Gå til innhold

Når ting heter noe med «feil» farge, hvordan har det oppstått?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og hvorfor blir det ikke rettet?

Tre eksempler: Først to som henger sammen, som er oransje men som «offisielt» kalles henholdsvis gult og rødt.

1) Trafikklys. Lyset i midten er utvilsomt oransje. Likevel heter det offisielt «gult lys». Hva er greia? Eksisterte ikke ordet «oransje» da trafikklys ble laget? Og hvorfor laget de ikke bare lyset gult, om de visste det var det det skulle hete?

2) Hårfarge. Mange har oransje hår. Men av en eller annen grunn er det offisielle navnet på denne hårfargen «rødt hår». Hvorfor? Samme grunn som i sted, eksisterte ikke ordet «oransje» før i tiden?

3) Blåklokke/blåveis. Disse blomstene er utvilsomt lilla/fiolett. Likevel heter de noe som skulle tilsi at de var blå. Hva er greia? 

Flere som har tenkt på dette? Og finnes det andre eksempler?

Anonymkode: a695f...c57

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oransje og lilla (og rosa) er virkelig "nye" fargenavn. Såklart man så forskjell, men fargene hadde ikke egne navn, det var branngul og purpur - som er mer rødt enn det jeg forbinder med lilla og fiolett - og lyserød. Gulrota fikk navnet sitt før vi hadde et navn for akkurat den fargen - og "gul" var nærmest. For oss, som har et "begrep" om oransje, er "rødt hår"="gulrotfarget", men uten det begrepet, blir det hipp som happ hvor det lander, og hårfargen landet altså på "rød". Rødbeter ville jeg like gjerne sagt var lilla. Gulost kalles ofte hvitost, og brunost ble kalt raudost. Bukken "Blåmann" var svart, ikke blå. Vi har noe tilsvarende i pelsfarger for hund og katt i dag, de er vel ikke egentlig blå eller lilla?

Angående trafikklys, så har jeg alltid tenkt på det mellomste lyset som gult. På engelsk brukes yellow, men også og amber, som ligger mellom gul og oransje.

Russisk er "berømt" for sitt skille mellom lyseblått og mørkeblått, japansk for sitt manglende skille mellom blått og (nyanser av) grønt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dyr med oransje pels, blir også omtalt som med rød pels. 😄

Godt spørsmål!

Jeg lurer på om det er fordi fargenavn som oransje, er såpass nye i språket? 

Anonymkode: 77a38...978

AnonymBruker
Skrevet
On 5/31/2020 at 1:04 PM, Pringle said:

Oransje og lilla (og rosa) er virkelig "nye" fargenavn. Såklart man så forskjell, men fargene hadde ikke egne navn, det var branngul og purpur - som er mer rødt enn det jeg forbinder med lilla og fiolett - og lyserød. Gulrota fikk navnet sitt før vi hadde et navn for akkurat den fargen - og "gul" var nærmest. For oss, som har et "begrep" om oransje, er "rødt hår"="gulrotfarget", men uten det begrepet, blir det hipp som happ hvor det lander, og hårfargen landet altså på "rød". Rødbeter ville jeg like gjerne sagt var lilla. Gulost kalles ofte hvitost, og brunost ble kalt raudost. Bukken "Blåmann" var svart, ikke blå. Vi har noe tilsvarende i pelsfarger for hund og katt i dag, de er vel ikke egentlig blå eller lilla?

Angående trafikklys, så har jeg alltid tenkt på det mellomste lyset som gult. På engelsk brukes yellow, men også og amber, som ligger mellom gul og oransje.

Russisk er "berømt" for sitt skille mellom lyseblått og mørkeblått, japansk for sitt manglende skille mellom blått og (nyanser av) grønt.

Sort er ikke et nytt fargenavn men det var et skille mellom (vanlig) sort (sauesort/brunsort) og blåsort/ravnsort, siste kaldt blå så man visste forskjell uten en lang forklaring

Anonymkode: 3ed17...aab

AnonymBruker
Skrevet

Min tante sier at dem sa gul-rød da hun var liten. Altså "oransje" fantes ikke.

Anonymkode: ee65d...ed6

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)

Det er som flere påpeker slik at mange fargenavn er nye, som oransje. Rødt dekte et bredere fargespektrum tidligere, derav bruken av rød om rødt hår hos mennesker og rød pels hos dyr. Ordet oransje kommer fra persisk (se https://naob.no/ordbok/oransje_1), så det har sikkert først blitt importert til Europa etter at man i større grad begynte å handle og kommunisere med landa i Asia, fra rundt 1500.

Endret av Anonymus Notarius

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...