Gå til innhold

Hva gjør dere om dere er friske før sykmeldingen går ut?

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

En lege kan selvfølgelig ikke alltid vite hvor lenge en pasient er syk, og det går an å bli frisk før sykmeldingen går ut. En lege kan ikke med sikkerhet vite hvor lang tid det tar å komme seg etter en influensa. Sykmeldingsskjema sier faktisk at du skal ta kontakt med legen dersom tilstanden endrer seg. Det betyr at dere faktisk er forpliktet til å si fra hvis dere blir frisk før tiden. Det er selvfølgelig lov til å bli ordentlig frisk før man går tilbake på jobb, men det er ikke lov til å være hjemme å leke med barna.

Det er jo ikke rart trygdeutgiftene blir høye i dette landet, mange bekker små og så videre…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En lege kan selvfølgelig ikke alltid vite hvor lenge en pasient er syk, og det går an å bli frisk før sykmeldingen går ut. En lege kan ikke med sikkerhet vite hvor lang tid det tar å komme seg etter en influensa. Sykmeldingsskjema sier faktisk at du skal ta kontakt med legen dersom tilstanden endrer seg. Det betyr at dere faktisk er forpliktet til å si fra hvis dere blir frisk før tiden. Det er selvfølgelig lov til å bli ordentlig frisk før man går tilbake på jobb, men det er ikke lov til å være hjemme å leke med barna.

Det er jo ikke rart trygdeutgiftene blir høye i dette landet, mange bekker små og så videre…

applauderer!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det noen som utnytter systemet, det vil det alltid være.

Noen klarer å få sykemelding for den minste ting..

Selv er eg så å si aldri vekk fra jobb ellers, noen som skriver om unge som er slappe her, er godt voksne som er likeså slappe!!

Nå kan eg bare snakke for min egen del, har operert, og har sår som skal få lov å gro før eg begynner i jobb igjen.. Og om eg føler meg helt fin igjen dagen før siste sykemeldingsdagen, så kommer eg allikevel til å være hjemme den dagen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri opplevd å være sykemeldt mer enn en uke av gangen da. Og når man kommer med influensa og blir sykemeldt en uke, antar jeg det er fordi legen mener det er riktig, sannsynligvis ikke første gang han ser symptomene.

Når det gjelder høye trygdeutgifter, er jeg RIMELIG sikker på at de ikke kommer av at folk er hjemme den 5. dagen av en sykemelding etter en influensa.

Tendensen viser tvert om at det legemeldte sykefraværet går ned, 21% første kvartal. Egenmeldt fravær derimot økte med 22% (noe som bl.a. antas å skyldes influensaviruset som kom senere enn andre år).

Også langtidssykemeldingene går ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer jo litt an på også da, er det snakk om en ukes sykemelding for influensa, og man føler seg friskere på siste dagen så man kanskje kunne klart en arbeidsdag, så ville jeg likevel blitt hjemme.

er man sykemeldt over to uker, og man blir frisk fra det man er sykemeldt fra etter f.eks en uke, så ville jeg dratt til legen og forhørt meg om jeg da var frisk nok til å få en friskmelding.

holdningen om at man ikke uansett går tilbake i jobb før sykemelding er avsluttet, samme hva, synes jeg er skummel ja!

selv om det kanskje er mange som har den holdningen, så kan den oppfattes som like "skummel" likevel. :wink:

en lege kan sykemelde personer for en uke av gangen, er man ikke frisk etter den uken, går man tilbake til legen og blir sykemeldt en uke til (eksempel).

hadde man istedenfor blitt sykemeldt to uker med en gang, men blitt frisk etter en uke, så burde man jo da gått til legen og fått gjort om sykemeldingen istedenfor å gå frisk hjemme en uke bare fordi sykemeldingen sier sånn.

legen vet ikke alltid, og det er vel derfor de mange ganger gir korte sykemeldinger så man må tilbake å få fler, fordi man ikke vil sette "for lange" slik at folk blir borte lenger en nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tendensen viser tvert om at det legemeldte sykefraværet går ned, 21% første kvartal. Egenmeldt fravær derimot økte med 22% (noe som bl.a. antas å skyldes influensaviruset som kom senere enn andre år).

Også langtidssykemeldingene går ned.

I kommuner som har flere egenmeldingsdager (som de femti vi har) kan vise til bedre statistikk enn de kommunene der en må gå til legen etter å ha brukt sine tre egenmeldinger...

Det vil altså si at folk kommer tidligere tilbake i jobb når de kan friskmelde seg selv når de er friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Denne tråden gjør meg speachless som de ville sagt på engelsk... Hvem hadde trodd det var så utbredt å snylte på staten. Og verst av alt, at mange ikke ser problemet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Denne tråden gjør meg speachless som de ville sagt på engelsk... Hvem hadde trodd det var så utbredt å snylte på staten. Og verst av alt' date=' at mange ikke ser problemet med det.[/quote']

Er det å snylte på staten å bli hjemme ut sykemeldingsperioden sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Er det å snylte på staten å bli hjemme ut sykemeldingsperioden sin?

Hvis man ikke er syk, så er det selvsagt det (...) Leger er ikke synske, de kan bare gjette seg frem til hvor lenge man behøver sykemelding.

