AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #1 Skrevet 29. mai 2020 Hei. Akutt over natten ble babyen min kjempetett og fikk stygg hoste med brekninger. Noen ganger blir hun så tett at hun selv får panikk og skriker fordi hun ikke får puste skikkelig. Brukt otribaby nesesuger Og saltvann og fått opp enorme mengder slim, men så fort jeg legger hun ned på rygg, side eller i ammestilling så tetner hun til igjen og vi må suge ut store mengder slim. Hun har trange neseganger fra før så det hjelper ikke på. Jeg var på legevakt med hun idag tidlig og fikk bare beskjed om å fortsette med det jeg gjør. Nå på dagtid går det fint, for da er jeg våken og har full kontroll, men greia er at nå er jeg så redd for å sove. Sov nesten ikke noe inatt pga dette her, og tør ikke sove når hun sover i frykt for at hun skal tetne igjen og jeg ikke skal høre det om hun trenger hjelp. Noen som har hatt babyer med lignende plager? Hvordan gjorde dere det på natt? Gode stillinger for baby osv? Har hevet hodeenden hennes.Til info er samboer bortreist denne helgen og det er derfor vanskelig å få til å sove på skift. Trenger sårt litt råd fra de med erfaringer. Hilsen bekymret førstegangsmamma Anonymkode: 0f595...9fe
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #2 Skrevet 29. mai 2020 Uff jeg har ingen erfaring å dele, men har du noen andre enn samboer som kan bistå deg på natta? Anonymkode: 466cc...e6a
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #3 Skrevet 29. mai 2020 Det er ihvertfall ufarlig, trøst deg med det. Anonymkode: 2f5db...d8f
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #4 Skrevet 29. mai 2020 Drypp litt morsmelk i nesa på baby. Det løser opp mye mer enn nesespray. De gangene det virkelig var ille, bygget jeg meg selv opp i senga og lot baby sove på meg. Det hjalp. Anonymkode: 9acbd...890 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #5 Skrevet 29. mai 2020 Lillegutten min hadde og en periode der han var supertett. Brukte nesesuger, saltvann, nesespray (en stor flaske! Spør på apoteket), hevet sengen litt. Og helt ærlig sov eg ekstremt lite for eg trodde flere ganger barnet mitt skulle dø. Er selv alenemamma så kjenner til følelsen av å vere redd og engstelig, men det går somregel bra! ❤️ Anonymkode: cc968...620
Charge Skrevet 29. mai 2020 #6 Skrevet 29. mai 2020 Ville hørt med legevakten om du kan gi nesespray for barn som et unntak nå. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #7 Skrevet 30. mai 2020 Vær forsiktig med å dryppe morsmelk. Hørt om flere som har oppleve at slimet «propper» seg. Bruk det kun når du ikke har annet tilgjengelig. Har hørt om tips om å sette oppkuttet rå løk på soverommet for å holde slimet løst. Ikke testet selv. Ville kontaktet lege igjen. Høres ut som du gjør gjør alle tiltak man kan gjøre på egenhånd. Anonymkode: 8e54b...feb 1
Anjatapinjata Skrevet 30. mai 2020 #8 Skrevet 30. mai 2020 Hadde prøvd å bygd meg opp så du kan sove sittende med baby liggende mer oppreist? Om du forstår hva jeg mener? 😊 Ellers høres det virkelig ut som at du gjør alt du kan. Er forferdelig når de blir så tette😩 de få gangene min har vært sånn har han sovnet nesten sittende på meg.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #9 Skrevet 30. mai 2020 Jo mer slim du suger ut, dess mer slim produseres det. Ta litt mm i nesa, og sug ut litt. Fjern det verste. Anonymkode: 056cc...130
Gjest Albbas Skrevet 30. mai 2020 #10 Skrevet 30. mai 2020 Hør med lege eller apotek om det er greit å gi Rhinox dråper (skal kun gis i samråd med helsepersonell), det funker en trillion ganger bedre enn saltvann.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #11 Skrevet 30. mai 2020 4 minutter siden, Albbas skrev: Hør med lege eller apotek om det er greit å gi Rhinox dråper (skal kun gis i samråd med helsepersonell), det funker en trillion ganger bedre enn saltvann. Apoteket kan ikke si noe om det er greit å bruke medikamenter som gis i samråd med lege. "I RELIS-utredningen det refereres til i spørsmålet, er det konkludert med at slimhinneavsvellende nesespray eller nesedråper ikke bør brukes til barn under 2 år (1). Vi har ikke funnet nyere dokumentasjon på slik behandling, og vurderer derfor at informasjonen i denne RELIS-utredningen fremdeles er gjeldende." https://relis.no/sporsmal_og_svar/6-11607?source=relisdb Anonymkode: 3d83c...c56 2
Gjest Albbas Skrevet 30. mai 2020 #12 Skrevet 30. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Apoteket kan ikke si noe om det er greit å bruke medikamenter som gis i samråd med lege. "I RELIS-utredningen det refereres til i spørsmålet, er det konkludert med at slimhinneavsvellende nesespray eller nesedråper ikke bør brukes til barn under 2 år (1). Vi har ikke funnet nyere dokumentasjon på slik behandling, og vurderer derfor at informasjonen i denne RELIS-utredningen fremdeles er gjeldende." https://relis.no/sporsmal_og_svar/6-11607?source=relisdb Anonymkode: 3d83c...c56 Fra samme tekst: Kun ett produkt med nesespray er godkjent til bruk hos barn under 2 år, og dette bør bare brukes i samråd med helsepersonell: Rhinox (oxymetazolin) 0,1mg/ml – nesespray og nesedråper. Saltvannsoppløsning bør være prøvd før eventuell behandling med Rhinox startes (2,3). På pakken står det også at det kun skal brukes i samråd med lege, apotek eller helsesykepleier.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #13 Skrevet 30. mai 2020 1 minutt siden, Albbas skrev: Fra samme tekst: Kun ett produkt med nesespray er godkjent til bruk hos barn under 2 år, og dette bør bare brukes i samråd med helsepersonell: Rhinox (oxymetazolin) 0,1mg/ml – nesespray og nesedråper. Saltvannsoppløsning bør være prøvd før eventuell behandling med Rhinox startes (2,3). På pakken står det også at det kun skal brukes i samråd med lege, apotek eller helsesykepleier. Igjen, så kan man ikke da spørre de på apoteket. Det er ikke å gjøre det i samråd med helsepersonell. Da må man høre med legen sin. Anonymkode: 3d83c...c56 1
Gjest Albbas Skrevet 30. mai 2020 #14 Skrevet 30. mai 2020 Just now, AnonymBruker said: Igjen, så kan man ikke da spørre de på apoteket. Det er ikke å gjøre det i samråd med helsepersonell. Da må man høre med legen sin. Anonymkode: 3d83c...c56 Farmasøyt og apotekteknikere er helsepersonell.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #15 Skrevet 30. mai 2020 4 minutter siden, Albbas skrev: Farmasøyt og apotekteknikere er helsepersonell. En assistent på et sykehjem eller en helsefagarbeider er også helsepersonell, men det betyr ikke at de har reseptlære og har kunnskap om legemidler til barn. Anonymkode: 3d83c...c56 4
Gjest Albbas Skrevet 30. mai 2020 #16 Skrevet 30. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: En assistent på et sykehjem eller en helsefagarbeider er også helsepersonell, men det betyr ikke at de har reseptlære og har kunnskap om legemidler til barn. Anonymkode: 3d83c...c56 Nei men nå spesifiserer pakken at det er lege, apotek eller helsesykepleier man skal snakke med, som er i tråd med Relis. Hadde Relis ment at kun lege er bra nok hadde de skrevet lege, ikke helsepersonell. Uenighet på det får du ta opp med Relis.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #17 Skrevet 30. mai 2020 Kan ungen ha allergi? Jeg har selv hatt pollen+støv og middallergi siden jeg var liten og har/hadde selv store problemer med pottetett nese og mye slim. Anonymkode: 544ac...edf
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #18 Skrevet 30. mai 2020 45 minutter siden, Albbas skrev: Farmasøyt og apotekteknikere er helsepersonell. Apotektekniker er så latterlig enkel utdannelse at jeg stoler mer på meg selv enn de. De har dessverre ofte lite kunnskap. Farmasøyt derimot, de har peiling. Anonymkode: 2f5db...d8f
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #19 Skrevet 30. mai 2020 Hvis det blir for tett i nesa åpner de munnen og puster gjennom munnen trøstet jeg meg med. Anonymkode: 09153...548
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #20 Skrevet 30. mai 2020 Rhinox dråper 0,1mg ville jeg gitt. Vi brukte de flere ganger når mini var baby av velsignelse fra barnelege. Vi fikk beskjed om at det kunne vi fint gi selv, bare vi ikke ga i mer enn 5 dager i strekk. Reddet oss når hun hadde rs virus. Anonymkode: d13c2...d63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå