Gå til innhold

Hva gjør dere om dere er friske før sykmeldingen går ut?

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Jeg er sykmeldt denne uka, men begynner å bli på bedringen - og muligens vil jeg være så frisk på fredag at jeg kan jobbe. Er det riktig av meg å gå på jobb da, til tross for sykmelding, eller blir det bare "tull".

Hva hadde du gjort i samme situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, for å være ærlig hadde jeg nok blitt hjemme til sykemeldingen gikk ut..

(bare for å være på den sikre siden da ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jambix

Høres jo deilig ut å bli hjemme, men hvis jeg var frisk hadde jeg gått på jobb. Det kommer jo også litt an på hva man feiler og hva slags jobb det er, men jeg liker ikke å skulke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt hjemme, og stolt på at legen hadde peil på hva han gjorde. La deg selv bli helt helt frisk.

Om du går:

Sjekk med personalavdelingen FØRST. Det er ikke sikkert du dekkes av jobbens forsikringer mv. når du er sykemeldt, og oppstår en skade da, kan du sitte skikkelig i saksa, uten mulighet til erstatning. Det har skjedd med folk som jobber under sykemelding tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det der var ganske strengt, at har du først fått en sykmelding så må du friskmeldes igjen hvis du skal jobbe.

Men noen bedrifter er med i noe som heter inkluderende arbeidsliv som går ut på å aktivt få ned sykefraværet. Er mulig det er annerledes da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Ville kontakten legen og fått han til å omgjøre sykemeldingen. Kan garantere at arbeidsgiveren din gir deg pluss i margen for dette. Sykemeldinger er dyrt for bedrifter, og for bedrifstnorge generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Når det er snakk om en dag for mye, så ta den dagen for å bli HELT frisk. Kroppen er sliten og kan trenge den ekstra dagen for å ikke få tilbakefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke legen ti lå friskmelde deg. Du kan faktisk gå på jobben når du føler deg frisk uansett. Men har du gått over arbeidsgiverperioden, og kommet under trygdekontorets ansvar må du ringe dem å si fra om at du begynner å jobbe igjen.

Siden det er en dag igjen av sykmeldingen hadde jeg nok blitt hjemme - sånn just in case liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten

hmm, dersom du ikke hadde blitt bra innen den foreskrevne perioden så hadde du vel gått til legen en gang til? Da synes jeg du kan gjøre det motsatte også (trenger dog ikke å blande inn legen for en dag).

Dersom du var en arbeidsgiver. Hva ville du foretrukket at dine ansatte hadde gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En sykmelding (tror faktisk ikke det heter sykemelding lenger en gang jeg?) er bare en anbefaling fra legen. Om man føler seg frisk nok til å jobbe, er man hjertelig velkommen til det både av arbeidsgiver og lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Aldri i verden om jeg hadde gått på jobb for den ene dagen... Arbeidsgiver har antagelig satt inn en ekstra for deg likevel.

Selv om du føler deg frisk kan det være lett å få tilbakefall hvis kroppen ikke er helt bra enda. Hold deg hjemme og kom heller tilbake helt frisk med ny giv på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Arbeidsgiver har antagelig satt inn en ekstra for deg likevel.

Det spørs jo litt hvor du jobber. Der jeg jobber er det ingen ekstra og en dag lenger i senga betyr mer å gjøre når jeg er tilbake på jobben. Hvis jeg hadde følt meg frisk hadde jeg gått på jobben for å redusere arbeidsbyrden i den kommende uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Aldri i verden om jeg hadde gått på jobb for den ene dagen... Arbeidsgiver har antagelig satt inn en ekstra for deg likevel.

Det er noen som gjør min jobb denne uka ja, så det at jeg er sykmeldt er ingen byrde for noen, annet enn de som betaler for det. Ingenting som må tas igjen, ingen andre som får mer å gjøre etc fordi jeg er borte.

Jeg tror uansett ikke jeg er klar til jobb i morgen uansett, så problemstillingen bortfaller.

Tror jeg hadde blitt hjemme uansett, legen mente jo at jeg trengte disse dagene på å komme meg ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri i verden dratt på jobb før tiden. Visste ikke at det fantes noen som ville gjøre det heller :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aprilbrud ii
Jeg hadde aldri i verden dratt på jobb før tiden. Visste ikke at det fantes noen som ville gjøre det heller :oops:

Synes dette er en litt skremmende holdning. Når legen skriver ut en sykemelding på f.eks. to uker, så kan jo sykdomsbildet endre seg veldig slik at man faktisk blir frisk før det legen antar. Legen er jo tross alt ikke synsk. Jeg mener at det er ikke sykemledingens varighet som skal avgjøre om man blir hjemme eller ei, men hvordan man faktisk føler seg.

Blir jo det samme som at man alltid er hjemme tre dager når man tar en egenmelding, og det er jo dessverre nok av folk som gjør nettopp det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...