Gå til innhold

Jeg kjører vinglete. Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar førerkort klasse B og har fått tilbakemelding bestandig av ulike lærere om at jeg kjører vinglete. Jeg klarer ikke å holde meg midt i veien, enten ligger jeg plassert for langt til venstre i kjørefeltet, eller mot venstre. Også hender det at jeg vingler mellom begge. Klarer liksom ikke å ligge i midten av kjørefeltet. Jeg er visstnok dårlig til å beregne hvor jeg ligger også.

Noen tips?

Anonymkode: e6746...18c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Se lengre fram på veien

Anonymkode: 655d6...25b

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Erfaring fikser som oftest dette. Men ser du selv at du gjør det? Eller er du helt uvitende inntil noen påpeker det? For i første tilfelle handler det om å bli kjent med bredden på vei og bredde på kjøretøy. I siste tilfelle kan det handle om syn, og i så fall bør du ta deg en tur til optiker og sjekke at det ikke er samsynet du sliter med.

Anonymkode: 08f63...5f1

AnonymBruker
Skrevet

Du må se langt frem, om du stirrer på veien foran deg vil du kjøre mer vinglete enn om du ser fremover 

Anonymkode: 9726b...e67

AnonymBruker
Skrevet

Skjer ofte om du er usikker og blikket er rett foran panseret. Slapp av og se langt frem, og ta kontrollsjekk i speilene en gang i blant for å kontrollere hvor i veibanen du ligger.

Anonymkode: 32f08...079

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjer ofte om du er usikker og blikket er rett foran panseret. Slapp av og se langt frem, og ta kontrollsjekk i speilene en gang i blant for å kontrollere hvor i veibanen du ligger.

Anonymkode: 32f08...079

Takk for gode tips, skal prøve dette. 

Anonymkode: e6746...18c

AnonymBruker
Skrevet

Legg merke til hvor du har den hvite stripa i sidespeilet ditt når du ligger bra til siden, og forsøk å holde denne jevn. Se også lenger fremover som andre sier, også trenger du nok litt mer mengdetrening... 

Anonymkode: 58c67...d69

AnonymBruker
Skrevet

Husker kjørelærer sa til meg at jeg skulle føle jeg «satt» midt mellom kjøresporene på veien. Tenker innimellom på det enda for å minne meg selv på plassering :) 

Anonymkode: 322a9...e2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde også det i begynnelsen. Jevne seg ut etterhvert som jeg fikk mer mengdetrening og ble tryggere bak rattet. Noen ganger kan terping på samme problem gjøre vondt verre. 

Anonymkode: b3783...e43

AnonymBruker
Skrevet

Se lenger frem, som andre sier. Ikke bare hjelper det på å kjøre mer stødig, men da får man også bedre overblikk over hva som venter lenger frem og kan forbrede seg. 

Anonymkode: f53b2...adc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med det samme, men ble bedre av å se langt fremover, tilpasse fart og rett og slett erfaring/trening. Jeg følte meg totalt håpløs. Jeg kunne all teori kjempekjapt, men å klare å holde farten gjennom en sving for eksempel virket jo helt umulig!  

Dette krevde myee trening for min del, men jeg er en trygg sjåfør i dag. Har hatt lappen i 3 år og føler meg for eks flinkere i dag enn for ett år siden.

Anonymkode: ed8eb...8c8

AnonymBruker
Skrevet

Se langt frem som alle sier, men for å øve seg på hvor alle hjula er plassert, er det fint å kjøre på hullete veier, gjerne grus.

Anonymkode: 4fb6f...d05

AnonymBruker
Skrevet

Kjører du en veldig liten bil? Det er lettere å kjøre jevnt og holde seg på plass på veien med en større bil. Og som flere andre her sier, se langt fram. Da er det lettere å planlegge kjøringen og slipper overraskelser.

Anonymkode: 74aa1...9d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...