AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #1 Skrevet 31. mai 2020 Jeg var ferdig utdannet som bibliotekar i fjor, men har enda ikke fått relevant jobb. Har vært på noen intervju, men ikke fått jobb. På mange stillinger er det mange om beinet og jeg søker heller ikke bare i byene. Allikevel så søker jeg på mer sentrale steder siden det er veldig mange små stillinger på mindre steder. 20-40% stillinger er ikke mye å leve på. At koronaen kom hjalp heller ikke på. Jeg har også lite relevant erfaring, utenom noen praksisperioder, og det har jeg forstått at trekker ned. Tror det var utslagsgivende på det ene intervjuet jeg var på, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få relevant erfaring når jeg aldri får napp. Jeg har også fått hjelp til både CV og søknad så tror ikke at det er der det ligger. Har søkt mest på fagbibliotek siden det er der jeg har mest erfaring fra, men det virker som at man helst bør ha master da. Så nå lurer jeg på å ta master og har søkt. Jeg er allikevel usikker, men mulig jeg kan få mer relevant erfaring da gjennom deltidsjobb o.l. Tenker også på arkiv, men da må jeg kanskje ta ny bachelor? Er det noen som har noen råd til meg? Jeg har en annen jobb nå som ikke er relevant, men jeg stresser med at det har gått så lang tid og tenker at det ikke trekker opp at jeg jobber med noe helt annet. Anonymkode: e959c...d25
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #2 Skrevet 1. juni 2020 Kjenner en som har en bachelor i bibliotek-og informasjonsvitenskap fra Oslo Met, h*n jobber i et departement med arkivering. Hvis du bor i Oslo er jo det en mulighet. Vet ikke om det er den bacheloren du har eller en som kun går på selve biblioteksdelen? Tenker uansett at du kan søke på den typen jobber også. Anonymkode: bcdf0...471
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #3 Skrevet 1. juni 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner en som har en bachelor i bibliotek-og informasjonsvitenskap fra Oslo Met, h*n jobber i et departement med arkivering. Hvis du bor i Oslo er jo det en mulighet. Vet ikke om det er den bacheloren du har eller en som kun går på selve biblioteksdelen? Tenker uansett at du kan søke på den typen jobber også. Anonymkode: bcdf0...471 Jeg har gått i Tromsø så den er litt annerledes, men den har også bibliotekemner. Tenker egentlig at jeg ikke er kvalifisert for å jobbe innen arkiv med det jeg har nå. Når jeg leser stillingsannonser så er det flere ting jeg mangler. Bor ikke i Oslo, men der er det dessverre veldig vanskelig å få seg jobb. Anonymkode: e959c...d25
Fragaria Skrevet 1. juni 2020 #4 Skrevet 1. juni 2020 Usikker på hva utdanningen i tromsø kvalifiserer til, men ifølge oslomet er arkiv o.l. relevante arbeidsplasser. Anbefaler å ta videre utdanning for å bli spesialbibliotekar, det øker nok sjansene for å få jobb ved fagbibliotek. Jeg holder nå på med årsstudium i bibliotek- og arkivvitenskap, og har deltidsjobb ved et folkebibliotek. Tar utdanningen for å få faglig tyngde, og for å øke sjansene for bedre stilling. Elsker jobben min! Hadde det ikke vært for store helseutfordringer hadde jeg nok kjørt på med bachelor og evt videreutdanning.
Fragaria Skrevet 1. juni 2020 #5 Skrevet 1. juni 2020 Biblioteksektoren har forøvrig sjelden utskiftinger, og typisk få stillinger, så det er nok ikke så lett å få jobb.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #6 Skrevet 1. juni 2020 Livet blir OFTE lettere med en mastergrad. Det er ofte slike det er. Anonymkode: 4d3dc...b65 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #7 Skrevet 1. juni 2020 2 timer siden, Fragaria skrev: Usikker på hva utdanningen i tromsø kvalifiserer til, men ifølge oslomet er arkiv o.l. relevante arbeidsplasser. Anbefaler å ta videre utdanning for å bli spesialbibliotekar, det øker nok sjansene for å få jobb ved fagbibliotek. Jeg holder nå på med årsstudium i bibliotek- og arkivvitenskap, og har deltidsjobb ved et folkebibliotek. Tar utdanningen for å få faglig tyngde, og for å øke sjansene for bedre stilling. Elsker jobben min! Hadde det ikke vært for store helseutfordringer hadde jeg nok kjørt på med bachelor og evt videreutdanning. Utdanningen i Tromsø er også godkjent som bibliotekarutdanning, men jeg ser at det er ulikheter mellom dem. I Tromsø har de mediefag i tillegg og de sier at man kan jobbe med arkiv også, men jeg synes det er flere ting jeg mangler. Kanskje jeg må begynne på master da, men det hadde vært ok med litt relevant praksis i tillegg. Ja, det er ganske mange eldre bibliotekarer, men det er jo et yrke man kan bli gammel i Anonymkode: e959c...d25
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #8 Skrevet 1. juni 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Livet blir OFTE lettere med en mastergrad. Det er ofte slike det er. Anonymkode: 4d3dc...b65 Ja, det er dessverre, eller "dessverre" kanskje, blitt slik. Da tenker jeg at det var lurt at jeg søkte. Anonymkode: e959c...d25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå