AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #21 Skrevet 29. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hva om en delammer? Må de få ved 4mnd da? Anonymkode: 596f8...79e Nei, tanken med 4 mnd er b.la at de skal få smake ulike smaker. Det gjør man gjennom mm men ikke mme. Anonymkode: 0cf2b...485
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #22 Skrevet 29. mai 2020 Prøv ting baby kan putte i munnen selv. Små biter banan, avokado, kokt egg, kokt potet, leverpostei (barnevarianten). Jeg hadde prøvd «alt», og babyen min spiste ingenting, heller ikke grøt. Og plutselig snudde det, og alt var stas og ble spist i store mengder. Lykke til. Anonymkode: 65ab0...977
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #23 Skrevet 29. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Test BLW, la baby smake og utforske selv. Ikke bare most mat. 2. Sjekk tungebåndet! Sjekk tungebåndsgruppa på FB. Anonymkode: 4d53c...2ce Legen sjekket tungebåndet, mente det skulle være null problemer. TS Anonymkode: c141d...962
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #24 Skrevet 29. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg delammet fram til 6,5 mnd, nå er det kun mme. Legen sa at hun ikke var bekymret for næringsinntaket foreløpig, det var alt det motoriske rundt tygging, svelging og ulike konsistenser hun var opptatt av. Men skjønner virkelig ikke hva jeg skal gjøre når baby kniper igjen munnen. Vil i alle fall ikke vise at jeg stresser med dette, det kan da umulig gjøre saken noe bedre. Jeg lar henne prøve å putte mat i munnen selv, mate med skje, poser med smoothie, sånt nett med frukt, you name it. En og en smak, flere smaker sammen. Hun vil rett og slett ikke ha. Kan strekke seg til å suge på skjea hvis den har nesten usynlige rester av mat, men hvis det er så mye at det kommer noe på tunga blir hun veldig misfornøyd og er helt ferdig med både skje og åpen munn. TS Anonymkode: c141d...962 Hva med å gi mat i normale biter og ikke bare mos? Min nekter fortsatt mos (snart 2 år), men brød gikk ned ved 5 mnd. Anonymkode: 0cf2b...485
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #25 Skrevet 29. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legen sjekket tungebåndet, mente det skulle være null problemer. TS Anonymkode: c141d...962 Veldig mange leger har utdatert kunnskap om tungebånd. Dette bør du helst sjekke hos noen som kan noe om det. Anonymkode: e305c...1ee 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #26 Skrevet 29. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva om en delammer? Må de få ved 4mnd da? Anonymkode: 596f8...79e Når barnet får morsmelk får de smaksopplevelser gjennom morsmelken siden melken får smak etter hva man spiser, så man se det an ved 4 mnd. Om barnet viser interesse for maten så kan man introdusere mat da (og det kan man også ved fullamming). 6 minutter siden, lillehavfruen skrev: Ja, det er greit nok det, men det kan ofte være svært effektivt bare for å venne barnet til smaken og få glede av noe annet enn melk. Er jo ikke slik at de kan se og ta på melka heller akkurat. Så hvis barnet kvier seg for å spise, så er det viktigste bare å introdusere og vende til nye smaker. Det beste er selvsagt å ta i mot råd i samråd fra ernæringsfysiologen, men vi har en datter på over året med store spisevansker (hun er utviklingshemmet) Spise foran TV-en, smoothie, og grise med mat, leker mens hun spiser... Her tenner vi på alle plugger for positiv matopplevelse. 😄 Morsmelk eller MME får barna fra de er nyfødt, og dette kan derfor ikke sammenlignes med hvordan man skal introdusere fast føde. Hos ditt barn er kanskje ting annerledes da ditt barn er utviklingshemmet, men det er viktig at funksjonsfriske barn som kan spise på vanlig måte får mat på vanlig måte. Vi voksne funksjonsfriske spiser heller ikke mat på klemmeposer, vi spiser gjerne mat med skje for eksempel. Det er bra at barnet får grise med maten da det er en dem av opplevelsen for små barn at de får kjenne på maten og prøve selv med skje osv selv om det blir mye søl. Funskjonsfriske barn bør ikke tillæres at man ser på TV under måltid, da måltid skal være en sosial og hyggelig opplevelse i familien. Det kan godt være du har fått andre råd siden ditt barn er utviklingshemmet Anonymkode: fb24a...766 1
milli123 Skrevet 29. mai 2020 #27 Skrevet 29. mai 2020 Det går nok helt fint ts. Babyen er 8 mnd ikke 18. Mm eller mme skal være hovednæring fram til babyen er et år. Det tar ofte tid før de spiser fulle måltider, min ettåring gjør ikke det fordi han ammer mye enda. Men det går seg til. Og det gjør det nok for dere også. Bare fortsett å tilby forskjellig mat med forskjellig konsistens. (men svaret mitt er basert på at babyen din har grei vektoppgang, i forhold til sin egen kurve). Og så lenge ikke legen er synsk så antar jeg at det ikke blir problemer med språk heller, aldri hørt den sammenhengen der iallfall.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #28 Skrevet 29. mai 2020 Jeg ville fortsette å tilby barnet mat, helst som det kan spise selv (f,eks. dampede gulrøtter i staver, brød med leverpostei, appelsinbåt, liten tomat delt i fire), men ikke gjort mer med det. Spis selv slik at det blir et måltid. Ikke stress. Blir du stresset ved matbordet, blir babyen stresset, og det er heller ikke koselig for babyen om mamma og pappa skal sitte og se på at hun spiser uten å spise selv. Jeg slår også et slag for mest mulig vanlig mat. Barn er forskjellige, og men begge mine har foretrukket mat med smak og litt krydder (ikke salt!) og f.eks. barneglass er jo veldig dødt på smak. Tomater eller tomatbasert mat, f.eks. hjemmelaget bolognese, ble tidlig populært. Jeg har lest at babyer liker godt umami-smaken i tomater. Morsmelk har visstnok også mye umami-smak. Her har begge mine spist minimalt fram til de var 8,5 måneder. Da har det plutselig løsnet. Hold skuldrene senket. Ring gjerne helsestasjonen i neste uke. Har barnet dårlig vektøkning, eller spiser veldig lite, så er det jo bra at helsestasjonen bryr seg og setter inn tiltak raskt. Uansett kan det jo være flott å få tips av ernæringsfysiolog. Og plutselig løsner det. ❤ Anonymkode: 6e04d...6da 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #29 Skrevet 29. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville fortsette å tilby barnet mat, helst som det kan spise selv (f,eks. dampede gulrøtter i staver, brød med leverpostei, appelsinbåt, liten tomat delt i fire), men ikke gjort mer med det. Spis selv slik at det blir et måltid. Ikke stress. Blir du stresset ved matbordet, blir babyen stresset, og det er heller ikke koselig for babyen om mamma og pappa skal sitte og se på at hun spiser uten å spise selv. Jeg slår også et slag for mest mulig vanlig mat. Barn er forskjellige, og men begge mine har foretrukket mat med smak og litt krydder (ikke salt!) og f.eks. barneglass er jo veldig dødt på smak. Tomater eller tomatbasert mat, f.eks. hjemmelaget bolognese, ble tidlig populært. Jeg har lest at babyer liker godt umami-smaken i tomater. Morsmelk har visstnok også mye umami-smak. Her har begge mine spist minimalt fram til de var 8,5 måneder. Da har det plutselig løsnet. Hold skuldrene senket. Ring gjerne helsestasjonen i neste uke. Har barnet dårlig vektøkning, eller spiser veldig lite, så er det jo bra at helsestasjonen bryr seg og setter inn tiltak raskt. Uansett kan det jo være flott å få tips av ernæringsfysiolog. Og plutselig løsner det. ❤ Anonymkode: 6e04d...6da Tusen takk til deg og alle dere andre som svarer! Hun har tipp topp vektoppgang, og følger sin egen kurve veldig fint, heldigvis. TS Anonymkode: c141d...962
Gjest Albbas Skrevet 29. mai 2020 #30 Skrevet 29. mai 2020 Begge mine har vært treeege med fast føde. En porsjon grøt per dag ved 8 måneder er laaangt mer enn det mine har spist. Verken lege eller HS har vært bekymret i det hele tatt og sagt det er helt normalt, babyene kjenner jo ikke til norske kostholdsråd. Jeg ba fastlegen sjekke jernstatus pga dette men han nektet og sa at baby virket så opplagt og sunn at det ikke var noen vits. Høres ut som legen overreagerer noe voldsomt. Men ville tatt imot den henvisninga med glede jeg, kanskje får du noen gode tips (hvis ernæringsfysio vil ta dere imot, stor fare for at dere blir avvist). At en på 8 måneder er treg med fast føde er ikke grunnlag for mistenke stramt tungebånd.
Gjest Albbas Skrevet 29. mai 2020 #31 Skrevet 29. mai 2020 Hos første løsnet det forøvrig ved 12 mnd, hos minste ved 10 mnd, når hun fikk tenner oppe og nede.
Klemme Skrevet 29. mai 2020 #32 Skrevet 29. mai 2020 (endret) Barn er forskjellige, og noen bruker lengre tid på å utvikle det taktile, orale og proprioseptive sansesystemet. Dette er et utrolig komplisert sansesystem som skal utvikles! Noen barn bruker lengre tid på å føle seg kompetent og trygg på ny berøring eller stimulering, noe som kan føre til at de vegrer seg for det utrygge. Aktiviteten å spise setter i gang et stort sansesystem, og det fører til berøring av hudens overflate på hender, i munnhulen, tungens flate og i svelget. Der noen liker most mat og dens konsistent, kan dette være utfordrende for andre. Noen barn liker bare hvit mat f.eks, og noen liker at maten ligger hver for seg på fatet. Skulle dette gjelde ditt barn, er det stimulering som gjelder. Stimuleringen må foregå på barnets premisser, og med støtte og trygging fra foreldrene. Målet med stimuleringen er å styrke barnets selvbilde, slik at det opplever å mestre situasjonen og føler seg trygg. Leker barnet ditt med maten med hendene? Hvis ikke, forsøk å invitere barnet til å leke med maten sammen med deg. Få barnet nysgjerrig på ulik konsistent, tørt, vått, klissete osv. Rull det i hendene, klin det utover bordet eller på fatet, riv maten i fra hverandre. Det er viktig at denne stimuleringen oppleves som positiv for barnet! Blir barnet lei seg eller trekker seg unna, avslutt og prøv igjen senere. Det må også være uten noen forventninger om at barnet skal smake på maten. Når barnet er trygg på å håndtere og undersøke maten med hendene, vil det neste naturlige steget for barnet være å undersøke maten med munnen. Disse tipsene baserer seg selvfølgelig på at barnet ellers har normal utvikling, følger vekstkurven sin og ikke har noen andre underliggende årsaker. Spør gjerne lege om sansesystemene og hvordan dette kan påvirke spising. Ergoterapeuter har mye kunnskap om dette, og helsestasjoner har ofte en ergoterapeut knyttet til virksomheten. Masse lykke til! Endret 29. mai 2020 av Klemme 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #33 Skrevet 29. mai 2020 Får hun melk på natten? Vår var også treg med fast føde, men det løsnet rundt 8 mnd, etter at jeg sluttet å amme på natten. Anonymkode: 1eda5...dda 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #34 Skrevet 29. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ammer du da, eller gir erstatning? Det skal jo gå fint å bare fullamme frem til ett års alder? Anonymkode: 596f8...79e Dette er FEIL. IKKE KOM MED SLIKE ALVORLIGE PÅSTANDER NÅR DE ER DIREKTE FEIL OG FARLIGE! Anonymkode: 014ff...ee2 5
Cer3s Skrevet 29. mai 2020 #35 Skrevet 29. mai 2020 (endret) Her ville heller ikke mini ha fast føde og eneste som funka var pupp til 8 mnd. Hverken lege eller helsesøster var bekymra og de ga bare beskjed om å fortsette aktivt å tilby smaksprøver. Fikk litt ekstra kontroller for å holde øye med vekta. Første han begynte å like var sviskemos. Han fortsatte å være småspist en stund og plutselig en dag bare løsna alt og nå er han 1,5 år og spiser bokstavelig talt alt jeg tilbyr. Jeg ville ikke vært så stressa hvis babyen din fortsatt legger på seg. Fortsett å tilby mat ofte men jo mer du stresser jo verre blir det også for babyen. Mangel på mat, spesielt grove kornprodukter kan være negativt med tanke på jernlagret til babyen. Google symptomer på jernmangel og hold ett øye med det så ordner dette seg sikkert 😊 du kan eventuelt ta kontakt med fastlege også. Endret 29. mai 2020 av Cer3s . 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #36 Skrevet 29. mai 2020 Vår er også 8 mnd, straks 9, og her har det akkurat løsnet opplevde dette med de andre barna også, de var lite begeistret for fast føde, selv om vi begynte forsiktig ved 4 mnd å introdusere, så var de mye pitling, de spytta det ut og fikk i seg ekstremt lite. Grøt var jeg glad om jeg fikk i et par skjeer av, hun gråt da hun satt i stolen, men nå spiser hun full porsjon og er blid og fornøyd. Det var omtrent over natten, at det plutselig løsna. Så bare fortsett å tilby til faste tider, så snur det forhåpentligvis snart ellers er det jo fint å få veiledning fra ernæringsfysiolog, det er jo gull verdt uansett, tenker jeg. Anonymkode: 380b3...af4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #37 Skrevet 30. mai 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Legen sjekket tungebåndet, mente det skulle være null problemer. TS Anonymkode: c141d...962 Mest sannsynlig kan den legen altfor lite om det.. Sjekk tungebåndsgruppa på Facebook Anonymkode: 4d53c...2ce 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #38 Skrevet 30. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mest sannsynlig kan den legen altfor lite om det.. Sjekk tungebåndsgruppa på Facebook Anonymkode: 4d53c...2ce Ja for random folk på face har mye mer kunnskap om det. Litt som antivaksinefolka😂😂 Anonymkode: 36e31...9bb 4
Emma89 Skrevet 30. mai 2020 #39 Skrevet 30. mai 2020 Jeg skjønner ikke problemet?! Jeg ammet til baby var 1.5 år. Baby fikk litt fast føde, da mest grøt, og noe grønnsaksmoser, ellers var pupp det som var det beste. Babyen var i superform og vår helsesøster sa ingenting på at det ikke var mye fast føde. Barnet spiste vel frokost og kveldsmat, ellers pupp fra det var 10 mnd. I dag spiser barnet det beste. Spiser sunt og variert Søsteren min ammet til tre år. Barnet der spiste også bare litt fast føde. Ingen vitaminmangler osv!! Hun fikk også beskjed om å ikke gi så mye mat,.for barnet hadde en god del ekstra på kroppen, helt til hun måtte gjenta at barnet ammet. I dag er barnet normalt slank, aktiv, spiser sunt og variert. Jeg forstår ikke hysteriet. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #40 Skrevet 30. mai 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja for random folk på face har mye mer kunnskap om det. Litt som antivaksinefolka😂😂 Anonymkode: 36e31...9bb Du vet ikke hva du snakker om i det hele tatt.. Hvis den kommentaren var et forsøk på å ydmyke meg så feilet du😉 Ts og dere andre som strever, jeg håper du sjekker det opp. Det finnes plenty av folk i den gruppen som har gått gjennom det samme. Det finnes hjelp å få, du må bare dra til riktig sted! Anonymkode: 4d53c...2ce 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå