Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åssen kosthold? Trening? Hvor mye du har gått ned. Vil gjerne høre hele veien fra startvekt til der du er nå. Og hvor motivasjonen din kom fra 😁

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber meg ned fra 60 kg til 52 eller 53 kg. Er kommet til 54, 8 (er bare 157 cm). Høres ikke så mye ut, men 1 kg synes veldig godt på oss lave damer, og vi må ofte jobbe ekstra for å få dem av pga lav hvileforbrenning. Så jeg er ganske stolt av meg selv! Jeg teller kalorier i Lifesum, prøver å få minst 10 000 skritt per dag og har nylig lastet ned appen Sweat for hjemmetrening. 

Har slanket meg før, men da var strategien min bare å "spise lite", uten kaloritelling. Nå som jeg har begynt å telle kalorier innser jeg at jeg må ha spist alt for lite de gangene. Jeg gikk ganske fort ned de første kiloene, men så ble jeg slapp, grinete og fysen. Ting sklei ut, og jeg la på meg igjen. Nå får jeg i meg et passelig antall kalorier, men er likevel i underskudd. Det er helt snålt å være på slankern, men likevel ha energi og overskudd. Har også blitt mye flinkere til å spise sunt og variert (mye mer grønnsaker enn før). Så oppsummert vil jeg slå et slag for kaloritelling og et variert kosthold. 

Anonymkode: c50f8...0fc

• Liker 4
Skrevet

Har fulgt med på aktivitetsklokke for å se ca hvor mye jeg forbrenner og har spist mindre enn det 😊 gått ned ca 26 kilo på et år. 

Motivasjonen er og se meg selv i speilet og å følge med på vekta. 

Ikke noe hokus pokus. Lei og sliten innimellom, men hvem er vel ikke det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Startet på 72,5 kilo 30. mars.

Kuttet sjokolade og kaker først, egentlig for å se om jeg kunne klare det. Kuttet helt i 40 dager. Det gjorde også at jeg fikk lyst til å jogge (går egentlig på studio som jo nå er stengt)... Begynte loggføre jogging og fremgang, pluss gå lange turer.

Spist mye fisk og grønnsaker, svært lite brød, pasta og ris. Liker ikke kjøtt. 

Resultat 15. mai: 61,5 kilo. 

Nå har jeg holdt vekten rolig siden, syns det gikk litt fort. 

Ønskevekt er mellom 56 og 58 kilo. Er 164 cm. høy. 

Anonymkode: 51736...eef

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Maaaddepaaadde skrev:

Åssen kosthold? Trening? Hvor mye du har gått ned. Vil gjerne høre hele veien fra startvekt til der du er nå. Og hvor motivasjonen din kom fra 😁

Easy-peasy 😁 Spis mindre kalorier, for større effekt bør du også bruke mer kalorier.  Det er ingen annen vei å ta...  Motivasjon? Er det ikke motiverende nok at du blir slankere/ bedre form? I såfall vil du vel ikke nok da...

Anonymkode: 730b4...81b

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Easy-peasy 😁 Spis mindre kalorier, for større effekt bør du også bruke mer kalorier.  Det er ingen annen vei å ta...  Motivasjon? Er det ikke motiverende nok at du blir slankere/ bedre form? I såfall vil du vel ikke nok da...

Anonymkode: 730b4...81b

Min motivasjon er og få en bedre helse selvfølgelig, men en annen motivasjon er at jeg får operasjon på puppene dekt( får den dekt i utgangspunktet nå og, men da henger de jo enda en gang om jeg går ned i vekt 😅 så kan finnes forskjellige motivasjoner. Jeg spiser mindre kalorier erstatter mye av ris/poteter med grønnsaker. Og spiser sunt fett og kjøtt. Nå vil jeg høre andres historie, nylig starta så gøy og og høre åssen det har vært for andre 😀

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bedre helse og bedre fysisk form er min motivasjon. Spiser det jeg vil, men teller kalorier. Her er det ikke "ja-mat" og "nei-mat", bare "ja-godis" og "nei-godis"😅 Ja, også er jeg nokså aktiv. Går tur, sykler, går på ski og rulleski. Som regel blir det minst 1 time hver dag, ofte 2 timer. Kommer litt an på hvor harde økter jeg har. 

Veier nå rundt 63 kg og har gått ned 33 kg på 1 år 😊

Anonymkode: 5c185...5b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruker aktivitetsklokke for å kartlegge forbrenning. Mål om 10 000 skritt hver dag. Går tur ca 1-2 time 5 dager i uken. Ellers er jeg streng med å holde meg til faste måltid for å unngå snavling og overspising. Drikker mye vann. Helt normal kosthold, men bytter brus med lettbrus og holder meg 1000 kcal under forbrenning. Jeg er såppas stor enda at jeg forbrenner 3000-3500 kcal om dag om jeg rører meg nok, dette gjør jo at jeg egt lever veldig bra selv om jeg er i underskudd. Tenker livsstilsendring rett og slett! Vendepunket var når jeg skulle gå 5 etasjer opp i trapper å måtte ta pause fordi jeg fikk så mye melkesyre. Motivasjonen er å unngå kroniske smerter på slitasjer jeg kan få om jeg ikke gjør noe, og at jeg faktisk kan ta med barna på fjellturer når vi har lyst.

Anonymkode: e8882...f44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bruker aktivitetsklokke for å kartlegge forbrenning. Mål om 10 000 skritt hver dag. Går tur ca 1-2 time 5 dager i uken. Ellers er jeg streng med å holde meg til faste måltid for å unngå snavling og overspising. Drikker mye vann. Helt normal kosthold, men bytter brus med lettbrus og holder meg 1000 kcal under forbrenning. Jeg er såppas stor enda at jeg forbrenner 3000-3500 kcal om dag om jeg rører meg nok, dette gjør jo at jeg egt lever veldig bra selv om jeg er i underskudd. Tenker livsstilsendring rett og slett! Vendepunket var når jeg skulle gå 5 etasjer opp i trapper å måtte ta pause fordi jeg fikk så mye melkesyre. Motivasjonen er å unngå kroniske smerter på slitasjer jeg kan få om jeg ikke gjør noe, og at jeg faktisk kan ta med barna på fjellturer når vi har lyst.

Startvekt 116 kg, veier nå 95.. lang vei å gå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 170cm og var på det tyngste 88,6kg, og fikk bakoversveis-hakeslipp combo da jeg oppdaget at jeg ifølge BMI var i fedmekategorien:P Fikk panikk og jeg startet dessverre alt for hardt. Jeg hadde mye opparbeidet sinne av urelaterte årsaker i tillegg, og slapp det ut via trening. Så jeg trente 2 ganger om dagen, hver dag. HIIT, kondisjon og styrke. Unntaket fra regelen var lørdag, da hadde jeg fri. Søndag gikk jeg kun tur i minst 1t. Jeg lå også alt for lavt på kalorier i forhold til hvor mye jeg trente + at jeg hadde en aktiv jobb:P Så det gikk ikke mer enn 4mnd, så hadde jeg forsåvidt tatt av meg 10kg, men jeg hadde også pådratt meg to skader. Den ene kjenner jeg smått enda, og det er over 10 år siden. Anbefales ikke:P Jeg er ung så det er en kjip skade, og den er i ryggen.

Så lå jeg leeeenge å vinglet rett over eller rett under 70. Jeg har nå startet på igjen, denne gangen uten raseri som brensel:P Har tatt det langt mer med ro, gått sakte ned i vekt, trener når jeg har lyst/kan(jobber turnus) og er nå på 63kg, og målet er 60kg:) Så har ikke vært noe mer hokus pokus for meg enn at jeg veide maten og talte kalorier i en app. Gjort mange positive endringer i kostholdet, og knask og snop har fått mye mindre plass enn før. Fra 100g potetgull fredag, lørdag og søndag, til at en 200g pose varer en hel måned:P

Ellers var og er planlegging alfa og omega for meg. Laget en middagsmeny for uka hver søndag, basert på hvordan turnusen min var. Og kvelden i forveien planla jeg hva jeg skulle spise slik at jeg ikke endte opp med å spise alt for mange kalorier på dagen og ha for lite til senere på kvelden. Dette gjør jeg enda. Jeg har egentlig bare slått meg til ro med at jeg må telle kalorier, veie maten og meg selv resten av livet, om ikke hver dag når jeg når målet, men i alle fall av og på. Da kan jeg heller begynne å slanke meg igjen når jeg har lagt på meg 2-3 kg fremfor 10+kg:P

Ellers må jeg innrømme at sukkerfri brus er noe jeg fremdeles støtter meg litt på. En guilty pleasure som ikke gir noen kalorier:P Takk og lov for at jeg har sterke tenner ass :fnise:

Anonymkode: d1d8e...c92

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter årevis med å prøve å regulere vekten med de vanlige rådene, spis alt i moderasjon, tren mer, og kalloritelling (som jeg aldri har likt, det blir fort manisk), uten at noen av delene funket som det burde var jeg glidd opp til 90 kg (fordelt på 180 cm) og var 10 kg inn i overvektig kategorien ifølge BMI skalane. Jeg mentalt forberedte meg på et hardkjør med å ta tak i dette, da jeg kom over Spis deg fri/Bright line eating. Leste boken, og kjente meg så utrolig godt igjen i spesielt beskrivelsen av leptin resistanse, men også i å ha en høyst reward seeking hjerne og "avhengighetsreaksjon" i form av at godter og kaker var utrolig fristende, men aldri smakte så godt som jeg forventet og at søtsuget aldri kunne temmes av å spise søtt.

I tillegg fulgte matplanen alle kostrådene til Helsedirektoratet, teorien stemte overens med det jeg har lært i min medisinske grunnutdanning, det var ingen matvarer man ikke kan få tak i i en vanlig butikk og ingen produkter ble solgt inn som essensielle. Matplanen er utrolig fleksibel, så jeg spiser egentlig i hovedsak mye av det jeg spiste før, men er mer konsekvent enn før. Og jeg var heldigvis veldig glad i grønnsaker fra før av. Og trening som vektnedgangsfaktor er fjernet, men oppfordret for generell helsegevinst når man har nådd målvekt. Det gjorde at jeg trodde på at dette kunne være varig, for å løpe seg tynn klarer i hvertfall ikke jeg å opprettholde i årevis. I tillegg til at det er en plan for å vedligeholde vekten, så man blir ikke overlatt til seg selv for å "finne ut av" hvordan man skal holde seg der nede.

Gikk ned 20 kg på 5 mnd, og har holdt de vekk i 1.5 år nå snart. Men vektnedgangen er helt ærlig bonusen. Det beste har vært å endelig ha en kropp som responderer sånn teorien tilsier at den skal, å ikke ha søtsug lenger, å bare spise mat jeg er glad i uten skyldfølelse og kose meg med hvert eneste måltid og tryggheten i at jeg ikke kommer til å gå opp igjen. Det er ikke en metode for alle, men for de som sliter med de punktene denne metoden addresserer så er det virkelig utrolig enkelt og effektivt. Og det baserer seg på å lage seg automatiserte vaner, så motivasjon og viljestyrke er kun nødvendig i starten. Og da går man heldigvis såpass fort og mye ned at motivasjonen er på topp uansett. ;)

Anonymkode: e810f...cd0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 30.5.2020 den 16.26, Maaaddepaaadde skrev:

To poser Nutrilett shake og middag. Går noen turer pr uke. Spiser normalt i helgene inkl godis. 

Anonymkode: d1fca...53c

AnonymBruker
Skrevet

Er nå 6.6 kg lettere enn jeg var i november, går nok ned noen kg til uka til da jeg lå på 87 før helgen, men så ble det mye mat og drikke pga varmen og jeg er tilbake på 90,5.

Ellers har jeg ikke gjort veldig stort. Jeg har byttet litt ut på middager og mat generelt, med tredelt tallerken, altså minst 50% grønt. Jeg har bytta ut energidrikk med mozell light, og vært flinkere til å velge sorbeeter og frukt istedenfor is og godteri :) Jeg har ikke kutta ut alt av søtt og slikt, da vet jeg at ejg hadde gått på en smell etter en mnd eller to.

Treningsmengden har ikke økt, men jeg har hund så er ute flere ganger daglig, samt jeg sykler til jobben.

Anonymkode: d2951...8fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ned 5 kg siden jan, stått på stedet hvil ganske lenge med 1-2 kg opp ned i vannvekt. Jeg ammer, så har ikke ville slanket meg fort. Jeg ammer lite nå, men det jeg gjorde var at jeg sluttet å spise brødmat og minimalt med snop. Jeg trener styrke og litt kondisjon. Det varierer hvor mye og ofte. Kjenner jeg savner treningsenteret nå, selv om jeg har trent mye etter 12 mars hjemme tross alt. Jeg vil ned 5 kg til, men av erfaring er det de vanskeligste kg å få bort...

Anonymkode: 6a27a...e4a

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Feilpost

Endret av GjestSiden2006

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...