AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #1 Skrevet 31. mai 2020 Jeg og min samboer har et nært vennepar som, kort fortalt, har null økonomisk sans. De har ingen dyre vaner som røyk, snus, mye uteliv, masse shopping eller lignende, men de lever langt over evne når det kommer til mat. De er glade i god mat begge to, og lager seg gjerne dyre lunsjer og middager så lenge det er penger på konto. Med "dyre" måltider mener jeg biff, reker, krabbeklør, fisk og kjøtt fra ferskvaredisken, dyre oster, fine viner flere ganger i uka, osv. Dette hadde ikke nødvendigvis vært et problem dersom de tjente normalt godt begge to, men de har altså en samlet inntekt på rundt 20.000 i måneden (+/-), med husleie og faste regninger på rundt 16.000 (jeg vet dette fordi vi diskuterte økonomi generelt en gang). Med rundt 4000,- som skal holde til mat og eventuelle andre løpende utgifter, så nytter det ikke å svi av både 200,- og 300,- og 400,- på én middag, men dette evner de ikke å ta innover seg. Mitt problem oppi det hele er at de vet hvilken dato jeg får lønn hver måned (som er ca. to uker etter at de begge får lønn), og på den datoen får jeg alltid en melding fra én av dem om jeg kunne ha lånt de litt penger til de får lønn igjen fordi de er totalt blakke. Jeg sier nei gang på gang, rett og slett fordi jeg og samboer ikke har så mye å rutte med selv (vi klarer oss dog) og vi har ikke råd til å avse 500-1000,- som vi mest sannsynlig aldri hadde sett igjen. De fortsetter likevel å spørre, måned etter måned, og jeg er nå redd jeg bør ta en skikkelig samtale med dem om situasjonen, for deres eget beste og for selv å slippe dette maset. For ordens skyld, de blir aldri sure når jeg sier nei, og bortsett fra denne ene feilen så er de fantastiske mennesker som alltid trår til når det er noe. Jeg merker likevel at jeg kvier meg for å ta samtalen, og min samboer gleder seg ikke akkurat han heller. Er det noen som har noen gode tips om hvordan best ta opp problemstillingen? Anonymkode: 419a8...f0b
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #2 Skrevet 31. mai 2020 Hadde ikke lagt meg borti deres prioriteringer, men hadde bedt de om å slutte å be om penger siden dere ikke har så mye å rutte med. Anonymkode: ae938...469 16
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #3 Skrevet 31. mai 2020 Du trenger bare å ta opp at du er lei av at de spør om å få låne penger. Resten er ikke din sak og det får de finne ut av selv Anonymkode: 0c3e7...186 9
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #4 Skrevet 31. mai 2020 Bare si at "du, kan du være så snill å slutte å spørre? Jeg har ikke noe til overs selv, og synes det er ubehagelig å måtte si nei hver gang"... Anonymkode: 01745...3ae 19
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #5 Skrevet 1. juni 2020 Jeg synes det er rart at halve innlegget her handler om hva de bruker penger på. Altså om de bruker penger på kongekrabbe og god mat eller vin eller en for dyr husleie, eller barnehage etc, Eller om de så vidt klarer seg, eller om de bruker pengene på hotell... Det virker som at du ts nesten er økonomisjef eller jobber i banken deres da du vet så utrolig mye og igjen bruker over halve innlegget ditt på hva disse bruker pengene på. Og det synes jeg er nesten litt usmakelig. La de bruke pengene på på de vil men si nei til de. "Nei vi kan ikke låne dere penger". Altså, en trenger ikke jobbe innen NASA for å si dette, en trenger heller ikke ha detaljert oversikt over venners økonomi og hva du mener de sløser vekk penger på for å si det. Anonymkode: 52028...df0 7
Sunnys Skrevet 1. juni 2020 #6 Skrevet 1. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er rart at halve innlegget her handler om hva de bruker penger på. Altså om de bruker penger på kongekrabbe og god mat eller vin eller en for dyr husleie, eller barnehage etc, Eller om de så vidt klarer seg, eller om de bruker pengene på hotell... Det virker som at du ts nesten er økonomisjef eller jobber i banken deres da du vet så utrolig mye og igjen bruker over halve innlegget ditt på hva disse bruker pengene på. Og det synes jeg er nesten litt usmakelig. La de bruke pengene på på de vil men si nei til de. "Nei vi kan ikke låne dere penger". Altså, en trenger ikke jobbe innen NASA for å si dette, en trenger heller ikke ha detaljert oversikt over venners økonomi og hva du mener de sløser vekk penger på for å si det. Anonymkode: 52028...df0 Klart ts blir irritert når hun ser hva de bruker penger på, for så å spørre de om å låne Når det er tomt? 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #7 Skrevet 1. juni 2020 Si nei til å låne dem penger, og be dem ikke spørre igjen fordi det er ubehagelig for deg å måtte si nei. Ut over det, slutt å blande deg. Anonymkode: 0cdf7...92a 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #8 Skrevet 1. juni 2020 12 minutter siden, Sunnys skrev: Klart ts blir irritert når hun ser hva de bruker penger på, for så å spørre de om å låne Når det er tomt? Men hun har jo ABSOLUTT ikke noe med det å gjøre! Bortsett fra å si nei når de spør om penger. Anonymkode: 52028...df0 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #9 Skrevet 1. juni 2020 Hvordan er det mulig at to personer har så lav inntekt? Altså 10 tusen kr per måned hver? Jeg er ufør og får 18 tusen per måned. Trodde det var lite. Anonymkode: 6f945...9a8 5
Sunnys Skrevet 1. juni 2020 #10 Skrevet 1. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hun har jo ABSOLUTT ikke noe med det å gjøre! Bortsett fra å si nei når de spør om penger. Anonymkode: 52028...df0 Hun har absolutt med det å gjøre om de spør henne hver mnd etter penger. Og de selv har snakket med henne om økonomien sin. Hadde selv en venninne for mange år siden som lede i sus og dus i 2 uker etter lønn.. så ble det svart.. gråt, hadde ikke penger osv. Jeg sa til henne at hun må dele lønnen sin på 4 uker, og handle deretter. Jeg har ikke råd til restaurant hver dag, Da hadde min lønn vart i et par uker også. Tok en skikkelig prat med henne, og hun måtte skjerpe seg. Fikk avtalt med banken at hun fikk ukepenger av lønnen sin, for å Få orden på økonomien. Når hun hadde levd i 2 uker på ingenting, følte hun at hun skulle unne seg alt når lønna kom.. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #11 Skrevet 1. juni 2020 1 minutt siden, Sunnys skrev: Hun har absolutt med det å gjøre om de spør henne hver mnd etter penger. Og de selv har snakket med henne om økonomien sin. Hadde selv en venninne for mange år siden som lede i sus og dus i 2 uker etter lønn.. så ble det svart.. gråt, hadde ikke penger osv. Jeg sa til henne at hun må dele lønnen sin på 4 uker, og handle deretter. Jeg har ikke råd til restaurant hver dag, Da hadde min lønn vart i et par uker også. Tok en skikkelig prat med henne, og hun måtte skjerpe seg. Fikk avtalt med banken at hun fikk ukepenger av lønnen sin, for å Få orden på økonomien. Når hun hadde levd i 2 uker på ingenting, følte hun at hun skulle unne seg alt når lønna kom.. Nei. Verken du eller ts har noen ting med hva andre mennesker gjør med sine penger. De styrer deres økonomi, du og tssturer deres. Ferdig arbeid. Dere trenger kun som sagt å si noe til folk om dere ikke vil/har råd til det. Og det vil jo verken du eller ts. Si nei,men et halt hi trenger virkelig ikke å handle om hva disse bruker pengene på, det blir litt for dumt. Anonymkode: 52028...df0 5
Sunnys Skrevet 1. juni 2020 #12 Skrevet 1. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Verken du eller ts har noen ting med hva andre mennesker gjør med sine penger. De styrer deres økonomi, du og tssturer deres. Ferdig arbeid. Dere trenger kun som sagt å si noe til folk om dere ikke vil/har råd til det. Og det vil jo verken du eller ts. Si nei,men et halt hi trenger virkelig ikke å handle om hva disse bruker pengene på, det blir litt for dumt. Anonymkode: 52028...df0 Skjønner ts godt. Hva er frekkest? Spør ts hver gang på lønningsdagen om penger? Eller si fra at de må prioritere annerledes og ikke kjøpe så dyr mat når de ikke har råd til det? 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #13 Skrevet 1. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Verken du eller ts har noen ting med hva andre mennesker gjør med sine penger. De styrer deres økonomi, du og tssturer deres. Ferdig arbeid. Dere trenger kun som sagt å si noe til folk om dere ikke vil/har råd til det. Og det vil jo verken du eller ts. Si nei,men et halt hi trenger virkelig ikke å handle om hva disse bruker pengene på, det blir litt for dumt. Anonymkode: 52028...df0 Når man folk deler og diskuterer i det vride og brede om hva man bruker penger på. I tillegg til at man ikke har råd til det, er det faktisk lov til å si ifra og mene at man kanskje bør endre sine vaner. Det handler faktisk om å bry seg om andre. Man ønsker ikke at andre skal gå i økonomisk krise. Anonymkode: 1115b...2f8 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #14 Skrevet 1. juni 2020 Neste gang svarer du dette på meldingen: Hei. Nok er nok. Vi har alltid sagt nei og kommer aldri til å si ja. Dere må innse at dere har økonomisk problemer. Enkelt forklart så kan man ikke bruke mer penger enn det man får inn på konto hver måned. Nå er vi lei av å bli spurt. Og spesielt siden dere ikke eier skam og tror at dere bare kan spørre. Innse realiteten. Få orden på livet. Spis nudler og havregrøt, ikke dyr vin og gastronomisk mat. Som venn kan jeg kun gi råd. Siden dere ikke eier økonomisk sans er mitt råd at dere melder dere på luksusfellen. For problemer har dere. For at vennskapet skal vare må det bli slutt på klaging over økonomi. Dere kan gjerne spørre oss om råd, men penger får dere ikke. Anonymkode: 010fe...433 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #15 Skrevet 1. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Når man folk deler og diskuterer i det vride og brede om hva man bruker penger på. I tillegg til at man ikke har råd til det, er det faktisk lov til å si ifra og mene at man kanskje bør endre sine vaner. Det handler faktisk om å bry seg om andre. Man ønsker ikke at andre skal gå i økonomisk krise. Anonymkode: 1115b...2f8 Men du har fremdeles ikke noen verdens ting med hva andre mennesker bruker pengene sine på. Du kan mene de bruker pengene sine feil, de kan forsåvidt også de mene om deg/deres private økonomi også. Men igjen å legge seg opp i dette er bare tull. Det heter privat økonomi av en grunn om en bruker penger på kongekrabbe/snus/alt for mye i husleie. En manns galskap er enn annen manns virkelighet, og hvor og hva en prioriterer er ikke din bissniss så lenge du ikke betaler den ! Anonymkode: 52028...df0 4
Sunnys Skrevet 1. juni 2020 #16 Skrevet 1. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du har fremdeles ikke noen verdens ting med hva andre mennesker bruker pengene sine på. Du kan mene de bruker pengene sine feil, de kan forsåvidt også de mene om deg/deres private økonomi også. Men igjen å legge seg opp i dette er bare tull. Det heter privat økonomi av en grunn om en bruker penger på kongekrabbe/snus/alt for mye i husleie. En manns galskap er enn annen manns virkelighet, og hvor og hva en prioriterer er ikke din bissniss så lenge du ikke betaler den ! Anonymkode: 52028...df0 Kommer an på hvor nære man er. Det er lov å si fra. Regner med de er ganske nære siden de spør ts om penger. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #17 Skrevet 1. juni 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det mulig at to personer har så lav inntekt? Altså 10 tusen kr per måned hver? Jeg er ufør og får 18 tusen per måned. Trodde det var lite. Anonymkode: 6f945...9a8 Jeg jobber 80 % Og kanskje mer enkelte uker. Jeg jobber man til tors (18-01) og er ringevikar i helger. Og jeg tjener omtrent det samme som deg. Nå i koronaen har jeg fått forskudd fra nav på 11 000 i måneden, så ja det går fint an. Ille alle er privilegerte. Dog harjeg aldri lånt av folk, men lånt bufferen min (30 000) til en venninne. Jeg blåser i om det var til det ene eller det andre hun skulle bruke dette beløpet til. Så jeg er ikke "kranglefant" her i tråden på mine egne veine om noen skulle ha den tanken. Men jeg blir bare litt oppgitt av slike spm du, som tror alle er privilegerte og tjener 30 000 i måneden. Nei, ikke alle gjør det!!! Og de fleste av oss får ille på nav engang. Anonymkode: 52028...df0 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #18 Skrevet 1. juni 2020 2 minutter siden, Sunnys skrev: Kommer an på hvor nære man er. Det er lov å si fra. Regner med de er ganske nære siden de spør ts om penger. Og når ts bruker 90% av hi for å snakke om forbruket til sine venner så tenker jeg: nei hun har ikke noe med dette å gjøre. Si nei til de, ferdig arbeid. Er ikke noe grunn til å verken utlevere de, eller fordømme de for at de bruker penger annerledes en ts. Spiller ingen rolle om disse pengene som manglet ble brukt til å redde verden, kjøpe reker og hvitvin eller noe annet. Forbruket til vennene er for høyt, ts må lære seg å si nei, det klarer hun tydeligvis ikke. Synd for hun men det er her problemet ligger.. Hva har forbruket til vennene med det å gjøre? Å si nei er ikke så vanskelig...Hva vennenes penger blir brukt til har ingen noe med! Anonymkode: 52028...df0
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #19 Skrevet 1. juni 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det mulig at to personer har så lav inntekt? Altså 10 tusen kr per måned hver? Jeg er ufør og får 18 tusen per måned. Trodde det var lite. Anonymkode: 6f945...9a8 De jobber åpenbart redusert da. Anonymkode: 0d343...fa5
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 1. juni 2020 #20 Skrevet 1. juni 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og min samboer har et nært vennepar som, kort fortalt, har null økonomisk sans. De har ingen dyre vaner som røyk, snus, mye uteliv, masse shopping eller lignende, men de lever langt over evne når det kommer til mat. De er glade i god mat begge to, og lager seg gjerne dyre lunsjer og middager så lenge det er penger på konto. Med "dyre" måltider mener jeg biff, reker, krabbeklør, fisk og kjøtt fra ferskvaredisken, dyre oster, fine viner flere ganger i uka, osv. Dette hadde ikke nødvendigvis vært et problem dersom de tjente normalt godt begge to, men de har altså en samlet inntekt på rundt 20.000 i måneden (+/-), med husleie og faste regninger på rundt 16.000 (jeg vet dette fordi vi diskuterte økonomi generelt en gang). Med rundt 4000,- som skal holde til mat og eventuelle andre løpende utgifter, så nytter det ikke å svi av både 200,- og 300,- og 400,- på én middag, men dette evner de ikke å ta innover seg. Mitt problem oppi det hele er at de vet hvilken dato jeg får lønn hver måned (som er ca. to uker etter at de begge får lønn), og på den datoen får jeg alltid en melding fra én av dem om jeg kunne ha lånt de litt penger til de får lønn igjen fordi de er totalt blakke. Jeg sier nei gang på gang, rett og slett fordi jeg og samboer ikke har så mye å rutte med selv (vi klarer oss dog) og vi har ikke råd til å avse 500-1000,- som vi mest sannsynlig aldri hadde sett igjen. De fortsetter likevel å spørre, måned etter måned, og jeg er nå redd jeg bør ta en skikkelig samtale med dem om situasjonen, for deres eget beste og for selv å slippe dette maset. For ordens skyld, de blir aldri sure når jeg sier nei, og bortsett fra denne ene feilen så er de fantastiske mennesker som alltid trår til når det er noe. Jeg merker likevel at jeg kvier meg for å ta samtalen, og min samboer gleder seg ikke akkurat han heller. Er det noen som har noen gode tips om hvordan best ta opp problemstillingen? Anonymkode: 419a8...f0b Du trenger ikke ta "samtalen". Du er flink å si nei, samtidig som dette ikke er ditt problem. Ser ikke ut som du bør gjøre noe mer ut av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå