Gå til innhold

Kjøpe bolig-oppusset bad av ufaglært

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

ser på en bolig, badet er oppusset av ufaglært.

om det skulle bli lekkasje etc. Vil vanlig hus/innbo dekke det? Eventuelt selger/kjøpe forsikring?

Anonymkode: acf68...640

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det kommer annpå hva som er gjort av en ufaglært? 

AnonymBruker
Skrevet

Du må sjekke vilkårene til forskjellige forsikringsselskap. Er i det minste rør og elektrisk gjort av fagfolk? Har de dokumentert prosessen? 

Lekkasje pga. manglende vedlikehold, slitte deler, eller feil utført arbeid dekkes som regel ikke. Når badet er bygget av ufaglært må du nesten regne med at det ikke følger alle krav, og sette av penger til å fikse ting som oppstår. Du må følge nøye med om det begynner å lekke, for lekkasjer som har eskalert over tid dekkes ikke de heller. Som regel er det bare lekkasjer som oppstår plutselig som dekkes.

Du kan heller ikke benytte boligkjøperforsikring, for du er nå blitt gjort klar over "mangelen", som er at fagfolk ikke har bygget det.

Anonymkode: 0a12d...c1d

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. De hat renovert hele badet, usikker på om de har gjort noe rør, men har lagt nye fliser, badekar , do og vask. Usikker på om de har gjort noe med varmekabler.

mangler også Synlig membran.

AnonymBruker
Skrevet

Styr langt unna sier jeg bare, med mindre de har dokumentasjon på jobben kan du slite fryktelig.

Jeg ville undersøkt dette nøye, og særlig ting som krever elektriker også, som varmekabler. Hvis alt er gjort på hobbybasis vil du slite i en el-sjekk, ved uhell, lekkasje og mye mer.

Anonymkode: d226e...e9c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Styr langt unna sier jeg bare, med mindre de har dokumentasjon på jobben kan du slite fryktelig.

Jeg ville undersøkt dette nøye, og særlig ting som krever elektriker også, som varmekabler. Hvis alt er gjort på hobbybasis vil du slite i en el-sjekk, ved uhell, lekkasje og mye mer.

El-kontroll*

AnonymBruker
Skrevet

Har pusset opp bad selv, dette økte så klart ikke verdien på bolig og når jeg solgte, var jo prisen dertil, dog brukte jeg mer membran smøremembran enn annbefalt for sikkerhetskyld. Har en som er sertifisert i familien, så fulgte sstandaren.

Sjekk fukt i vegger og gulv. Smøremembran bør jo ikke synes, da den er en gummihinne man smører på under fliselim.  Legge flis over gammel flis er heller ikke farlig, men kan medføre at gamle lekkasjer ikke er fikset. Vil også sees på fukttest.

Anonymkode: 76b17...a22

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte nylig leilighet der det sto at alt på bad var utført av faglærte, de oppga til og med firma. Ved overtagelse forsto vi fort at her var ikke alt ok. Ringte firmaet, siden arbeidet skulle ha vært utført et på år før og vi tenkte garanti. Men nei, de hadde ikke gjort noe. Tok kontakt med selger, de la seg langflat og betalte for det som måtte gjøres. 

I dette tilfellet er i det minste selger ærlig. Men som kjøper må du være bevisst på at ufaglært er ufaglært. Og på bad er det alltid et sjansespill.

Anonymkode: e136a...36c

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. De hat renovert hele badet, usikker på om de har gjort noe rør, men har lagt nye fliser, badekar , do og vask. Usikker på om de har gjort noe med varmekabler.

mangler også Synlig membran.

Om de ikke har fulgt reglene med heftig dokumentasjon så er det et farlig rom å få feil på.

Har selv pusset opp bad selv og fikk våtromsforsikring nettopp pga heftig dokumentasjon (bilder, videoer og skriftlig) fra start til slutt

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Om de ikke har fulgt reglene med heftig dokumentasjon så er det et farlig rom å få feil på.

Har selv pusset opp bad selv og fikk våtromsforsikring nettopp pga heftig dokumentasjon (bilder, videoer og skriftlig) fra start til slutt

Dette er den eneste måten å sikre seg på. 

Om selger har pyntet på badets overflater så må du tenke at standarden er som da badet ble bygget/renovert sist. Om de har lagt membran oppå membran er det heller ikke noe særlig, da det kan være fukt mellom lagene som ikke kommer seg ut. Du må få greie på hva de faktisk har gjort, og når de ulike delene av badet er fra. Man kan kanskje leve en stund med dusjkabinett og svært god ventilasjon. Men du vet fortsatt ikke hva som foregår inni gulv og vegger. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har pusset opp bad selv, dette økte så klart ikke verdien på bolig og når jeg solgte, var jo prisen dertil, dog brukte jeg mer membran smøremembran enn annbefalt for sikkerhetskyld. Har en som er sertifisert i familien, så fulgte sstandaren.

Sjekk fukt i vegger og gulv. Smøremembran bør jo ikke synes, da den er en gummihinne man smører på under fliselim.  Legge flis over gammel flis er heller ikke farlig, men kan medføre at gamle lekkasjer ikke er fikset. Vil også sees på fukttest.

Anonymkode: 76b17...a22

Jeg trodde det var vanlig å se membranduken rundt sluket om det er utført riktig? Det er jo en indikasjon på at membran eksisterer, men ikke at den er lagt forsvarlig. 

Skrevet

Styr unna. Eller sett av penger til å rive ned det eksisterende badet og pusse opp badet fra bunnen med fagfolk. 

Skrevet
1 time siden, Baker Harepus skrev:

Styr unna. Eller sett av penger til å rive ned det eksisterende badet og pusse opp badet fra bunnen med fagfolk. 

Dette. Kan fort blir dyrt hvis noe ryker...Hadde aldri tatt sjansen på å kjøpe det huset.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er den eneste måten å sikre seg på. 

Om selger har pyntet på badets overflater så må du tenke at standarden er som da badet ble bygget/renovert sist. Om de har lagt membran oppå membran er det heller ikke noe særlig, da det kan være fukt mellom lagene som ikke kommer seg ut. Du må få greie på hva de faktisk har gjort, og når de ulike delene av badet er fra. Man kan kanskje leve en stund med dusjkabinett og svært god ventilasjon. Men du vet fortsatt ikke hva som foregår inni gulv og vegger. 

Nettopp

Jeg hadde 3 besøk av rørlegger underveis for å dokumentere at alt var gjort korrekt. Så er må være hyper nøge skal en gjøre det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...