Gå til innhold

Prednisolon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Spørsmål til dere som har brukt predisolon i forbindelse med ivf forsøk.

Når startet du opp? 

Hvilken dose tok du?

Hvor lenge gikk du på prednisolon?

Fortell meg alt :)

Jeg skal høre med klinikken neste gang vi skal gjennom ett forsøk (privat) om det kan være ett forsøk å prøve ut dette. 

Anonymkode: 13892...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hadde det vært noe å teste ut hadde de foreslått det for deg. Du ønsker ikke frivillig å putte i deg denne giften

Anonymkode: 30193...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært noe å teste ut hadde de foreslått det for deg. Du ønsker ikke frivillig å putte i deg denne giften

Giften? Har du fått på det?

Jeg var ute etter erfaringen til dem som har prøvd dette i forsøk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Giften? Har du fått på det?

Jeg var ute etter erfaringen til dem som har prøvd dette i forsøk 

Ja,  jeg måtte stå på det så lenge jeg var prøver og gravid. Nå er endelig baby ute og jeg har valgt vekk amming fordi jeg vil bort fra Prednisolon (og må da over på medisin som ikke er forenelig med amming). 3 år ble det med Prednisolon denne gangen. Livreddende, men ren gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja,  jeg måtte stå på det så lenge jeg var prøver og gravid. Nå er endelig baby ute og jeg har valgt vekk amming fordi jeg vil bort fra Prednisolon (og må da over på medisin som ikke er forenelig med amming). 3 år ble det med Prednisolon denne gangen. Livreddende, men ren gift.

Okei, da har du endel erfaring ja. 

Jeg vil gjerne høre hva som gjorde at du ikke likte å gå på det?

(Jeg har ikke selv erfaring)

Hvorfor måtte du gå på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, da har du endel erfaring ja. 

Jeg vil gjerne høre hva som gjorde at du ikke likte å gå på det?

(Jeg har ikke selv erfaring)

Hvorfor måtte du gå på det?

Bivirkninger og atter bivirkninger. Er ekstrem steroid-følsom, så har mye bivirkninger selv på lav dose. Uro i kroppen, måneansikt, Buffalo-hump, mye vann i kroppen, vektøkning med fett som legger seg i hovedsak på mage. Selv med en lavdose på 7,5 mg har jeg bivirkninger. 

Måtte følges opp ekstra under svangerskapet, av flere grunner, men vekstavvik pga Prednisolon må følges opp. Gane og leppespalte er også en risiko for baby å utvikle. Ved fødsel måtte dosen dobles noen døgn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bivirkninger og atter bivirkninger. Er ekstrem steroid-følsom, så har mye bivirkninger selv på lav dose. Uro i kroppen, måneansikt, Buffalo-hump, mye vann i kroppen, vektøkning med fett som legger seg i hovedsak på mage. Selv med en lavdose på 7,5 mg har jeg bivirkninger. 

Måtte følges opp ekstra under svangerskapet, av flere grunner, men vekstavvik pga Prednisolon må følges opp. Gane og leppespalte er også en risiko for baby å utvikle. Ved fødsel måtte dosen dobles noen døgn.

Hva var årsaken til at du gikk på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva var årsaken til at du gikk på dette?

Autoimmun sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettet, er nok best å ta dette med legen det ev. drøftes med. :) 

Endret av Fiiol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet opp samme dagen som jeg begynte på cyclogest (fryseforsøk i styrt syklus). Brukte 5 mg hele perioden. Brukte det frem til uke 10+0. Ingen bivirkninger 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, Patriotpaula skrev:

Startet opp samme dagen som jeg begynte på cyclogest (fryseforsøk i styrt syklus). Brukte 5 mg hele perioden. Brukte det frem til uke 10+0. Ingen bivirkninger 👍🏼

Takk for svar:) 

Jeg kjenner ikke til cyclogest.

Men når rundt egguttak/eggløsning er det lurt å starte opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar:) 

Jeg kjenner ikke til cyclogest.

Men når rundt egguttak/eggløsning er det lurt å starte opp? 

For mitt vedkommende bestemte gyn at jeg skulle starte den dagen jeg skulle starte opp med progesteron. Siden det var fryseforsøk så startet jeg opp fem dager før innsett (blastocyst). Vil anta at du også bruker en en form for progesteron ifbm forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, Patriotpaula skrev:

For mitt vedkommende bestemte gyn at jeg skulle starte den dagen jeg skulle starte opp med progesteron. Siden det var fryseforsøk så startet jeg opp fem dager før innsett (blastocyst). Vil anta at du også bruker en en form for progesteron ifbm forsøk?

Okei :) ja, jeg skal nok bruke progesteron fra uttak, tror du det da er beste å starte med prednisolon fra denne dagen?

Noen her med endometriose som har prøvd prednisolon? Lurer litt på når man starter opp hvis man har endometriose?

(Endometriosen gjør visst at eggene mine er dårlig, da vil jeg tro prednisolon "hemmer" endometriosen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg bruker også prednisolon pga sykdom, 5 mg hver dag i mange år... Har også brukt 7,5 periodevis.. Aldri kjent noe som helst bivirkninger. Bare så du ikke blir helt skremt av "stereoid følsom" 

Anonymkode: 6c0f8...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har også gått på prednisolon pga. autoimmun sykdom. Det var helt forferdelig, fikk alle bivirkningene på pakningsvedlegget. Er heller syk enn å gå på det der.

Anonymkode: 098a0...f0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei :) ja, jeg skal nok bruke progesteron fra uttak, tror du det da er beste å starte med prednisolon fra denne dagen?

Da er nok det beste å starte med Prednisolon fra uttaksdagen ja :) Ser ikke noe poeng i å starte senere enn det, men det vil jo din lege ha en formening om hva den mener 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har også gått på prednisolon pga. autoimmun sykdom. Det var helt forferdelig, fikk alle bivirkningene på pakningsvedlegget. Er heller syk enn å gå på det der.

Anonymkode: 098a0...f0b

Hvis det kan øke sjansene på å faktisk klare å bli gravid så er det verdt ett forsøk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det kan øke sjansene på å faktisk klare å bli gravid så er det verdt ett forsøk. 

Og hvis det skader fosteret? 

Anonymkode: e5258...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvis det skader fosteret? 

Ifølge klinikker skader ikke lavdoser med prednisolon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge klinikker skader ikke lavdoser med prednisolon. 

Det er feil. Det er veldig, veldig liten sannsynlighet for at det skal skje, men sjansen er der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...