Gjest gjest 0 Skrevet 30. juni 2005 #21 Del Skrevet 30. juni 2005 En lege skriver ikke ut sykemelding som varer så lenge hvis det ikke er stor grunn til det! Vanlig praksis er å skrive max en uke om gangen ved vanlig sykdom. (influensa osv osv). Hvis man får sykemelding for to uke burde man stille spørsmål om hvorfor når man får den! Har man operert eller andre langtid sykdommer får man en lang sykemelding av en grunn! Selv om man føler seg frisk er det nemlig ikke sikkert man er det når man har hatt belastningsskader osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarabi Skrevet 30. juni 2005 #22 Del Skrevet 30. juni 2005 Synes dette er en litt skremmende holdning. Når legen skriver ut en sykemelding på f.eks. to uker, så kan jo sykdomsbildet endre seg veldig slik at man faktisk blir frisk før det legen antar. Legen er jo tross alt ikke synsk. Jeg mener at det er ikke sykemledingens varighet som skal avgjøre om man blir hjemme eller ei, men hvordan man faktisk føler seg. Blir jo det samme som at man alltid er hjemme tre dager når man tar en egenmelding, og det er jo dessverre nok av folk som gjør nettopp det... Jeg kan helt 100% sikkert si at jeg kjenner ingen som ville begynt på jobb igjen før sykemeldinga har gått ut, selv om de var helt frisk, så jeg vil ikke påstå at jeg har en "skremmende" holdning eller er annerledes enn de fleste. Så vidt jeg vet, så har man ikke lov til å gå tilbake i jobb før sykemeldingen har gått ut. Jeg har selv vært sykemeldt i 50% stilling, der jeg har sagt til legen at jeg kunne jobbe 100% og fikk til svar at jeg måtte gå i 50% til at sykemeldingen var gått ut!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svar Skrevet 30. juni 2005 #23 Del Skrevet 30. juni 2005 Jeg kan helt 100% sikkert si at jeg kjenner ingen som ville begynt på jobb igjen før sykemeldinga har gått ut, selv om de var helt frisk, så jeg vil ikke påstå at jeg har en "skremmende" holdning eller er annerledes enn de fleste. Så vidt jeg vet, så har man ikke lov til å gå tilbake i jobb før sykemeldingen har gått ut. Jeg har selv vært sykemeldt i 50% stilling, der jeg har sagt til legen at jeg kunne jobbe 100% og fikk til svar at jeg måtte gå i 50% til at sykemeldingen var gått ut!! Selvfølgelig kan du gå tilbake i jobb før sykmeldingen har gått ut, men du trenger friskmelding. Det kan du få ved å ringe til legen din. En lege som ikke vet dette følger ikke med. Er enig med aprilbrud. Det er er en skremmende holdning at man garantert ikke vil gå tilbake til jobb hvis man har blitt frisk, og at 100 % av de man kjenner heller ikke ville gått tilbake i jobb. Vet dere egentlig hvor mye sykmeldinger koster samfunnet? Vi skal være glad for det generøse systemet vi har. Hva om dere hadde fått 50 % sykepenger ville dere da vært tilbake i jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svar Skrevet 30. juni 2005 #24 Del Skrevet 30. juni 2005 Jeg kan helt 100% sikkert si at jeg kjenner ingen som ville begynt på jobb igjen før sykemeldinga har gått ut, selv om de var helt frisk, så jeg vil ikke påstå at jeg har en "skremmende" holdning eller er annerledes enn de fleste. Så vidt jeg vet, så har man ikke lov til å gå tilbake i jobb før sykemeldingen har gått ut. Jeg har selv vært sykemeldt i 50% stilling, der jeg har sagt til legen at jeg kunne jobbe 100% og fikk til svar at jeg måtte gå i 50% til at sykemeldingen var gått ut!! Selvfølgelig kan du gå tilbake i jobb før sykmeldingen har gått ut, men du trenger friskmelding. Det kan du få ved å ringe til legen din. En lege som ikke vet dette følger ikke med. Er enig med aprilbrud. Det er er en skremmende holdning at man garantert ikke vil gå tilbake til jobb hvis man har blitt frisk, og at 100 % av de man kjenner heller ikke ville gått tilbake i jobb. Vet dere egentlig hvor mye sykmeldinger koster samfunnet? Vi skal være glad for det generøse systemet vi har. Hva om dere hadde fått 50 % sykepenger ville dere da vært tilbake i jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 30. juni 2005 #25 Del Skrevet 30. juni 2005 Jeg er helt enig med dere som synes en slik holdning er skremmende. Jeg bor i Sverige og her får du kun 80% lønn når du er sykemeldt og de har en karensdag, noe som betyr at den første dagen du er syk får du ingen penger i det hele tatt. Jeg har alltid argumentert mot denne ordningen, fordi man kan jo ikke noe for at man er syk og burde derfor ikke straffes for det. Men det bygger jo på at man selvfølgelig jobber når man er frisk! Hvis det finnes mange med holdninger som Sarabi - så er det ikke noe rart at svenskene har gjort som de har gjort... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 30. juni 2005 #26 Del Skrevet 30. juni 2005 Jeg syns det burde vært en ordning som i Sverige også her i Norge - ikke logisk for meg at man skal ha full lønn så lenge man ikke jobber. (Men det blir en annen diskusjon... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarabi Skrevet 30. juni 2005 #27 Del Skrevet 30. juni 2005 Vet dere egentlig hvor mye sykmeldinger koster samfunnet? Vi skal være glad for det generøse systemet vi har. Hva om dere hadde fått 50 % sykepenger ville dere da vært tilbake i jobb? Generøst system?? Ville vi betalt mindre i skatt hvis jeg eller mine venner hadde dratt tilbake på jobb en dag før tiden? Ville vi hatt billigere tannleger pga det? Staten lopper oss for penger, og da synes jeg VIRKELIG at jeg kan unne meg å gå sykemeldingen ut! Jeg har gått sykemeldt siden desember, og om jeg føler meg bra i morgen, så ringer jeg ikke legen min for å friskmelde meg for jeg kan være like dårlig igjen dagen etter. Det gjør ikke meg til et dårligere menneske enn alle dere som går på jobb før sykemeldingen er gått ut. Jeg ville heller brukt den dagen på familien min Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tommeline Skrevet 30. juni 2005 #28 Del Skrevet 30. juni 2005 Det er noe du absolutt ikke bør gjøre! Når du har vært sykmeldt så lenge er det utbetalinger gjennom trygdevesenet (i alle fall offentlig), og da vil det jo si at det offentlige betaler for at du jobber for din arbeidsgiver. Med mindre du har aktiv sykemelding... da blir reglene annerledes. Om jeg er hjemme en dag ekstra for at jeg er "syk" får jeg bare mer å gjøre når jeg kommer tilbake. Oppgavene ligger der, ingen som gjør de for meg mens jeg er borte (hvis jeg er langtidssykemeldt blir det jo vikar da). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svar Skrevet 30. juni 2005 #29 Del Skrevet 30. juni 2005 Generøst system?? Ville vi betalt mindre i skatt hvis jeg eller mine venner hadde dratt tilbake på jobb en dag før tiden? Ville vi hatt billigere tannleger pga det? Staten lopper oss for penger, og da synes jeg VIRKELIG at jeg kan unne meg å gå sykemeldingen ut! .... Det gjør ikke meg til et dårligere menneske enn alle dere som går på jobb før sykemeldingen er gått ut. Jeg ville heller brukt den dagen på familien min Snakk om å snu ting på hodet. Hvorfor tror du staten har høye utgifter hvis alle bare skal karre til seg hele tiden? Jeg mener dette gjør deg til et uansvarlig menneske (men det forventer jeg at du driter i). Jeg er ikke interessert i å betale mer i skatt fordi friske mennesker vil være hjemme med barna sine. Det finnes andre ting staten kan bruke penger på. Folk som er friske kan bare pelle seg på jobb! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Darcy Skrevet 2. juli 2005 #30 Del Skrevet 2. juli 2005 Jeg hadde holdt meg hjemme, rett og slett fordi jeg ville stolt på legens vurderinger. Og også fordi jeg faktisk inntil nå trodde at sykemeldt betydde sykemeldt og at jeg da måtte enda engang til legen og friskmeldes, om jeg selv mente legen hadde tatt feil i hvor lenge jeg burde holde meg hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 2. juli 2005 #31 Del Skrevet 2. juli 2005 Jeg hadde blitt hjemme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 2. juli 2005 #32 Del Skrevet 2. juli 2005 Det kommer vel an på grunnen til at man er sykemeldt, men jeg ser på det å gå på jobb før sykemeldingen er slutt litt på samme måten som å avslutte f.eks. en antibiotikakur før den er over. Man risikerer tilbakefall, blir dårligere og må gå enda lenger sykemeldt. Leger vet som oftest hva de gjør, og om de sykemelder meg en uke stoler jeg på at det er rett vurdering. Det er ikke snylting å gå hjemme fordi man er syk. Å påføre andre smitte fordi man på død og liv skal gå på jobb selv om man er syk, det er belastning på samfunnet det. Skulle likt å se tall på hvor mye slikt som skjer, men det er jo umulig å fremskaffe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 2. juli 2005 #33 Del Skrevet 2. juli 2005 I vår min kommune kan man sykemelde seg selv. Dvs at man kan melde seg hvor lenge man blir borte. Man har 50 dager over et år. Det sammen med mer involverte ledere som tilrettelegger har ført til flotte statistikker de siste årene! Bla a fordi folk ikke blir hjemme lengre enn de er syke... Det sparer det offentlige (dvs oss) for masser av penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 3. juli 2005 #34 Del Skrevet 3. juli 2005 Jeg hadde dratt til Amsterdam og festet. Sykemeldte har ikke lov til å reise ut av landet uten å søke trygdekontoret spesiellt Forsikringsmessig må du friskmeldes dersom du ønsker å gå tilbake til jobb før sykemeldingen din er gått ut. Det er faktisk forbudt å jobbe når man er 100 % sykemeldt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malie Skrevet 3. juli 2005 #35 Del Skrevet 3. juli 2005 Er sykemeldt selv i to uker til, og eg kommer ikke til å gå på jobb et minutt før eg må! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarabi Skrevet 4. juli 2005 #36 Del Skrevet 4. juli 2005 Ser ut som flere her enn meg som har en "skremmende" holdning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 4. juli 2005 #37 Del Skrevet 4. juli 2005 den slappe innstillingen som mange unge har er jo en grunn til å styre unna dem ved ansettelser ja.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. juli 2005 #38 Del Skrevet 4. juli 2005 Jeg hadde selvfølgelig blitt hjemme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. juli 2005 #39 Del Skrevet 4. juli 2005 Om jeg hadde vært sykmeldt, og ble frisk før sykmeldingen gikk ut, så hadde jeg gått på jobb. (hadde fått gjort om sykmeldingen) Nå kommer det selvsagt an på hvorfor jeg ble sykmeldt. Og fordi jeg i min jobb, kan sitte å snufse litt for meg selv, eller jobbe med foten i gips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 4. juli 2005 #40 Del Skrevet 4. juli 2005 Legen min er ikke slepphendt med sykemeldinger. Om han hadde sagt at jeg skulle være hjemme fra jobb, ville jeg fulgt hans råd. Legen er eksperten, og vet hvor lang tid det tar å komme seg etter at man føler seg bedre. Jeg er ikke ung, og jeg har særdeles høy arbeidsmoral til tross for det faktum at jeg altså overlater denne beslutningen til fagfolk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå