AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #1 Skrevet 30. mai 2020 Er selv fri som fuglen, men diskuterte et dilemma med ei venninne tidligere i dag. Hun ville lufte sine tanker hos meg om sitt ekteskap, og høre min mening. Har ingen erfaring ang ekteskap, og har vært singel lenge. Så føler ikke jeg kan gi så gode svar, annet enn å følge hjertet. Vil derfor høre hva det kristne kg-folket mener om min venninnes dilemma. Hun er gift med en mann, og de har barn sammen, som er myndige. Hun er kristen. Mannen er ikke. Mannen respekterer hennes tro, og sier ikke noe på at hun deltar i kirken og liknende aktiviteter. Troen tar mye plass i hennes liv, og hun føler seg alene i ekteskapet pga hun ikke kan dele noe om sin tro med mannen. Nå har hun truffet en mann i menigheten, og de har en dyp felles forståelse mht troen. Han er singel, og de har hatt kommet hverandre veldig nære via sine treff og samtaler. Det har ikke vært fysisk utroskap i bildet, men begge trekkes hverandre på flere måter. De har pratet om hvor perfekt de hadde vært som par. Min venninne lengter etter en kristen partner, for hun føler seg ekstremt ensom i ekteskapet pga hun ikke kan dele sin tro. Og hun må alltid gå alene til kirken eller droppe det, ved anledninger som egentlig er veldig viktig for henne. Hun har en snill mann, de har det fint, så det er kun dette med troen hun føler seg alene i. Men det med troen tar mer og mer plass hos henne, og river i henne. Hva sier troende om denne situasjonen? Du skal ikke bryte ekteskapet i følge kristen tro. Hva gjør man da i dette tilfellet? Er det innafor min venninne å skille seg, for å kunne gifte seg med en mann som 100% deler hennes tro? Slik at de kan leve et liv sammen basert på det? Hun synder hun jo i følge sin tro, dersom hun skiller seg. Men veier det opp pga valg av kristen partner? Anonymkode: 1ff07...865
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #2 Skrevet 30. mai 2020 Nei, hun kan ikke skille seg. Hun har sagt til døden skiller. Mannen er ikke død. Anonymkode: 3de02...1e2 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #3 Skrevet 30. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, hun kan ikke skille seg. Hun har sagt til døden skiller. Mannen er ikke død. Anonymkode: 3de02...1e2 Er du kristen? Anonymkode: 1ff07...865 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #4 Skrevet 31. mai 2020 Ingen andre synspunkter her? Anonymkode: 1ff07...865
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #5 Skrevet 31. mai 2020 Dette høres jo ikke ut som den andre tråden i det hele tatt Anonymkode: 4c4cc...753 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #6 Skrevet 31. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette høres jo ikke ut som den andre tråden i det hele tatt Anonymkode: 4c4cc...753 Hvilken tråd? Anonymkode: 1ff07...865
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #7 Skrevet 31. mai 2020 Jeg er ikke kristen, men mener man kan se på denne problemstillingen uten religionen i seg selv som en faktor Man kan se på det som at din venninne har et fint ekteskap, med barn og en fin mann. Men de deler ikke alle interesser. Nå har hun møtt en mann som deler alle hennes interesser (blir kanskje litt kjipt å kalle troen en interesse da den selvfølgelig er en tro, ikke en hobby.) Skal hun da gå fra en bra situasjon, til en som POTENSIELT kan være bedre? Skal hun følge sin tro må hun bli med mannen sin. Skal hun følge sitt hjerte må hun gå fra sin mann og være med den nye vennen. Det høres litt lettvint ut å bytte mann fordi man har mer til felles med dem. Selv om jeg kan forstå at det må være fristende å ville dele livet med noen som man deler alt med. Anonymkode: c2135...e98 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #8 Skrevet 31. mai 2020 Kunne hun funnet en venninne for eksempel å gått i kirken med og lignende? Anonymkode: fc601...c48 4
Rogadame Skrevet 31. mai 2020 #9 Skrevet 31. mai 2020 Har ikke jeg nettopp lest denne tråden i et annet underforum her på KG ? 🤔 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #10 Skrevet 1. juni 2020 19 timer siden, Rogadame skrev: Har ikke jeg nettopp lest denne tråden i et annet underforum her på KG ? 🤔 Hvor? Legg ved link? Anonymkode: 1ff07...865 1
Rogadame Skrevet 1. juni 2020 #11 Skrevet 1. juni 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor? Legg ved link? Anonymkode: 1ff07...865 Nå klarer ikke jeg å legge v link på min håpløse mobil tlf men er et innlegg som heter " ikke- kristen mann sammen med kristen kone" elns på kjærlighet og samlivs forumet , lagt ut sist onsdag. Nå skal ikke jeg påstå noe skråsikkert men syns historiene er helt identiske .
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #13 Skrevet 3. juni 2020 Klassisk forelskelse utenfor ekteskapet. Kan ikke bruke troen for å rettferdiggjøre dette. Hilsen kristen. Anonymkode: 90989...0df 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #14 Skrevet 4. juni 2020 På 30.5.2020 den 20.15, AnonymBruker skrev: Nei, hun kan ikke skille seg. Hun har sagt til døden skiller. Mannen er ikke død. Anonymkode: 3de02...1e2 Det stemmer. Hun har ikke lest bibelen selv, hvis hun i det hele tatt tenker på dette. Er ikke overrasket. De fleste menigheter holder kjeft om dette emnet, siden mange er redde for å miste medlemmer, som gir dem inntekter. Beklager, men hun tenker egoistisk. Hun har en snill mann, som respekterer henne, og har ingen grunn til å gå fra ham. At han ikke deler hennes tro, er ikke en grunn. Hun har heller ingen garanti for at en annen mann vil gi henne samme respekten som ektemannen gjør nå. Hun må finne ut om troen eller et samliv er viktigst for henne. Be henne lese deler av bergprekenen, eller hele. Matteus kapittel 5 vers 27. Det er flere skriftsteder ang dette temaet, men de har jeg ikke full oversikt over. Mye bedre for henne å finne ut dette nå, enn å oppdage det senere. Anonymkode: d1c67...54e
Zenobia Skrevet 4. juni 2020 #15 Skrevet 4. juni 2020 Hele kapittel 7 i 1. Korinterbrev handler om ekteskap. 1. Korinter 7:10,13 – "Til de gifte gir jeg påbud, skjønt ikke jeg, men Herren, om at en hustru ikke skal gå fra sin mann; ... hvis en kvinne har en ikke-troende mann og han likevel samtykker i å bo sammen med henne, skal hun ikke forlate sin mann." (uthevet av meg) Sjekk også 1. Peter 3:1. 1
badeball27 Skrevet 4. juni 2020 #16 Skrevet 4. juni 2020 Det er totalt ukristent å på noen som måte lufte ideen om at man hadde passet godt i et forhold med en annen. Da er man emosjonelt utro. Her bør hun forlate mannen hvis hun ikke skjerper seg og begynner å sette mannen sin først. Stakkars mann som må leve i tro på at konen elsker han høyest. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #17 Skrevet 5. juni 2020 10 timer siden, badeball27 skrev: Det er totalt ukristent å på noen som måte lufte ideen om at man hadde passet godt i et forhold med en annen. Da er man emosjonelt utro. Her bør hun forlate mannen hvis hun ikke skjerper seg og begynner å sette mannen sin først. Stakkars mann som må leve i tro på at konen elsker han høyest. Denne mannen som deler hennes tro, synder også ved å begjære sin nestes hustru. Det står det klart at man ikke skal. Anonymkode: d1c67...54e
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #18 Skrevet 5. juni 2020 10 timer siden, Zenobia skrev: Hele kapittel 7 i 1. Korinterbrev handler om ekteskap. 1. Korinter 7:10,13 – "Til de gifte gir jeg påbud, skjønt ikke jeg, men Herren, om at en hustru ikke skal gå fra sin mann; ... hvis en kvinne har en ikke-troende mann og han likevel samtykker i å bo sammen med henne, skal hun ikke forlate sin mann." (uthevet av meg) Sjekk også 1. Peter 3:1. Ja, en annen plass står det også at om hun er skilt, skal hun enten forlike seg med sin mann, eller leve ugift. Husker ikke hvor det stod. Anonymkode: d1c67...54e
Carrot Skrevet 5. juni 2020 #19 Skrevet 5. juni 2020 På 30.5.2020 den 20.15, AnonymBruker skrev: Nei, hun kan ikke skille seg. Hun har sagt til døden skiller. Mannen er ikke død. Anonymkode: 3de02...1e2 På 30.5.2020 den 20.23, AnonymBruker skrev: Er du kristen? Anonymkode: 1ff07...865 Det med at ekteskapet er en hellig forening som mennesket ikke skal bryte er en stor greie i den kristne tro i form av det sjette bud: Sitat Jesus sier: «Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte»(Matt 5,28). Å begjære kan være å lyste etter noen med seksuelle motiver, når det ikke er din ektefelle. Rent kroppslig sett har du ikke begått noen syndig handling, men overfor Gud har du begått synd i ditt hjerte. Nå vet vi ikke om de begjærer hverandre, men noe er det som får henne til å vurdere foralte sin ektemann og familie og er man kristen er det overhode ikke OK som et utgangspounkt. Selv ikke i dagens samfunn. iTro har en god beskrivelse på dette: Sitat Ekteskapet har i dagens samfunn nesten blitt enda en bruk-og-kast-ting. Er du lei? Så skill deg. Har du mistet følelsene og orker ikke jobbe for det? Så finnes det en løsning; skilsmisse. Men det er ikke slik det skal være, det er ikke godt for oss. Det er ikke slik Gud ville det. Ekteskapet er Guds gode ordning, og er en trygghet for de partene som inngår det og for familien som disse to skal skape. Skilsmisse er utrolig smertefullt for de det gjelder, og kanskje spesielt for barna. Gud har ikke satt dette som et bud, for å være kjip, men for at du i trofasthet og trygghet kan vite at den som du er gift med har gjort en livslang pakt med deg. En livslang forpliktelse til å å elske og ære hverandre – til døden skiller dere.
Conal Skrevet 6. juni 2020 #20 Skrevet 6. juni 2020 Dette er et godt eksempel på betinget kjærlighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå