AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #1 Skrevet 29. mai 2020 Inspirert av en annen tråd her; hvilke dårlige erfaringer har dere hatt med helsesøstrene dere har hatt og hvordan løste dere problemet? Anonymkode: c01e0...764
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #2 Skrevet 29. mai 2020 Var ikke oppdatert på mme, så jeg måtte sitte og informere henne om at hun ga meg feil informasjon 🙄 Anonymkode: 20e8d...8b1 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #3 Skrevet 29. mai 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var ikke oppdatert på mme, så jeg måtte sitte og informere henne om at hun ga meg feil informasjon 🙄 Anonymkode: 20e8d...8b1 Det skjedde her og, men fikk følelsen av at hun satt pris på å lære mer. Her måtte jeg og hjelpe henne med en annen mamma som gav mme, måtte fortelle alt om flasking, tips og triks. Syns det var veldig fint 😊 Anonymkode: 3ac5c...614 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #4 Skrevet 29. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det skjedde her og, men fikk følelsen av at hun satt pris på å lære mer. Her måtte jeg og hjelpe henne med en annen mamma som gav mme, måtte fortelle alt om flasking, tips og triks. Syns det var veldig fint 😊 Anonymkode: 3ac5c...614 Men er det ikke sånt HS bør kunne? Vi har jo ikke den tjenesten for å kunne belære dem? Anonymkode: c01e0...764 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #5 Skrevet 29. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det skjedde her og, men fikk følelsen av at hun satt pris på å lære mer. Her måtte jeg og hjelpe henne med en annen mamma som gav mme, måtte fortelle alt om flasking, tips og triks. Syns det var veldig fint 😊 Anonymkode: 3ac5c...614 Fint? De skal være den profesjonelle part, skal jo ikke være opp til oss å lære de opp. Anonymkode: 20e8d...8b1 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #6 Skrevet 29. mai 2020 Helsesøster jeg hadde med eldste. Jeg slet med ammingen, hadde lite produksjon og babyen gikk ned masse i vekt. Tok også flere uker før hun nådde igjen fødselsvekta si. Her skulle det ammes for alle penga. Var ikke snakk om at jeg skulle gå over til flaske. Var på helsestasjonen annenhver dag de første ukene for å veie babyen. Etter 5 uker med amming og pumping hver tredje time, og en baby som gråt og gråt, og ikke tok igjen fødselsvekta si, møtte jeg en vikar for helsesøster på helsestasjonen. Hun sa til meg at man må ikke amme for enhver pris. Hun sa at hvis jeg ville slutte, så sluttet jeg. Det var det ingen andre enn jeg som kunne bestemme. Etter at jeg sa jeg ville slutte, sa hun at hun så det på meg at jeg ble 50 kilo lettere. Jeg fikk et helt annet drag over ansiktet. Jeg er veldig for amming selv, men ikke for enhver pris. Heldigvis gikk det lettere med nr 2 og 3! Anonymkode: 06582...f42 10
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #7 Skrevet 29. mai 2020 Da lille var baby hadde vi en fantastisk helsesøster (som det het da). Vàr for våre signaler, åpen og god. Så flyttet vi, og på den nye helsestasjonen ville de først ikke at far skulle komme med barnet - det spilte ingen rolle at han akkurat hadde avsluttet en over 6 måneders fulltidspermisjon; de ville ha mor inn, for «erfaringsmessig kjenner hun barnet bedre». Helsesøsteren vi fikk var som innsiden av sjelen til en MyLittlePony; hun dullet og dillet og aaaalt skulle være SÅÅÅ fantastisk og den beste tiden i hele liiivet, og uansett hva det gjaldt så var det plent umulig å få et konkret råd ut av damen. Barnet ble helt perpleks av å bli snakket til som en liten baby, og ville ikke hverken se på damen eller snakke til henne. Og hvorfor svarte damen Mamma når det var Pappa som spurte om noe? Teite damen... Hver gang vi gikk ut derfra (for de ville som sagt ikke booke med far), var det som om vi alle hadde spist for mye bløtkake og bare lengtet etter gulrot og grovbrød igjen! 😅🙈 Etter en stund ba vi om å få bytte helsesøster, men fikk nei. Da spurte vi om det gikk an å bytte helsestasjon, men nei. Så da skrev vi og informerte om at da kom vi ikke til å benytte oss av helsestasjonen videre, for vi fikk ikke noe ut av besøkene der og barnet var bare skeptisk til hele damen. Dårlig kjemi, rett og slett. Vi kunne jo bare ta det privat i stedet. Da ble det liv i leiren, leder på huset ringte og «innkalte» til møte og vi måtte sitte der og forsvare oss - selv om loven sier at man er i sin fulle rett til å ta barnets helsekontroller et annet sted enn på helsestasjonen. Fikk høre at når barnet skulle på skolen så ville det jo uansett være helsesøster der som fulgte opp, så det var liten vits i å trekke seg ut. Vi måtte faktisk frem med Lovdata og Stortinget og Legeforeningens presiseringer for å få damen til å forstå at helsestasjonen ikke er obligatorisk å bruke, og skolehelsetjenesten er likeledes et TILBUD det er obligatorisk å GI, ikke obligatorisk å benytte. Ikke det at vi i utgangspunktet hadde noe imot skolens helsesøster - vi kjente henne ikke engang. Men vi har noe imot det når LOVEN gir oss rett til noe, med begrunnelse i at foreldre må ha den retten til selv å skreddersy for sitt barn, men så skal vi altså ikke kunne benytte den retten uten mistenkeliggjøring. De hørte ikke på oss engang, selv om vi hadde «sagt opp» både skriftlig og muntlig. Timer ble satt opp, og vi måtte til samme damen. Jeg må understreke at jeg forstår det der når helsepersonell i utgangspunktet er bekymret for noen. Men når det ikke foreligger noen bekymring, så kan de ikke drive på slik. Det hele var svært ubehagelig for oss som foreldre, og underminerte tilliten vi hadde til helsestasjonen som institusjon. Vi var verdens mest åpne og tillitsfulle brukere der - og det ødela de på et blunk. Vi kommer aldri til å banke på der dersom noe skulle knipe, det er sikkert. Anonymkode: 9dd75...0bc 7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #8 Skrevet 29. mai 2020 Helsesøstre som ikke har barn selv er nokså pyton å forholde seg til. Da skal absolutt alt gå etter boka og teorien. Null forståelse for at teori og praksis er to forskjellige ting. Anonymkode: 4bb44...1e2 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #9 Skrevet 29. mai 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Helsesøstre som ikke har barn selv er nokså pyton å forholde seg til. Da skal absolutt alt gå etter boka og teorien. Null forståelse for at teori og praksis er to forskjellige ting. Anonymkode: 4bb44...1e2 Heller boka enn "Sånn gjorde jeg med mine barn, derfor er dette riktig!", selv når "boka" sier noe annet. Anonymkode: 1db7c...cda 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #10 Skrevet 29. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Heller boka enn "Sånn gjorde jeg med mine barn, derfor er dette riktig!", selv når "boka" sier noe annet. Anonymkode: 1db7c...cda Begge deler er like ille. Mange helsesøstre har enten utdatert informasjon eller følger boka slavisk til tross for at det er mange situasjoner der man må bruke skjønn og sunn fornuft. Anonymkode: c01e0...764 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #11 Skrevet 29. mai 2020 Jeg er veldig fornøyd med helsesøsteren til mine to barn. Hun er hyggelig, virker faglig oppdatert og er opptatt av at barn skal få nærhet, trygghetssirkelen, samsoving er flott (egen seng er også flott), hun er raus og opptatt av mangfold og at familier er forskjellige. Hun er rett og slett super. Men da hun har vært syk, fikk vi noen andre, og da har jeg ikke vært like fornøyd. På 4 mnd-kontroll med eldste, da hun var veldig klar på at vi burde begynne med mat, gjerne mais-pulvergrøt og det til tross for at ammingen gikk bra og barne vokste godt. På 6-ukerskontrollen til min yngste, en stor gutt, mente vikarhelsesøsteren at jeg ammet for ofte og mye (jeg fullammet), fordi hun syntes han var (for?) tung og stor. Da hun etterhvert plottet inn tallene på pc-en, så hun at gutten lå akkurat der han skulle mtp. vekt og lengde ved fødsel (4450g og 53cm), og hun korrigerte seg selv og sa "at jeg ikke måtte amme mindre, for han trengte all maten". Jeg opplevde det hele som litt sårt (siden jeg slet med overvekt store deler av ungdomstid og som ung voksen, og vil ikke at mine barn skal oppleve det samme ) og også uprofesjonelt. Hun burde ha sett på kurven på pc før hun skulle sagt det hun tenkte. Jeg velger å sette det på tabbekvota, men synes uansett at hun var såpass erfaren at det ikke burde skjedd. Noen uheldige erfaringer, men vår faste helsesøster er altså super! Anonymkode: c0d79...978 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #12 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (På 29.5.2020 den 14.03): Da lille var baby hadde vi en fantastisk helsesøster (som det het da). Vàr for våre signaler, åpen og god. Så flyttet vi, og på den nye helsestasjonen ville de først ikke at far skulle komme med barnet - det spilte ingen rolle at han akkurat hadde avsluttet en over 6 måneders fulltidspermisjon; de ville ha mor inn, for «erfaringsmessig kjenner hun barnet bedre». Helsesøsteren vi fikk var som innsiden av sjelen til en MyLittlePony; hun dullet og dillet og aaaalt skulle være SÅÅÅ fantastisk og den beste tiden i hele liiivet, og uansett hva det gjaldt så var det plent umulig å få et konkret råd ut av damen. Barnet ble helt perpleks av å bli snakket til som en liten baby, og ville ikke hverken se på damen eller snakke til henne. Og hvorfor svarte damen Mamma når det var Pappa som spurte om noe? Teite damen... Hver gang vi gikk ut derfra (for de ville som sagt ikke booke med far), var det som om vi alle hadde spist for mye bløtkake og bare lengtet etter gulrot og grovbrød igjen! 😅🙈 Etter en stund ba vi om å få bytte helsesøster, men fikk nei. Da spurte vi om det gikk an å bytte helsestasjon, men nei. Så da skrev vi og informerte om at da kom vi ikke til å benytte oss av helsestasjonen videre, for vi fikk ikke noe ut av besøkene der og barnet var bare skeptisk til hele damen. Dårlig kjemi, rett og slett. Vi kunne jo bare ta det privat i stedet. Da ble det liv i leiren, leder på huset ringte og «innkalte» til møte og vi måtte sitte der og forsvare oss - selv om loven sier at man er i sin fulle rett til å ta barnets helsekontroller et annet sted enn på helsestasjonen. Fikk høre at når barnet skulle på skolen så ville det jo uansett være helsesøster der som fulgte opp, så det var liten vits i å trekke seg ut. Vi måtte faktisk frem med Lovdata og Stortinget og Legeforeningens presiseringer for å få damen til å forstå at helsestasjonen ikke er obligatorisk å bruke, og skolehelsetjenesten er likeledes et TILBUD det er obligatorisk å GI, ikke obligatorisk å benytte. Ikke det at vi i utgangspunktet hadde noe imot skolens helsesøster - vi kjente henne ikke engang. Men vi har noe imot det når LOVEN gir oss rett til noe, med begrunnelse i at foreldre må ha den retten til selv å skreddersy for sitt barn, men så skal vi altså ikke kunne benytte den retten uten mistenkeliggjøring. De hørte ikke på oss engang, selv om vi hadde «sagt opp» både skriftlig og muntlig. Timer ble satt opp, og vi måtte til samme damen. Jeg må understreke at jeg forstår det der når helsepersonell i utgangspunktet er bekymret for noen. Men når det ikke foreligger noen bekymring, så kan de ikke drive på slik. Det hele var svært ubehagelig for oss som foreldre, og underminerte tilliten vi hadde til helsestasjonen som institusjon. Vi var verdens mest åpne og tillitsfulle brukere der - og det ødela de på et blunk. Vi kommer aldri til å banke på der dersom noe skulle knipe, det er sikkert. Anonymkode: 9dd75...0bc Jeg svarer litt sent, men har selv opplevd at helsestasjonen ikke kjenner til lovverket på dette området. Jeg ble meldt til barnevernet fordi helsesykepleier trodde fullt og fast på at det ikke er mulig å ta kontrollene hos lege. Etter å ha blitt konfrontert med lovverket, forsvarte helsesykepleier meldingen med at legen uansett ikke er like kvalifisert som helsesykepleier! Dette viser vel at de aller aller fleste går til kontroll ved helsestasjonen, men jeg synes uansett at det er lite tillitsvekkende at helsestasjonen prøver å tvinge folk til å benytte seg av tilbudet. Og at det ikke får noen konsekvenser når helsestasjonen utøver myndighetsmisbruk. Anonymkode: e2e41...fd6 6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #13 Skrevet 9. april 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg svarer litt sent, men har selv opplevd at helsestasjonen ikke kjenner til lovverket på dette området. Jeg ble meldt til barnevernet fordi helsesykepleier trodde fullt og fast på at det ikke er mulig å ta kontrollene hos lege. Etter å ha blitt konfrontert med lovverket, forsvarte helsesykepleier meldingen med at legen uansett ikke er like kvalifisert som helsesykepleier! Dette viser vel at de aller aller fleste går til kontroll ved helsestasjonen, men jeg synes uansett at det er lite tillitsvekkende at helsestasjonen prøver å tvinge folk til å benytte seg av tilbudet. Og at det ikke får noen konsekvenser når helsestasjonen utøver myndighetsmisbruk. Anonymkode: e2e41...fd6 Takk for svar! 😊 Ja, det er utrolig lite tillitvekkende når de driver på slik, og det er vanvittig frustrerende at ingen tar sånne overtramp på alvor. Man har ingensteds å henvende seg, og det er ikke noe reelt vern mot den effekten vi møtte: At det ikke spiller noen rolle at de ikke hadde noe bekymringsverdig å peke på hos dere, for det faktum at man ønsker å ta oppfølgingen et annet sted (hvilket man har rett til), sees i seg selv som et rødt flagg som skal vekke bekymring. Vi fikk høre at hvis vi sluttet, så ville de kreve å få oversendt resultatene pluss dokumentasjon på at undersøkelsene var gjennomført. «Men det har jo myndighetene presisert at dere ikke har adgang til å kreve,» sa vi, og viste dem publikasjon på nett. Men da var vi visst vrange og samarbeidet ikke, så leder svarte at reaksjonen vår nå ville bli sett på som et moment som var egnet til å vekke bekymring. «Men i den samme presiseringen står det jo også svart på hvitt at det å avslutte kontakten med helsestasjonen alene IKKE med loven i hånd kan sies å være bekymringsverdig,» sa vi. Og hadde jammen kilde på det også. Det var helt tydelig at dette var ny og upløyd mark for lederen på helsestasjonen, for hun visste virkelig ikke hvordan hun skulle hale situasjonen i land etterpå. Jeg er skrudd sammen slik at jeg helt fint kan sende over sånn dokumentasjon i en TILLITVEKKENDE relasjon. Men når en profesjonell aktør tråkker over lovverk og regler og kjører sitt eget løp på den måten, da slutter jeg å være blid og føyelig. Sånt kan vi ikke ha i samfunnet, og det er helt essensielt å få luket vekk ulovlig og respektløs praksis dersom helsestasjonene skal kunne fortsette å være førstelinjetjeneste med implisitt tillit i vår kollektive foreldrekultur. Og vi visste at vi ikke hadde gjort noe galt, så vi tok en for laget. I ettertid har vi møtt mange som synes det var i overkant paranoid/regelryttersk/flisespikkeri det vi gjorde, men jeg tenker bare i mitt stille sinn at jeg tenker nok at de ville forstått hva jeg mente hvis de bare hadde litt større innsikt i demokrati og de mer filosofiske sidene av samfunnsbyggingens og jussens grunnlag. Anonymkode: 9dd75...0bc 7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #14 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Takk for svar! 😊 Ja, det er utrolig lite tillitvekkende når de driver på slik, og det er vanvittig frustrerende at ingen tar sånne overtramp på alvor. Man har ingensteds å henvende seg, og det er ikke noe reelt vern mot den effekten vi møtte: At det ikke spiller noen rolle at de ikke hadde noe bekymringsverdig å peke på hos dere, for det faktum at man ønsker å ta oppfølgingen et annet sted (hvilket man har rett til), sees i seg selv som et rødt flagg som skal vekke bekymring. Vi fikk høre at hvis vi sluttet, så ville de kreve å få oversendt resultatene pluss dokumentasjon på at undersøkelsene var gjennomført. «Men det har jo myndighetene presisert at dere ikke har adgang til å kreve,» sa vi, og viste dem publikasjon på nett. Men da var vi visst vrange og samarbeidet ikke, så leder svarte at reaksjonen vår nå ville bli sett på som et moment som var egnet til å vekke bekymring. «Men i den samme presiseringen står det jo også svart på hvitt at det å avslutte kontakten med helsestasjonen alene IKKE med loven i hånd kan sies å være bekymringsverdig,» sa vi. Og hadde jammen kilde på det også. Det var helt tydelig at dette var ny og upløyd mark for lederen på helsestasjonen, for hun visste virkelig ikke hvordan hun skulle hale situasjonen i land etterpå. Jeg er skrudd sammen slik at jeg helt fint kan sende over sånn dokumentasjon i en TILLITVEKKENDE relasjon. Men når en profesjonell aktør tråkker over lovverk og regler og kjører sitt eget løp på den måten, da slutter jeg å være blid og føyelig. Sånt kan vi ikke ha i samfunnet, og det er helt essensielt å få luket vekk ulovlig og respektløs praksis dersom helsestasjonene skal kunne fortsette å være førstelinjetjeneste med implisitt tillit i vår kollektive foreldrekultur. Og vi visste at vi ikke hadde gjort noe galt, så vi tok en for laget. I ettertid har vi møtt mange som synes det var i overkant paranoid/regelryttersk/flisespikkeri det vi gjorde, men jeg tenker bare i mitt stille sinn at jeg tenker nok at de ville forstått hva jeg mente hvis de bare hadde litt større innsikt i demokrati og de mer filosofiske sidene av samfunnsbyggingens og jussens grunnlag. Anonymkode: 9dd75...0bc Bra!! Jeg tenker at det er ikke alle som leser seg opp på reglene og er klar over at helsestasjonen er frivillig, så lenge man ellers oppfyller sin plikt ved å gi barnet helsehjelp (fastlege/privat). Hvis man holder kjeft og føyer seg etter helsestasjonens ønsker, så får vi ingen endring. Dersom noen av oss står imot presset fra helsestasjonen og opplyser de, så blir det forhåpentligvis enklere for andre som ønsker å "bryte ut" og ta kontrollene andre steder, men som ikke er klar over at det er mulig. Anonymkode: e2e41...fd6 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #15 Skrevet 9. april 2021 59 minutter siden, AnonymBruker said: «Men det har jo myndighetene presisert at dere ikke har adgang til å kreve,» sa vi, og viste dem publikasjon på nett. Anonymkode: 9dd75...0bc Kan jeg få lenken til denne publikasjonen?... Bare i tilfelle, at jeg vet hva jeg skaulle svare! jeg har ikke så stor tillit til helsestasjonene heller. Rådene deres er helt ubrukelige og i tillegg fikk barnet mitt abscess etter vaksinasjon. Anonymkode: 22ba8...5cb
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #16 Skrevet 9. april 2021 Vi har vært på 3 forskjellige helsestasjoner med første, og nå med andre har vi pga sykdom møtt to forskjellige helsesøstre. Har vært livredd hver gang, men har bare møtt superkoselige damer som virker kjempeflinke.. Anonymkode: 9c74c...407
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #17 Skrevet 9. april 2021 Med begge ungene har helsesykepleier hengt seg veldig opp i kurvene og skjemaene, og ikke utvist skjønn. Heldigvis har legene på hs hatt mer vett.. Ble henvist til barneklinikken på Haukeland av helsesykepleier med eldste, og der ble legen helt oppgitt. Var jo ingen grunn til å bekymre seg over noe som heist.. Anonymkode: abd65...f4a 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #18 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Med begge ungene har helsesykepleier hengt seg veldig opp i kurvene og skjemaene, og ikke utvist skjønn. Heldigvis har legene på hs hatt mer vett.. Ble henvist til barneklinikken på Haukeland av helsesykepleier med eldste, og der ble legen helt oppgitt. Var jo ingen grunn til å bekymre seg over noe som heist.. Anonymkode: abd65...f4a Lurer på om vi har samme helsesykepleier 😂 Vært henvist to ganger til barneklinikken på Haukeland, og de har bare ristet på hodet. Ene gangen var vekten for lav, andre gang var hodeomkretsen for liten (viste seg at helsesykepleier hadde målt feil 🤦♀️). Anonymkode: 7c34a...3da 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #19 Skrevet 9. april 2021 Er dette kun en tråd for dårlige erfaringer med helsesøstre som mor, eller generelt? For jeg opplevde noe ganske sjukt med helsesøster på skolen som 13-åring , men det er 20 år siden😆 Anonymkode: 78393...28d
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #20 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er dette kun en tråd for dårlige erfaringer med helsesøstre som mor, eller generelt? For jeg opplevde noe ganske sjukt med helsesøster på skolen som 13-åring , men det er 20 år siden😆 Anonymkode: 78393...28d Fortell hvis du vil! 😄 Anonymkode: 6da4d...4e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå