AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #1 Skrevet 30. mai 2020 Jeg ønsker å bytte yrke men har ikke mulighet til å ta ny utdannelse med det første. Kunne tenke meg å jobbe med mennesker (ikke barnehage). Hvordan er det å jobbe på sykehjem eller boligtjenesten uten utdannelse? Kjenner jeg er litt redd det blir for utfordrende (ifht utagering/utfordrende atferd), spesielt å jobbe i bolig, men samtidig er det det som høres mest interessant ut. Og hvordan er disse arbeidsplassene generelt? Har aldri jobbet med noe lignende. Får man ofte kun ringevikarstillinger? Anonymkode: bcc60...b91
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #2 Skrevet 31. mai 2020 Jobber som assistent på sykehjem og har ikke noe helsefaglig utdannelse eller bakgrunn. Det kan være utfordrende å jobbe på sykehjem, men tror det er litt avhengig av hvilken type avdeling man jobber på. Vil si at i mitt tilfelle er det en god blanding av hektiske dager og mange rolige også. Arbeidsoppgavene er hovedsakelig stell av pasienter, legge opp mat og vask av tøy og kjøkken. Mange av oss assistenter på arbeidsplassen min har hver andre eller tredje helg fast. Jeg jobber kun som ringevikar da det passer best for meg, og siden den er mange ledige vakter i uken kan jeg plukke vakter litt etter eget ønske. Anonymkode: 31995...8f2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #3 Skrevet 31. mai 2020 Har jobbet både på bofelleskap for funskjonshemmede og sykehjem. Bofelleskap er MYYYEEE bedre. Stort sett alvslappende dager som er veldig givende. Kan tenke meg det er en god del vanskeligere på rus/psykiatrien då Anonymkode: 11983...271
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #4 Skrevet 31. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har jobbet både på bofelleskap for funskjonshemmede og sykehjem. Bofelleskap er MYYYEEE bedre. Stort sett alvslappende dager som er veldig givende. Kan tenke meg det er en god del vanskeligere på rus/psykiatrien då Anonymkode: 11983...271 At bofelleskap for funksjonshemmede er MYYYYE bedre enn sykehjem, kommer an på øyet som ser. Jeg trivdes absolutt ikke med funksjonshemmede, jeg gruvde meg til å dra på jobb hver dag, men jeg elsker å jobbe på sykehjem. Anonymkode: f4fdb...8f1 1
Gjest Alkoholist Skrevet 31. mai 2020 #5 Skrevet 31. mai 2020 Ja det kan man, men man kan ikke dele ut medisiner.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #6 Skrevet 31. mai 2020 Hvis du er flink med mennesker, empatisk og flinke til å holde hodet kaldt i stressende situasjoner, skal det gå fint. Jeg jobbet selv en del på sykehjem som student, og trivdes veldig godt. Det var veldig mye gode samtaler med pasientene når det var rolig på avdelingen. Spesielt på kveldsvakt var det nesten alltid tid til hyggestunder. Det var så klart noen ubehagelige situasjoner med utagering, men jeg var aldri redd, fordi dette var gamle og skrøpelige mennesker, så jeg klarte alltid å holde hodet kaldt. De kunne slå fra seg altså, men jeg var aldri i noe reell fare, siden jeg var sterkere og i verste fall kunne legge dem i bakken. Da hadde jeg vært mer engstelig for å jobbe i PU-bolig med store, sterke menn som utagerte. Anonymkode: 798e6...0b0
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #7 Skrevet 31. mai 2020 1 minutt siden, Alkoholist skrev: Ja det kan man, men man kan ikke dele ut medisiner. Det kan man faktisk dersom man tar medisinkurs. Man trenger ikke å ha utdannelse for å ta det. Anonymkode: 798e6...0b0
Gjest Alkoholist Skrevet 31. mai 2020 #8 Skrevet 31. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kan man faktisk dersom man tar medisinkurs. Man trenger ikke å ha utdannelse for å ta det. Anonymkode: 798e6...0b0 Ok, trodde man måtte ha utdannelse.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #9 Skrevet 31. mai 2020 Som flere sier så trenger man ikke utdannelse for å jobbe på sykehjem. Har jobbet i flere år på sykehjem som assistent og har trivdes godt. Det er mange flinke fagfolk som jobber på sånne steder og hvis man er usikker kan man spørre dem. Jeg lærte veldig mye om kroppen, medisiner og atferd hos demente i allefall. Anonymkode: 68c78...3b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå