AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #1 Skrevet 30. mai 2020 Flyttet inn i leilighet i firmannsbolig for et par måneder siden, og kjenner at jeg ikke trives så godt her. Leiligheten er helt ok (dog litt liten), den har ok utsikt, det er et rolig strøk uten gjennomgangstrafikk. Men det er bare noe med følelsen av byggefelt, ingen egen hage, og strengt tatt et område jeg ikke ønsker å bo i. Det er jo en del folk her iom det er byggefelt, men ingen hilser på hverandre.. Er det normalt? Ingen av naboene her har heller noe særlig fint uteområde, det er bare masse løvetann, triste plattinger og asfalt. Måtte kjøpe relativt raskt, og dette var det som var tilgjengelig på tidspunktet. Har kjøpt på et sted jeg egentlig ikke ønsker å bo, men som sagt ble det bare sånn.. Leiligheten er som sagt ok, det er mer plasseringen som er problemet. Nå må jeg belage meg på å bo her en stund. Hva kan jeg gjøre for å trives bedre? Anonymkode: 38782...402
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #2 Skrevet 30. mai 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo en del folk her iom det er byggefelt, men ingen hilser på hverandre.. Hvis du ikke trives, så kan du gjøre noe med det. Innvitér til nabofest. Leker og moro for både barn og voksne. Grilling og felles middag. Senere kan du innvitere til dugnad for å friske opp fellesområdene. Anonymkode: 86be3...5cb 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #3 Skrevet 30. mai 2020 Ta litt insj selv kanskje? Du hei til alle, selv de virker sure,som regel er man bare sjenerte. Nordmenn generelt er sjenerte liksom, tok kanskje to år før vi begynte å småprate med naboene. Hør med evnt borettslaget om det er noe vedlikeholdsplikt av uteområder som kan tas tak i. Gjør ditt uteområde eller del av fellesområde superfint, så tar kanskje andre hintet og blir inspirert? Pass på at du ihvertfall tilfører din leilighet litt ekstra verdi ihvertfall, ikke la det forfalle bare fordi "alle andre gjør det". Anonymkode: 9f115...5a7 5
newman01 Skrevet 30. mai 2020 #4 Skrevet 30. mai 2020 Hvorfor MÅTTE du kjøpe så fort? Hadde pengene utløpsdato? Men prøv å finne ut om det er et styre/velforening eller om noe slikt kan etableres. Få igang en dugnad og planlegg gjøremål for naboene 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #5 Skrevet 30. mai 2020 Det er ikke et borettslag, og jeg har ingen mulighet til å bestemme hvordan de andre skal ha det på sine områder.. Jeg har gjort det fint på min lille veranda, satt ut litt blomster og et lite kafésett. Sier hei til naboene og smiler. Når noen har bodd her i 10-15 år og ennå ikke hengt ut en blomst eller plantet noe (noen av leilighetene har en liten hageflekk, men ikke min) er det lite sannsynlig at de kommer til å begynne med det nå.. Som sagt er selve leiligheten trivelig, men jeg klarer ikke slå meg til ro med å skulle bo her i disse omgivelsene.. 2 timer siden, newman01 skrev: Hvorfor MÅTTE du kjøpe så fort? Hadde pengene utløpsdato? Men prøv å finne ut om det er et styre/velforening eller om noe slikt kan etableres. Få igang en dugnad og planlegg gjøremål for naboene Jeg måtte kjøpe fordi jeg trengte et sted å bo. De leilighetene jeg ville leie fikk jeg ikke, og de andre var for dyre. Anonymkode: 38782...402
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #6 Skrevet 30. mai 2020 Kan du ikke bare flytte? Anonymkode: 91c1c...f29
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #7 Skrevet 30. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke bare flytte? Anonymkode: 91c1c...f29 Dokumentavgift da jeg kjøpte + utgift til megler hvis jeg skal selge er mye penger. Og da må jeg jo ha et annet sted å bo, og står i samme situasjon som for få mnd siden der dette var det eneste jeg fant.. Anonymkode: 38782...402 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #8 Skrevet 30. mai 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke et borettslag, og jeg har ingen mulighet til å bestemme hvordan de andre skal ha det på sine områder.. Jeg har gjort det fint på min lille veranda, satt ut litt blomster og et lite kafésett. Sier hei til naboene og smiler. Når noen har bodd her i 10-15 år og ennå ikke hengt ut en blomst eller plantet noe (noen av leilighetene har en liten hageflekk, men ikke min) er det lite sannsynlig at de kommer til å begynne med det nå.. Som sagt er selve leiligheten trivelig, men jeg klarer ikke slå meg til ro med å skulle bo her i disse omgivelsene.. Jeg måtte kjøpe fordi jeg trengte et sted å bo. De leilighetene jeg ville leie fikk jeg ikke, og de andre var for dyre. Anonymkode: 38782...402 Men ingenting hindrer deg i å starte en velforening, eller i det minste å innvitere til nabofest. Anbefaler deg sterkt å innvitere til noe hyggelig, før du innviterer til dugnad. Folk som kjenner naboene sine litt fra før dukker oftere opp på dugnad. Og på en nabofest blir man jo litt kjent. Anonymkode: 86be3...5cb 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #9 Skrevet 30. mai 2020 Be the change you want to be in the world, er det ikke det man sier Stå på, gjør det til ditt store prosjekt denne sommeren/året å forvandle boligområdet til noe attraktivt! Ihvertfall for deg selv, så du ikke blir helt deppa. Let og finn alt som er positivt, selv de minste ting. Sett pris på alt som er fint og legg bort det andre. Gå rundt i nabolaget og finn de som faktisk har gjort litt innsats, og om ikke hils på de, legg ihvertfall en tur innom der så du blir i bedre humør. Du har ordnet ditt uteområde, men hva med feks felles inngangsparti? Det gir de litt eierskap. Jeg bor i leilighet i en liten blokk og der er det en dame som har tatt på seg å lage fint bed utenfor som hun planter i og steller hver vår så det er fint til 17. mai. Vi får en lapp om at de som ønsker å bidra til pynting av fellesområde kan vippse 100kr. Det er jo en måte å gjøre det på. Å beise en slitt benk på lekeplassen ol er jo andre småting som man kan gjøre selv både for goodwill og for å gjøre området mer attraktivt. Og å invitere til nabofest med grilling på nærmeste lekeplass eller friområde i nærheten er jo gull! En liten "Corona"-fest, mange setter sikkert pris på alt mulig sosialt i disse dager. Er det noen fine turområder, kafe, ol i nærområdet som du kan frekventere? Ikke alle er så opptatt av hage, tilby å klippe plenen til folk kanskje? Eller bestikk en ungdom som sparer penger til moped til å tilby klippe plener? Om ikke for en annen grunn til at du skal ha gode selling points til neste år når noe bedre dukker opp og du skal selge leiligheten igjen Anonymkode: 9f115...5a7 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #10 Skrevet 31. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Dokumentavgift da jeg kjøpte + utgift til megler hvis jeg skal selge er mye penger. Og da må jeg jo ha et annet sted å bo, og står i samme situasjon som for få mnd siden der dette var det eneste jeg fant.. Anonymkode: 38782...402 Du har jo egentlig bestemt deg for at dette er et uløselig problem. Du vil ikke selge for det taper du penger på, og naboene har bodd der lenge og kan ikke forandre væremåte.... Jeg prøver likevel å foreslå en ting. Siden det er selveier kan du fritt leie ut boligen for noen år, og leie deg noe et annet sted frem til du er helt sikker på hvor du egentlig vil bo. Når du leier kan du om nødvendig flytte på deg flere ganger til du finner det "perfekte" stedet 😊 Anonymkode: 176d8...2d7 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #11 Skrevet 31. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har jo egentlig bestemt deg for at dette er et uløselig problem. Du vil ikke selge for det taper du penger på, og naboene har bodd der lenge og kan ikke forandre væremåte.... Jeg prøver likevel å foreslå en ting. Siden det er selveier kan du fritt leie ut boligen for noen år, og leie deg noe et annet sted frem til du er helt sikker på hvor du egentlig vil bo. Når du leier kan du om nødvendig flytte på deg flere ganger til du finner det "perfekte" stedet 😊 Anonymkode: 176d8...2d7 Altså, jeg klarer fint å bo her, og det er jo ikke verdens største problem at det ikke er så velholdt her. Noe av utsikten fra min leilighet er parkeringsplass, det er liksom ikke så lett å gjøre noe fint med. Takk til deg over her med mange tips. Jeg skal prøve å lage det litt fint til på det lille som er felles/der mange går fordi (det er veldig lite, det er selveierleiligheter her). Anonymkode: 38782...402 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #12 Skrevet 31. mai 2020 Selv om det er selveierleiligheter så kan man jo gjøre litt for fellesskapet Jeg vokste opp i et område med kun selveide eneboliger og tomannsboliger, men vi hadde allikevel en velforening som ordnet lekeplassen, arrangerte dugnader hadde sommerfester, sankthansfester, felles nyttårsrakettoppsending, julebord, osv, de maste på kommunen som fartsdumper, satt opp barn-leker-skilt ol. Ble veldig godt naboskap av det. Anonymkode: 9f115...5a7 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #13 Skrevet 31. mai 2020 Hvis det blir uutholdelig så burde du leie ut din og heller leie noe i et område som du liker noen år før du selger din egen. Anonymkode: 8e56c...dfa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå