Gå til innhold

Kan jeg trekke meg fra et godtatt jobbtilbud om jeg får et bedre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i en situasjon der jeg har fått signalisert at et jobbtilbud kommer. Jeg vet enda ikke om det er et tilbud eller tilbud med tilsendt kontrakt. Mellom intervju og signal om tilbud var jeg på intervju hos noen andre som gikk ganske bra, men disse vil etter planen ikke ha svar før om 2 uker. 

Om jeg nå får et jobbtilbud hvor jeg ikke signerer en endelig kontrakt før senere - kan jeg da trekke meg fra denne stillingen etter at jeg har sagt ja til tilbudet?

Vil i utgangspunktet legge kortene på bordet hos jobb nr 2 som er hakket mer aktuell for å se om jeg kan lufte interessen og et mulig tilbud fra de før fristen er ute hos jobb 1, men er usikker på hvor lurt det er da det er mange om beinet der. Andre sier at jeg kan takke ja til første jobb og trekke meg inntill en arbeidkontrakt foreligger dersom jeg skulle fått tilbud fra nr 2 få dager etter aksepten. 

Anonymkode: 3ff12...3a0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Takl ja til første jobb og får du tilbud om jobb nr 2, trekker du deg fra første jobb.

Ingenting er skrevet i stein før avtalen er signert. Da må du kanskje la det gå en stund før du starter i jobb nr. 2, men det er jo strengt tatt ingen tjent med...

Anonymkode: 751ae...ee8

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har signert arbeidskontrakten, kan arbeidsgiver kreve at du jobber der ut oppsigelsestiden, selv om du sier opp før du tiltrer stillingen. Men ofte vil de bare la deg gå, siden de sjelden har interesse av å lære opp noen som bare skal være der i 1-2 mnd.

Anonymkode: 151c2...63c

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takl ja til første jobb og får du tilbud om jobb nr 2, trekker du deg fra første jobb.

Ingenting er skrevet i stein før avtalen er signert. 

Anonymkode: 751ae...ee8

Det er dette jeg håper på. Jeg vet at enkelte arbeidsgivere nå skal ha arbeidskontrakten signert straks en er ferdig med forhandlingene rundt tilbudet og vet at det ikke er nok tid i forbindelse med jobb nr 2 da. Om det i stedet kun er et tilbud er det en sjanse for å få et fra den andre for å se hva som egentlig vil bli best i lengden. 

Anonymkode: 3ff12...3a0

Skrevet

Ja du kan men det er ikke noe særlig, kan ikke regne med å jobbe der senere heller

AnonymBruker
Skrevet

Bare trekk deg du! Vedder på at arbeidsgiver ikke ønsker å ta deg under opplæring for at du skal jobbe ut oppsigelsestid, som for øvrig er svært kort. Dessuten har du ikke signert noe som helst. 

Anonymkode: 8121f...87b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...