Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en baby på snart 5 mnd som har begynt med fast føde (fordi amming fungerer dårlig og vekta flater ut). 

Har brukt sinlac grøt pga melkeallergi, som jeg startet med for 2 uker siden snart. Her om dagen fikk baby most banan blanda med MM. Etter det så begynte mageknip igjen... 

Fast føde introdusering har gått veldig greit, har gitt i ok mengder og magen har vært fin. Litt tregere og hardere pressing, men ikke noe dramatiske plager. Helt til nå de siste 72 timene som har vært grusomme.. Baby har skreket masse pga mageknip, bæsjet 4 ganger i dag feks. Grønt / gult og helt løst. Noe promp, men ikke utenom normalen. Han har skreket dag og natt, og er mye plaget. Det har bedret seg litt så er på veien til bedring, men det er typisk matallergi tilbakefall. Jeg har ikke spist noe med allergen i, i så fall spor (men jeg vet ikke hva..). Jeg lurer litt på om det er noe baby selv har spist ettersom det var et ganske kraftig tilbakefall.

Kan baby ha reagert på banan? Noen erfaringer? Det kan vel ikke være grøten når det gikk så lang tid før mageknip kom? 

Bytter uansett ut grøten, og holder banan vekk. I tilfelle det er det, men ja - noen tanker? 

Anonymkode: d80a2...ab7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Banan er jo ganske hardt å fordøye, så man må introdusere litt og litt, i tillegg må man velge de som er godt modne fremfor de som er grønnere. Om babyen ikke tåler banan eller «bare» fikk rar mage fordi det er mye å fordøye er jo umulig å svare på. 

Anonymkode: 529fb...9c2

Skrevet

Det blir ofte litt magevondt når man begynner med fast føde. Banan er også litt "hardt" for babymager. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor kan man finne oversikt over hva som er mildest osv for magen deres?

Anonymkode: 7f0fd...24b

AnonymBruker
Skrevet

Er innforstått med litt magevondt, men dette er ikke litt magevondt... Det er kolikk nærmest. 

Jeg har tatt det veldig rolig...

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er innforstått med litt magevondt, men dette er ikke litt magevondt... Det er kolikk nærmest. 

Jeg har tatt det veldig rolig...

Kanskje du skal snakke med fagfolk? 

Anonymkode: 529fb...9c2

AnonymBruker
Skrevet

Banan er vel ikke typisk allergen, men babyer kan være litt allergiske mot tomat, egg osv også som går over etterhvert. I teorien er dog ingen allergisk mot noe første gang. Det krever en gang for kroppen å få noe før det kan reagere neste gang (men det kan være nok at du har tatt på en peanøtt før du tok på baby f.eks. å telle som en eksponering). 

Men kanskje er det kryssallergi. Da er det mer vanlig å reagere på "vanlige" matvarer. 

Var forresten banen moden? Du bør gi baby bare de skikkelig modne, gjerne overmodne bananene.

Banene er litt lumsk.. skikkelig moden er de bra for magen og setter fart på den. Mens ellers stopper de magen.

Anonymkode: a2cdd...11b

AnonymBruker
Skrevet

Hvis grøten har fungert fint i to uker, så er det nok ikke nødvendig å bytte den ut. Jeg er selv allergisk mot banan og reagerer med magevond, så det tenker jeg er fullt mulig at baby har reagert litt på banan, men banan er generelt noe som er kjent for å være hardt mot babymager som nesten ikke har fått annet enn morsmelk. Du kan prøve på nytt om en måneds tid? Gi noe annet i mellomtid. Ett av mine barn reagerte med grønn bæsj og hysterisk hyling på pære de første månedene med fast føde. 

Anonymkode: ad344...99a

AnonymBruker
Skrevet
På 30.5.2020 den 5.54, AnonymBruker skrev:

Hvis grøten har fungert fint i to uker, så er det nok ikke nødvendig å bytte den ut. Jeg er selv allergisk mot banan og reagerer med magevond, så det tenker jeg er fullt mulig at baby har reagert litt på banan, men banan er generelt noe som er kjent for å være hardt mot babymager som nesten ikke har fått annet enn morsmelk. Du kan prøve på nytt om en måneds tid? Gi noe annet i mellomtid. Ett av mine barn reagerte med grønn bæsj og hysterisk hyling på pære de første månedene med fast føde. 

Anonymkode: ad344...99a

Oki, litt av det jeg ville høre var om det går ann å reagere på banan så takk for at du svarte. Jeg ga ekstremt lite banan, så det kan umulig stoppe opp i magen som andre nevner. Jeg har kun gitt så lite at han ikke «rekker» å bli forstoppa. Avføringa med grøt var jo on point nydelig om jeg kan si det slik, men var ikke så kult når det plutselig ble diare i 3 dager. 

Jeg har dessuten tatt dette opp med fagfolk, og de sier det samme «det er vanlig at fast føde er hardt for magen.. sukk... sukk». Altså, jeg skjønner jo det!! 😆 Han har jo selvsagt kavet litt mer enn normalt etter fast føde og pressa fram en blodåre i panna ved avføring, men det jo kom ut! Hver dag, uten sure miner. Ingen andre plager, helt til sjokket kom med sprutbæsj og skrik. Jeg får ikke hjelp av fagfolk, jeg tyr da til kvinneguiden for dere vet mye 😊 (masse erfaringer med små troll) 

ts

AnonymBruker
Skrevet
På 29.5.2020 den 22.40, AnonymBruker skrev:

Hvor kan man finne oversikt over hva som er mildest osv for magen deres?

Anonymkode: 7f0fd...24b

Jeg tror de har en side på nhi (?) om fast føde og hva som er greit for magen, jeg startet med potet (noe jeg leste var greit for bebismager) helt til hs ville at jeg skulle på død og liv starte med grøt 😊

AnonymBruker
Skrevet
På 30.5.2020 den 0.44, AnonymBruker skrev:

Banan er vel ikke typisk allergen, men babyer kan være litt allergiske mot tomat, egg osv også som går over etterhvert. I teorien er dog ingen allergisk mot noe første gang. Det krever en gang for kroppen å få noe før det kan reagere neste gang (men det kan være nok at du har tatt på en peanøtt før du tok på baby f.eks. å telle som en eksponering). 

Men kanskje er det kryssallergi. Da er det mer vanlig å reagere på "vanlige" matvarer. 

Var forresten banen moden? Du bør gi baby bare de skikkelig modne, gjerne overmodne bananene.

Banene er litt lumsk.. skikkelig moden er de bra for magen og setter fart på den. Mens ellers stopper de magen.

Anonymkode: a2cdd...11b

Takk for svar! 😊 

Det var godt moden banan ja 😊 Jeg har alt for mye angst ift magesmerter og kolikk, så jeg leser meg nøye opp først. Jeg tåler ikke mer magevondt. 

ts

Skrevet

Ingen av mine kunne spise banan før de var 3 år. Må fortsatt begrenses for ikke å få magevondt.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Mumsmums skrev:

Ingen av mine kunne spise banan før de var 3 år. Må fortsatt begrenses for ikke å få magevondt.

Takk for svar, da var det ikke helt urealistisk at det var bananen sin skyld. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...