Evelyn! Skrevet 30. mai 2020 #1 Skrevet 30. mai 2020 Hei! jeg har et spørsmål ang. permittering. En venninne er fast ansatt i et privat firma - restaurant. Hun ble permittert grunnet korona og er det fortsatt. Andre ansatte har så smått fått komme tilbake, men venninnen min har fått beskjed av sjefen sin at hun kan risikere å være permittert ett år til...! Hun får derimot sporadisk spørsmål om hun kan jobbe én dag nå og da. Det har også kommet inn en vikar som jobber daglig... mitt spørsmål er om dette er lov? Hvilke rettigheter har venninnen min? Hun er ikke organisert, men jeg har rådet henne sterkt til dette og få hjelp der.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #2 Skrevet 30. mai 2020 Ja, det er lov. Men venninnen din har også rettigheter. De som er permittert (uansett grad) kan slutte i jobben på dagen dersom de har vært permittert i mer enn tre måneder. Før det har gått tre måneder, kan hun slutte på to ukers varsel. Arbeidsgivere som permitterer risikerer altså å miste arbeidstakere nærmest over natten dersom de ikke passer på. Anonymkode: ffef6...f18
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #3 Skrevet 30. mai 2020 Det er for øvrig et krav for å få lov til å permittere at det er arbeidsmangel. Når arbeidsgiver henter inn vikarer som jobber dagelig er det mye som tyder på at det ikke er mangel på jobb. Arbeidsgiver svindler altså NAV. Venninnen din bør ta kontakt med arbeidstilsynet og tipse NAV anonymt. Svindel med permittering er noe som har stort fokus om dagen. Og bedriften risikerer store bøter, samt at ledere risikerer straff. I verste fall fengsel. Anonymkode: ffef6...f18 6
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #4 Skrevet 30. mai 2020 De færreste i denne bransjen er organisert dessverre. Jeg jobber i et lignende yrke og hos oss er det kun jeg og ei som har jobbet 3 uker lengre enn meg som nå jobber 5 dager i uken. Så er det det de to neste i form av annsinitet som jobber de resterende vaktene. Resten er permittert. Men sjefen har ingen plikt til å gjøre dette på denne måten. En annen nær venninne som er sjef på sin arbeidsplass har andre regler, der de som jobber nærmest arbeidsplassen er de som nå har fått jobb uavhengig av annsenitet, rett og slett fordi det er det som funker best der. Men selvsagt har vi som arbeidstakere også rettigheter i disse dager selv om de vanlige rettigheter egentlig er blitt skrotet. Hun kan si opp på dagen som sagt, og dette med vikar istedenfor de vanlige arbeidstakere er ikke lov. Dette ville jeg så sant jeg hadde hatt bevis lagt frem for både nav og andre estanser. Anonymkode: 058cf...237
Bombibit Skrevet 30. mai 2020 #5 Skrevet 30. mai 2020 1 time siden, Evelyn! skrev: Hvilke rettigheter har venninnen min? Din venninne har de samme rettigheter som de organiserte. Arbeidsmiljøloven gjelder for alle. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #6 Skrevet 30. mai 2020 47 minutter siden, Bombibit skrev: Din venninne har de samme rettigheter som de organiserte. Arbeidsmiljøloven gjelder for alle. Arbeidsmiljøloven er dessverre ikke høyere enn korona lovverket. Det er andre tider nå og arbeidsmiljølov har blitt satt lavere enn korona lovverket både ved lov, praksis og teoretisk. En kan som arbeidstaker ikke kreve det samme som før. Vi åpner opp Norge nå, det sleppes på vedtak, men i enkelte bransjer har en bok ikke disse "rettighetene". Anonymkode: 058cf...237
Bombibit Skrevet 30. mai 2020 #7 Skrevet 30. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsmiljøloven er dessverre ikke høyere enn korona lovverket. Det er andre tider nå og arbeidsmiljølov har blitt satt lavere enn korona lovverket både ved lov, praksis og teoretisk. En kan som arbeidstaker ikke kreve det samme som før. Vi åpner opp Norge nå, det sleppes på vedtak, men i enkelte bransjer har en bok ikke disse "rettighetene". Noen skjønner det bare ikke! 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #8 Skrevet 31. mai 2020 31 minutter siden, Bombibit skrev: Noen skjønner det bare ikke! Ok? Anonymkode: 058cf...237
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #9 Skrevet 31. mai 2020 Den permitterte kan bli kalt tilbake på 1 dags varsel. Det er lov å tilby de permitterte enkeltvakter ved behov. Den permitterte melder inn på meldekort antall arbeidede timer og Nav justerer utbetaling. Det er lov å bruke vikarer såfremt de pernitterte har takket nei til vakten. Man må ikke bruke ansinitetsprinsippet ved permitterting/tilbakeføring selv om det er det vanligste. Arbeidsgiver kan permittere og ta tilbake basert på hvilken funksjon/kvalifikasjon de ansatte har. Men: De som jobber der skal ikke jobbe mer enn opp til sin stillingsprosent. Dersom vikarer jobber fast og hun ikke har blitt spurt først er det ikke lov. Anonymkode: 7b05f...f4b 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #10 Skrevet 31. mai 2020 De permitterte skal bli kontaktet først når det kommer arbeid som kan gjøres, derfor har nyansettelser stoppet opp, folk uten jobb fra før står ikke bare bak folk i køen som har jobben de ønsker, men de står bak de permitterte i bedriften de ønsker jobb i, ja. Anonymkode: c9cf3...7d5
Evelyn! Skrevet 31. mai 2020 Forfatter #11 Skrevet 31. mai 2020 Tusen takk for alle svar, det skal videreformidles😃👍🏼
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #12 Skrevet 1. juni 2020 På 30.5.2020 den 22.51, Evelyn! skrev: Hei! jeg har et spørsmål ang. permittering. En venninne er fast ansatt i et privat firma - restaurant. Hun ble permittert grunnet korona og er det fortsatt. Andre ansatte har så smått fått komme tilbake, men venninnen min har fått beskjed av sjefen sin at hun kan risikere å være permittert ett år til...! Hun får derimot sporadisk spørsmål om hun kan jobbe én dag nå og da. Det har også kommet inn en vikar som jobber daglig... mitt spørsmål er om dette er lov? Hvilke rettigheter har venninnen min? Hun er ikke organisert, men jeg har rådet henne sterkt til dette og få hjelp der. Pr.idag så har en ikke lov å permittere lenger enn 26 uker, så at hun har fått forespeilet å være permittert over et år er feil fra sjefen sin side. Da må han eventuelt si hun opp Anonymkode: eeb42...615
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå