AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #1 Skrevet 31. mai 2020 Jeg har en 4 år gammel niese som jeg møter flere ganger i måneden. Siden hun ble født har jeg omtrent forgudet henne (særlig da jeg ikke har vært så heldig å få mine egne). Jeg gjør alt jeg kan for å bli bedre kjent og få henne tryggere på meg. Baker ting som figurer jeg vet hun liker, gir henne gaver jeg vet hun synes er helt topp, leker leker med henne som de fleste andre ikke gidder, gir masse oppmerksomhet nå som lillesøster er i fokus konstant. Kjøper klær og leker med ting jeg vet hun liker på. Men særlig det siste året har hun gitt sterkt uttrykk for at det er gøy med alle andre bortsett fra meg. Når hun ser meg, og jeg uttrykker på gladeste vis en hilsen (har prøvd alle versjoner: bare vinke, si blidt hei *navn* og så henvende meg til de andre, gå bort og prate med henne, gå bort og prøve å leke hvis hun leker), så ser hun vekk eller så er øyenbrynene nedover i en fornærmet grimase som viser at hun her er jeg ikke interessert i å prate med. Leker jeg med noe (alene også), kommer hun bort og prøver å rasere. Eller sier det er stygt osv. Slår. Da har jeg forsøkt alt fra å bare ignorere, til å si «Åja ja men hva vil du bygge da?», «Tante er veldig glad i deg, men tante liker best å leke og ikke bli slått», gå helt bort eller å Prøve å hjelpe henne med å finne deler til det hun bygger. Men alt er stygt, dumt og grunn til å slå. Og tante er en dumming og alt er tantes skyld uansett. Dette hadde vært en del lettere å svelge hvis det bare var en del av alderen og hun var sånn mot de andre også, men hun er stort sett bare sånn mot meg. I ettermiddag skulle ikke jeg få være med å leke med henne og noen av de andre voksne. Ok, tenkte jeg. Men hun skulle leke med de andre. Så da fokuserte jeg på å ha det hyggelig med de øvrige gjestene. Men.. Etter et par timer kommer hun bort og kaster en hard leke midt i ansiktet på meg, etter å ha stått og sett surt på meg i noen sekunder. Og sier du får ikke lov å være her. Jeg prøver å holde fasaden og tenke at hun er bare liten, at det ikke er noe galt, men til tider så er det som en kniv i hjertet når jeg ser hvordan hun hyler av glede med de andre, mens jeg blir slått, lugget og får ting pælmet midt i ansiktet. Hva gjør jeg? Anonymkode: 7c1b3...27e 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #2 Skrevet 31. mai 2020 Du må ikke ta det personlig❤️ det kan godt hende at hun synes du er litt mye nå, men dette kan fort forandre seg om noen år Anonymkode: ee381...534 14
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #3 Skrevet 31. mai 2020 Hun er trygg nok på deg til å reagere på ekte fireårings vis. Barn er ganske ofte uhøflige, egoistiske og vanskelige. Det er en del av læringsprosessen. Det vanlige er at foreldrene får gjennomgå mens de er små engler med andre. Deg er hun nok veldig trygg på og holder derfor ingenting tilbake. Anonymkode: 7eff3...c17 46
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #4 Skrevet 31. mai 2020 Oj, herregud, ikke greit! Kan høres ut som om hun er den typen som ikke forguder de som forguder henne tilbake, men heller blir lei og syns de er slitsomme. Hun syns du er klengete og har dermed lagt deg for hat. Normal oppførsel, uansett alder, ville dog ikke vært å gå til angrep på deg når du snakker med andre. Her må jo foreldrene gripe inn og fortelle strengt at dette ikke er greit! En 4-åring er absolutt gammel nok til å forstå at man ikke skal bruke vold og være slem mot andre. Anonymkode: 3b282...9b6 9
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #5 Skrevet 31. mai 2020 Mulig du er for intens og alt for mye. Stress ned Anonymkode: fa623...86d 16
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #6 Skrevet 31. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun er trygg nok på deg til å reagere på ekte fireårings vis. Barn er ganske ofte uhøflige, egoistiske og vanskelige. Det er en del av læringsprosessen. Det vanlige er at foreldrene får gjennomgå mens de er små engler med andre. Deg er hun nok veldig trygg på og holder derfor ingenting tilbake. Anonymkode: 7eff3...c17 Ingen 4-åringer jeg kjenner eller har kjent har uprovosert gått bort til en person og kastet en leke i ansiktet på dem, så det vil jeg ikke kalle vanlig. Antakelig er ikke foreldrene strenge nok når hun utøver vold, så hun fortsetter. Dette kan ha veldig uheldige konsekvenser for ungen, da hun blir så ufordragelig at ingen vil være venn med henne. Anonymkode: 3b282...9b6 27
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #7 Skrevet 31. mai 2020 For en drittunge.. hadde gitt faen og slutta med gaver, inkludert jul og bursdag. Rasshøl kommer i alle aldre Anonymkode: 223ba...b81 21
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #8 Skrevet 31. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ingen 4-åringer jeg kjenner eller har kjent har uprovosert gått bort til en person og kastet en leke i ansiktet på dem, så det vil jeg ikke kalle vanlig. Antakelig er ikke foreldrene strenge nok når hun utøver vold, så hun fortsetter. Dette kan ha veldig uheldige konsekvenser for ungen, da hun blir så ufordragelig at ingen vil være venn med henne. Anonymkode: 3b282...9b6 Åpenbart ikke, men det er ikke ts sitt ansvar å oppdra ungen. Ts lurer på hva hun gjør feil og det var det jeg svarte på. Anonymkode: 7eff3...c17 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #9 Skrevet 31. mai 2020 For det første må du jo snakke til ungen når hun slår, kaster ting osv. Greit nok at du ikke er forelder, men alle nære voksne har et ansvar for å oppdra ungen. Slutt med sånt "tante er glad i deg, men liker ikke at du kaster leker", du må si at man ikke kaster leker på noen. Det er ikke greit. Sier ungen at du ikke får være der, så må dere slå ned på det fordi du er jo faktisk invitert. Så får du bare slappe av litt mer og gi litt mindre oppmerksomhet. Slutt også å kjøpe masse unødvendige gaver, hold deg til bursdag og jul. Anonymkode: f938e...784 24
Gjest WhisperingWind Skrevet 31. mai 2020 #10 Skrevet 31. mai 2020 Ta det som et kompliment. Barn er sånn mot voksne de er trygge på. De tester grenser, de slår, de er frekk og de tør å utfordre. Er som oftest foreldrene som får gjennomgå dette. Det er flott at hun er så trygg på deg. Men om dere har et så sterkt bånd så er det viktig at du som voksen setter grenser, er konsekvent og viser henne at det på ingen måte er greit å slå etc. Les deg litt opp på emnet. Men igjen. Ta det som et kompliment. Hun er tydeligvis veldig trygg på deg 😊❤️
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #11 Skrevet 31. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: For det første må du jo snakke til ungen når hun slår, kaster ting osv. Greit nok at du ikke er forelder, men alle nære voksne har et ansvar for å oppdra ungen. Slutt med sånt "tante er glad i deg, men liker ikke at du kaster leker", du må si at man ikke kaster leker på noen. Det er ikke greit. Sier ungen at du ikke får være der, så må dere slå ned på det fordi du er jo faktisk invitert. Så får du bare slappe av litt mer og gi litt mindre oppmerksomhet. Slutt også å kjøpe masse unødvendige gaver, hold deg til bursdag og jul. Anonymkode: f938e...784 Når det holder på sier jeg at hun ikke skal slå og at vi må være snille. Jeg har også forsøkt å slutte å leke når hun begynner, og satt meg et annet sted for å heller snakke med de andre. Jeg sier ikke kast x og y på meg. Nei, slutt å lugge meg/tante. Anonymkode: 7c1b3...27e 1
Svigermor Skrevet 31. mai 2020 #12 Skrevet 31. mai 2020 Her må foreldrene komme på banen og fortelle henne at sånn er det ikke akseptabelt å oppføre seg. Ekskludering, slag og kasting og å si stygge ting skal slås ned på. Makan. 17
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #13 Skrevet 31. mai 2020 For en drittunge! Hadde kastet tilbake i trynet hennes. En normal fireåring oppfører seg ikke sånn. Du virker som en veldig snill tante, men veldig intens. Kanskje slutte å bruke så mye tid og penger på henne før hun klarer å oppføre seg. Anonymkode: fba7d...953 7
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #14 Skrevet 31. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det holder på sier jeg at hun ikke skal slå og at vi må være snille. Jeg har også forsøkt å slutte å leke når hun begynner, og satt meg et annet sted for å heller snakke med de andre. Jeg sier ikke kast x og y på meg. Nei, slutt å lugge meg/tante. Anonymkode: 7c1b3...27e Rolig og streng stemme mens du har kontakt med ungen. "Det er ikke lov til å lugge". Og foreldrene må selvsagt på banen. Anonymkode: f938e...784 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #15 Skrevet 31. mai 2020 Det virker som ungen har null respekt for deg. Dersom en unge hadde kastet en leke i ansiktet mitt og holdt på sånn som hun gjør mot deg, da skulle vedkommende virkelig fått hørt det. Sånn dulling som du driver med gjør bare situasjonen enda verre. Jeg hadde tatt en alvorsprat med foreldrene og. Anonymkode: bf23a...acf 7
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #16 Skrevet 31. mai 2020 Nå skal du gi henne MYE mindre oppmerksomhet en periode. Snakk med de voksne isteden. Overse all dårlig oppførsel, og dropp gavene. Hun er jo et lite monster. Og hvorfor lar foreldrene henne oppføre seg sånn? Anonymkode: b5474...10e 25
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #17 Skrevet 31. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: For en drittunge! Hadde kastet tilbake i trynet hennes. En normal fireåring oppfører seg ikke sånn. Du virker som en veldig snill tante, men veldig intens. Kanskje slutte å bruke så mye tid og penger på henne før hun klarer å oppføre seg. Anonymkode: fba7d...953 Hvis du hadde kastet tilbake i trynet hennes så håper jeg virkelig du aldri noen gang kommer i nærheten av noen barn. Anonymkode: ee381...534 9
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #18 Skrevet 31. mai 2020 Ho der er ikke mye grei, dump henne Anonymkode: 360e3...44f 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #19 Skrevet 31. mai 2020 Jenta mi ignorerte alltid tanten sin også. Stakkars tante prøvde alt for å vinne henne over. Når jenta mi var i 3 års alderen ble vi enige om å endre taktikk 😂 tante sa bare hei når hun kom, og ignorerte henne etterpå. Etter det har jenta mi plutselig blitt glad i tante, men tante må passe på å ikke vise for mye interesse da😉 Anonymkode: da564...757 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #20 Skrevet 31. mai 2020 Ikke snakk om deg selv i 3.person. Si JEG. Anonymkode: caba7...5b7 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå