Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På vei til jobb hver dag er trikken full. På vei hjem fra jobb hver dag er trikken full.

Butikkene har folk ved kassene, kafeer har baristaer, og restaurantene har kokker.

Og alle de som slapper av på nettopp disse kafeene/restaurantene: hadde de levd på sine siste hundrelappene på kanskje et par måneder, og dette FØR leie de ikke kan betale... da kan de jo ikke ha jobb til å betale for dette forbruket, sant?

Jeg får nesten vondt av å gå rundt i Norges gater og hele tiden se folk kjøpe ting (gå med en kopp kaffe, gå med en handlepose fra LV, osv). Hvordan har du råd til dette uten jobb og uten penger?

Er disse tusen arbeidsledige avisene skriver om bare diktet opp? Virker som at folk lever livet som aldri før mtp. på pengebruk.

Anonymkode: 9fc71...95f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

HJEMME KANSKJE..? 

Anonymkode: 391d5...77e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Og har du hørt om NAV..? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var 450.000 arbeidsledige. Nå er det bare 190.000 arbeidsledige igjen...

Anonymkode: 000e7...569

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På vei til jobb hver dag er trikken full. På vei hjem fra jobb hver dag er trikken full.

Butikkene har folk ved kassene, kafeer har baristaer, og restaurantene har kokker.

Og alle de som slapper av på nettopp disse kafeene/restaurantene: hadde de levd på sine siste hundrelappene på kanskje et par måneder, og dette FØR leie de ikke kan betale... da kan de jo ikke ha jobb til å betale for dette forbruket, sant?

Jeg får nesten vondt av å gå rundt i Norges gater og hele tiden se folk kjøpe ting (gå med en kopp kaffe, gå med en handlepose fra LV, osv). Hvordan har du råd til dette uten jobb og uten penger?

Er disse tusen arbeidsledige avisene skriver om bare diktet opp? Virker som at folk lever livet som aldri før mtp. på pengebruk.

Det kapitalistiske systemet er bygd etter forbruk og gjeld. Da kan vi allerede stenge denne tråden, for nå har du fått svaret på det du lurer på. Folk ønsker å leve et verdig liv og unne seg noe shopping, selv med kreditt eller lån er på sin plass.

Det skal to til for å danse tango. Bankene har ingen problemer med å slenge fra seg forbrukslån og kredittkort. Det måtte vedtak på Stortinget for å endelig stoppe disse bankene når det gjelder forbrukslån. Systemet er uansett avhengig av forbruk. Hvis ingen bruker penger, så får man en haug med arbeidsledige og det koster flesk.

Anonymkode: 9494a...247

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og har du hørt om NAV..? 

Du tenker at alle sammen sitter på NAV kontoret sitt? De færreste NAV kontor er ikke åpne engang, men å sitte der hjelper lite. 

TS: jeg vil vel tro at mange av dem er hjemme. De du ser er de som er tilbake på jobb igjen. Mange har andre arbeidstider enn 8-16.

Anonymkode: ce09d...760

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sitter hjemme og søker på jobber.

Anonymkode: 7de7f...7eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk får også penger fra NAV til å handle vet du ;)

Anonymkode: 9124f...ea8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skjønner at det ikke bare er akkurat på din arbeidsvei og områdene du ferdes i de arbeidsledige bor? 

Anonymkode: a32bf...d17

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er her og jeg jobber ikke pga at jeg er ufør. Så jeg sitter hjemme.

Anonymkode: 9dc20...9ed

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min er permittert og er hjemme. Hun går lange turer i skogen hver dag. Hun får jo dagpenger av Nav, så hun har jo fortsatt råd til å bruke penger. Arbeidsplassen hennes åpner opp igjen på mandag, men redusert, og da prioriterer de at studentene, som ikke får dagpenger, skal få komme tilbake på jobb. 

Anonymkode: 8fc00...7e9

AnonymBruker
Skrevet

De er på Kvinneguiden kanskje?

Anonymkode: 36cd0...ccd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om en er permittert eller arbeidsledig får en så innmari mye kjeft og fordømmelse om en gjør noe/kjøper noe/ ikke gjør noe og ikke kjøper noe. Altså, jeg jobber bare et par timer i uken, ca 15, resterende er jeg fremdeles perimitert. Caféen, butikker, barer, frisører, restauranter osv har kanskje 15 stykk eller mer på arbeidslisten men kanskje ikke nok verken ressurser eller åpningstider eller jobb nok til alle 15, og de som blir prioritert er de med lengst ansenitet. Det gjør og at mange mennesker ikke er kommet tilbake i jobb eller bare jobber et par timer i uken. Og veldig mange bedrifter er gått konkurs

Jeg sitter enda mye hjemme, men kjære vene... Det får være grenser. Jeg må faktisk ut å sosialisere meg litt jeg og selv om jeg er permittert. Og ja selv om jeg lever på mindre penger enn normalt så har jeg da vitterlig råd til en kaffe på et utested, en øl i parken med venner eller gå i en butikk og kjøpe nytt sengetøy f.eks. Det er jo engang slik at vi må bruke penger for å få penger som gjør at sammfunnet kan gå rundt igjen.

Så nei jeg har selvsagt ikke den inntekten jeg hadde for noen måneder siden, men jeg har penger og med min privat økonomi gjør jeg faktisk med den som jeg vil. Det vil si, jeg betaler regningene mine, husleie og spanderer både en øl på meg og venninner, kjøper meg en bukse og koser meg der jeg kan.  At du får vondt bare fordi andre bruker penger kan ikke jeg hjelpe deg med. 

Jeg gleder meg selvsagt til det faktisk er slik at den lokale butikken eller kaféen eller bakeriet, frisøren har fått alle sine arbeidstakere tilbake men det tar laaaaaaaaang tid vil jeg anta, så jeg håper nå ts at du kan slippe den tro at selv om noe er åpent betyr at alle innad har fått tilbake jobben sin. Men å kjøpe seg en kaffe eller noe nytt er ingen synd.

Anonymkode: d2e31...f3e

AnonymBruker
Skrevet

De er permitterte, ikke arbeidsledige. De får lønn som vanlig og har en jobb. for meg høres ikke dette ut som å være arbeidsledig.

De bare er ikke på jobb for tiden. Litt som en ferie altså.

Anonymkode: 8d58b...f16

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er permitterte, ikke arbeidsledige. De får lønn som vanlig og har en jobb. for meg høres ikke dette ut som å være arbeidsledig.

De bare er ikke på jobb for tiden. Litt som en ferie altså.

Anonymkode: 8d58b...f16

Permitterte får ikke lønn som vanlig, de får dagpenger. Maksbeløpet du kan få per år er 373k FØR skatt. Mange har fått inntekten sin halvert og vet ikke om eller når de får komme tilbake i jobb. Kan love deg at det er en veldig kjip ferie. 

Anonymkode: 10daf...8ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...