Gå til innhold

Førskolebarn - avslutning i bhg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har førskolebarn, gjøres det noe spesielt for dem i barnehagen for tiden? Våren og siste tiden i barnehagen har jo blitt annerledes for alle i år. Men, barna er jo nå inne i sine siste uker i barnehagen. 

I vårt barns barnehage er de 10 førskolebarn på avdelingen, og en av samlingsstundene nå i juni skal fungere som avslutning. Det skal ikke være noen feiring, noe vi foreldre får være med på el. 

Jeg er litt skuffet, hadde håpet de skulle gjøre litt mer stas på dem. Men, ingenting er jo normalt i år så kanskje normen nå er at alt slikt utgår i år?

Hvordan er det der ditt barn går? Har lyst til å ta det opp med ped.leder, men vil ikke være vanskelig heller hvis det er slik det er vanlig å gjøre det i år. 

Anonymkode: a3762...598

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er det vanlig med rosesermoni i forbindelse med sommeravslutning og sommerfest. De fremfører sanger som de har øvd på og får overrakt diplom og rose samt noen ord som lykke til på veien videre. Men dette er under normale omstendigheter. Det er det ikke nå. Så barna får med seg en rose og noen ord, samt en liten fest for de det gjelder, men ingen fest eller samling med hele barnehagen og foreldre. Dessverre- men slik er det bare nå. 

Anonymkode: ca5d9...cd0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som pedleder. Hos oss blir det ingen avslutning med foreldrene i år pga koronasituasjonen. Men vi skal ha en liten seremoni sammen med førskolebarna hvor det blir utdeling av perm, diplom og rose til førskolebarna.

Anonymkode: 653e4...741

Skrevet

Eldste min er førskolebarn, og de er ni stk i gruppa hans. De hadde overnatting i barnehagen denne uka som avslutning. Det er tradisjon hvert år, men i år kunne ikke foreldrene være med tidlig på kvelden da. De fikk utdelt permene sine, spiste god mat, godis, så film og kosa seg sammen. Om det blir noe mer veit jeg ikke, men tviler for det blir arrangert en sommerfest som tidligere år.

AnonymBruker
Skrevet

Hm. Høres ut som at dette kanskje er standarden i år da. Siden der er snakk om 10 barn trodde jeg vel kanskje at det var innafor å samle til et utendørs arrangement. Hvis alle mot formodning stilte med to foreldre så er man jo «bare» oppe i 30 stk + et par ansatte.

Jaja. Får høre om de i det minste kan prøve å gjøre det litt spesielt for barna da hvertfall. Jeg spurte om de kom til å få permer, men det hadde de ikke tid å lage i år. Så da har vi ingen bilder fra barnehagetiden eller noe å se tilbake på, utover gruppebilde fra det ene året det var barnehagefotografering og en håndfull bunke tegninger. Litt kjipt rett og slett. Større avslutninger kommer heldigvis etterhvert og dette blir glemt, men nå føles det litt sårt. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Her var de på overnattingstur på en hytte i skogen. Først var det grilling, sang og utdeling av barnehagepermene. Så dro vi foreldrene og ungene ble igjen. Min datter storkoste seg😊 De hadde fisket, spikket bålpinner, lekt masse og hatt det fint.

Anonymkode: b3902...43d

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm. Høres ut som at dette kanskje er standarden i år da. Siden der er snakk om 10 barn trodde jeg vel kanskje at det var innafor å samle til et utendørs arrangement. Hvis alle mot formodning stilte med to foreldre så er man jo «bare» oppe i 30 stk + et par ansatte.

Jaja. Får høre om de i det minste kan prøve å gjøre det litt spesielt for barna da hvertfall. Jeg spurte om de kom til å få permer, men det hadde de ikke tid å lage i år. Så da har vi ingen bilder fra barnehagetiden eller noe å se tilbake på, utover gruppebilde fra det ene året det var barnehagefotografering og en håndfull bunke tegninger. Litt kjipt rett og slett. Større avslutninger kommer heldigvis etterhvert og dette blir glemt, men nå føles det litt sårt. 

ts

Skjønner godt at det føles sårt! Hvis barnehagen ikke gjør noe, hva med å spørre resten av foreldregruppen om dere skal arrangere noe privat? For barnas del ihvertfall.

• Liker 1
Skrevet

Her har det meste av kos utgått, men de skal ha pysjamasfest en kveld☺️ Med kino, god mat og leker. Tror det blir en fin kveld for ungene.

AnonymBruker
Skrevet

Har forstått det slik at det skal være avslutning med foreldre hos oss, bare 8 barn i førskolegruppa.
I tillegg skal de ha overnatting.

Anonymkode: 4d713...959

Skrevet (endret)

Feil tråd

Endret av Vindmølle
AnonymBruker
Skrevet

Her hos oss, skal alle "skolestarterne" samles i en kohort i uke 24 og 25. De skal øve på sanger og ha et eget opplegg disse ukene. Det hele skal avsluttes i en stor fest med forestilling, rosesermoni osv som skal filmes slik at vi foreldre kan se den i etterkant. Synes de har funnet en god løsning for ungene våre ❤️

Anonymkode: 345ad...5b3

AnonymBruker
Skrevet

Her er overnatting og fest med foreldrene avlyst, men de skal ha en egen markering for barna utenfor normal barnehagetid. Skulle selv så gjerne vært til stede, men tenker det viktigste er at ungen får en fin markering og avslutning selv om den blir litt alternativ.

Anonymkode: 64e90...83d

AnonymBruker
Skrevet

Forstår at det kan føles sårt og at forventningene har vært noe annet enn det lille dere får! Men samtidig, ha også respekt for at ulike barnehager stiller ulikt mtp ressurser og problemløsning. Det kan også være grunner dere ikke vet, og heller ikke har krav på å få vite, til at de velger å gjøre det minimalt og på den måten de gjør. 

Så er det også alltid lov å spørre på en ryddig måte, om hvorfor ting blir gjort og om det er mulig å gjøre det på en annen måte. Vær ærlig og si at dere hadde andre forventninger, men la personalet få gi det svaret de har og vis respekt i fht at barnehagen nok har diskutert og kommet fram til det de mener er best eller i stand til nå. 

Og barna kan få en vel så god og minnerik avslutning selvom det ikke gjøres slik som ifjor og med foreldre tilstede. De er også store nok til å vite grunner for endringene, dersom det er korona smitteverntiltak som er begrunnelsen. 

Bilder kan dere kanskje spørre om å få tilsendt digitalt, eller om dere skaffer en minnepenn de kan legge dem på? Jeg ville forhørt meg om det iallefall! 

Anonymkode: cfe20...4e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår at det kan føles sårt og at forventningene har vært noe annet enn det lille dere får! Men samtidig, ha også respekt for at ulike barnehager stiller ulikt mtp ressurser og problemløsning. Det kan også være grunner dere ikke vet, og heller ikke har krav på å få vite, til at de velger å gjøre det minimalt og på den måten de gjør. 

Så er det også alltid lov å spørre på en ryddig måte, om hvorfor ting blir gjort og om det er mulig å gjøre det på en annen måte. Vær ærlig og si at dere hadde andre forventninger, men la personalet få gi det svaret de har og vis respekt i fht at barnehagen nok har diskutert og kommet fram til det de mener er best eller i stand til nå. 

Og barna kan få en vel så god og minnerik avslutning selvom det ikke gjøres slik som ifjor og med foreldre tilstede. De er også store nok til å vite grunner for endringene, dersom det er korona smitteverntiltak som er begrunnelsen. 

Bilder kan dere kanskje spørre om å få tilsendt digitalt, eller om dere skaffer en minnepenn de kan legge dem på? Jeg ville forhørt meg om det iallefall! 

Godt mulig du har rett. Jeg vet ikke hvorfor de velger å gjøre så lite ut av det. Det er selvsagt en mulighet for at de har god grunn. Jeg klarer likevel ikke å fatte og begripe hvorfor det ikke kan være mulig å lage i stand en seremoni for dem med utdeling av diplom, rose, perm eller et eller annet, og lage en liten fest for dem. En time eller to en av dagene fremover, i barnehagens åpningstid. Det burde virkelig ikke være noe stort problem for dem å stelle i stand. Jeg ser daglig alle de faste ansatte på avdelingen, og noe skal de jo uansett fylle dagene med. At vi foreldre går glipp av det er ikke hovedpoenget, men at det for barnas del nesten forbigår i stillhet. 

når det gjelder bilder så har jeg spurt, men blitt avvist. De har ikke tid til å gå gjennom bilder sier de, og pga personvern ovenfor de andre barna får ikle vi lov til å gå gjennom bilder og plukke ut selv. Jeg må si at jeg lurer på om det i det hele tatt eksisterer bilder. I løpet av alle årene i barnehagen har vi kun to ganger fått se bilder (en gang var det en bildekarusell på et foreldremøte, og en annen gang hang det noen bilder på veggen etter en tur)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kun 5 førskolebarn på vår avdeling. Allikevel ingen verdig avslutningsseremoni, kun noe lignende som dere skal ha. Jeg er skuffa. Hadde forstått det om vi bodde i Oslo, men her hvor vi bor er det ikke korona. Er så lei dette hysteriet! 

Anonymkode: b7565...a88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker generelt nå, for jeg kjenner naturlig nok ikke din bhg, tar forbehold om at det kan være dårlig motivasjon og latskap, for det forekommer dessverre.

Men de ansatte fyller dagene nå, i hht smittevern og veileder med å være tilstede i barnas aktive hverdag. Det er ennå litt annerledes, gjerne med redusert åpningstid og noe ekstra oppgaver.

Da blir det automatisk veldig mye mindre eller ingen tid til å lage ferdig permer, ordne diplom, møter for å forberede større eller mindre arrangement, gå igjennom bilder, hente inn tillatelse fra alle involverte for evt deling av bilder (noe som forøvrig er blitt veldig mye strengere fra sentralt hold ifht personvern)...

Alle slike ting tar mer tid enn man kanskje tror, og mye av det kan vanskelig gjøres uten å gå fra barna og avdelingen. Også en slik tilsynelatende liten ting som en "rask" seremoni, skal planlegges og gjennomføres, ikke bare plottes inn i kalenderen. 

Godt mulig denne bhg også har lite bildemateriale, og da kan det paradoksalt nok ta enda mer tid og ressurs å få på plass permer og bilder som er tilfredsstillende. 

Misforstå meg ikke, jeg har stor forståelse for at du mener og føler som du gjør! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det det blir bare for dumt. Vi foreldre skal ikke hå rundt på nåler. Selvsagt skal alt gjøres på en ryddig måte, men klart man skal utfordre og stille krav til saklig og dokumenterte avgjørelser. Jeg har vært FAU leder i en årrekke, og selvsagt skal FAU være en pådriver for å utfordre det etablerte der vi mener det er feil.

Hos oss blir det avslutning, men kun for skolestartene pluss foreldre. Ingen søsken eller andre. Alle planer er gjort med FAU og vi vet avslutning var viktig. Vi krevde derfor at dette skulle prioriteres, så fikk heller noe annet gå ut.

TS; mitt beste tips; ta kontakt med FAU

Anonymkode: 69bf1...988

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det det blir bare for dumt. Vi foreldre skal ikke hå rundt på nåler. Selvsagt skal alt gjøres på en ryddig måte, men klart man skal utfordre og stille krav til saklig og dokumenterte avgjørelser. Jeg har vært FAU leder i en årrekke, og selvsagt skal FAU være en pådriver for å utfordre det etablerte der vi mener det er feil.

Hos oss blir det avslutning, men kun for skolestartene pluss foreldre. Ingen søsken eller andre. Alle planer er gjort med FAU og vi vet avslutning var viktig. Vi krevde derfor at dette skulle prioriteres, så fikk heller noe annet gå ut.

TS; mitt beste tips; ta kontakt med FAU

Anonymkode: 69bf1...988

Hæ? Har ikke skrevet noe om å gå å nåler? Eller ikke kreve saklig avgjørelse? Da var jeg veldig uklar, når du sitter igjen med det. Det kan og skal stilles spørsmål og evt utfordres. Poenget mitt var "ryddig måte" og at det kan være enkelte avgjørende faktorer som er helt innafor uten at det alltid er krav til å legge dem fram i en kollektiv begrunnelse. Og "ryddig måte" kan såklart være via et pådrivende FAU. 

Fint at FAU hos dere er så aktive! Her jeg har barna mine lider de tilsynelatende av høy grad sjenanse, dvs liten innsats i fht forventet. Det er visst ulike ressurser ulike steder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...