile? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Funfact: alle i Norge klager over veterinærpriser, men alle vet at dyreklinikker ikke blir subsidiert av staten slik humane helseforetak blir. Dyreklinikker i Norge er selvsagt dyrere utifra utstyr og kompetanse. I USA kan regningen på en operasjon av lårbensfraktur koste opp mot 200.000 norske kroner om man ikke er forsikret, fordi de fleste sykehusene er private og får ingen statlige tilskudd - derav må de tjene nok penger til å drifte sykehuset. Akkurat slik er det med dyreklinikker i Norge. 

Samtidig er de som jobber på dyreklinikker «pengegriske, kyniske og bryr seg ikke om dyr». Og p.ga disse type menneskene har veterinærer og dyrepleiere verdens største selvmordsrate. Også p.ga ofte for mange avlivninger over en gitt periode, men når man legger til eiere som legger all skyld på de ansatte blir det tøft å leve videre med i lengden. Veterinærer og dyrepleiere tjener forresten sinnsykt lite.

Anonymkode: 7cdac...dec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En annen interessant debatt er, Elon Musk har et mål om å sende mennesker til Mars innen 2024. Er dette fremtiden? Nja, kanskje? Tror dere mennesker i fremtiden vil bosette seg på andre planeter? Jeg er slutten av 20-åra, så blir nok ikke i min levetid, men hadde vært utrolig spennende og vært en del av det. Hva tenker dere? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Funfact: alle i Norge klager over veterinærpriser, men alle vet at dyreklinikker ikke blir subsidiert av staten slik humane helseforetak blir. Dyreklinikker i Norge er selvsagt dyrere utifra utstyr og kompetanse. I USA kan regningen på en operasjon av lårbensfraktur koste opp mot 200.000 norske kroner om man ikke er forsikret, fordi de fleste sykehusene er private og får ingen statlige tilskudd - derav må de tjene nok penger til å drifte sykehuset. Akkurat slik er det med dyreklinikker i Norge. 

Samtidig er de som jobber på dyreklinikker «pengegriske, kyniske og bryr seg ikke om dyr». Og p.ga disse type menneskene har veterinærer og dyrepleiere verdens største selvmordsrate. Også p.ga ofte for mange avlivninger over en gitt periode, men når man legger til eiere som legger all skyld på de ansatte blir det tøft å leve videre med i lengden. Veterinærer og dyrepleiere tjener forresten sinnsykt lite.

Anonymkode: 7cdac...dec

Jeg er hundeeier, og selvfølgelig hadde det vært fint med lavere priser, men da igjen så skjønner jeg også hvorfor veterinærer ikke blir subsidiert av staten, for å ha et dyr er tross alt et valg du selv tar. Det å bli født og trenge helsehjelp er ikke et valg du selv tar, i motsetning til å kjøpe en hund. Det blir jo litt som en bil - kjøper du en bil, tar du regninga selv. Jeg betaler gledelig mine kroner til veterinæren, for det er en service jeg trenger. Har du ikke råd til veterinær har du ikke råd til dyr heller, tenker nå jeg.

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen interessant debatt er, Elon Musk har et mål om å sende mennesker til Mars innen 2024. Er dette fremtiden? Nja, kanskje? Tror dere mennesker i fremtiden vil bosette seg på andre planeter? Jeg er slutten av 20-åra, så blir nok ikke i min levetid, men hadde vært utrolig spennende og vært en del av det. Hva tenker dere? 

Tenker det er bedre at vi "fikser" planeten vår enn å lage en ny...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Vhgj skrev:

Tenker det er bedre at vi "fikser" planeten vår enn å lage en ny...

I fare for å høres slem ut, men det blir født for mange idioter til å fikse dette. Money talks, og siden det ikke er penger å tjene ved å redde planeten, er det nok ikke stor business i det dessverre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig, det blir som å dra misunnelseskortet. Ikke alle er misunnelige på de de er kritiske til. Jeg mener at det handler om personlighet, kunnskap, empati, og oppvekst. En homofob har som regel mange andre fordommer, og de har han lært et sted.

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at vi kan gi oss nå. Vi har allerede ødelagt én planet, resten kan få være i fred. Vår art er ikke så fantastisk at vi burde klamre oss fast til eksistensen. Vi er egentlig ubetydelige, selv om hver og en av oss har evnen til å tro at vi er universets navle.

Jeg har et spørsmål til deg som du kan gruble på; hvorfor er det sånn at folk på/fra bygda ofte har dårligere holdninger enn folk i mer sentrale strøk? Spesielt dyr blir behandlet mye dårligere på bygda.

Anonymkode: ae41e...163

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et spørsmål til deg som du kan gruble på; hvorfor er det sånn at folk på/fra bygda ofte har dårligere holdninger enn folk i mer sentrale strøk? Spesielt dyr blir behandlet mye dårligere på bygda.

Første som slår meg er jo at det ikke er så mange bondegårder i storbyen. Men uansett, er dette en ting? For det var jeg ikke klar over. Som bygding selv så har jeg ikke vært vitne til dyr under dårlige kår, men det utelukker jo ikke at det skjer. 

Når det kommer til dårlige holdninger så tror jeg det holder på å fade ut mer og mer, uten at jeg har noe å støtte dette utsagnet oppunder med. Vi blir mer globalisert, man ser at verden faktisk ikke er så skummel som man trodde (gjennom Internett) muligens kombinert med at mange flytter fra bygda for å gå på VGS eller universitet, som åpner øynene deres for «den store verden» mye tidligere (aldersmessig) og i større grad, enn da Ola på 60 plutselig måtte til byen for første gang, og alt ble bare styr osv. Men jeg ser jo den at bygdefolket har dårlig rykte på seg, men jeg tror og håper at det er noe som kommer til å høre fortiden til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en fordom at dyr blir behandlet dårligere på bygda. Tror jeg. Lære noe nytt: Byfolk er ofte like fordomsfulle som bygdefolk. De følger bare et annet mønster av fordommer. Stereotyp tenkning er en del av vår naturlige kognisjon. Det er med andre ord lite håp. 

Anonymkode: 3e75e...d81

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror på nøkken. Men jeg vil ikke

Anonymkode: 54b47...270

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

I fare for å høres slem ut, men det blir født for mange idioter til å fikse dette. Money talks, og siden det ikke er penger å tjene ved å redde planeten, er det nok ikke stor business i det dessverre.

Vel, hva er det som stopper idioter i å bli født på Mars? Hva er det som tilsier at det kommer til å bli en stor endring? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...