Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en god tone med sjefen, men også mine kolleger. Har hørt fra flere at de har begynt å søke seg andre jobber pga mistrivsel. Jeg ønsker jo at kollegene mine skal forbli her, så kan det være en god idé å tipse sjefen vår om det som foregår?

I mitt hode kan det gjøre at ting løser seg, men kan det være negativt også?

Anonymkode: 58e15...1f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe din sjef kan gjøre for å hindre at dine kollegaer slutter?

Anonymkode: 06918...b0d

• Liker 14
Skrevet

Ta det via tillitsvalgt?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Når flere på en arbeidsplass ønsker å slutte grunnet mistrivsel - skyldes det i 99% av tilfellene dårlig ledelse (manglende lederegenskaper). Det er trolig for sent å snu skuta nå.

Anonymkode: 99c8c...997

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke med andre men jeg hadde ikke blitt særlig blid om en kollega "sladret" til sjefen om at jeg så etter ny jobb. Det vil jeg helst si i fra om selv. Jeg ville også holdt meg utenfor da det ikke er min sak hva andre gjør. Hvorfor skal det være ditt ansvar å tipse sjefen? Fordi dere har god tone?

Anonymkode: 26f11...b4d

• Liker 39
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det skal du ikke. Det er dårlig gjort mot dine kollegaer, og du vil bli mislikt. Hva får du ut av det?

Anonymkode: 26ba2...5de

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det skal du ikke. Det er helt riktig som andre skriver, at dette sannsynligvis kommer pga dårlig ledelse. Er det du som skrev innlegget om gruppearbeid der du var i skvise mellom leder og gruppen?

Hva skjer om du sier ifra til sjefen og de andre får vite det, og ingen av dem får seg ny jobb? Du skal bare sitte stille i båten og la ting skje som de skjer. Hadde jeg vært møkklei jobben og begynt å le nye jobber, skal det ha skjedd svært mye på nåværende arbeidsplass for at jeg skulle ville fortsette i jobben. Begeret har nok runnet over for dine kollegaer for lenge siden .

Anonymkode: 63ec1...508

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det skal du ikke. Det er helt riktig som andre skriver, at dette sannsynligvis kommer pga dårlig ledelse. Er det du som skrev innlegget om gruppearbeid der du var i skvise mellom leder og gruppen?

Hva skjer om du sier ifra til sjefen og de andre får vite det, og ingen av dem får seg ny jobb? Du skal bare sitte stille i båten og la ting skje som de skjer. Hadde jeg vært møkklei jobben og begynt å le nye jobber, skal det ha skjedd svært mye på nåværende arbeidsplass for at jeg skulle ville fortsette i jobben. Begeret har nok runnet over for dine kollegaer for lenge siden .

Anonymkode: 63ec1...508

Det var ikke jeg som startet den tråden nei, har ikke lest den engang 😊

Takk for svar, alle. Jeg tenkte det kunne være en god idé for å holde på det jeg trodde var et godt arbeidsmiljø. Jeg hadde aldri nevnt navn til sjefen, bare så det er sagt. Men det er vel som dere sier for sent nå, og egentlig ikke min business.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du burde prøve å få tatt opp med sjefen at noen ansatte ikke føler de har godt arbeidsmiljø, og aller helst sammen med de aktuelle ansatte. For å faktisk forsøke å fikse dette. Men absolutt ikke si dersom du vet noen planlegger å slutte.

Anonymkode: 8a22c...5b7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kun hvis det er en veldig stor avdeling med flere titalls/hundevis av ansatte og der det ikke er mulig å identifisere de som slutter, da kan man løfte det gjennom tillitsvalgt. Kan de som vil slutte identifiseres på noe vis, så bør du holde deg unna. Sannsynligvis har det vært dårlig miljø/vilkår/stemning lenge, og da får folk etter hvert nok og slutter. 

Anonymkode: c7795...ff2

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det skal du ikke. Det er dårlig gjort mot dine kollegaer, og du vil bli mislikt. Hva får du ut av det?

Anonymkode: 26ba2...5de

De kollegaene skal jo av gårde til nye jobber.  Hva er problemet? 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, Whistler skrev:

De kollegaene skal jo av gårde til nye jobber.  Hva er problemet? 

Det finnes dessverre sjefer som velger å være kvalme og å ødelegge ved å gi dårlig referanse selv i etterkant av en oppsigelse, kun fordi de er rasshøl

• Liker 6
Skrevet (endret)
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en god tone med sjefen, men også mine kolleger. Har hørt fra flere at de har begynt å søke seg andre jobber pga mistrivsel. Jeg ønsker jo at kollegene mine skal forbli her, så kan det være en god idé å tipse sjefen vår om det som foregår?

I mitt hode kan det gjøre at ting løser seg, men kan det være negativt også?

Min erfaring er at det bare blir værre etter varsling. Nesten ingen sjefer vil eller ønsker å forandre seg. For det skjer noe med mennesket når de trer inn i lederstillinger. Har selv jobbet på gulvet og hatt supre kollegaer mens etter en stund så har de avansert og tredt inn i en lederrolle og de har ikke blitt til å kjenne igjen. 

Jeg har alltid vært en ressurs for firma slik at jeg har såpass sterk rolle og respekt at de ikke tør miste meg noe som gjorde at heller ikke turte gi meg fyken bare fordi jeg var veldig kritisk til den jobben lederne gjorde. 

En god leder skal også være en god lytter. Høre på hva arbeiderne sier og gjør. Ha en god dialog med gulvet, men alle er ikke der desverre. De distanserer seg og følger ikke med den missnøyen det innimellom kan bli og dermed ender opp med at folk blir sykmeldt eller ennda værre slutter. 

Har jobbet på steder der det har vært stor gjennomtrekk av arbeidere. Jeg gikk til sjefen og gav et ultimatum. Enten fikser du dette problemet som sitter ovenfor meg her nå ellers slutter jeg. Han visste faktisk ikke hva han skulle si. Men han tok den minste motstands vei og "ba" meg slutte. Da innså han hva han hadde gjort og sluttet selv noen uker etterpå. 

Endret av Hr. Aktiv
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ta opp med sjefen at det er mistrivsel, men du bør kanskje unngå å nevne navn siden dette kanskje ikke er helt greit for dine kollegaer. I tillegg må du forklare hvorfor folk ikke trives på jobb. 

Jeg er selv sjef, og dersom folk ikke trives vil jeg vite det tidlig. Lettere å gjøre noe med det tidlig enn etter lang tid når det har "slått rot". 

Det er lurt å ha en åpen dialog med sjefen angående slike ting, mange tror at sjefer kan "lukte alt". Men så lenge ikke folk sier noe, så er det ikke alltid så enkelt å vite hva de ansatte føler og tenker. 

Anonymkode: cead8...aa9

• Liker 7
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Når flere på en arbeidsplass ønsker å slutte grunnet mistrivsel - skyldes det i 99% av tilfellene dårlig ledelse (manglende lederegenskaper). Det er trolig for sent å snu skuta nå.

Anonymkode: 99c8c...997

Nei, ofte er det kollegene som er skyld i mistrivsel, uten at ledelsen har gjort noe klandreverdig. 

• Liker 4
Gjest Boron
Skrevet (endret)

Jeg skjønner at du ønsker å advare sjefen. Hvis det er dårlig arbeidsmiljø så plikter du egentlig til det også. 

Problemet er, som flere skriver, at det ofte er ledelsen/sjefen selv som er grunnen til dårlig arbeidsmiljø. Å varsle da kan bite deg selv i ræva. Og før du vet ordet av det er du på vei ut selv også, enten pga dine ønsker eller fordi du føler deg presset. Men selv om ikke ledelsen/sjefen er grunn til arbeidsmiljøet, så kan det hende at dem håndterer dette feil. Som regel basert på deres inkompetanse i lederskap. Å håndtere dårlig arbeidsmiljø er vanskelig, og har mange forskjellige utfall. 

Du må rett og slett se an sjefen din, og vurdere om det er verdt det. En anonym varsling kan også være en mulighet, men som oftest blir ikke dette tatt seriøst. 

Endret av Boron
AnonymBruker
Skrevet

Å sladre om sånt er ganske shit gjort... Blir like idiotisk som å fortelle en venninne at kjæresten hennes kommer til å slå opp med henne, det er ikke din plass å fortelle det, la kollegaene dine få si i fra at de slutter selv når de er klare og har fått seg nytt jobbtilbud...

Anonymkode: a3f12...cd3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke jeg som startet den tråden nei, har ikke lest den engang 😊

Takk for svar, alle. Jeg tenkte det kunne være en god idé for å holde på det jeg trodde var et godt arbeidsmiljø. Jeg hadde aldri nevnt navn til sjefen, bare så det er sagt. Men det er vel som dere sier for sent nå, og egentlig ikke min business.

Problemet, Ts, er at dårlig arbeidsmiljø skyldes sjefen. Uavhengig av hvor god tone du har med hen så skaper hen ikke et godt miljø for de andre. Kan hen ta seg på tak dersom hen blir tipset? Mulig. Kan hen gjøre det raskt nok til at folk ikke slutter? Lite trolig. Det vil være behov for både ekstern hjelp og kursing av sjefen, som må foreta en endring av eget hansådlingsmønster for å få snudd skuta. 

Anonymkode: 70d5e...4ec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke med andre men jeg hadde ikke blitt særlig blid om en kollega "sladret" til sjefen om at jeg så etter ny jobb. Det vil jeg helst si i fra om selv. Jeg ville også holdt meg utenfor da det ikke er min sak hva andre gjør. Hvorfor skal det være ditt ansvar å tipse sjefen? Fordi dere har god tone?

Anonymkode: 26f11...b4d

Dette er typisk for damer som er sjefens sladre lakei.

Anonymkode: 06918...b0d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta opp med tillitsvalgt at du har oppfattet at det er en del mistrivsel i arbeidsmiljøet blandt kollegaene dine, det syns jeg ikke det er noe i veien med. De får jo ikke forandret noe de ikke er klar over. 

Anonymkode: ae81e...bdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...