Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her har barnet på 10mnd ikke sovet borte enda. Føler litt at andre mener det er på tide at barnet sover borte, og merker mer og mer spørsmål og press rundt dette. Selv føler jeg det er litt for tidlig enda, så blir nok en stund til overnatting enda. Lurer på når dere lot deres barn sover borte første gang, og erfaringer rundt dette.

Anonymkode: 47315...e65

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min første var ca 1,5 år, min andre var 2,5 år. 

Anonymkode: 1bd78...71c

AnonymBruker
Skrevet

Vi var jo på overnattingsbesøk hos famillie og hytter jevnlig fra ungen var, tja, 2 mnd, så har jo sovet hjemmefra mange ganger tidlig. Men om du tenker overnatting hos noen andre som er barnevakt mens ingen av foreldre sover i samme hus, så var det vel ikke før etter vi slutta helt med nattammning, så etter 9 mnd en gang. Vår tok flaske også da, så hadde hatt barnevakt på kvelden flere ganger før det som ga flaske før kvelden. 

Er jo mest et praktisk spørsmål sånn sett. om ikke barnet har lært å sovne uten pupp er eet jo vanskelig med overnattingspass. Ta det i eget tempo, er ikke vits å sammenligne med andre. 

Anonymkode: 78aa4...478

AnonymBruker
Skrevet

Hun er 9 måneder nå og vi har ikke tenkt tanken en gang. :P Ser for meg at mellom 2 og 3 år kan være en fin alder, med mindre det oppstår situasjoner der vi absolutt må dra fra henne (vi prøver på nr. 2 og da kan det jo hende at fødsel skjer på natten). 

Men alle familier er jo ulike. Her bor besteforeldre et stykke unna, og selv de som bor nærmest har vi ikke truffet jevnlig pga. koronasituasjonen, så det kan godt hende at grunnen til at jeg føler det sånn er fordi at jenta vår per nå ikke har den relasjonen jeg ønsker at hun skal ha for å sove hos noen med andre enn meg og far. Kan jo være at det endrer seg etter hvert også. 

Anonymkode: 6e523...002

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun er 9 måneder nå og vi har ikke tenkt tanken en gang. :P Ser for meg at mellom 2 og 3 år kan være en fin alder, med mindre det oppstår situasjoner der vi absolutt må dra fra henne (vi prøver på nr. 2 og da kan det jo hende at fødsel skjer på natten). 

Men alle familier er jo ulike. Her bor besteforeldre et stykke unna, og selv de som bor nærmest har vi ikke truffet jevnlig pga. koronasituasjonen, så det kan godt hende at grunnen til at jeg føler det sånn er fordi at jenta vår per nå ikke har den relasjonen jeg ønsker at hun skal ha for å sove hos noen med andre enn meg og far. Kan jo være at det endrer seg etter hvert også. 

Edit: jeg tolket "overnatting borte" som at jeg og far ikke er der. Sove borte på besøk hos familie og hytter har vi gjort et par ganger. 

AnonymBruker
Skrevet

Førstemann overnattet første gang alene da han var 13 mnd, jeg skulle inn på sykehus. Andremann er like gammel nå, ser ikke for meg at det er mulig med overnatting før om en goood stund. Mammadalt som fortsatt ammer mye på natt.

Anonymkode: 82ea9...f06

AnonymBruker
Skrevet

Det må du føle på selv, er du ikke klar så er det helt greit 🙂 Her er mini kun 3 måneder og jeg var ute for første gang i går (far var hjemme), jeg fikk hjemlengsel og savnet min sønn så mye at jeg reiste hjem etter en time 😂🙈 Blir nok en god stund til vi begge går ut og han overnatter et annet sted. 

Anonymkode: d4847...7a9

AnonymBruker
Skrevet

Her var eldste fire og en halv mnd da hun var hos mormor, morfar, tante og nevø. Mannen og jeg var i bryllup. 

Anonymkode: 369df...5bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Tenke hovedsaklig på første gang baby sov borte fra begge foreldre, vis noen vær usikker rundt dette😊 her har faren vært borte noen netter (vært ute og drukket litt, og dermed sovet på sofaen) selv har jeg aldri sovet på annet rom eller et annet sted en babyen og trives godt med å ha barnet ved min side. Når var dere borte en hel natt alene (altså bare mor eller bare fra, mens den andre passet barnet) 

AnonymBruker
Skrevet

1,5 år med første. Andre var litt over 1 år, men sov da borte sammen med storebror. 

Anonymkode: c8e56...2ab

AnonymBruker
Skrevet

Han var vel 16 måneder. Så virkelig ikke behovet før det - og da var det fordi besteforeldrene maste så fælt. 

Anonymkode: 7fd2f...4da

AnonymBruker
Skrevet

Jeg følte også overnattingspress. Klarte heldigvis å stå imot, og eldste var 2 år og 8 måneder første gang han overnatta borte. Det gikk veldig fint, og jeg er glad vi venta.

Tror andremann kanskje overnatter  bittelitt tidligere, da hen er en helt annen type og det vil være tryggere når hen kan overnatte sammen med storesøsken. 

Anonymkode: 93227...052

AnonymBruker
Skrevet

Eldste var vel 8 mnd tror jeg. Sov hos mormor som han var veldig trygg på, det gikk helt fint :) var verst for meg som hadde glemt pumpa hjemme 😅 yngste skal ha første overnatting nå, hun blir snart 2 år. Hun er veldig vanskelig å legge, så det er vel hovedgrunnen til at hun ikke har sovet borte før. Vi prøvde en gang i fjor sommer, det var mildt sagt ikke vellykket. Her er alle barn og foreldre forskjellige, gjør det som føles riktig for dere :)

Anonymkode: badfc...200

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Tenke hovedsaklig på første gang baby sov borte fra begge foreldre, vis noen vær usikker rundt dette😊 her har faren vært borte noen netter (vært ute og drukket litt, og dermed sovet på sofaen) selv har jeg aldri sovet på annet rom eller et annet sted en babyen og trives godt med å ha barnet ved min side. Når var dere borte en hel natt alene (altså bare mor eller bare fra, mens den andre passet barnet) 

Jeg har lagt meg på gjesterommet noen netter helt fra han ble født, slik at jeg skal få bli uthvilt innimellom. Har hatt flaskebaby hele veien, så det gjør det nok litt lettere. Og så er jeg bare i rommet ved siden av, hadde ikke klart å være langt unna eller overlatt han til andre enn far. 

Anonymkode: d4847...7a9

AnonymBruker
Skrevet

Første natt uten faren og meg var da hun nærmet seg 2 og foreldrene mine passet henne mens lillesøster ble født. Men det handlet ikke om at vi syntes det var for tidlig tidligere. Svigerforeldrene mine har vært alvorlig syke, mine foreldre bor på en annen kant av landet og vi har ikke noen andre i nærheten det er naturlig at hun overnatter hos. 

Jeg har hørt en del sterke meninger rundt dette, og tenker at man må kjenne etter selv. Og ikke dømme andre som velger annerledes. Folk kjenner sine barn og sin situasjon best. Det er ingenting som tyder på at vår har tatt noe skade av å ikke være uten oss på natten tidligere. Hun var heller aldri uten enten meg eller faren til stede før hun begynte i barnehagen ved 15 mnd. Vi foreldrene hadde nok hatt godt av en datenight uten barn tidligere, men barnet har blitt trygt og fornøyd og trives i barnehagen likevel. 

Anonymkode: 923ba...7a1

Skrevet

Eldste var 6 mnd, fordi jeg og far fikk omgangssyken 🙈 

Mellomste var 8 mnd, overnattet hos farmor som bor så nærme at jeg bokstavelig talt kan kaste stein på huset hennes (var max 12 timer borte fra henne)

Minste var 13 mnder og var hos mormor med søskene sine 

AnonymBruker
Skrevet

Rundt 1 år. Da hadde jeg sluttet å nattamme, og han sov godt igjennom natten. Før det var det ikke så aktuelt. 

Anonymkode: 2e9e0...af8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet nettopp gutten vår inn på eget rom. Han er 10 mnd. Syntes det er vanskelig nok😅 drøyer nok overnatting noen mnd til, men da skal vi begynne å «øve» litt så vi er klar alle mann til lillesøster eller lillebror kommer i juletida. Hadde det ikke vært for det så hadde vi nok drøyd det enda lengre.

Anonymkode: 0ed77...3c6

AnonymBruker
Skrevet

Vår på 18 mnd har ikke sovet borte enda. Jeg er opptatt at av det skal være en god og trygg opplevelse for han. Han ser besteforeldrene nesten daglig, men vi er ikke klar for overnatting enda, da han våkner en del om natta og krever mye nærhet enda (ofte samsoving) :) 

Akkurat nå tenker jeg at han ikke skal sove borte fordi besteforeldrene vil. Han skal sove borte for han selv vil, eller dersom det blir nødvendig med barnevakt over natta av en eller annen grunn. 

Barnefar har foreslått at vi sover på gjesterommet hos besteforeldrene, og han sover på rommet med dem, sånn at vi får testet det ut :) Da kan vi ta over dersom det skjærer seg og han ikke sover. 

Hadde vi hatt en som sovnet på minuttet og sov natta gjennom så hadde vi sikkert tenkt annerledes :) Enig med andre om at man kjenner sin egen situasjon best. Her ammet vi til 15 mnd. så før det var det ikke aktuelt.. 

Anonymkode: 8e9a7...aae

AnonymBruker
Skrevet

4 mnd 😊 Gikk supert! 

Anonymkode: 331e6...596

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...