Gå til innhold

Var på jobbintervju.. ble ikke spurt om referanser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er 17 år og var i går på mitt aller første jobbintervju hos hurtigmatkjeden Max. Jeg følte jo at det gikk bra, syns det var veldig hyggelig å snakke med arbeidsgiver og en av kollegaen hans. Jeg ble blant annet spurt om når det passer for meg og svarte og arbeidgiver tok også kopien av vitnnemålet mitt osv.. Men det eneste er at jeg ble ikke spurt om referanser. Jeg skrev 2 referanser fra utplassering på ungdomsskolen på CV'en men de spurte ingenting om dette på intervjuet. Er det dårlig tegn? Skal jeg gi opp håpet? Denne jobben er så utrolig viktig for meg med jeg leste på nett at blir man ikke spurt om referanser så er det ikke noe jobbtilbud for deg. Det blir heller ikke 2 gangsintervu, og arbeidsgiver fortalte meg at de planlegger med opplæring av nye ansatte fra neste uke, så regner med at man får svar ganske kjapt. De sa jeg kom til å bli oppringt om jeg får jobben og email om jeg ikke får den. Har veldig dårlig følelsene etter det med referanser.. Er håpet ute?

Anonymkode: ff629...0e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig å spørre om referanse på slike jobber. Har selv aldri opplevd.

Anonymkode: b663e...702

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanlig å spørre om referanse på slike jobber. Har selv aldri opplevd.

Åh, jeg håper virkelig det... På nettet står det mye om at hvis man ikke blir spurt om referanser direkte så kan man glemme den jobben.. TS 

Skrevet

Men referansene står jo på CVn din.. Så da trenger jo ikke arbeidsgiver å spørre. Han har de jo allerede. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Jodaneida skrev:

Men referansene står jo på CVn din.. Så da trenger jo ikke arbeidsgiver å spørre. Han har de jo allerede. 

Ja, men jeg har også lest noen arbeidsgivere spør i tillegg.. Men ja, håper at ikke alt håp er ute. TS

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver visste blant annet at jeg var russisk, håper han leste CV'en og referansene like godt.. TS 

AnonymBruker
Skrevet

Min datter er på din alder , hun jobber i matbutikk, akkurat begynt. Hun fikk ikke spørsmål om referanse, var på intervju og fikk jobben og tilbud dagen etter. Hun har også kun oppført arbeidsplassen hun hadde som utplassering på ungdomsskolen , pluss en liten vaskejobb. Det er ikke så vanlig at dere har referanse når dere er såpass unge. Føler du det gikk bra så gjorde det nok det. Samme følelse hadde min datter, og fikk jo rett

Anonymkode: 80b68...52f

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min datter er på din alder , hun jobber i matbutikk, akkurat begynt. Hun fikk ikke spørsmål om referanse, var på intervju og fikk jobben og tilbud dagen etter. Hun har også kun oppført arbeidsplassen hun hadde som utplassering på ungdomsskolen , pluss en liten vaskejobb. Det er ikke så vanlig at dere har referanse når dere er såpass unge. Føler du det gikk bra så gjorde det nok det. Samme følelse hadde min datter, og fikk jo rett

Tusen takk for svar :) Får håpe på det beste.. Kanskje jobbreferanser fra utplassering fra ungdomsskole ikke teller så utrolig mye.  Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en del jobber i butikk og har aldri blitt spurt om referanser, selv om jeg ikke hadde oppført noen på CVen engang (hadde at jeg kunne oppgi ved forespørsel), de bare søkte opp numrene til sjefene jeg hadde jobbet hos tidligere og ringte opp uten å verken si ifra til meg eller spørre meg noe som helst. Det er jo en litt merkelig ting å gjøre da man helst vil informere referansene sine i forkant at de kanskje kan bli ringt opp. Men poenget er ialle fall at det er ikke alle som spør om referansene dine, spesielt ikke hvis du har de skrevet opp, de ringer stort sett bare og sjekker uten å si noe om det..

Anonymkode: 33f3a...6df

• Liker 1
Skrevet

Har aldri fått spørsmål om referanser, i noen type jobb.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt en del jobber i butikk og har aldri blitt spurt om referanser, selv om jeg ikke hadde oppført noen på CVen engang (hadde at jeg kunne oppgi ved forespørsel), de bare søkte opp numrene til sjefene jeg hadde jobbet hos tidligere og ringte opp uten å verken si ifra til meg eller spørre meg noe som helst. Det er jo en litt merkelig ting å gjøre da man helst vil informere referansene sine i forkant at de kanskje kan bli ringt opp. Men poenget er ialle fall at det er ikke alle som spør om referansene dine, spesielt ikke hvis du har de skrevet opp, de ringer stort sett bare og sjekker uten å si noe om det..

Jeg ringte mine referanser før intervjuet for å dobbeltsjekke om det er greit at de er oppgitt som referanse, og forklarte at jeg hadde blitt invitert på jobbintervju sånn at de er klar over det hvis de evt blir ringt opp :) ts 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kun skrevet de på CV'en min :) Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Du virker flink og engasjert TS! Satser på at du får jobben😊🤞

Anonymkode: 55b78...86d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Håper det  😊TS

Skrevet

Av alle mine intervjuer har jeg vel blitt bedt om referanser på 2 av dem. Ikke tenk for mye på det ;)

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, TinyBean skrev:

Av alle mine intervjuer har jeg vel blitt bedt om referanser på 2 av dem. Ikke tenk for mye på det ;)

Ok! Tusen takk :) Ts 

AnonymBruker
Skrevet
På 30.5.2020 den 15.33, AnonymBruker skrev:

På 30.5.2020 den 15.12, AnonymBruker skrev:

Hei! Da kan jeg si ifra om at jeg fikk min aller første jobb 😁. Utrolig glad!

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer så mye med din aller første jobb 🙂🙂

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt å høre at en russisk jente har fått jobb i Norge.

Hilsen

Ikke vestlig-innvandrer!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Godt å høre at en russisk jente har fått jobb i Norge.

Hilsen

Ikke vestlig-innvandrer!

haha, det er jo ikke så rart. Det er mange arbeidsgivere som ikke bryr seg om nasjonalitet og det er jo godt å ha et mulikulturelt arbeidssted. Så lenge man er kvalifisert til jobben og er flink hvorfor skal det bety noe? TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...