AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #1 Skrevet 31. mai 2020 Har vært sammen med/gift med mannen min i 15 år. Sønnen hans på 22 år har det vært utfordringer med ift psykiatri/rus. Han har også et barn på 15, jeg har en på 16 1/2. Vi diskuterer ofte om han eldste, jeg ønsker regler for besøk, at han feks holder seg helt nykter. Jeg har full forståelse for at far sliter med dette, og at dette er vanskelig. For min del har han gjort så mye dritt her hjemme ift ødelagte ting, roter i private ting, og stjeling, at jeg synes det er vanskelig å ha han i hus. Jeg ønsker ikke å gå i detaljer, men det har vært politi hjemme hos oss fler ganger. Nå vet jeg han står uten leilighet i sommer, er redd far spør om han kan være her endel. Han er hos mor innimellom, men blir stadig «kastet ut» fordi han ikke oppfører seg. Jeg synes de to andre ungdommene fortjener fred og ro, at det blir mye styr/drama når største er hjemme. Far ønsker ikke å lage tydelige regler, han vil vi skal se an hver gang han besøker oss. Han var her for to uker siden, og det ble krangel fordi far ikke ønsket at han inntok alkohol mens han var på besøk. dette ble rotete og langt, jeg aner faktisk ikke hvordan jeg skal løse dette. Må jeg finne meg i dette? Hvordan hadde du taklet det her? Anonymkode: 7634d...58a 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 31. mai 2020 #2 Skrevet 31. mai 2020 Da må han gå på sosialkontoret. Hadde aldri utsatt barna mine for det, uansett om han var biologisk min sønn eller ei. Om han stjeler, ødelegger ting og politiet stadig må tilkalles så skal ikke de yngste utsettes for dette.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #3 Skrevet 31. mai 2020 Be han gå på sosialkontoret, han er voksen og har ansvaret for seg selv. Jeg hadde aldri innfunnet meg i dette! Anonymkode: 41cd8...730 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #4 Skrevet 31. mai 2020 Dere har faktisk et ansvar for deres to tenåringer, så nei, du skal ikke tolerere dette. Hvorfor skal dere ta ham inn når mor ikke gjør det? Anonymkode: 8a79d...986 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #5 Skrevet 31. mai 2020 Totalt uaktuelt å ha en aktiv bruker eller misbruker av rus mens det er mindreårige barn i huset. Når han i tillegg har brutt tillit ved å oppføre seg på en slik måte at politiet må tilkalles må man sette en stopper. Jeg skjønner at det er vanskelig for far, men han må hjelpe på andre måter enn ved å la ham bo hos dere. Han kan lage avtale for ham på sosialkontoret eller NAV. Kjøre ham dit, sørge for at han får det han har krav på. Hjelpe ham med å flytte inn, opprette strømabonnement og internett. Men ha alle regninger i sønnens navn slik at dere aldri er økonomisk ansvarlig for noe. Å betale ham ut av problemer ved å overta økonomisk ansvar for noe, lar ham bo gratis eller disponere deres bil hadde værr uaktuelt. Hvis din mann er bastant på at sønnen skal flytte inn får du fortelle ham at du og de mindreårige flytter inn på hotell på din manns regning. Det blir sikkert billigere i lengden. Hjelp sønnen så mye som mulig, uten å betale for det. Og minimer kontakt mellom ham og de yngste barna. De har nok allerede sett mer enn de burde av hans oppførsel og deg og din manns håndtering av dette. For en vond situasjon. Jeg håper virkelig dere finner en løsning som fungerer. Men din mann trenger nok en realitetsorientering om at hans eldste sønn er styrt av rus nå, og det må de yngste skjermes for. Anonymkode: 86de7...686 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #6 Skrevet 31. mai 2020 25 minutter siden, WhisperingWind skrev: Da må han gå på sosialkontoret. Hadde aldri utsatt barna mine for det, uansett om han var biologisk min sønn eller ei. Om han stjeler, ødelegger ting og politiet stadig må tilkalles så skal ikke de yngste utsettes for dette. Politiet må ikke stadig tilkalles, men de har kommet hjem til oss 3 ganger siste 2 år. Anonymkode: 7634d...58a
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #7 Skrevet 31. mai 2020 Far sier jeg ikke støtter han, at jeg har lite medfølelse osv. Jeg er helt enig i det dere skriver, og har selv vært i kontakt med noen jeg får råd av. Far ønsker ikke dette, og vil ikke innse at problemet er stort. Skyver bare alt under teppet til neste gang det blir noe styr. Har faktisk nevnt på å bli særboere så lenge, men det er nok uaktuelt. Mannen mener sønnen må få sjanser, selvom det kun er et par mnd siden sist han fikk ordnet politet hjem her mens vi var på bortreist på besøk en helg. Han viser heller ingen anger for dette. Anonymkode: 7634d...58a
Narad Skrevet 31. mai 2020 #8 Skrevet 31. mai 2020 Det er vanskelig for foreldre å innse at barn er avhengig av rus og ikke kan hjelpes om man bare gir de kjærlighet og støtte. Rusmisbrukere kan ikke hjelpes før de vil ha hjelpen, dvs før de er innstilt på å kutte ut rusen. Du bør stå på ditt, de to andre barne bør skjermes for sin rusete storebror/stebror. 22-åringen bør ikke være velkommen med mindre han er totalt rusfri og da over kortere tid. Å bo der, når han har ett rusproblem, vil ikke kunne fungere, og vil kunne påvirke de yngre barna negativt. Man kan ikke hindre at 22-åringen ruser seg, men man kan forsøke å skjerme de yngre og forsøke å få de til å ikke følge 22-åringens eksempel. Personer som er i aktiv rus er ofte veldig egosentriske og tar lite hensyn. Brukerutstyr og dop kan ligge framme så de yngre kan finne det. Personen vil ha behov for å få inn nok penger til å dekke sitt behov og stjeler gjerne fra hvem som helst for å få det, også nær familie. Den bruker også lett manipulering for å få viljen sin, skylder på andre for sine egne problemer. Jeg ville prøvd å tatt opp med far om han ønsker den fremtiden for de 2 andre barna? Om han ikke ønsker det, så bør de skjermes. Man kan likevel hjelpe og støtte som å hjelpe til med å kontakte Nav og hjelpe til med å flytte osv. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå