Gå til innhold

rensing av makrell- og tilbehør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha stekt makrell til middag i dag, men har jo aldri i livet renset en fisk engang...! Men jeg skal få det til,Det er jo suoergodt. Hva slags tilbehør passer til? Saus? Grønnsaker? Hva bruker dere????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Steker i hvetemel med salt og pepper. Tilbehør er nypoteter og agurksalat, samt en rømmeklatt for den som liker slikt.

Når du renser, klipper/skjærer du fra gatten bak og frem til gjellene, og drar ut alt som ligger "løst". Ikke skjær for dypt, da snitter du i innvollene og det blir fort grisete. Enkelt, men slimete. Handler du i fiskebutikk, kan du få dem til å rense for deg. Jeg skjærer ofte av hodet før jeg steker, liker ikke at den "ser" på meg.

Makrell er nyyyyyyydelig - har hatt det flere ganger i år allerede. Liker pir da - litt mindre.

Skrevet

hvordna lager man agurk salat?

Skrevet

Bruker også alltid agurksalat til + rømme/kesam. Smaker nydelig.

Agurksalat lager du ved å skive agurk, bruk gjerne ostehøvel.

Lag en blanding med vann, litt eddik, salt, pepper og litt sukker. Rør sammen og hell over. La det stå å trekke litt.

Smak til. Det er bedre å ha i litt ekstra eddikk etterpå om det blir litt lite smak. Det kjenner du :)

Skrevet

ååå tusen takk for svar:) nå skal jeg prøve meg på rensingen, ser for meg at det blir d største problemet

Skrevet

Jeg syns sommerkål eller ny, norsk blomkål også smaker godt sammen med makrell. Blir liksom enda mer sommersmak og -stemning. :)

Skrevet

Den beste agurksalaten får du hvis du skjærer tynne skiver agurt (ostehøvel) og legger disse i en skål. Strø over 1 ts salt og la vann trekke ut av agurken. Så har du i eddik og litt sukker (smak deg frem) - men IKKE ekstra vann! Det blir bare vassent...

Smakte det, forresten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...