Gå til innhold

Prioritere eget rom til barna ved 50/50 fordeling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står midt i et samlivsbrudd på grunn av utroskap og jeg føler at jeg ikke har kontroll på noen ting. Selv de enkleste ting virker uoverkommelige nå.

Jeg har ikke nok egenkapital til å kjøpe meg egen bolig nå (500 000) så jeg skal leie. Har ikke så veldig god lønn heller, ca 24 000 utbetalt per måned og vi bor ikke langt utenfor Oslo og prisene er deretter. Jeg har sett på leiemarkedet at det ikke nødvendigvis er så veldig mye dyrere å leie en 3 roms leilighet, enn en 2 roms. Det ligger på ca 14 000 med alt inkludert. Jeg er avhengig av å beholde bilen min som jeg ikke har lån på også. 

Men så tenker jeg noen ganger om det er nødvendig å betale ekstra for en leilighet der et rom står tomt annen hver uker? Skal jeg leie en 2 roms og barna sover hos meg de ukene de er hos meg, eller at de har soverommet og jeg bor på sovesofa i stua? Det er to jenter på 3 og 5 år. 

Men jeg tenker jo at det sikkert er fint å ha sitt eget rom hos meg, med sine egne senger og leker slik at det også er deres hjem og de ikke bare er på besøk hos meg. Ville dere prioritert det ekstra soverommet? Spør sikkert veldig dumt nå, men jeg er som sagt veldig overveldet. 

Anonymkode: c0574...b6a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at to jenter på 3 og 5 fint kan dele rom en periode. 

Da broren min skilte seg hadde han en jente på 10 og en gutt på 5. Både han og kona endte opp med treroms hver der barna enten delte rom, sov i stuen eller den ene sov tidvis inne på rommet til den ene forelderen. Etter et par år så fikk han oppgradert. 

Med andre ord - hvis det fungerer for større barn av ulikt kjønn, bør det absolutt det for to jenter på 3 og fem. 

Dere får dette helt fint til. 

Anonymkode: 02f50...e27

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet nylig fra hverandre. Har 4 barn. 
jeg beholder huset og faren til barna har kjøpt seg nytt hus. 
han kjøpte også med 4 soverom. 
eldste på 10 har eget rom, guttene på 4 og 6 deler. Yngste er baby enda men får eget rom. 

selv om det «kun» er annenhver uke er det snakk om å føle tilhørlighet, og at de etterhvert får venner på besøk og overnatting

Anonymkode: 9dc14...09d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at de helt fint kan dele rom i noen år og du kan ha sovesofa i stua, mens du får spart litt ekstra egenkapital. Så kan du kjøpe noe med 3 soverom om noen år. Tenk så flott det blir for dem når de blir «store» og dere flytter til et sted der de får hver sitt rom. 5-åringen har vel uansett «voksenseng» som du kan bruke når de ikke er der hvis du foretrekker det.

Anonymkode: 406a0...5f4

Skrevet

De kan fint dele rom. Kanskje synes de det er stas :) Det viktigste er at du ikke snakker om «dårlig» råd, at du skulle ønske noe bedre/større, gi uttrykk for misnøye over det nye hjemmet deres. Barn får med seg mye og tankene styres lett av det foreldrene ens uttrykker seg om. 
Kanskje kan det være greit å leie en toroms. Du bor på stuen og de på soverommet. Kjekkere for både deg og dem at du er mest mulig avslappet mtp økonomi og at du ikle blir stresset pga trang økonomi. Bedre å kunne nyte tid sammen med barna :) Så kan du heller spare og kjøpe 3/4-roms etterhvert :) 

AnonymBruker
Skrevet

Har du dårlige råd så ville jeg startet med å leid en billig 2 roms. 
kjøp en skapseng i stua - da har du en ryddig stue de ukene barna er hos far og en romdeler til soverommet om barna ønsker space.

et annet tips er å komme seg raskt ut om morgenene - da går man ikke på veggene..

barna er små nå - og det betyr lite hvordan de har har det ifht rom . Benytt anledningen til å spare - enten for å kjøpe noe eget eller for å ha råd til en større leilighet når barna blir tenåringer :) 

Anonymkode: 70962...955

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i to roms i 3 år nå med to barn, 7 og 10 nå. Jeg sover i stua. Greit at de har soverommet til sine ting, så slipper jeg å ha det i stua. Kunne jo hatt lekene i stua å senga mi på rommet i stede, men synes det var mindre praktisk. 

Anonymkode: adec7...c91

Skrevet

Hvis du kan spare penger til egen bolig ved å ha to-roms et par år, så kan det være lurt å gå for det. Noen barn liker å være nær foreldre om natta, så om det gjelder for derre er det uproblematisk at dere alle tre deler rom. Ellers er sovesofa i stua et godt utgangspunkt. Da er det bedre plass til leker på barnas rom. 

Eide du og partner leilighet/hus sammen, eller leide dere?

AnonymBruker
Skrevet

Det er dyrt å flytte og å kjøpe/selge bolig. Så hadde gått for en treroms nå hvis du har råd.

Anonymkode: de26a...3fd

• Liker 1
Skrevet

De kan fint dele rom en periode. Samboeren min har ei datter på fem år fra før, og hun deler rom med søsteren sin på 1,5 år når hun er her. Vi har henne annenhver helg, pluss ekstra i ferier. Vi skulle gjerne gitt de hvert sitt rom, men vi sparer penger for å kunne kjøpe vårt eget om et år eller to, så inntil videre må det bare være slik. Forklar det bare for begge to, så vil jeg tro det skal gå bra :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...