Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snart eksamen i naturfag. Og hvis jeg får spm om kromosomer. Jeg vet at kromosomer ikke bare dreier seg om kjønn, men om jeg kommer inn på kjønn. Kan jeg da si at i teorien så er XX jente og XY gutt, men i dagens samfunn så er det ikke slik det nødvendigvis betyr i praksis da vi har transpersoner som ikke følte de tilhørte kjønnet de ble utdelt. Kan jeg si det??

Anonymkode: 9a962...3aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan selvfølgelig si noe slikt, men det er på kanten av hva som er pensum i faget. 

Så om du svarer dette, ikke utdyp videre, men forklar heller mer om arvelæra. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du bør i alle fall vite en hel del om det å være transperson og forskjellige måter å se og definere kjønn på hvis du *selv* skal trekke inn transpersoner i naturfag. Det er et komplisert område. Hvis du bare kan si noe i retning av det du skrev i HI, kan du fort havne på ville veier. Men hvis lærer/sensor begynner å ta det opp, er det ikke like kritisk. Da er det flott hvis du kan reflektere rundt det. Men hold deg først og fremst til pensum!

Anonymkode: 70107...e19

AnonymBruker
Skrevet
På 31.5.2020 den 15.38, AnonymBruker skrev:

Jeg har snart eksamen i naturfag. Og hvis jeg får spm om kromosomer. Jeg vet at kromosomer ikke bare dreier seg om kjønn, men om jeg kommer inn på kjønn. Kan jeg da si at i teorien så er XX jente og XY gutt, men i dagens samfunn så er det ikke slik det nødvendigvis betyr i praksis da vi har transpersoner som ikke følte de tilhørte kjønnet de ble utdelt. Kan jeg si det??

Anonymkode: 9a962...3aa

En kvinne med xy er ikke alltid transperson. Noen ganger responderer ikke kroppen på testosteron, og en genetisk mann kan være biologisk kvinne. 

Anonymkode: 31801...963

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...