Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tjente du ved å sitte å motta henvendelser på telefon/Mail osv? Jeg får timeslønn (lav), men provisjon og bonus. Starter om to uker. Hva var ca inntekten i mnd? 

Anonymkode: c2839...1a9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jobbet for noen år siden som kundebehandler på Telenor. Tjente 100,- timen. Latterlig lav lønn og jeg slutta etter noen få måneder 

Anonymkode: 2007b...3cd

AnonymBruker
Skrevet

Tjener selv 250 kroner i timen + provisjon.

Anonymkode: eaf33...5f4

• Liker 1
Skrevet

Det vil variere med arbeidssted og bransje, samt om du er fast ansatt eller innleid via vikarbyrå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fra 370-450 000 i året

Anonymkode: ee488...b05

AnonymBruker
Skrevet

Jobbet for et av de store teleselskapene. 142,- i timen pluss bonuser og provisjon etter innsats

Anonymkode: 346d3...5b3

Skrevet (endret)

Mellom 350-430 000 kr i året den gang jeg jobbet som kundebehandler.

Endret av SPOCA
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare nysgjerrig: så for å få bra med provisjon så må man være effektiv i alle telefoner/henvendelser man får så man får svart flest mulig? 

Anonymkode: 38979...b64

AnonymBruker
Skrevet

Tjente 298 000,- i året som kundebehandler på telefon og e-post i stor tele-bedrift. Og det var med overtid. Det var rett og slett å drive rovdrift på sine ansatte. Fikk ikke mulighet for provisjon heller.

Anonymkode: e0c47...60d

• Liker 1
Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare nysgjerrig: så for å få bra med provisjon så må man være effektiv i alle telefoner/henvendelser man får så man får svart flest mulig? 

Anonymkode: 38979...b64

Da jeg jobbet i et av de store teleselskapene (som faktisk er nevnt over her), var man i bunn og grunn både kundebehandler, teknisk support og selger. De hadde sagt opp salgsavdelingen rett før jeg startet der (dette er litt over 10 år siden), og vi som da var kundebehandlere måtte derfor også være selgere. Hvilket var intet mindre enn en mareritt, fordi det kun var innkommende samtaler, og man skulle jo få unna flest mulig. På en 8-timers vakt var det ikke uvanlig å ligge på 80 samtaler om dagen. Rekorden min tror jeg er noe sånt som 120 samtaler på en dag. Det kunne fort være 1000 stykker i kø som ventet når man kom på jobb klokka 16 (jeg jobbet kveld/helg). Man lærer seg å bli særdeles effektiv, for å si det på den måten. Jeg jobbet deltid 50%, den gang, men uansett, man måtte ha ca 1 nysalg per time for å klare månedsbudsjettet.

På nesten fire år jeg jobbet der, klarte vi aldri å oppnå provisjon, fordi den gikk på teamet. Så om én klarte det, var det sjeldent alle klarte det. Og det å få 1 nysalg i timen, når du får sure kunder på tråden, var nesten helt, helt umulig. De som fikk til det drev stort sett med råsalg, og de jukset stort sett. Det var et kjør uten like.

Heldigvis hadde jeg fastlønn og ikke primært provisjonslønn, så jeg tjente greit, for jeg jobbet primært kveld/helg, men de som jobbet dag fikk veldig dårlig betalt. Jeg fikk jo gode tillegg fordi jeg jobbet "ukurante tider", og hadde vel nesten like god lønn i perioder som de som jobbet fulltid på dagen.

Uansett, tilbake til provisjonen: skal si det ble kjipt når man hver måned måtte forsvare seg for leder hvorfor man aldri klarte salgsbudsjett. Forøvrig en jobb, hvor jeg på intervjuet spurte om det var en salgsjobb, og fikk nei. De endret dog alt etter jeg hadde jobbet der et par år. Jeg hatet det, og det er jo en grunn til jeg slutta. Uansett, alle som ringer dette selskapet jeg jobbet i, hadde jo stort sett alle produktene de trengte. Å få salg var veldig vanskelig. Og folk flest ringer jo inn når det er noe galt. Du kan jo tenkte deg hvordan det er å liksom skulle selge mobilt bredbånd der de har feil på bredbåndet. Det faller sjeldent i god jord.

Nei, så jeg skal aldri jobbe der, det er sikkert og visst.

Nå har jeg jobbet i et annet selskap i en god del år, jobbet også der en periode innen kundeservice og support, men der har man ihvertfall splittet opp slik at kundeservice har sin del, support sin del - og ikke minst: salg er en helt egen avdeling. Kundeservice har noe salg, men det er frivillig, og stort sett en greie man gjør fordi man vet at en del kunder vil det. 

Så kundeservice er ikke alltid bare kundeservice. Det er viktig å sjekke ut slike ting, har jeg lært meg, når man søker jobb. Det er stor forskjell å jobbe primært med f.eks mail og det å svare 80 telefoner om dagen. Det er også enorm stor forskjell mellom privatmarkedet som jeg tidligere jobbet mot, og bedriftsmarkedet der jeg jobber nå (nå jobber jeg riktignok ikke lenger innen kundeservice, skal sies).

Endret av SPOCA

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...