Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil snart prøve å bli gravid. Men er litt bekymret da jeg føler alle historier jeg hører handler om hvor jævlig det er å være gravid og hvordan man ligger på sofaen og spyr i flere mnd før andre plager tar over. 

er dette representativt eller hører man helst skrekkhistoriene? Har de fleste egentlig et relativt uproblematisk svangerskap? 

Anonymkode: 157d1...596

Videoannonse
Annonse
Gjest BethD
Skrevet (endret)

Å være kvalm og uggen i noen mnd må du nesten regne med. Noen har det hele svangerskapet og spyr som en gris mens andre kjenner ingenting. Noen er en mellomting. 
Det er umulig å forvente noe som helst :)

tror nok de fleste har helt greie svangerskap men de hører man jo ikke noe om :) 

Endret av BethD
AnonymBruker
Skrevet

At man ligger på sofaen og spyr i flere måneder er ikke nødvendigvis så representativt nei, men kvalme er ganske vanlig i varierende grad. Andre gravidplager som vondt i bekken og generelt ubehag etterhvert som magen blir stor er også ganske vanlig. Så har man dem som knapt merker at de er gravide og de som blir innlagt på sykehus fordi de ikke klarer å holde på mat og drikke. For de fleste er det nok sånn ca midt på, graviditet merkes men trenger ikke gi de kjempestore utfordringene. 

Anonymkode: 2831c...29e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk er nok generelt glad i å fortelle skrekkhistorier.

Har hatt en grusom graviditet og en hvor jeg knapt nok merket noe til barnet utenom at magen var i veien.

To enkle og raske fødsler.

Anonymkode: a0533...f3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må regne med én måned med kvalme i første trimester, å være mer trøtt enn vanlig, samt litt verk/ubehag når det blir tungt. Alt dette er normalt, mens de som er i verre eller bedre form er i hver sin ende av skalaen. Selv syns jeg første trimester var helt forferdelig fordi jeg var kvalm døgnet rundt (mange er bare morgenkvalme), men nå er jeg godt ut i 2.trimester og er i kjempefin form, bortsett fra at jeg kjenner det bedre enn vanlig hvis jeg har sovet litt for lite, så søvn MÅ prioriteres, både på natta og eventuelt på ettermiddagen ved behov.

Anonymkode: 380ef...da8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår at du blir bekymret ts. Men jeg kan trøste deg med at alle svangerskap er ulike, og det er gjerne de som har det verst som skriker høyest om det blant annet for sympati.

Selv er jeg 13 uker gravid, tidlig 20 årene og normalt frisk. Jeg var plaget av kvalme, og er det til dels ennå. Kvalmen går som regel over når du får i deg mat. Ellers er plagene veldig milde, som ømme bryst, til tider utmattet, osv. Om jeg var deg ville jeg ikke latt frykten for å få plager stoppe meg i å få barn. Jeg sier bare kjør på, det kommer til å gå bra!

Anonymkode: 3819b...569

Skrevet (endret)

Jeg synes ikke alle skrekkhistoriene har vært represantivt for hvordan det er å være gravid. Hadde ingen symtomer, ikke vært kvalm i hele tatt, bare en voksende mage og synes det var mange myter og skrekkhistorier som ikke stemte. Virker som det liksom er såååå fælt å være gravid. Koset meg i hagen hele dagen, kunne fint gått gravid i 9 mnd til.

Endret av Flamme
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Flamme skrev:

Jeg synes ikke alle skrekkhistoriene har vært represantivt for hvordan det er å være gravid. Hadde ingen symtomer, ikke vært kvalm i hele tatt, bare en voksende mage og synes det var mange myter og skrekkhistorier som ikke stemte. Virker som det liksom er såååå fælt å være gravid. Koset meg i hagen hele dagen, kunne fint gått gravid i 9 mnd til.

Det er jo fordi alle graviditeter er ulike, ikke fordi det er myter 😅 

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo fordi alle graviditeter er ulike, ikke fordi det er myter 😅 

Fikk høre "Bare vent, du kommer ikke til å klare å ta på deg sko selv en gang!", "Du kommer til å spy konstant i 9 mnd!","Du kommer ikke til å klare å gå tur på grunn av bekkenløsning!" "Du kommer ikke til å sove ordentlig på flere måneder" og "Når babyen kommer så kommer du til å sitte innendørs og amme konstant i 6 uker!" 

Skjønner ikke hvorfor folk må si sånn 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er eneste i min omgangskrets som har tunge svangerskap. Derfor skriver jeg om det her før her møter jeg forståelse. Alle bekjente, venninner og familiemedlemmer som blir gravide ser ut til å ikke ha en eneste plage. 

Anonymkode: d2f48...66d

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt ann på, har hatt et svangerskap som jeg var frisk, fin og sprek frem til fødselen. Og et annet der jeg spydde halve svangerskapet, og deretter fikk jeg svangerskapsforgiftning...

Graviditeter er veldig ulike. 

Anonymkode: 1d83c...e89

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste rundt meg har vært i grei form i første trimester og god form i andre trimester, mens tredje trimester, og særlig de siste ukene har vært, harde for ganske mange. Jeg kastet opp så mye at jeg måtte ha jevnlig væskebehandling på sykehus i første og andre trimester, men det er rundt 1 % av gravide som blir så dårlige. Det virker som det er mange flere når man leser på forum, men det er sikkert fordi vi aller kvalmeste skriver her alle sammen i håp om gode råd og sympati når det står på som verst. Og det gjelder sikkert andre mer alvorlige svangerskapsplager også. Mot slutten var jeg i bedre form. Jeg hadde lette fødsler og koselige barselperioder med rolige babyer og ukomplisert amming. Det var virkelig ikke noe gøy mens kvalmen var på det verste, men etter det har alt vært veldig fint. 

Anonymkode: 6c182...6fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Første svangerskap til meg var et smertehelvete med flere sykehusinnleggelser. Andre svangerskap mye enklere, sett bort fra litt bekkentrøbbel og jernmangel / trøtthet. Jeg har også sett begge deler til alle tunet meg, noen får det lett og noen får det tøft. Det er ingen garantier verken ene eller andre veien, så her må man rett og slett bare hoppe i det og håpe på det beste. Og jeg valgte jo tross alt å bli gravid en runde nummer 2 tross hvor jævlig det var første gangen - og uten garanti for at det ikke ville gjenta seg. Veldig glad jeg slapp da 🙏🏻

Anonymkode: e4f27...5c5

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Flamme skrev:

Ikke representativt fordi du har fasiten på hvordan det er å gå gravid? 🤷🏼‍♀️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil snart prøve å bli gravid. Men er litt bekymret da jeg føler alle historier jeg hører handler om hvor jævlig det er å være gravid og hvordan man ligger på sofaen og spyr i flere mnd før andre plager tar over. 

er dette representativt eller hører man helst skrekkhistoriene? Har de fleste egentlig et relativt uproblematisk svangerskap? 

Anonymkode: 157d1...596

Mitt inntrykk er at de færreste har utfordrende svangerskap. Har mange venninner med både én og to unger, kan ikke huske at noen av de har nevnt noe om at det har vært vanskelig/ille. Flere har så vidt kjent noe til kvalme og kjenner ingen som har hatt problemer med bekkenløsning heller. Er selv i uke 31 nå og kjenner meg ikke igjen i noen av skrekkhistoriene. Synes det er fantastisk å være gravid.☺️☺️ Utrolig koselig og fin periode! Særlig fra når man kjenner den lille begynner å sparke og bevege seg.🥰 De første ukene var som før, siden mage var ganske liten så fungerte jeg akkurat som før jeg ble gravid.🤷🏻‍♀️

Anonymkode: daadb...fd0

AnonymBruker
Skrevet

Hadde et lekende lett svangerskap. Selv med et veldig risikosvangerskap som krevde tett oppfølging av 3 forskjellige leger og ultralyd omtrent ukentlig, hadde jeg det strålende. Har aldri vært så frisk som da jeg gikk gravid. 

Vil gå kronisk gravid 😂 Uheldigvis blir det nok kun ett barn.

Anonymkode: 93e99...63d

AnonymBruker
Skrevet

Du må regne med kvalme, trøtthet og diverse småplager og vondter. Litt må man forvente, det er sjelden at det å produsere et nytt menneske går ubemerket hen på kvinnekroppen 😛 Men for de fleste går det jo helt fint. Jeg hadde et veldig fint svangerskap. Var småkvalm og trøtt i starten, og hadde diverse smerter i bekken og rygg etter hvert - men var i jobb og fungerte omtrent som normalt hele tiden. Hadde det for det meste veldig bra! Men de fleste har en eller annen slags plage - selvsagt i varierende grad. Det finnes ekstremt mange forskjellige graviditeter mellom «spyr i 5 mnd og går med krykker de neste 4» og «jeg merket absolutt ingenting til det». De aller fleste gravide ligger jo i mellomrommet her - «ja det er slitsomt/litt vondt/litt tungt osv, men det går fint».

Anonymkode: ba43f...89d

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde sovet litt i timen, og var totalt uforberedt. Trodde helt ærlig jeg skulle gå 9 måneder og ikke merke annet enn at magen kom litt i veien. Når det er sagt, tror jeg man hører mye negativt (jeg hadde visst bare lukket ørene). 

Jeg var kvalm hele dagen frem til uke 20. Det var litt utfordrende, men lærte å «leve» med det. Var også mer trøtt enn normalt. Når kvalmen forsvant hadde jeg det fint, men mindre energi. Nå i tredje trimester er energien også tilbake, og for første gang føles det fint å være gravid:)

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke representativt fordi du har fasiten på hvordan det er å gå gravid? 🤷🏼‍♀️

Det har ikke vært representativt for de jeg kjenner som har gått gravide, nei. 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror skrekkhistoriene er mer synlige, spesielt på forum der man jo gjerne søker etter folk med lignende erfaringer. Jeg hadde et rimelig enkelt svangerskap. Var trøtt og sov minst ti timer i døgnet første trimester, samt kvalm - mer som konstant reisesyke egentlig, jeg kasta bare opp kanskje to ganger i løpet av svangerskapet. Det var fullt levelig så lenge jeg ikke ble alt for trøtt eller sulten. Etter uke 10-12 eller så var jeg i fin form, slet litt med hovne ben og halsbrann de siste ukene, men kunne stå i full jobb uten problemer fram til permisjon. 

Anonymkode: 61d1c...0a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...