AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #1 Skrevet 31. mai 2020 Missforstå meg rett, rasisme finnes i USA, også blant politiet. Men er det ikke først og fremst mangel på kompetanse og tilstrekkelig utdanning som fører til at politiet ofte overreagerer i situasjoner? Politiet tar jo livet av langt flere hvite enn svarte i USA, hvorfor antar da mennesker at det automatisk er rasisme som er grunnen? I tillegg til at afro-amerikanere er overrepresentert på kriminaldtatistikken, blir altså flere hvite enn svarte drept. Justerer vi for antall hvite innbyggere kontra svarte, så ser vel statistikken sånn noenlunde lik ut. Politiet dreper ikke svarte oftere enn hvite, med andre ord. Hvorfor hører vi aldri om dette? Anonymkode: 84b1d...ea4 12
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #2 Skrevet 31. mai 2020 Har du dokumentasjon på at politiet tar livet av langt flere hvite enn svarte? Og kan dokumentere at situasjonene er tilsvarende, dvs at de hvite som blir drept er uten våpen og at det ikke er i selvforsvar? Anonymkode: 4f3a9...889 18
Brunello Skrevet 31. mai 2020 #3 Skrevet 31. mai 2020 Bare tull. Det er over dobbelt så mange svarte enn hvite som blir drept i følge artikler, men kom gjerne med dokumentasjon. 17
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #4 Skrevet 31. mai 2020 Det handler uansett om hvordan de dreper. Når i allverden har en hvitt mann blit holdt nede på dinne måten? I nesten 3 minutter etter han blir bevisstløs? Anonymkode: 054a3...29c 9
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #5 Skrevet 31. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du dokumentasjon på at politiet tar livet av langt flere hvite enn svarte? Og kan dokumentere at situasjonene er tilsvarende, dvs at de hvite som blir drept er uten våpen og at det ikke er i selvforsvar? Anonymkode: 4f3a9...889 3 minutter siden, Brunello skrev: Bare tull. Det er over dobbelt så mange svarte enn hvite som blir drept i følge artikler, men kom gjerne med dokumentasjon. https://www.statista.com/statistics/585152/people-shot-to-death-by-us-police-by-race/ Og denne viser at hvite politimenn ikke skyter svarte oftere enn politimenn av andre raser. https://www.google.se/amp/s/globalnews.ca/news/5670076/white-cops-police-shootings-study/amp/ Anonymkode: 84b1d...ea4 4
herzeleid Skrevet 31. mai 2020 #6 Skrevet 31. mai 2020 Det er nok en kombinasjon av historie med rasisme, at det fortsatt finnes rasisme og at en del virker å ha ‘kampen mot rasisme’ som livsprosjekt, og at mye sånn sett tolkes inn i ‘kampen’. Jeg tror også at vi i Norge ofte blir sittende igjen med et feilaktig bilde når vi får med oss de initielle oppslagene og protestene, mens eventuelle nyheter om at fremstillingen ikke var riktig ikke når oss, ref. ‘hans up dont shoot’. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #7 Skrevet 31. mai 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Missforstå meg rett, rasisme finnes i USA, også blant politiet. Men er det ikke først og fremst mangel på kompetanse og tilstrekkelig utdanning som fører til at politiet ofte overreagerer i situasjoner? Politiet tar jo livet av langt flere hvite enn svarte i USA, hvorfor antar da mennesker at det automatisk er rasisme som er grunnen? I tillegg til at afro-amerikanere er overrepresentert på kriminaldtatistikken, blir altså flere hvite enn svarte drept. Justerer vi for antall hvite innbyggere kontra svarte, så ser vel statistikken sånn noenlunde lik ut. Politiet dreper ikke svarte oftere enn hvite, med andre ord. Hvorfor hører vi aldri om dette? Anonymkode: 84b1d...ea4 Aviser vil selge aviser (og nettaviser), for å tjene penger. Er mer lønnsomt å fortelle folk det de ønsker å høre, enn sannheten Rike folk (i snitt) ønsker å høre at det er deres skyld at de er rike, at de har jobbet hardt etc og fullt fortjent at de tjener så mye Fattige folk ( i snitt) ønsker å høre at det ikke er deres skyld at de er fattige det er systemet rasisme diskriminering sexisme etc etc Også generelt sett vinkles saker ekstremt for å skape "engasjement" og gå viralt. Dersom du skriver en artikkel i Norge hvor det bare står at en tilfeldig person i USA ble drept. Får du ikke mange klikk. Og saken blir glemt fort og ikke delt med venner etc. Lite pforitabelt. Men tar du med rasen , og tar med none detaljer og utelater andre, kan folk tenke at rasen var årsaken da blir det mer spennende. F.eks "svart jogger ble lynsjet for å jogge i et hvitt nabolag". Dette skrev norske mainstream-aviser bla.a. Det var bra retorikk det ble masse klikk og mye penger til avisene. Bra jobbet. Og alle som trodde før av at svarte ble drept av rasister ofte, får bekreftet sine tanker og det skaper engasjement, dette må vi gjøre noe med kan ikke la slikt foregå. Mens andre aviser vil bruke anledningen til å vise de som ikke tror på at svarte blir undertrykket at avisene sprer falske vinklinger for å overdrive og spre rasehat. Kanskje vil de skrive noe sånn som "svart person tidligere straffet for tyveri og å ha tatt med pistol på skolen, ble oppdaget inni et hus, naboer så han og ringte politiet men han spurtet unna når han så det. En nabo så oppstyret og bestemte seg for at nok er nok, la oss holde han til politiet kan komme for vi er lei av at folk stjeler våre eiendeler. Men den kriminelle mannen valgte istedenfor å ikke vente på politiet han kastet seg over våpnet til den ene mannen og endte opp med å bli skutt." Virkeligheten er som regel et sted midt i mellom, men det er ufattelig vanskelig å finne ut hva som egentlig skjedde i alle disse virale sakene fra utlandet for oss nordmenn. Det eneste du alltid kan vite, er at den vinklingen du leser i avisen, ikke er basert på fakta i saken, men hvilke fakta i saken avisen tror vil skape mest oppstandelse for å selge mest aviser. Dette gjør det veldig vanskelig for de av oss som er unntaket og foretrekker å høre ren sannhet, og gjøre opp våre egne tanker, uten å bli manipulert av aviser som forsøker utnytte våre menneskelige svakheter. Forhåpentligvis vil ikke denne grådigheten til avisene og sosiale medie-plattformer føre til at samfunnet kollapser, men jeg er oppriktig bekymret for dette. Anonymkode: 46940...91a 8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #8 Skrevet 31. mai 2020 34 minutter siden, herzeleid skrev: Det er nok en kombinasjon av historie med rasisme, at det fortsatt finnes rasisme og at en del virker å ha ‘kampen mot rasisme’ som livsprosjekt, og at mye sånn sett tolkes inn i ‘kampen’. Jeg tror også at vi i Norge ofte blir sittende igjen med et feilaktig bilde når vi får med oss de initielle oppslagene og protestene, mens eventuelle nyheter om at fremstillingen ikke var riktig ikke når oss, ref. ‘hans up dont shoot’. Det finnes rasisme i USA, det er vi begge enige i. Men er den så utbredt og styringsførende som mange vil ha det til? Jeg vet ikke. Ting blir litt mer nyansert når man ser på tall og statistikk. Indere er for eksempel den mest suksessfulle etniske gruppen i USA. Hadde USA vært så gjennomfør rasistiske ville aldri Indere inntatt den posisjonen. Sosiokulturelle problemer med opphav i slavetidem og rase segregeringen er nok en del av forklaringen for hvorfor afro amerikanere kommer så dårlig ut sammenlignet med andre. Sosiokulturelle forhold går jo dessuten ofte i arv. Likevel har svarte et ansvar her, de må ta ansvar selv. De kan ikke bare sitte å skylde fra seg på alle rundt seg. Og ta hiphop kulturen som eksempel, hvor bra forbilde er egentlig sjangeren? Ofte er det jo drap, vold, status etc sangene handler om. Eller det å kalle hverandre nedsettende nsvn som *nigg... Så hvordan løser vi disse problemene? Hva må til? Anonymkode: 84b1d...ea4 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #9 Skrevet 31. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du dokumentasjon på at politiet tar livet av langt flere hvite enn svarte? Og kan dokumentere at situasjonene er tilsvarende, dvs at de hvite som blir drept er uten våpen og at det ikke er i selvforsvar? Anonymkode: 4f3a9...889 Det ligger visst en lignende video på nett av et politi som knelet en hvit person, men dette har man ikke hørt noe om . Verken når det skjedde eller nå. Weird. Anonymkode: 250c2...80f 6
Humle Brumle Skrevet 31. mai 2020 #10 Skrevet 31. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ligger visst en lignende video på nett av et politi som knelet en hvit person, men dette har man ikke hørt noe om . Verken når det skjedde eller nå. Weird. Anonymkode: 250c2...80f Men ble den personen drept? 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #11 Skrevet 31. mai 2020 3 minutter siden, Ny medlem skrev: Men ble den personen drept? Daniel Shaver. Han ble drept mens han lå på alle fire og tryglet for livet sitt. Politiet ga han motstridende ordrer, og da han gjorde som en politibetjent sa, ble han skutt og drept av en annen. Anonymkode: 84b1d...ea4 6
Humle Brumle Skrevet 31. mai 2020 #12 Skrevet 31. mai 2020 https://mappingpoliceviolence.org/unarmed Her er statistikk om hvor mange svarte ubevæpnet ble drept av politiet. Det er langt flere en hvite. Jeg vil si at det er en tydelig trend. Og ha i bakhodet at 12,7% av USAs innbyggere er afroamerikanere. Hårreisende! Enig at politiet i USA trenger bedre utdanning og at det kan være mye av grunnen til slike tragedier, men tenker at man ikke kan utelukke rasisme fra problemet. Da klarer man ikke løse problemet. 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #13 Skrevet 31. mai 2020 3 minutter siden, Ny medlem skrev: Men ble den personen drept? Ja. Husker ikke linken dog, men det låg på youtube. Noe annet jeg synes er rart, er at de offiserne som sto og så på mens han tok kneet på halsen, var ikke hvite. Men de gjorde heller ikke noe? Så hvorfor har dette blitt kategorisert som et rasistisk angrep, og ikke heller slik det er: Politi som liker å utøve makt over mennesker. Anonymkode: 250c2...80f 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #14 Skrevet 31. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Daniel Shaver. Han ble drept mens han lå på alle fire og tryglet for livet sitt. Politiet ga han motstridende ordrer, og da han gjorde som en politibetjent sa, ble han skutt og drept av en annen. Anonymkode: 84b1d...ea4 Ja, du husket navnet. Takk! Anonymkode: 250c2...80f
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #15 Skrevet 31. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: https://www.statista.com/statistics/585152/people-shot-to-death-by-us-police-by-race/ Og denne viser at hvite politimenn ikke skyter svarte oftere enn politimenn av andre raser. https://www.google.se/amp/s/globalnews.ca/news/5670076/white-cops-police-shootings-study/amp/ Anonymkode: 84b1d...ea4 Det finnes flere måter å bli drep på, enn bare skyting. Anonymkode: e0ffd...371 2
Brunello Skrevet 31. mai 2020 #16 Skrevet 31. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: https://www.statista.com/statistics/585152/people-shot-to-death-by-us-police-by-race/ Og denne viser at hvite politimenn ikke skyter svarte oftere enn politimenn av andre raser. https://www.google.se/amp/s/globalnews.ca/news/5670076/white-cops-police-shootings-study/amp/ Anonymkode: 84b1d...ea4 Tydelig vis en dårlig artikkel jeg leste. Men det er 6 ganger så mange hvite i USA, og bare dobbelt så mange som drepes.Det er en klar overrepresentasjon av svarte som drepes. 3
