AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #1 Skrevet 29. mai 2020 Babyen min er 8 måneder. Vi skulle egentlig vært på 6-månederskontroll med lege for to måneder siden, men på grunn av coronastengt HS ble ikke det før i dag. Babyen spiser grøt en gang om dagen, men vil ikke ha fast føde utenom dette. Vi har prøvd grøt, middag, frukt osv, men det er rett og slett full nekt. Innimellom blir det til og med gråt når jeg prøver. Jeg har tenkt at dette sikkert går seg til, men legen på HS stresset veldig over dette. Det kom til å bli problemer med både språk og mat senere hvis vi ikke fikk orden på dette snarest. Hun ville helst at vi skulle rett til ernæringsfysiolog mens vi var der, men siden det var helt fullt fikk jeg streng beskjed om at de kom til å ringe neste uke med time. Ble litt stresset av dette jeg. Er det virkelig så krise? Skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre heller, baby vil virkelig ikke ha mat inn i munnen. Hun putter alt mulig annet i munnen, men så fort hun merker at det er mat blir det full nekt. Noen som har triks jeg kan prøve? Anonymkode: c141d...962
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #2 Skrevet 29. mai 2020 Skjønner ikke at du ikke har tatt tak i dette før? Babyen din er 8 måneder og spiser ikke fast føde! Anonymkode: 0aaa3...756 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #3 Skrevet 29. mai 2020 Jeg var nokså seint ute med fast føde. Typ samme som deg. Ungen er verbalt sterk og gikk fra å bli født mindre enn gjennomsnittet til å bli litt over gjennomsnittet for alderen sin. Skulle ønske jeg ikke stressa over det. Anonymkode: b1088...e81 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #4 Skrevet 29. mai 2020 Det er litt viktig å få orden på ja, blir fort vitaminmangel og spesielt jern fordi jernlagrene hos babyen varer bare ca 6 mnd. Enig i at dette bør undersøkes nærmere! Anonymkode: 29ec4...ada 3
snorkfrk Skrevet 29. mai 2020 #5 Skrevet 29. mai 2020 Har du prøvd å blande inn morsmelk i mat? Feks most potet og MM? 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #6 Skrevet 29. mai 2020 Ammer du da, eller gir erstatning? Det skal jo gå fint å bare fullamme frem til ett års alder? Anonymkode: 596f8...79e 3
lillehavfruen Skrevet 29. mai 2020 #7 Skrevet 29. mai 2020 Herregud. Var dette det beste denne legen fikk ut av seg? Hva skal man gjøre? Man kan jo selvsagt ikke tvinge inn maten heller, som du jo åpenbart forstår.. Dette kan heller være til mer skade enn nytte. Beste tipset jeg har er å "sulte" henne litt, og prøve når hun er sulten, prøv med noe hun liker. Kjøp fruktsmoothie på pose, eplemos bare gode ting for å venne henne til smaken. Ikke la hun drikke seg mett på melk. Så skal du se hun spiser! 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #8 Skrevet 29. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ammer du da, eller gir erstatning? Det skal jo gå fint å bare fullamme frem til ett års alder? Anonymkode: 596f8...79e Nei, hvor har du det i fra? Anonymkode: b51a7...201 9
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #9 Skrevet 29. mai 2020 Dra til en annen lege for en ny vurdering. Virker som om alle i dagens helsestasjon er totalt ubrukelige. Anonymkode: e305c...1ee 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #10 Skrevet 29. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dra til en annen lege for en ny vurdering. Virker som om alle i dagens helsestasjon er totalt ubrukelige. Anonymkode: e305c...1ee Baby er 8 måneder og bør selvsagt få fast føde. Vitaminmangel kan være veldig alvorlig. Anonymkode: 0aaa3...756 9
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #11 Skrevet 29. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, hvor har du det i fra? Anonymkode: b51a7...201 Uttrykket "Food before one is just for fun".🤔 Kanskje er det annerledes i USA? Anonymkode: 596f8...79e 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #12 Skrevet 29. mai 2020 7 minutter siden, lillehavfruen skrev: Herregud. Var dette det beste denne legen fikk ut av seg? Hva skal man gjøre? Man kan jo selvsagt ikke tvinge inn maten heller, som du jo åpenbart forstår.. Dette kan heller være til mer skade enn nytte. Beste tipset jeg har er å "sulte" henne litt, og prøve når hun er sulten, prøv med noe hun liker. Kjøp fruktsmoothie på pose, eplemos bare gode ting for å venne henne til smaken. Ikke la hun drikke seg mett på melk. Så skal du se hun spiser! Det er selvsagt masse man kan gjøre, og jeg tipper TS kommer til å få mange råd om dette hos ernæringsfysiolog i neste uke. Mat på pose skal man unngå og det skal kun være unntaksvis at de får dette, da det er viktig at barna kan se maten og kjenne på den før de smaker på den. Anonymkode: fb24a...766
DMS Skrevet 29. mai 2020 #13 Skrevet 29. mai 2020 Eg antek barnet får jernberika graut? Har ok vektutvikling? I så fall er det ikkje noko å bekymre seg for. Om du ammar kan du prøve å gi litt mme også, det har litt meir b-vitamin (trur det var dette) enn mm. Og om ernæringsfysiolog ringe så er det berre fint å få litt råd på vegen lukke til! Det er kjempefrustrerande når det står på, det med mat. Men det går seg som regel til, sann nokonlunde i allefall og det er ikkje uvanleg! 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #14 Skrevet 29. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Uttrykket "Food before one is just for fun".🤔 Kanskje er det annerledes i USA? Anonymkode: 596f8...79e Vi legger ikke uttrykk til grunn for kostråd i Norge. Rådene for introduksjon av fast føde til barn er kunnskapsbaserte. Det er viktig at barn får fast føde fra 6 mnd (4 mnd dersom de ikke får morsmelk) fordi jernlagrene ikke holder så lenge som ett år og morsmelk mangler jern. Anonymkode: fb24a...766 7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #15 Skrevet 29. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dra til en annen lege for en ny vurdering. Virker som om alle i dagens helsestasjon er totalt ubrukelige. Anonymkode: e305c...1ee Hva var ubrukelig med å henvise TS til ernæringsfysiolog? De som er mest skeptisk til helsestasjonen er gjerne de som trenger det mest, så det er kanskje et tankekors for din del. Anonymkode: fb24a...766 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #16 Skrevet 29. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi legger ikke uttrykk til grunn for kostråd i Norge. Rådene for introduksjon av fast føde til barn er kunnskapsbaserte. Det er viktig at barn får fast føde fra 6 mnd (4 mnd dersom de ikke får morsmelk) fordi jernlagrene ikke holder så lenge som ett år og morsmelk mangler jern. Anonymkode: fb24a...766 Hva om en delammer? Må de få ved 4mnd da? Anonymkode: 596f8...79e
lillehavfruen Skrevet 29. mai 2020 #17 Skrevet 29. mai 2020 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er selvsagt masse man kan gjøre, og jeg tipper TS kommer til å få mange råd om dette hos ernæringsfysiolog i neste uke. Mat på pose skal man unngå og det skal kun være unntaksvis at de får dette, da det er viktig at barna kan se maten og kjenne på den før de smaker på den. Anonymkode: fb24a...766 Ja, det er greit nok det, men det kan ofte være svært effektivt bare for å venne barnet til smaken og få glede av noe annet enn melk. Er jo ikke slik at de kan se og ta på melka heller akkurat. Så hvis barnet kvier seg for å spise, så er det viktigste bare å introdusere og vende til nye smaker. Det beste er selvsagt å ta i mot råd i samråd fra ernæringsfysiologen, men vi har en datter på over året med store spisevansker (hun er utviklingshemmet) Spise foran TV-en, smoothie, og grise med mat, leker mens hun spiser... Her tenner vi på alle plugger for positiv matopplevelse. 😄 (I samråd med ernæringsfysiolog og alle de andre "spesialistene") Endret 29. mai 2020 av lillehavfruen
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #18 Skrevet 29. mai 2020 1. Test BLW, la baby smake og utforske selv. Ikke bare most mat. 2. Sjekk tungebåndet! Sjekk tungebåndsgruppa på FB. Anonymkode: 4d53c...2ce 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #19 Skrevet 29. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Uttrykket "Food before one is just for fun".🤔 Kanskje er det annerledes i USA? Anonymkode: 596f8...79e Det betyr ikke fullamming. I USA starter de også med fast føde før 12 mnd, men uttrykket betyr at mm/mme kan være hovedkilde. Anonymkode: 0cf2b...485 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #20 Skrevet 29. mai 2020 Jeg delammet fram til 6,5 mnd, nå er det kun mme. Legen sa at hun ikke var bekymret for næringsinntaket foreløpig, det var alt det motoriske rundt tygging, svelging og ulike konsistenser hun var opptatt av. Men skjønner virkelig ikke hva jeg skal gjøre når baby kniper igjen munnen. Vil i alle fall ikke vise at jeg stresser med dette, det kan da umulig gjøre saken noe bedre. Jeg lar henne prøve å putte mat i munnen selv, mate med skje, poser med smoothie, sånt nett med frukt, you name it. En og en smak, flere smaker sammen. Hun vil rett og slett ikke ha. Kan strekke seg til å suge på skjea hvis den har nesten usynlige rester av mat, men hvis det er så mye at det kommer noe på tunga blir hun veldig misfornøyd og er helt ferdig med både skje og åpen munn. TS Anonymkode: c141d...962 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå