Gå til innhold

Ble jeg utsatt for overgrep på U-skolen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er altså en gutt, som flere ganger på ungdomsskolen opplevde at jenter i klassen «brukte» meg, for sin seksuelle nytelse/utforsking.

Jeg var en veldig stille gutt, pratet nesten ikke med noen, aldri på fester osv. Når jeg møter folk nå, husker de meg som han sol aldri snakket.

Første gangen jeg opplevde dette, var på en friluftsliv-dag. Vi ble delt opp i par, og jeg kom sammen med en av de populære jentene i klassen. Var så sjenert, sa ingenting. Bare fulgte henne. Vi hadde som oppgave å finne poster. Endte opp alene i et slags utehus, der vi satt på en benk for å ta pause. Plutselig tok hun hånda mi og la på låret sitt. Spurte om jeg hadde vært med ei jente før (ei nei...). Så tok hun hånda mi på fitta si, uten på buksa, og spurte om jeg ville fingre henne. Jeg sa fortsatt ingenting, ble mest satt ut. Så tok hun av shortsen og trakk trusa til side, og jeg fingret henne i kanskje en halv time.

En annen gang var når vi hadde orientering. Dette var med ei jente i parallellklassen. Av en eller annen grunn løp vi sammen. Når vi skulle stemple arkene og stod tett, spurte hun hva jeg syntes om puppene hennes. Og igjen tok hånda mi og la dem på dem.

Vi var 13-14 år gamle når dette skjedde.

Tenker dere jeg er blitt utsatt for overgrep? Hvordan reagere når jeg møter disse jentene igjen?

Anonymkode: ebbc9...6b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er helt naturlig seksuell utforskning i den alderen. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ble du tvunget til å fingre henne, sa du nei også ble truet til å fortsette? Eller fingret du henne når hun ba deg om å gjøre det, uten å si at du ikke ville?

Anonymkode: cde61...2bb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ble du tvunget til å fingre henne, sa du nei også ble truet til å fortsette? Eller fingret du henne når hun ba deg om å gjøre det, uten å si at du ikke ville?

Anonymkode: cde61...2bb

Hvis han følte seg truet (kanskje trussel om sosial utestenging?) kan det like fullt oppleves som et overgrep både mens det pågår og i etterkant. 

Kan forresten ikke skjønne hva som er så digg med fingre ut-inn i 30 min. 

Anonymkode: bf1c2...3fc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Siden dette bare er fantasier, må svaret bli et rungende nei.

Anonymkode: 384f4...eb7

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Hunmedham skrev:

Dette er helt naturlig seksuell utforskning i den alderen. 

Fy faen jeg blir provosert! Du hadde aldri sagt det samme om rollene var omvendt!

Anonymkode: e2a67...14d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden dette bare er fantasier, må svaret bli et rungende nei.

På hvilket grunnlag kommer du med denne påstanden? Du aner jo virkelig ingenting om TS og kan derfor ikke påstå at han farer med fantasier! Skjerp deg!

Anonymkode: a67f5...843

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo naturlig å utforske i den alderen, pluss at man er så ung at man ikke helt forstår hva som er rett og galt.

Og det virker som om du ikke gjorde noe «motstand» med ord eller kroppsspråk. Hvis du ikke gjorde noe for å forhindre at de la hendene dine der vil jeg ikke se på det som overgrep.

Men uansett om det ikke var direkte overgrep kan det gå inn på en person, så klem til deg❤️

Anonymkode: 1bb2d...754

• Liker 3
Gjest theTitanic
Skrevet

Nei, og beklager om dette hørtes kynisk ut: 

Om dette er overgrep så kunne jeg levert en liste på flere sider selv. Det non verbale språket oss mennesker i mellom kan misforstås, men en stor bit av samspillet vil bli borte om vi slutter å bruke det. Noen ganger tar et spørsmål hele piffen fra noe fint. 

Du kunne ha sagt nei. Å tie er ikke det samme som å samtykke. Likevel syntes jeg dette var forholdsvis uskyldig. Det virket som om jentene var prøvende og nysgjerrige, ikke at de ville deg noe vondt. Jeg tenker du burde la dette gå. Syntes du opplevelsene var veldig ille? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tolker det ikke som overgrep... ikke det du beskriver ihvertfall. kanskje det er mer til historien som du ikke har nevnt, som da kan endre på det. Men uti fra det du skriver så tenker jeg ikke overgrep ihvertfall 

Anonymkode: 06831...07a

AnonymBruker
Skrevet

Lul.😂

Anonymkode: 8ca48...869

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan ikke ha tvunget deg til å fingre henne i en halvtime? 🤣

Anonymkode: 4ede7...35e

• Liker 1
Skrevet

Hva som er overgrep, rent juridisk, og hva som oppleves som et overgrep, er ikke nødvendigvis det samme. Det du opplevde er i alle fall i grenseland. Jentene brukte ikke fysisk makt, men situasjonen kan ha gjort at du følte deg presset til å gjøre ting som du egentlig ikke ville. Det er derfor det er så viktig å snakke sammen, og å spørre. 

Jeg tenker at i ditt tilfelle var det i alle fall en ubalanse i maktforholdet. Klassens mest populære jente mot en stille, sjenert gutt. 

På tilsvarende måte er det viktig at gutta respekterer, og er bevisst på jentenes grenser. Det er jo derfor det er fokus på aktivt samtykke. Eks: Gutt og jente møtes på en fest. Begge er beruset. Gutten er ivrig. Jenta sier ingenting. Det kan til og med hende hun synes det er fint å kysse/kline. På et tidspunkt passerer de grensen for hva jenta synes er ok. Gutten oppfatter ikke at de har passert grensen, og de ender opp med samleie fordi jenta føler seg presset til det. Gutten har ikke brukt makt. Jenta har ikke protestert når de passerte grensen for hva hun synes er ok. Gutten opplever ikke at han har forgrepet seg på jenta. Jenta opplever det som et overgrep. 

I ditt tilfelle, TS, så skjønner jeg at du opplevde det som et overgrep. Spesielt din første erfaring, der klassens mest populære presset deg til å fingre henne synes jeg var over grensen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, petterm said:

Hva som er overgrep, rent juridisk, og hva som oppleves som et overgrep, er ikke nødvendigvis det samme. Det du opplevde er i alle fall i grenseland. Jentene brukte ikke fysisk makt, men situasjonen kan ha gjort at du følte deg presset til å gjøre ting som du egentlig ikke ville. Det er derfor det er så viktig å snakke sammen, og å spørre. 

Jeg tenker at i ditt tilfelle var det i alle fall en ubalanse i maktforholdet. Klassens mest populære jente mot en stille, sjenert gutt. 

På tilsvarende måte er det viktig at gutta respekterer, og er bevisst på jentenes grenser. Det er jo derfor det er fokus på aktivt samtykke. Eks: Gutt og jente møtes på en fest. Begge er beruset. Gutten er ivrig. Jenta sier ingenting. Det kan til og med hende hun synes det er fint å kysse/kline. På et tidspunkt passerer de grensen for hva jenta synes er ok. Gutten oppfatter ikke at de har passert grensen, og de ender opp med samleie fordi jenta føler seg presset til det. Gutten har ikke brukt makt. Jenta har ikke protestert når de passerte grensen for hva hun synes er ok. Gutten opplever ikke at han har forgrepet seg på jenta. Jenta opplever det som et overgrep. 

I ditt tilfelle, TS, så skjønner jeg at du opplevde det som et overgrep. Spesielt din første erfaring, der klassens mest populære presset deg til å fingre henne synes jeg var over grensen. 

Det er litt forskjell på sameleie og TS sitt eksempel hvor han tok hun ene på brystene da. Samleie når man ikke vil = overgrep. Å bli presset til å ta noen på puppene = i verste fall overtramp.

Anonymkode: f554b...13d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt forskjell på sameleie og TS sitt eksempel hvor han tok hun ene på brystene da. Samleie når man ikke vil = overgrep. Å bli presset til å ta noen på puppene = i verste fall overtramp.

Jeg tenkte det samme, det er en veldig drøy sammenligning å bli penetrert ufrivillig! Blir mer som å sammenligne med at jenta skulle penetrert han i analen uten at han ville det, DET er et skikkelig overtramp. 

Jeg tenker at disse jentene tenke at du kom til å like det. Hadde det derimot vert opplagt at du hadde sterk autisme psykisk utviklingshemmet eller noe sånt hadde det verdt litt annerledes. 

Anonymkode: 4ede7...35e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du aner jo virkelig ingenting om TS og kan derfor ikke påstå at han farer med fantasier!

Anonymkode: a67f5...843

På hvilket grunnlag kommer du med denne påstanden? Skjerp deg!

AnonymBruker
Skrevet

Du kan absolutt ha vanskelige følelser knyttet til disse opplevelsene, men vil ikke kalle det overgrep nei. For å være ærlig, jenter opplever sånn som dette fra gutter hele tiden. At man er heeelt på grensen av hva man ønsker/ting går fortere fram enn man egentlig vil/man føler på et press osv.

Anonymkode: 634b0...753

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Når det er så tidlig i tenårene, så er kommunikasjonen mellom seksuelle partnere betydelig begrenset. Det er mye fomling i mørket, både bokstavelig og billedlig. Jeg synes det er vanskelig å definere en definert situasjon som et overgrep der man ser at begge sider agerer innenfor rimelighetenes grenser.

Tingene er at den ene parten kan ha følt seg presset og ukomfortabel uten at den andre part hadde samme opplevelse eller rimelig forutsetning for å vite at dette var opplevelsen.

Ja, jeg hadde nok sett forskjellig hvis kjønnene var motsatt, men det handler mer om at jeg antar at endel andre variable som ikke kommer frem av fortellingen ville vært endret. Ikke at gutt og jente ikke er likeverdige mtp eierskap til sin egen kropp eller anledning til å traumatiseres.

Anonymkode: 21206...2b9

AnonymBruker
Skrevet

Råder deg til å holde dette for deg selv. Sa ifra om slikt selv, ble bare flirt av

Anonymkode: 0b315...fbd

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er derfor jeg fokuserte på der han ble presset til å onanere/fingre. Jeg mener det kan oppfattes som et overgrep, spesielt siden han var uten sex erfaring, og siden det ikke var en del av en utvikling, dvs de var ikke kjærester, de hadde ikke klina osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...