Humle Brumle Skrevet 31. mai 2020 #17 Skrevet 31. mai 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ligger visst en lignende video på nett av et politi som knelet en hvit person, men dette har man ikke hørt noe om . Verken når det skjedde eller nå. Weird. Anonymkode: 250c2...80f Jeg får opp nesten 4 millioner treff når jeg googler om saken så vil ikke si at det ikke var snakka om. Selv om politiet er brutale mot de hvite i USA også utelukker ikke det rasisme.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #18 Skrevet 31. mai 2020 4 minutter siden, Ny medlem skrev: https://mappingpoliceviolence.org/unarmed Her er statistikk om hvor mange svarte ubevæpnet ble drept av politiet. Det er langt flere en hvite. Jeg vil si at det er en tydelig trend. Og ha i bakhodet at 12,7% av USAs innbyggere er afroamerikanere. Hårreisende! Enig at politiet i USA trenger bedre utdanning og at det kan være mye av grunnen til slike tragedier, men tenker at man ikke kan utelukke rasisme fra problemet. Da klarer man ikke løse problemet. Har du hørt om forskjellen på korrelasjon og kasualitet? Når folk spiser is, som idag, så blir mangle flere drept av hai. Vil du derfor forby IS, for å redde folk fra haiangrep ? Dersom du brenner ned byen for å stanse IS-salg, fordi statistikken viser en KORRELASJON mellom is-salg og haiangrep, vil du ende opp med å ha brent ned en by, uten å oppnå noe. Fordi det var ikke en kausal lenke mellom is-salg og hainangrep, kun en korrelasjon. Dersom du virkelkig vil brenne ned en by, anbefaler jeg på det sterkeste at du finner ut om det er en kausal forbindelse her. Korrelasjon betyr ikke det du tror det betyr. Og innerst inne vet du godt selv hvorfor, da du IKKE er for forbud mot IS. Så egentlig vet du godt at det du driver med, er spredning av fake news, trolig fordi du ble manipulert av noen som ga deg det bildet fordi de utnytter folks behov for å få bekreftet sine fordommer. Skjer deg. Kloden vil ikke vare lenge om folk holder på slik. Dersom du VIRKELIG bryr deg om dette problemet, bør du undersøke HVORFOR så mange flere svarte blir drept (i forhold til folketall) kanksje det er hudfargen som du virker tro, kanskje det er kulturen, kanskje det er fattigdom, kanskje det er bly i malingen i husene deres, ikke vet jeg, men jeg ville ikke brent ned en by før jeg fant ut årsaken, for ellers risikerer du å gjøre det mye verre for gruppen du forsøker hjelpe. Anonymkode: 46940...91a 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #19 Skrevet 31. mai 2020 2 minutter siden, Ny medlem skrev: Jeg får opp nesten 4 millioner treff når jeg googler om saken så vil ikke si at det ikke var snakka om. Selv om politiet er brutale mot de hvite i USA også utelukker ikke det rasisme. Men du ser i videoen at alle offiserne med han Chauvin ikke er hvite heller, så hvordan spiller rasisme inn der? Hvis de tenkte at ''han tar kneet på personen fordi han er svart'' hvorfor gjorde dem ikke noe? Istedet for å bare stå der å se på ? Anonymkode: 250c2...80f 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #20 Skrevet 31. mai 2020 7 minutter siden, Brunello skrev: Tydelig vis en dårlig artikkel jeg leste. Men det er 6 ganger så mange hvite i USA, og bare dobbelt så mange som drepes.Det er en klar overrepresentasjon av svarte som drepes. Jo, men når du justerer for antall svarte kriminelle kontra antall hvite, så jevnes det ut. Forskjellen er ikke så enorm som mange vil ha det til. Dessuten må man ta hensyn til etnisiteten til politimannen som dreper den antatte gjerningsmannen. Som den andre linken viste så er det ikke hvite politimenn som oftest dreper. Jeg sier ikke at det ikke er rasisme blant politimenn i USA, for det er det uten tvil. Men jeg bestrider at det er et så utbredt som mange skal ha det til. Jeg mener det først og fremst skyldes dårlig kompetanse, eller mangel på utdannelse. Anonymkode: 84b1d...ea4 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå