AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #1 Del Skrevet 31. mai 2020 Jeg er en voksen kvinne, som har hele livet ligget rett på gresset, når jeg soler meg ( om sommeren) og aldri hatt noe problemer med det. Men med en gang svigerfar eller svigermor ser at jeg gjør det, så nærmest skriker de til meg, " ikke ligg på gresset, du kan få jordslag!!! Og svigermor kommer springende med et teppe, så jeg må ligge på. Jeg har aldri hørt om det før, men ifølge svigerfar så kan du bli skikkelig dårlig av det! Nærmest dødssyk... Han påstår og at han har blitt syk av å ligge på gresset. "og det er ikke godt" som han sier. Så er det noe sant i det? Jeg prøver å google, men finner ingenting. Jeg synes det hører ekstremt merkelig ut.... Anonymkode: ef69b...600 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #2 Del Skrevet 31. mai 2020 Jordslag er skummelt. Nesten like skummelt som trekken. Anonymkode: dbcad...b51 40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #3 Del Skrevet 31. mai 2020 Ehm nei dette er ikke sant. Har de sett dette på YouTube? Anonymkode: 3ab6a...afc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #4 Del Skrevet 31. mai 2020 Jordslag er bare flekker på klærne, ingen grunn til hysteri. Anonymkode: fb4c9...095 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #5 Del Skrevet 31. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ehm nei dette er ikke sant. Har de sett dette på YouTube? Anonymkode: 3ab6a...afc Tviler på det. De er i 60 årene, så jeg tror det er en slags overtro... Men svigerfar mener jo bestant at han har blitt ekstremt dårlig ( influensalignende symptomer) av å ligge rett på gresset. Anonymkode: ef69b...600 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #6 Del Skrevet 31. mai 2020 Jordslag er vel noe som rammer tekstiler, ikke mennesker og dyr. Bikkja har ligget rett på gresset i 12 år og hun har ikke fått jordslag. Anonymkode: 8bcb6...38e 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #7 Del Skrevet 31. mai 2020 Jordslag er svarte prikker man får på gamle biler og båtkalesjer osv når det har vært fuktig over lengre tid. Det er som en slags muggsopp, og er sikkert ikke bra å spise så mye av. Du risikerer kanskje grønske på klærne ved å ligge i gresset. Men ikke jordslag. Svigers tar feil. Anonymkode: 987e8...c82 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #8 Del Skrevet 31. mai 2020 Svigerfar har nok pollenallergi. Anonymkode: 987e8...c82 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #9 Del Skrevet 31. mai 2020 Kan de tenkes at de tror du kan få sopp? eller parasitter. Kansje maur flytter inn i lomma di? Anonymkode: d9965...57c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #10 Del Skrevet 31. mai 2020 Er det noe annent (sykdommer) du kan få, hvis du ligger på gresset da? Jeg syns at det er ekstremt rart at de er så redde for det. Ts Anonymkode: ef69b...600 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 31. mai 2020 #11 Del Skrevet 31. mai 2020 Jorddunst, også kjent under navnene havgust, jordgust eller fjellgust er en mytisk sykdom. Troen på at denne sykdommen finnes er kjent langs kysten av Norge. Erik Pontoppidan hevdet i 1752 at man kunne få sykdommen av å ligge eller sitte på bakken før midtsommer. Sykdommen førte da til smerter i leddene. Han anbefalte tran som behandlingsform for sykdommen. I dag mener mange at det å ligge på bakken før telen har gått kan gi jorddunst som fører til revmatisme.[1] Enkelte andre hevder sykdommen fører til blærekatarr eller i verste fall, døden.[2] 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coronas Skrevet 31. mai 2020 #12 Del Skrevet 31. mai 2020 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en voksen kvinne, som har hele livet ligget rett på gresset, når jeg soler meg ( om sommeren) og aldri hatt noe problemer med det. Men med en gang svigerfar eller svigermor ser at jeg gjør det, så nærmest skriker de til meg, " ikke ligg på gresset, du kan få jordslag!!! Og svigermor kommer springende med et teppe, så jeg må ligge på. Jeg har aldri hørt om det før, men ifølge svigerfar så kan du bli skikkelig dårlig av det! Nærmest dødssyk... Han påstår og at han har blitt syk av å ligge på gresset. "og det er ikke godt" som han sier. Så er det noe sant i det? Jeg prøver å google, men finner ingenting. Jeg synes det hører ekstremt merkelig ut.... Anonymkode: ef69b...600 Du får nok ikke jordslag men det finnes bakterier i jord og gress om dyr har vært å gravd samt spyttet; bakterier som kan finnes i jorda: Clostridium tetani finnes først og fremst i jord, men kan også finnes i spytt og avføring fra dyr som snuser og graver i jorden. Clostridium tetani er klassifisert i smitterisikogruppe 2 med anmerkningene T,V (T: toksindannende, kan forårsake toksiske reaksjoner, V: effektiv vaksine finnes). Endret 31. mai 2020 av Coronas 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 31. mai 2020 #13 Del Skrevet 31. mai 2020 1 minutt siden, Coronas skrev: Du får nok ikke jordslag men det finnes bakterier i jord og gress om dyr har vært å gravd samt spyttet; bakterier som kan finnes i jorda: Clostridium tetani finnes først og fremst i jord, men kan også finnes i spytt og avføring fra dyr som snuser og graver i jorden. Clostridium tetani er klassifisert i smitterisikogruppe 2 med anmerkningene T,V (T: toksindannende, kan forårsake toksiske reaksjoner, V: effektiv vaksine finnes). Nettop, er han skikkelig gammel så kan jo Stivkrampe være tingen;) startet vel med vaksiner på tidlig 50 tallet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #14 Del Skrevet 31. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noe annent (sykdommer) du kan få, hvis du ligger på gresset da? Jeg syns at det er ekstremt rart at de er så redde for det. Ts Anonymkode: ef69b...600 Gamle folk får for seg ting. Ting de kjenner som fakta fra deres egen barndom. Når jeg ble gravid så serverte eks svigermor meg spekemat. Det har hun aldri gjort ellers. Det var bare fordi jeg var gravid og fordi hun spiste det når hun var gravid, og fordi jeg mente at jeg ikke kunne spise det. Det var en slags passiv agressiv greie tror jeg da. Men at svigermoren din stresser rundt med teppe til deg kan være fordi de bryr seg om det og vil at du skal være komfortabel. Og så hadde det jo ikke tatt seg ut om du fikk jordslag og må gå rundt med brune prikker i huden og mugg i håret pga den sykelige plenen deres. Tenk hva naboene hadde sagt.. Anonymkode: d9965...57c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #15 Del Skrevet 31. mai 2020 Flåtten er verre. Anonymkode: 0718c...6ea 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hattivatti Skrevet 31. mai 2020 #16 Del Skrevet 31. mai 2020 Vi hadde fått jordslag i båten etter vinteren. Det er mugg. Tviler på at det plutselig vokser mugg på deg når du ligger i gresset, men det høres ut som de bare vil deg godt om ikke annet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #17 Del Skrevet 31. mai 2020 Skulle likt å se den personen som kommer inn etter en stund på gresset med masse mugg på armen.. Anonymkode: a77f8...dfa 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #18 Del Skrevet 31. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jordslag er skummelt. Nesten like skummelt som trekken. Anonymkode: dbcad...b51 Og det er bare en ting som er farligere enn trekk, nemlig gjennomtrekk. Det er farlig det. Anonymkode: 23a12...abd 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #19 Del Skrevet 31. mai 2020 10 timer siden, Loff77 skrev: Jorddunst, også kjent under navnene havgust, jordgust eller fjellgust er en mytisk sykdom. Troen på at denne sykdommen finnes er kjent langs kysten av Norge. Erik Pontoppidan hevdet i 1752 at man kunne få sykdommen av å ligge eller sitte på bakken før midtsommer. Sykdommen førte da til smerter i leddene. Han anbefalte tran som behandlingsform for sykdommen. I dag mener mange at det å ligge på bakken før telen har gått kan gi jorddunst som fører til revmatisme.[1] Enkelte andre hevder sykdommen fører til blærekatarr eller i verste fall, døden.[2] Ja, det er det vi fikk høre i oppveksten (er 60). Ikke ligge/sitte på gresset for tidlig på våren, jeg tror nok det er noe i det. Man skal ikke kimse av all gammel overtro. Anonymkode: e57d5...eb4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 31. mai 2020 #20 Del Skrevet 31. mai 2020 (endret) Det er jorddunst de mener. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Jorddunst Jeg pleide å få høre dette som barn, men da gjaldt det bare om våren. Neste år kan du kanskje ta dem med hit https://no.m.wikipedia.org/wiki/Jorddunstfestivalen Endret 31. mai 2020 av absinthia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå