Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en liten gutt på 9 uker som sover så godt på natta. Han får siste måltid klokka 21.30 og sovner for natta etter det. Vi har pleid å vekke han klokka 03.00 for mat. Etter det sovner han igjen i 03.30/04.00 tiden og våkner av seg selv for mat 06.00/07.00 tiden og da står vi opp. Spørsmålet er om vi egentlig trenger å vekke han på natten for mat? Eller kan vi la han sove som han vil og bare følge med på at vekt og antall bleier er som de skal? 

Anonymkode: 57147...1f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge han går fint opp i vekt ville jeg latt ham sove og nytt det 💕

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke HS eller lege har bedt deg gjøre det, skal du ikke det. De skal kun vekkes for mat om de sliter med vekten

Anonymkode: 277b9...489

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi måtte vekke for mat når han slet med vekten. Nå går han fint opp og kan sove til han våkner selv ifølge helsesøster. 

Anonymkode: 0168b...964

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager vekker dere han for mat? Er det noe dere har funnet på selv? 

Anonymkode: 87853...fa9

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager vekker dere han for mat? Er det noe dere har funnet på selv? 

Vi fikk beskjed om å gjøre dette da han var mindre, selv om han gikk fint opp i vekt. Og nå lurte jeg på om det var noe vi måtte fortsette med.

Ts 

Skrevet (endret)

Jeg har et barn som var prematur da han ble født, og derfor veide litt lite. Fikk da beskjed om å sette på alarm hver tredje time om natten for å mate barnet, pga dette.

Det ble imidlertid ikke nødvendig med noen alarm på mobilen, for ungen hadde innebygd alarm som gikk av en gang i timen døgnet rundt, inkl hele natten. HELE natten. Sukk....jaja, det var tider, det. 

Det jeg vil frem til er at så lenge barnet har god, gjennomsnittlig vekt og går opp som han skal, er det ingen grunn til å vekke en frisk baby som sover om natten for å mate.  

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk beskjed om å gjøre dette da han var mindre, selv om han gikk fint opp i vekt. Og nå lurte jeg på om det var noe vi måtte fortsette med.

Ts 

Merkelig, det hadde jeg aldri fulgt om baby gikk fint opp i vekt og hadde grei fødselsvekt. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts 

Jeg fikk også beskjed om det i starten, men det var mer for melkeproduksjonen del enn for barnet. Det var bare de første 3 dagene til melken kom godt på plass at vi skulle gjøre det. 

Anonymkode: 6d42d...dc9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når mamma fikk sitt tredje barn ba plutselig helsestasjonen henne om å vekke babyen på natta for å gi mat. Hun som ga dette rådet har ingen unger selv.. så mamma sa at «så lenge babyen sover, legger på seg, og er tørr, så Vekker jeg henne ikke om natta for at hun skal få mat. Når hun sover, så er hun fornøyd». Mamma ga også siste måltid ved 23-00 tiden, og da våknet babyen ved 5-6tiden når den var sulten.. så mamma råder meg(førstegangs) til å ikke vekke babyen på natterstiden med mindre det er nødvendig..

Anonymkode: 6b62a...ed0

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når mamma fikk sitt tredje barn ba plutselig helsestasjonen henne om å vekke babyen på natta for å gi mat. Hun som ga dette rådet har ingen unger selv.. så mamma sa at «så lenge babyen sover, legger på seg, og er tørr, så Vekker jeg henne ikke om natta for at hun skal få mat. Når hun sover, så er hun fornøyd». Mamma ga også siste måltid ved 23-00 tiden, og da våknet babyen ved 5-6tiden når den var sulten.. så mamma råder meg(førstegangs) til å ikke vekke babyen på natterstiden med mindre det er nødvendig..

Denne dama som sa dette jobber på helsestasjonen i dag også, etter 30 år - og gir det samme rådet til alle enda:) 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Støttes. 

Om barnet går opp i vekt og er fornøyd, er det ingen grunn for å vekke baby for mat. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Mrs Robinson skrev:

Støttes. 

Om barnet går opp i vekt og er fornøyd, er det ingen grunn for å vekke baby for mat. 

Jeg støtter også. En frisk og fin baby som har fin vektoppgang trenger ikke vekkes. De spiser ved behov.

Anonymkode: 1245a...07a

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger nok ikke vekke. Dersom barnet går opp i vekt og følger kurven. Jeg vekket ikke min som sover gjennom natta på 6 uker. 

Men det er viktig å huske at dette ikke gjelder fra fødsel for de som Måtte lese tråden. Nyfødte bør vekkes for å ikke få for lavt blodsukker. Samt melka skal komme i gang. De kan bli vandt til å leve på mindre næring enn de trenger. Men det er ikke noe man må gjøre i evigheter

Anonymkode: 4ffad...92f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...