Gå til innhold

Tisse på jorda for å gi næring til planten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en liten potte med jord i også har jeg plukket løvetann frø. Jeg vil plante et løvetannfrø i den potta, men tror det er lite næring i jorda. Så fikk jeg en tanke hjelper det da hvis tisser i den jorda? Har også hørt man kan putte bananskall i jorda, men bare lurer, hjelper det å tisse i jorda?

Anonymkode: d5067...8c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ofte skal man ha litt næringsfattig jord når man sår. Jeg vet ikke hvorfor.

Over til spørsmålet ditt. Urin har masse flott næring, men ren urin er ganske sterkt, og 

Du kan derimot lage gullvann av 1 del urin til 10 deler vann, f.eks. 1 dl urin i 10 dl vann. Plantene elsker gullvann, men jeg ville ikke gitt det mange ganger i uka.

Hvis du googler, finner du mange tips til hjemmelaget gjødsel.

Jeg fant denne oppskriften i en artikkel fra Aftenposten. (https://www.aftenposten.no/bolig/i/AdoMEE/ukens-groenne-tips-kaster-du-kaffegruten-den-kan-brukes-til-baade-velv) Har ikke prøvd den selv, men planlegger å gjøre det.

Oppskrift på hjemmelaget gjødsel:

• Finn frem en blender
  • Putt oppi kaffegruten fra to kanner kaffe
  • Putt oppi fire bananskall
  • Ha i eggeskall fra cirka tolv egg
  • Hell oppi vann slik at blenderen går rundt
  • Kjør det hele til en grøtete masse. Fordel utover planter du har inne og bedet i hagen eller i blomsterkrukkene på balkongen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Grønt blad skrev:

Ofte skal man ha litt næringsfattig jord når man sår. Jeg vet ikke hvorfor.

Over til spørsmålet ditt. Urin har masse flott næring, men ren urin er ganske sterkt, og 

Du kan derimot lage gullvann av 1 del urin til 10 deler vann, f.eks. 1 dl urin i 10 dl vann. Plantene elsker gullvann, men jeg ville ikke gitt det mange ganger i uka.

Hvis du googler, finner du mange tips til hjemmelaget gjødsel.

Jeg fant denne oppskriften i en artikkel fra Aftenposten. (https://www.aftenposten.no/bolig/i/AdoMEE/ukens-groenne-tips-kaster-du-kaffegruten-den-kan-brukes-til-baade-velv) Har ikke prøvd den selv, men planlegger å gjøre det.

Oppskrift på hjemmelaget gjødsel:

• Finn frem en blender
  • Putt oppi kaffegruten fra to kanner kaffe
  • Putt oppi fire bananskall
  • Ha i eggeskall fra cirka tolv egg
  • Hell oppi vann slik at blenderen går rundt
  • Kjør det hele til en grøtete masse. Fordel utover planter du har inne og bedet i hagen eller i blomsterkrukkene på balkongen.

Takk, har prøvd å putte oppi litt kaffegrut i jorda. Kult å se jeg ikke var helt på bærtur med urinen😂

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk, har prøvd å putte oppi litt kaffegrut i jorda. Kult å se jeg ikke var helt på bærtur med urinen😂

Du kan ha i litt urin for å starte en kompost, men ikke bruke som ren gjødsel. 

Anonymkode: 422b4...975

AnonymBruker
Skrevet

Regner med at dette er troll siden du påstår du skal så løvetann, men hvis ikke så vokser de opp hvor som helst og har svært lave krav.

Anonymkode: c63ae...062

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at dette er troll siden du påstår du skal så løvetann, men hvis ikke så vokser de opp hvor som helst og har svært lave krav.

Anonymkode: c63ae...062

Det er desverre ikke troll😅 jeg prøver å finne meninga med livet eller noe sånn. Dette er bare min måte å håndtere livet på akkurat nå. Har planta et par frø som jeg fant ute. Gratis og forhåpentligvis gir mening i mørket!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser for meg deg sitte skrevs over blomsterpotter og tisser 😂

Anonymkode: 82797...3d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser for meg deg sitte skrevs over blomsterpotter og tisser 😂

Anonymkode: 82797...3d3

😂😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en liten potte med jord i også har jeg plukket løvetann frø. Jeg vil plante et løvetannfrø i den potta, men tror det er lite næring i jorda. Så fikk jeg en tanke hjelper det da hvis tisser i den jorda? Har også hørt man kan putte bananskall i jorda, men bare lurer, hjelper det å tisse i jorda?

Urin direkte på planter drepper faktisk...

Anonymkode: 11ba0...e19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Urin direkte på planter drepper faktisk...

Anonymkode: 11ba0...e19

Ja, må nok tynne det ut først. 

• Liker 3
Gjest Boron
Skrevet

Urin er drepen for blomster. Men avføring er gjødsel! 

Så ta å drit i potta! ;) 

Æresord.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Boron skrev:

Urin er drepen for blomster. Men avføring er gjødsel! 

Så ta å drit i potta! ;) 

Æresord.

Urin er ikke drepen for blomster. Det er helt topp gjødsel, bare det blandes ut slik det er skrevet tidligere i tråden. Her står det mer om "gullvann". Og se her, tissepotte og vannkanne i ett! 😂 

Anonymkode: d268f...01a

• Liker 3
Gjest Boron
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Urin er ikke drepen for blomster. Det er helt topp gjødsel, bare det blandes ut slik det er skrevet tidligere i tråden. Her står det mer om "gullvann". Og se her, tissepotte og vannkanne i ett! 😂 

Er det forskjell på urin fra mennesker kontra hund? For urinen til hunden dreper alt som er. Det er helt bart der han bruker å tisse.

Men avføring er uansett tidenes gjødsel ;) 

Skrevet
1 time siden, Boron skrev:

Er det forskjell på urin fra mennesker kontra hund? For urinen til hunden dreper alt som er. Det er helt bart der han bruker å tisse.

Men avføring er uansett tidenes gjødsel ;) 

AB du siterer mener at urin er bra når det vannes ut (slik jeg skrev ovenfor). Ren urin er for konsentrert, men utvannet urin er super gjødsel for plantene 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Grønt blad skrev:

AB du siterer mener at urin er bra når det vannes ut (slik jeg skrev ovenfor). Ren urin er for konsentrert, men utvannet urin er super gjødsel for plantene 😊

Nettopp. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

zzzzzzzzzzzzzzzzzz

AnonymBruker
Skrevet

Min kompis hadde en liten marihuana plantasje i leiligheten, og han pisset i jorda for han mente det var bra for potplantene. 

Anonymkode: a0eb2...22c

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Nå har løvetennene spiret! 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har løvetennene spiret! 

5DC870F5-AD2E-4C57-830D-711B7F37BB37.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes løvetann er fin jeg, når den står i blomst. Men jeg sår den ikke akkurat. Du kan prøve å så alt du har frø eller steiner fra frukt du har kjøpt. Som epler, tomat, avokado, nektariner, appelsiner ol. Det er morsomt. Mange av dem kan bli ganske store planter. Og blir det for stort så kan de klippes for å holdes lave/små. 

Anonymkode: 8cc11...cb7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...