AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #1 Skrevet 30. mai 2020 Hei! Jeg tar opp fag som privatist for å forhåpentligvis kunne komme inn på veterinær studiet, men har også tenkt på medisin men det virker ikke som det er sannsynlig jeg kan komme inn.... Jeg har aller mest karakter 5 fra vgs, og noen 4ere. Jeg hadde f.eks 4 i gym fra vgs, og tok opp dette nå i vår. Men jeg fikk karakter 4 igjen på privatisteksamen. Den muntlige delen av eksamenen var en sterk 5er, men den praktiske delen med fotball var en 3er.... Tok også opp 2 andre fag for å forbedre karakter fra 5 til 6, men fikk 5 i begge... Så jeg har kastet bort dette halvåret på ingenting😭 Jeg aner ikke hva jeg skal gjør med livet mitt😭 Noe av det eneste jeg interesserer meg for er dyr. Jeg har også en annen hobby, som er en veldig stor del av livet mitt og har det meste sosiale miljøet mitt gjennom det, men det går ikke an å jobbe innen dette. Jeg har diagnosen adhd og jeg har mye energi når jeg holder på med ting jeg liker, men lav energi og blir lett utbrent av ting jeg ikke har noen interesse for... Moren min er sykepleier og sier at jeg ikke kommer til å passe det. Ønsker heller ikke å bli sykepleier.... Lærer tror jeg også ville passet meg veldig dårlig... Ingeniør utdanninger og andre utdanninger innen matte/fysikk passer meg heller ikke, selv om jeg er nokså flink i realfag, når jeg jobber med det, så blir jeg veldig sliten av det. Altså er jeg ikke naturlig flink i realfag. Anonymkode: 3adf2...4c3
ashera Skrevet 30. mai 2020 #2 Skrevet 30. mai 2020 (endret) Bli dyrepleier! https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/dyrepleier Endret 30. mai 2020 av ashera 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #3 Skrevet 30. mai 2020 Jeg burde ha reist til utlandet for å studere, men jeg er født i 99, altså er det 2 år siden jeg gikk ut av vgs nå. Så kan tidligst begynne neste høst, 3 år etter jeg gikk ut av vgs.... Og føler det er alt for sent😥 Har heller ikke så veldig lyst til å bo i Øst Europa frem til jeg er 28 år😥 Hva synes dere jeg bør gjøre? Anonymkode: 3adf2...4c3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #4 Skrevet 30. mai 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg burde ha reist til utlandet for å studere, men jeg er født i 99, altså er det 2 år siden jeg gikk ut av vgs nå. Så kan tidligst begynne neste høst, 3 år etter jeg gikk ut av vgs.... Og føler det er alt for sent😥 Har heller ikke så veldig lyst til å bo i Øst Europa frem til jeg er 28 år😥 Hva synes dere jeg bør gjøre? Anonymkode: 3adf2...4c3 Tror desverre du må slå fra deg både medisin og også veterinær, skal du komme inn på disse studiene må du nesten bare ha 5 og 6. Siden du har prøvd ta opp fag og ikke gjort det spesielt bedre, så bør du kanskje finne et studie som passer for deg og dine interesser. Er du ikke naturlig flink i realfag så sliter du . Jeg har en datter som er ferdig nå på videregående, studiespes.med realfag, hun håper og tror hun kommer inn på veterinær, men hun har nesten bare seksere , pluss relfag poeng. tatt kjemi, biologi og R matte, og også tatt fysikk i tillegg som ekstra. Men for henne faller det ganske lett , men det er ikke alle det gjør det for. Finn noe som passer ditt snitt, ikke sånn at du må jobbe deg ihjel Anonymkode: 8ed1e...16b 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #5 Skrevet 30. mai 2020 Du burde tenke at hvis du ikke klarer å forbedre karakterene mer i VGS-fag så hadde du slitt utrolig mye på studiene du tenker på. Nivået på høyere utdannelse og VGS kan ikke sammenlignes. Anonymkode: ef690...eb3 3
Gjest Fjeud Skrevet 30. mai 2020 #6 Skrevet 30. mai 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du burde tenke at hvis du ikke klarer å forbedre karakterene mer i VGS-fag så hadde du slitt utrolig mye på studiene du tenker på. Nivået på høyere utdannelse og VGS kan ikke sammenlignes. Anonymkode: ef690...eb3 Hva studerer du? Det er betraktelig enklere å bestå alle fagene på medisin enn å få 6 i alle fagene du trenger for å komme inn. Det er bare å spørre enhver medisinstudent.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #7 Skrevet 30. mai 2020 5 timer siden, ashera skrev: Bli dyrepleier! https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/dyrepleier Nei, ikke bli det! Lønna er elendig, og veldig mange slutter som dyrepleier i løpet av få år etter studiet. Hvis du kommer inn på veterinær, må du regne med at det blir flere år i starten med tildels tunge basalfag, hvor din glødende interesse for dyr ikke nødvendigvis vil hjelpe deg så mye. Tror du at du vil klare det med ADHD, med tanke på det du skrev om å miste interessen? Jeg er veterinær selv, forresten. Anonymkode: 63f12...2e0 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #8 Skrevet 30. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg tar opp fag som privatist for å forhåpentligvis kunne komme inn på veterinær studiet, men har også tenkt på medisin men det virker ikke som det er sannsynlig jeg kan komme inn.... Jeg har aller mest karakter 5 fra vgs, og noen 4ere. Jeg hadde f.eks 4 i gym fra vgs, og tok opp dette nå i vår. Men jeg fikk karakter 4 igjen på privatisteksamen. Den muntlige delen av eksamenen var en sterk 5er, men den praktiske delen med fotball var en 3er.... Tok også opp 2 andre fag for å forbedre karakter fra 5 til 6, men fikk 5 i begge... Så jeg har kastet bort dette halvåret på ingenting😭 Jeg aner ikke hva jeg skal gjør med livet mitt😭 Noe av det eneste jeg interesserer meg for er dyr. Jeg har også en annen hobby, som er en veldig stor del av livet mitt og har det meste sosiale miljøet mitt gjennom det, men det går ikke an å jobbe innen dette. Jeg har diagnosen adhd og jeg har mye energi når jeg holder på med ting jeg liker, men lav energi og blir lett utbrent av ting jeg ikke har noen interesse for... Moren min er sykepleier og sier at jeg ikke kommer til å passe det. Ønsker heller ikke å bli sykepleier.... Lærer tror jeg også ville passet meg veldig dårlig... Ingeniør utdanninger og andre utdanninger innen matte/fysikk passer meg heller ikke, selv om jeg er nokså flink i realfag, når jeg jobber med det, så blir jeg veldig sliten av det. Altså er jeg ikke naturlig flink i realfag. Anonymkode: 3adf2...4c3 Send klage til klagenevda, får du dårligere karakter kan du bare bruke den beste fra vgs, kan hende de dytter deg opp. Anonymkode: c88d3...9ca
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #9 Skrevet 30. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg burde ha reist til utlandet for å studere, men jeg er født i 99, altså er det 2 år siden jeg gikk ut av vgs nå. Så kan tidligst begynne neste høst, 3 år etter jeg gikk ut av vgs.... Og føler det er alt for sent😥 Har heller ikke så veldig lyst til å bo i Øst Europa frem til jeg er 28 år😥 Hva synes dere jeg bør gjøre? Anonymkode: 3adf2...4c3 Hva er problemet med å bo i Øst-Europa fram til du er 28 vs å bo i Øst-Europa fram til du er 25? Det er forøvrig mange veterinærstudenter, både i Norge og utlandet, som har tatt både tre og fire og enda flere år mellom vgs og studiestart, det er ikke noe stress. Det er mange flotte byer i Øst-Europa hvor du kan bli veterinær. Men vær klar over at det er tøft. Anonymkode: 63f12...2e0 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #10 Skrevet 30. mai 2020 Ta fagene på nytt. Du har 45 år i igjen i arbeidslivet. Ett år fra eller til spiller ingen rolle. Vil du virkelig gi opp og heller gjøre noe du ikke er interessert i de neste 45 årene? Anonymkode: 96361...b64 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #11 Skrevet 30. mai 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg burde ha reist til utlandet for å studere, men jeg er født i 99, altså er det 2 år siden jeg gikk ut av vgs nå. Så kan tidligst begynne neste høst, 3 år etter jeg gikk ut av vgs.... Og føler det er alt for sent😥 Har heller ikke så veldig lyst til å bo i Øst Europa frem til jeg er 28 år😥 Hva synes dere jeg bør gjøre? Anonymkode: 3adf2...4c3 Du er ung! Du vet hva du vil bli, finn et sted i utlandet med utdannelse som er godkjent i Norge. Du vil både få et eventyr og du vil få en utdannelse. 28 år er ingenting, tenk at du skal jobbe til du er nesten 70 år... Jeg kjenner mange som har studert i Øst-Europa og som likte det. Billig, internasjonalt og bra studentmiljø. De har greid seg bra i livet, det er lenge siden nå. Anonymkode: e0cb5...09c
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #12 Skrevet 31. mai 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg burde ha reist til utlandet for å studere, men jeg er født i 99, altså er det 2 år siden jeg gikk ut av vgs nå. Så kan tidligst begynne neste høst, 3 år etter jeg gikk ut av vgs.... Og føler det er alt for sent😥 Har heller ikke så veldig lyst til å bo i Øst Europa frem til jeg er 28 år😥 Hva synes dere jeg bør gjøre? Anonymkode: 3adf2...4c3 Det er ikke for sent! Ta deg et hvileår hvor du jobber og kanskje prøver nok en gang å forbedre karakterene og så søker du både hjemme og utlandet så du rekker neste høst. Ikke gi opp drømmen! Anonymkode: 4bceb...2d9
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #13 Skrevet 31. mai 2020 Jeg tenker at kanskje medisin er feil for deg om du blir sliten av realfag, slik du skriver. Det finnes jo en verden av yrker der ute, hva med å prøve å tenke helt nytt? Finn deg studiekataloger og se hva som ser spennende ut! Det kan være bedre for deg å ta et årsstudium enn å bruke enda ett år på å få de 6erne, du blir nok mer motivert av det. Jeg brukte 4 år før jeg begynte å studere det jeg endte med å bli, og alle de 4 åra er noe jeg indirekte har bruk for senere. Ikke fordi de var relevante for det jeg gjør nå, men fordi all erfaring er viktig, og er med på å forme deg. Det virker på meg som du mistet litt motet av å ta opp fag, så jeg synes du heller skal se på restetorget etter et ledig studie, og gjøre noe slikt et år. Kanskje du finner ut at du vil studere dette videre, eller kanskje du blir motivert til å prøve en siste gang på å ta opp fag? Anonymkode: 209b7...66e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå