Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer som nyutdannet? 

Etter å ha pratet litt rundt, virker det som det skjer en av to ting:

1. Man må jobbe i vikariater i mellom 3-6 år, før fast jobb er i boks.

2. Man må være villig til å flytte helt til ingenmannsland for å opparbeide seg erfaring. 

Jeg er redd for å være 35+ innen jeg har fått fast jobb. Utdanner meg til å bli sosionom. Dem sier jo at det er enkelt å få jobb, samtidig som det utdannes jo altfor mange sosionomer.

Anonymkode: f81c0...3b7

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer som nyutdannet? 

Etter å ha pratet litt rundt, virker det som det skjer en av to ting:

1. Man må jobbe i vikariater i mellom 3-6 år, før fast jobb er i boks.

2. Man må være villig til å flytte helt til ingenmannsland for å opparbeide seg erfaring. 

Jeg er redd for å være 35+ innen jeg har fått fast jobb. Utdanner meg til å bli sosionom. Dem sier jo at det er enkelt å få jobb, samtidig som det utdannes jo altfor mange sosionomer.

Det er faktisk helt forferdelig hvordan vi alle har latt oss koke sakte ihjel (Kokt frosk-syndrom) og hjernevasket av den ekstreme kapitalismen med krav som begynner å bli helt hinsides nå for tiden. 

Du skal ikke mange år tilbake (16 - 20 år) før det var vanlig å gå rett ut i fast jobb for de aller, aller fleste fagretninger. Mens nå er det som du sier, at må finne seg i å bli brukt av diverse vikarbyråer som en løsarbeider i flere år og da skal man knele ned og takke pent og bukke for en fast jobb. 

Som du også sier, så ser vi ofte i en rekke tråder at det hagler inn med de samme tipsene: "Flytt til ingenmannsland". Det blir nok snart fullt i ingenmannsland også. Så jeg lurer på hvilke råd kommer til å hagle da? Sikkert de samme som før: "Ta en utdanning som gir deg jobb og bla bla". Nå er det faktisk slik at de fleste tar utdanning også etter evnen de har, så det er ikke bare bare for en sosionom eller historiker å ta R2-matte og kjøre på med en ingeniørlinje. For hadde evnen vært lik for alle, så hadde alle tatt R2-matte og sikkert fysikk og kjemi også, slik at de har absolutt alle muligheter åpne på papiret. 

Dette er simpelt en "numbers game". Vi har opplevd 3 økonomiske kriser de siste ca 12 år (2008 - 2020) Finanskrisen, oljekrisen og nå koronakrisen. Samtidig har man opplevd massiv digitalisering og automatisering. Altfor mange tar høyere utdanning som regjeringen har bevisst flommet hele utdanningssektoren med, spesielt billigere utdanninger innenfor humanistiske og til dels samfunnsvitenskapelige fag. Det blir bare verre og verre for hver eneste økonomiske krise der det ser ut til at folk utdanner seg ekstra mye. Det gjør det hele umulig for alle andre, der dette utdanningskappløpet minner mer og mer om boligmarkedet. De som allerede har utdanning og arbeidserfaring OG PENGER opptjent, kan bruke ENDA mer penger på ENDA mer utdanning, samtidig som de har arb.erfaring å vise til fra før av, mens de som verken har arb.erfaring og prøver å ta sin første utdanning er f#cked beyond repair av dagens system.

Anonymkode: f5afa...631

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det kan skje. Du kan også ha flaks. 

Anonymkode: cff5f...bb5

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan skje. Du kan også ha flaks. 

Anonymkode: cff5f...bb5

Hvordan kan man ha flaks? Er det mulig å ha flaks dersom man har ingen erfaring?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk fast 100% stilling som sykepleier rett etter endt studie i min bostedskommune for 3 år siden (sentralt på Østlandet), så det er mulig🙂 Stillingen jeg fikk var i utgangspunktet et vikariat som var utlyst, men jeg satt fast stilling som krav. 

Anonymkode: 57698...918

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk helt forferdelig hvordan vi alle har latt oss koke sakte ihjel (Kokt frosk-syndrom) og hjernevasket av den ekstreme kapitalismen med krav som begynner å bli helt hinsides nå for tiden. 

Du skal ikke mange år tilbake (16 - 20 år) før det var vanlig å gå rett ut i fast jobb for de aller, aller fleste fagretninger. Mens nå er det som du sier, at må finne seg i å bli brukt av diverse vikarbyråer som en løsarbeider i flere år og da skal man knele ned og takke pent og bukke for en fast jobb. 

Som du også sier, så ser vi ofte i en rekke tråder at det hagler inn med de samme tipsene: "Flytt til ingenmannsland". Det blir nok snart fullt i ingenmannsland også. Så jeg lurer på hvilke råd kommer til å hagle da? Sikkert de samme som før: "Ta en utdanning som gir deg jobb og bla bla". Nå er det faktisk slik at de fleste tar utdanning også etter evnen de har, så det er ikke bare bare for en sosionom eller historiker å ta R2-matte og kjøre på med en ingeniørlinje. For hadde evnen vært lik for alle, så hadde alle tatt R2-matte og sikkert fysikk og kjemi også, slik at de har absolutt alle muligheter åpne på papiret. 

Dette er simpelt en "numbers game". Vi har opplevd 3 økonomiske kriser de siste ca 12 år (2008 - 2020) Finanskrisen, oljekrisen og nå koronakrisen. Samtidig har man opplevd massiv digitalisering og automatisering. Altfor mange tar høyere utdanning som regjeringen har bevisst flommet hele utdanningssektoren med, spesielt billigere utdanninger innenfor humanistiske og til dels samfunnsvitenskapelige fag. Det blir bare verre og verre for hver eneste økonomiske krise der det ser ut til at folk utdanner seg ekstra mye. Det gjør det hele umulig for alle andre, der dette utdanningskappløpet minner mer og mer om boligmarkedet. De som allerede har utdanning og arbeidserfaring OG PENGER opptjent, kan bruke ENDA mer penger på ENDA mer utdanning, samtidig som de har arb.erfaring å vise til fra før av, mens de som verken har arb.erfaring og prøver å ta sin første utdanning er f#cked beyond repair av dagens system.

Anonymkode: f5afa...631

Vel, jeg var nyutdannet for 15 år siden, og da måtte man også regne med vikariater eller jobb i gokk... det samme gjaldt mine foreldre på slutten av 70-tallet...

Anonymkode: 153d1...a0b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ferdig utdannet sosionom denne våren. 

Har brukt studietiden på å jobbe som ringevikar og deltid på relevante steder. Har inntrykk av at de færreste vil ansette nyutdannede uten noen erfaring på feltet. Jeg har hatt fast 100% en stund nå, og det er kun fordi jeg aktivt søkte etter disse jobbene under studieperioden for å få erfaring og nettverk på feltet. 

Søk på alt mulig, dette ordner seg. Sosionomer jobber bredt, så mange steder å søke!

Anonymkode: 20f8b...1a6

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ferdig utdannet sosionom denne våren. 

Har brukt studietiden på å jobbe som ringevikar og deltid på relevante steder. Har inntrykk av at de færreste vil ansette nyutdannede uten noen erfaring på feltet. Jeg har hatt fast 100% en stund nå, og det er kun fordi jeg aktivt søkte etter disse jobbene under studieperioden for å få erfaring og nettverk på feltet. 

Søk på alt mulig, dette ordner seg. Sosionomer jobber bredt, så mange steder å søke!

Anonymkode: 20f8b...1a6

Jo, men det hjelper ikke meg å jobbe vikariat i mange år eller flytte i gokk ifra samboer og alt, når jeg allerede er 30 år og familieplanlegging begynner å haste... Jeg vil ikke være 35 før jeg får fast jobb.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør som du må, synes det viktigere for å få relevant erfaring. Er selv 34 og flytter nå "til gokk" for å få erfaring i mitt fagfelt, mens samboer for bo der vi bor nå. Selv om det tar tid så ordner deg seg til slutt :)

Anonymkode: c46e0...dfe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg var nyutdannet for 15 år siden, og da måtte man også regne med vikariater eller jobb i gokk... det samme gjaldt mine foreldre på slutten av 70-tallet...

Unntak finnes selvfølgelig i forhold til det "hen" sier, men din erfaring utgjør ikke det generelle bildet. I 2005 var det knapt nok noe som hette sosiale medier og effektene av fri flyt av arbeidskraft var såvidt begynt. Samtidig er vi mange hundretusen flere og økningen i befolkningen kombinert med automatisering står ikke i stil med antallet stillinger. 

I 2005 hadde Samordnaopptak såvidt over 100.000 søkere. Nå er det ca 151.000 søkere for 2020. Det er en økning på 50%.

Enda verre er selve doblingen i antallet mastergrader for dette er relle tall over kvalifiserte personer og ikke bare søkere:

https://forskning.no/skole-og-utdanning-arbeid/dobling-i-mastergrader-pa-15-ar/440713

Anonymkode: 5833f...567

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gjør som du må, synes det viktigere for å få relevant erfaring. Er selv 34 og flytter nå "til gokk" for å få erfaring i mitt fagfelt, mens samboer for bo der vi bor nå. Selv om det tar tid så ordner deg seg til slutt :)

Så du er OK med tanken på å være 40 år før du kanskje klarer å bli gravid?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du er OK med tanken på å være 40 år før du kanskje klarer å bli gravid?

Nå ønsker jeg ikke barn, men jeg ville uansett gjort det samme for å få den jobben som ville gjøre det mulig å få barn. Du må uansett ha inntekten. Det er vanskelig nå for konkurransen er hard, men med engang du har noe erfaring så kommer du nærmere det å få fast ansettelse. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ønsker jeg ikke barn, men jeg ville uansett gjort det samme for å få den jobben som ville gjøre det mulig å få barn. Du må uansett ha inntekten. Det er vanskelig nå for konkurransen er hard, men med engang du har noe erfaring så kommer du nærmere det å få fast ansettelse. 

= 3-6 år som vikar før evt fast ansettelse...

Konkurransen er hard, men det er konkurranse og et kappløp mot den biologiske klokka også. Plutselig er det for sent å bli gravid og jeg vet ikke hvilken sorg som er størst, å være barnløs eller ikke få drømmejobben med det samme. 

AnonymBruker
Skrevet

Var ferdig utdannet på tøft tidspunkt i bransjen min, måtte derfor jobbe i service yrke er halvår først. Deretter hadde jeg en prøve periode ved oppstart men har hatt fast siden. Eneste vikaritene jeg har er i forbindelse med opprykk til høgre stillinger. De fleste fra klassen fikk og fast rimelig kjapt, men det va altid noen som sleit. Så du burde være forberedt på vikariat i hvertfall. 

Anonymkode: 2d95e...cd6

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

= 3-6 år som vikar før evt fast ansettelse...

Konkurransen er hard, men det er konkurranse og et kappløp mot den biologiske klokka også. Plutselig er det for sent å bli gravid og jeg vet ikke hvilken sorg som er størst, å være barnløs eller ikke få drømmejobben med det samme. 

Det var på samme måte for meg. Ble ferdig utdannet i 2012, teknisk master. Vi fikk gjennom hele utdannelsen vite hvor utrolig attraktive kom til å bli, og siste semesteret fikk vi nærmest jobbtilbud kastet etter oss. I 2014 var dessverre oljekrisen et faktum. Etter dette fulgte 4 hele år med vikariater. Veldig slitsom tilværelse. Jeg brukte all fritid på jobbsøking. På jobb var det mange nye ting å lære seg på hvert nytt sted, nye folk man skulle bli kjent med. Jeg dro ikke på ferie, tok alle de ekstra skiftene jeg kunne. Heldigvis kjøpte jeg leilighet som var mye billigere enn det banken ville låne meg. Når jeg ser tilbake på vikariatene nå tenker jeg at jeg har fått innsikt i utrolig mange forskjellige bransjer og firmaer. Som arbeidstaker har jeg vokst veldig mye, og jeg kan tenke utenfor boksen når det kommer til å løse problemer. 
I 2018 fikk jeg heldigvis fast jobb, og jeg kunne slappe litt av. Jeg kunne investere mer av meg selv i arbeidsplassen, og planlegge personlig økonomi. 
Det er utrolig slitsomt å ikke ha fast stilling. Men tenk på erfaringen og nettverket du får. Det er iallfall det positive.

Anonymkode: c3ee8...3ea

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk barn når jeg fremdeles var student fordi vi ikke ville vente på fast jobb. Gjorde ferdig masterstudiene og fikk fast jobb i statlig organisasjon i Oslo rett etter det. Hadde noe relevant erfaring fra deltidsjobb. 

Anonymkode: 386fc...edf

Skrevet

Det kommer veldig an på hvilken utdanning man har og hvordan arbeidssituasjonen er for tiden. Jeg har mange venner som har fått fast jobb allerede før de er ferdig med utdanningen sin, og jeg kjenner noen som har gått fra vikariat til vikariat i flere år uten å få noe fast. 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unntak finnes selvfølgelig i forhold til det "hen" sier, men din erfaring utgjør ikke det generelle bildet. I 2005 var det knapt nok noe som hette sosiale medier og effektene av fri flyt av arbeidskraft var såvidt begynt. Samtidig er vi mange hundretusen flere og økningen i befolkningen kombinert med automatisering står ikke i stil med antallet stillinger. 

I 2005 hadde Samordnaopptak såvidt over 100.000 søkere. Nå er det ca 151.000 søkere for 2020. Det er en økning på 50%.

Enda verre er selve doblingen i antallet mastergrader for dette er relle tall over kvalifiserte personer og ikke bare søkere:

https://forskning.no/skole-og-utdanning-arbeid/dobling-i-mastergrader-pa-15-ar/440713

Du må ikke se på antall mastergrader og antall søkere på SO, du må se på prosent beidsledige. 
https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/arbeidssokere-og-stillinger-statistikk/historisk-statistikk/_/attachment/download/ba7fe75b-0f16-49f7-9ca6-a685cde8f2ad:53ee16b77ada83eb3bbc936b4293e1d6ca292a3a/Tabell 3_Helt ledige fordelt pa kjonn.Aarsgjennomsnitt.1948_2019.xls

For den del kan du se på absolutt antall arbeidsledige også, du ser den samme trenden. 
Her vil du se at arbeidsledigheten (selvsagt fram til coronaen) har vært lav de siste par årene sammenlignet med store deler av perioden fra tidlig på 80-tallet og fram til nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk tar enkle og ikke-nødvendige studier. Jeg selv tjener 600.000 kr og er utvikler (har ingen utdanning og selvlært). I tillegg er jeg bare 21 år. IT er framtid og ikke enkle studier som flere på KG foretrekker.

Jeg tjener langt bedre enn de fleste andre venninner som jeg har. Nå skal dere forstå at det er teknologi og naturvitenskap (realfag og medisin inkl sykepleie) som er framtiden. Dere ødelegger deres egen framtid ved å ta samfunnsunyttige studier.

Anonymkode: 7c1c8...e89

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke se på antall mastergrader og antall søkere på SO, du må se på prosent beidsledige. 
https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/arbeidssokere-og-stillinger-statistikk/historisk-statistikk/_/attachment/download/ba7fe75b-0f16-49f7-9ca6-a685cde8f2ad:53ee16b77ada83eb3bbc936b4293e1d6ca292a3a/Tabell 3_Helt ledige fordelt pa kjonn.Aarsgjennomsnitt.1948_2019.xls

For den del kan du se på absolutt antall arbeidsledige også, du ser den samme trenden. 
Her vil du se at arbeidsledigheten (selvsagt fram til coronaen) har vært lav de siste par årene sammenlignet med store deler av perioden fra tidlig på 80-tallet og fram til nå. 

Tabellen viser at 1960- og 1970-tallet var veldig bra med svært lave ledighetstall. Ellers var ledigheten like lav omtrent fra slutten av 90-tallet og frem til idag. Men om du har vært bort i litt statistikk, så forstår du veldig fort at man kan trikse med tallene. 

Når du så er uenig med det jeg sier, så får du lese det jeg sier igjen, og det er: på 1970-tallet, kunne du gå rett ut i jobb uten ekstra kostnader som tenåring. Du trengte ikke engang å avslutte videregående. For å holde noenlunde samme "lav ledighet" trend idag, må du plusse på med en "andre mastergrad", for det er denne trenden vi går nå imot. Om noen få år vil det bli normalt å ha to mastergrader, nesten "forventet". 

Så disse to realitetene er fundamentalt forskjellige, nemlig:

1) At det krever mange flere år av "ditt" eget liv og flere hundretusener av kroner for å holde sånn ca like lav ledighet som før

2) De som ikke greier å holde ut denne ekstreme konkurransen kollapser helt og faller ut av samfunnet i sin helhet. Ledighetsstatistikken skjuler veldig mange av disse. Over 300.000 studenter som ikke er registrert som ledige. Så har du andre folk på diverse tiltak som AAP, tiltakspenger og sosialen.

3) Det er ikke bare flere år og mye mer penger som nå kreves at en skal bruke for å "ruste seg selv for arbeidslivet". Det har også blitt normalisert at vi MÅ gå i gjeld. Slik var det ikke tidligere. 

Militært sett, kan du si at før holdt det med å være en vanlig soldat, nå må du være en "general" for å ha en sjanse.

Vi ser det samme problemet når det gjelder PhD og ikke bare mastergrad tallene. 

https://www.dagensperspektiv.no/antall-med-doktorgrad-fordoblet-siden-2000

Så din statistikk link har store svakheter. Jeg vet selv hvor lett det var å få jobb på slutten av 90-tallet og tidlig 2000-tallet. Hadde jeg prøvd meg på samme type jobb nå i 2020 (med de kvalifikasjonene jeg hadde for 20++ år siden), så hadde jeg vært sjanseløs idag.

4) Så trenger jeg ikke engang å nevne for deg hvor lett det var å etablere seg tidligere, nemlig å kjøpe leilighet i de større byene. Før kunne man kjøpe dette med en vanlig matbutikklønn, mens idag er det ikke sjanse i havet for å få det til. 

Hvis vi skal lage en "rød tråd" ut av dette, så er dette de sentrale punktene:

1) Man må bruke flere år av livet sitt på utdanning i forhold til tidligere - det betyr tapt arbeidstinntekt

2) Man må bruke flere hundre tusen kroner på seg selv når det gjelder utdanning - det var ikke nødvendig tidligere

3) Å kjøpe bolig var ekstremt mye billigere enn det er idag, noe som er grunnen til at en del folk sitter på store millionformuer idag - nettopp de som kom seg i arbeidslivet fra sånn ca 1975 og frem til 2008 / 2009. Dette var stort sett gullalderen for alt som heter bolig. Jo tidligere man kjøpte seg inn, jo bedre var det. Det betyr at folk som må etablere seg alene idag betaler utrolig mye mer for de samme kvadratmetere i forhold til tidligere.

For 12 - 13 år siden kostet for eksempel en kvadratmeter på Grunerløkka under 35.000 kroner, mens idag er det vanlig at den koster 100.000 - 110.000 kroner. Det er ingenting som er blitt så mye bedre på Grunerløkka de siste 12 - 13 årene for å rettferdiggjøre en 3 ganger høyere kvadratmeter pris. Og dette er ikke bare isolert for Grunerløkka. Det gjelder resten av Oslo, Bergen, Tr.heim, Stavanger og flere andre steder.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...