Synes ordningen i Sverige virker fornuftig, og kanskje eneste måten å få ned sykefraværet i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne holdninger gjør bare folk sykere.

Hvis man er under rehabilitering eller syk, er det selvfølgelig greit å være hjemme. Hvis man er frisk går man på jobb.

Hvordan kan denne holdningen gjøre folk sykere? Og hvem blir sykere, de friske som ikke er syk eller de syke som ingen mener ikke kan få være hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Hvem skal definere hva "syk" er da?

Skal hver og en for seg selv?

Vi har da vitterlig forskjellige grenser, og det kan godt hende at jeg syns du er syk selvom du ikke syns det. Og det kan godt hende at sjefen din ikke syns du er syk nok til å være hjemme mens du selv syns det. Og det kan godt hende at folk som kanskje ikke har like stor egentiltro, eller rett og slett vil tekkes sjefen, går på jobb litt for tidlig for å ikke være pusling. Og da smitter man faktisk resten av gjengen. Og da blir faktisk alle sykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har som regel gått på jobb forde om jeg har blitt sykemeldt, sykemeldinga revet sund og rett i sølppelet.. Hva i alle verden har jeg hjemme å gjøre?? Masse patetiske folk omkring:-( :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
Har som regel gått på jobb forde om jeg har blitt sykemeldt, sykemeldinga revet sund og rett i sølppelet.. Hva i alle verden har jeg hjemme å gjøre?? Masse patetiske folk omkring:-( :evil:

Ja, blant annet deg om du river sykemeldingen. Skal trygdekontoret betale for at du skal jobbe? :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett svar fra en "overachiever" som ser ned på andre han/hun absolutt ikke har bakgrunn for å mene noe som helst om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge sykemeldinga ikke blir sendt inn, er det ingen som må betale noe, til opplysning er det dere selv som må frisk melde dere.. om dere vil he he.. trodde ikke det.. Hilsen ei som ikke vil snylte på andre, ikke brukt ei eineste egenmelding heller :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frisk.som.en.fisk

Jeg er rett og slett sjokkert!

Jeg er sosialdemokrat, og har tidligere vært enig med LO i kampen for å bevare sykelønnsrdninga som den er nå. Jeg vet jo at det alltid vil være snylting, men at det er slike holdninger som jeg ser her ryster meg...! Nesten så jeg endrer synspunkt ang karensdager..

Selv har jeg nå vært i fast jobb i 5 år, og jeg har vært syk én dag. da hadde jeg influensa og ble satt ut av spill, lå uten å kunne bevege sæælig på meg. Hvis jeg hadde gått til lege da, kunne jeg sikkert fått en sykemelding, men legen kan ikke vite hvordan min kropp og viljestyrke fungerer! Leger er ikke magikere, og har som regel svært lite grunnlag for å vurdere hvordan en bakterie/virusinfekson vil virke på akkurat din kropp.

Jeg er i prinsippet imot karensdager og generelle innskreninger i sykelønnsordninga, siden jeg selv gjerne vil bli trodd den dagen jeg selv blir syk. Men så lenge det finnes folk som mener sykedager er å betrakte som fridager (slik som enkelte har ymtet frampå her), vil alle vi ærlige også bli møtt med skepsis.

Selv har jeg gått på jobb med sykemelding. Legen skrev da ut en sykemelding siden hun ikke hadde tid til å ta seg tid til å diagnostisere meg skikkelig. Jeg var da ikke enig i sykemeldingen, helelr ikke min arbeidsgiver.

Senere har jeg vært hos legen og selv ment jeg burde hatt sykemelding. Da ble jeg møtt av en skepsis, som jeg jo skjønner at legen hadde siden så mange bruker sykedager som fridager. Nå idag har jeg fått kroniske smerter som legen ikke klarte å forutse. Jeg burde altså hatt en sykemedling, men denne legen var mer restriktiv med å skrive ut sykemeldinger, nettopp fordi noen er ute etter å snylte på fellesskapet.

Det jeg vil fram til er man ikke skal stole blindt på leger, da de altfor ofte gjør feilvurderinger. I tillegg skulle jeg ønske at ikke fullt så mange misbrukte systemet. De det faktisk går utover er de sliterne som jeg som aldri er borte fra jobb. Det er jeg som må betale det over skatteseddelen (og jeg er lavtlønnet, så jeg får ikke noe skattelette av høyreregjeringa vi har nå). I tillegg risikerer folk som faktisk er syke å bli møtt med skepsis.

Så jeg håper virkelig at de som har ymtet unnasluntrerholdninger tenker seg om. Det er lov å tenke på andre enn seg og sitt. Tenk på hvem som taper på dette... Dere mener kanskje at jeg også burde ta ut gjøre som dere: bruke sykedager som fridager. Men det har jeg faktisk ikke samvittighet til! Det er faktisk arbeidsgiver som betaler de første dagene av sykemeldinga, og jeg vil heller ikke snylte på fellesskapet. Det er andre her i verden enn meg selv... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen her som snakker om sykemeldinger som fridager.

Det er den som er sykemeldt som vet best hvor syk h*n er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Jeg heller har ikke sett noen innlegg her som antyder at man tar sykedager som fridager. Man er sykemeldt så man blir frisk. Om man går på jobb for tidlig risikerer man å bli syk på nytt/få tilbakefall, så det er har ingen fordeler for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...